Afschrijven kan je op verschillende manieren doen.
Afschrijving is de waardevermindering van vaste activa binnen je bedrijf, dit kan zijn: Inventaris, Auto's e.d.
De afschrijving boek je inderdaad gedeeltelijk op de balans en de kosten worden altijd in je V&W opgenomen.
De waardevermindering boek je in je balans en de kosten die daarmee gepaard gaan worden in de V&W geboekt.
Dus zoals al boven mij was omschreven in de Journaalposten doe je het volgende
Een computer heb je gekocht voor 1000 euro.
Deze boek je:
Computer (balans)
aan Crediteuren (faktuur)
Of aan bank (direct met pin betaald)
Die computer schrijf je in twee jaar af met gelijke bedragen tot een waarde van 100 Euro, dus per maand boek je afschrijving van: 37,50
Deze boek je als volgt:
Afschrijvingskosten computer: 37,50
Aan afschrijving computer: 37,50
Aan het einde van het jaar, is je boekwaarde
Computer: 1000
Afschrijving: 450
Dus boekwaarde is dan 550..
Hopelijk heb ik het hiermee iets duidelijker gemaakt