Hallo Lodewijk,
Ik ben zelf Nederlander, woonachtig in Hong Kong en de laatste maanden bezig met sourcing in China samen met mijn partner (Chinees) voor een aantal bedrijven, waaronder een Nederlands bedrijf.
Wat betreft je vraag over FOB (Free on Board): De verkoper betaalt de laadkosten om de container in het schip te plaatsen en de transportkosten van de transporteur tot de bestemmingshaven. Normaal gesproken werk je met een aanbetaling op de invoice (+/- 30%), en op het moment van verschepen van de goederen (waarbij de transportpapieren aan de koper worden gestuurd) zal het restant moeten worden voldaan. Naar onze mening is de FOB regeling een waar je je als koper het minste zorgen over hoeft te maken.
De situatie met de aanbetaling verbetert iedere dag, vooral met verkopers die al jarenlang zakendoen met buitenlanders (Europeanen) zijn betrouwbaar en zijn erg gefocust op hun imago, zodat wanprestaties mbt. betaling en kwaliteit van de goederen veel minder voorkomen. Kijk naar de ervaring van het bedrijf, hoe lang het bestaat (en klantenbestand) als je een supplier kiest.
Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Marcel