- Stichting Videma - betalen voor tv
- Stichting Videma - betalen voor tv
- Stichting Videma - betalen voor tv
-
Stichting Videma - betalen voor tv
Beste Emiel, Reclame is een bedrijfsmatige noodzaak voor commerciele omroepen. Zij zij er direct van afhankelijk om te kunnen uitzenden. Wij vertegenwoordigen niet de zenders, maar de makers van de programma's. Dat zijn er wereldwijd duizenden. Die geven aan de omroep een uitzendrecht, en als er anderen zijn die hun programma's willen gebruiken (bv voor openbaarmaking in een winkel, of een cafe) hebben zij de mogelijkheid ook hiervoor een vergoeding te vragen. Dat is nu eenmaal de wet, en dat wordt ook niet ontkend door de brancheorganisaties. Thuis kijken is niet onderhevig aan een aparte auteursrechtelijke toestemming. Het criterium is zoals het in de wet staat de familie-/vriendenkring, kom je hierbuiten dan is het nodig toestemming te regelen. Dat geldt bv ook voor de Buma-rechten voor muziek. Vb van bedrijven die wij vertegenwoordigen zijn de Amerikaanse tv-studios, Nederlandse producenten en rechthebbenden op muziekclips (zoals die via MTV/TMF/etc worden uitgezonden, en waar bv winkels gebruik van maken).
-
Stichting Videma - betalen voor tv
Goedendag, Ik ben van VIDEMA. Voor het openbaar maken van Tv-beelden bv in een cafe is auteursrechtelijke toestemming nodig. Dat staat in onze Auteurswet. Het feit dat de wetgever ons niet heeft belast, heeft niets met de legitimiteit van onze activiteiten te maken. VIDEMA heeft van de feitelijke rechthebbenden opdracht gekregen dat namens hen te regelen. Dat is voor hun makkelijk, maar met name voor gebruikers. In plaats dat je voor elk programma afzonderlijk moet nagaan wie de rechthebbende is, krijg je via 1 licentie toestemming van > 2.500 rechthebbenden voor alle (7.000) programma's die jaarlijks via 16 landelijke publieke en commerciele zenders voorbij komen. Wat is daar mis mee? De vergoeding die wij vragen lijkt ons redelijk. Een gemiddeld cafe betaalt 200 euro voor een heel jaar Tv vertonen. Het is jammer dat het auteursrecht wordt geplaatst in de hoek van de belastingen en heffingen. Het is gewoon een product wat wordt gebruikt en waar de ondernemers die erin hebben geinvesteerd een prijskaartje aan hangen. Net als elke andere leverancier. Daar komt nog bij dat veel horecagelegenheden de beelden gebruiken om er financieel wijzer van te worden (zie ook de acties van horeca tegen sportverenigingen). Ze geven daarvoor ook veel geld uit aan mooie schermen. Niks mis mee, maar de rechthebbenden van de beelden hoeven het niet voor niks uit handen te geven. VIDEMA bestaat al 20 jaar, wij hebben regelingen in allerlei sectoren, er zijn intussen 11.000 locaties die een regeling voor Tv-gebruik hebben (sportkantines, fitnessbedrijven, winkels etc). Wilt u meer weten, zie de website www.videma.nl of bel ons. Mochten wij iemand nog niet hebben teruggeschreven/-gebeld, onze excuses, dit zal zsm gebeuren.
R J Blokland
Newbee
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht