Ten eerste denk ik dat de amerikaanse methodieken juist wel goed werken in tegenstelling tot de nederlandse methodieken, wanneer we praten over reseller motivation. Ik heb jaren indirect voor IBM gewerkt en daar gaat het amerikaans aan toe als maar zijn kan. Premier Business Partner van het jaar soor statussen kun je behalen als je flink je best doet. Dit biedt de reseller niet alleen een legio aan voordelen maar geeft hem ook een status in de markt. Het is makkelijker jezelf als bedrijf te verkopen wanneer je mag zeggen dat je een Gold Member bent of dat je een dergelijke status hebt. Niet alleen vertelt dat de prospect dat hij meer ruimte kan krijgen in het onderhandelen over de prijs, maar ook dat ze te maken hebben met een club die bewezen hebben te weten waar ze over praten. Het motiveert de reseller daarbij ook nog eens om die status daarom dus te behalen, wat weer een motivator is vanuit bijv IBM naar de resellers.
Motivatie motivatie motivatie, zo denken de amerikanen. Ik heb 75% van mijn familie verspreid over California wonen en, zoals Christine terecht opmerkte, ook zij communiceren op een bepaalde manier die je motiverend kunt noemen. Het is dan wel niet zo diepgaande oprecht als je hier zou verwachten, maar het is een coulance waarop men met elkaar omgaat, positieve communicatie, motiverende communicatie. Het is zeker een stimulans voor je ziel, je gemoedstoestand en ook al weet je dat het niet de diepe vriendschap is, je voelt je prettiger om zo aangesproken te worden en je gaat je dag weer wat makkelijker en vrolijker door. Dit geeft direct een kickback op het zakendoen. Energyboosting noem ik het wel eens, want als je bijv een sessie van IBM meemaakt dan ga je naar buiten en kun je niet wachten om te gaan verkopen. Dat missen we in nederland wel een beetje, hoewel ik denk dat wij hier op een andere manier hetzelfde doel zouden kunnen bereiken.
Over het blablabla gehalte van de Amerikaanse zakendoende partijen, ben ik het me je eens, maar ik denk dat het slim is om te realiseren dat veel manieren van de amerikanen gewoon heel goed werken en dat ze beter doordacht zijn dan wij vermoeden. Daarbij is het ook de vraag dat, zoals ik het begrepen heb uit je verhaal of het door hun aanpassen van hun verhaal op jouw wensen, terwijl je zegt dat je er zakelijk gezien niet tussen wilt zitten, voor hun gaat werken? Zij moeten immers samen die business genereren, als je zakelijk niet mee doet, dan weet ik niet zeker of het slim is om op dermate manier je ongenoegen te uiten en ze te pushen naar een ander systeem van denken.
Minder blabla mee eens, met de kanttekening dat we meer open moeten staan voor hun manier van denken en werken. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.