LonJob

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  • Voornaam
    Lon

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Zoetermeer

LonJob's trofeeën

  1. Hallo Michel, De auto is nu inderdaad bedrijfsvermogen van de eenmanszaak. De VOF wordt gevormd door de huidige eenmanszaak (van echtgenoot) waaraan ik (echtgenote) als tweede vennoot zal worden toegevoegd, dus man/vrouw VOF. Wat zijn belangrijke dingen waarmee we dan rekening moeten houden?
  2. 2012 moet 2013 zijn Ik bedoel dus VOF starten en auto op naam VOF zetten per 1 januari 2013, en 2012 afmaken als zelfstandig ondernemer.
  3. Ja sorry, ik had te snel geoordeeld, maatschap en vennootschap (weer eens) door elkaar gehaald... Nu dus opluchting. Dus ik kan zonder problemen met een inschrijving Kvk van onze VOF de bedrijfsauto op naam van de VOF zetten? Is het nog handig dit pas per 1 januari 2012 te doen? Dus tot die datum eenmanszaak blijven met auto op mijn prive naam, en per 1 januari 2013 VOF starten en auto op naam van de VOF zetten? Eigenlijk alleen uit gemakzucht, omdat dat voor het invullen van het IB formulier over 2012 'makkelijker' is.
  4. In de hierboven genoemde vraag wordt melding gemaakt van de folder RDW, waarop op pagina 8 uitleg staat. Daar lees ik ook 'Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken, maatschappen en rederijen worden gezet. Het kentekenbewijs kan, in dit geval, alleen op naam van een particulier worden gezet.'' Betekent dit dat er iets veranderd is in de mogelijkheden een auto op naam van de VOF te zetten zoals gesteld in de quote? Wil namelijk de bedrijfsauto op naam van de (nieuw te vormen) VOF zetten, maar als ik de noot van RDW in de folder lees, meen ik daaruit op te kunnen maken dat ik dat kan schudden, dus automatisch op naam gezet zal worden?
  5. Goedenavond, Op dit forum en op de site van de belastingdienst kan ik alle info vinden m.b.t. de arbeidsbeloning voor de meewerkende partner. Op de site van de belastingdienst staat het volgende over de uitbetaling van de arbeidsbeloning: Uit uw administratie moet blijken op welke manier u uw partner uitbetaalt, bijvoorbeeld door overmaking op een rekening of in de vorm van een schulderkenning (een verklaring dat u een schuld aan uw partner hebt). Als je (deels) kiest voor een schulderkenning, wat komt daar dan allemaal bij kijken, en hoe boek je die in administratie/balans?
  6. Over een paar maanden gaan we naar Duitsland (net over de grens) verhuizen en nemen onze eenmaanszaak, die tot nu vanuit ons woonhuis in Nederland werd gerund, mee. We blijven uitsluitend in Nederland werken bij Nederlandse klanten, dus willen ook graag belastingplichtig blijven in Nederland zodat gebruik kan worden gemaakt van de hypotheekrenteaftrek en zelfstandigenaftrek. Ik heb daarover met de belastingdienst GWO contact gehad en die gaven aan dat dat geen probleem is, zo lang we een vaste inrichting in Nederland zouden houden. Hij adviseerde bij bedrijfsverzamelgebouwen te informeren of er plek was. Dat heb ik gedaan, maar een huur van rond de 500 euro in zo'n bedrijfsverzamelgebouw doet het voordeel van de hypotheekrente m.i. teniet. Vooral ook zonde omdat die ruimte 95 procent van de tijd ongebruikt zou zijn. Vandaar mijn vraag: is een van julllie bekend (misschien is er zelfs al jurisprudentie over) waaraan een vaste inrichting moet voldoen? Een postadres/postbus of garagebox is niet toegestaan, dat wist de belastingman me wel te vertellen, maar is het bij voorbeeld mogelijk een kamer in Nederland te huren of een sta-caravan, of weet iemand een kantorencomplex waar heel kleine ruimtes gehuurd kunnen worden tegen een aardig bedrag? Misschien zijn er meer ZZP-ers die met dit probleem zitten en kunnen we samen een ruimte bij een bedrijfsverzamelgebouw huren om zodoende de kosten te delen? Als iemand ideeen heeft, dan zijn die zeer welkom!
  7. HenkyDoodle en Frelo, allebei hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ga ermee aan de slag. Frelo, de specificatie bij de winstaangifte waarover jij het hebt, daar doel je toch op het invulscherm 'onttrekking prive-auto van de onderneming' onder prive-onttrekkingen? Daar heb ik de bijtelling BTW-prive op gebaseerd. Ik las ergens, ik weet niet meer of het op dit forum was, dat je indien mogelijk beter eerst de suppletie in kunt dienen en daarna je IB aangifte. Ik kan me alleen de reden hiervoor niet meer herinneren. Voor de zekerheid doe ik het maar in die volgorde, eerst suppletie en laatste dag juni de IB.
  8. Is er een standaardformulier om een suppletie-aangifte BTW te doen? Ik kwam op het forum wel tegen dat er suppletie-aangifte gedaan kan worden met een berekening erbij bij te veel of te weinig betaalde BTW, maar wat moet hier precies in staan om problemen achteraf te voorkomen? I.v.m. prive gebruik auto moet over vorig jaar nog het prive deel BTW worden afgedragen. Dank zij het forum weet ik inmiddels dat we 'slechts' 6 procent van 22 procent hoeven op te geven, aangezien het om een vorig jaar aangeschafte marge-auto gaat. vr. groet, Lon
  9. Ik ben er al uit. Bij het opvoeren van de werkelijk gemaakte autokosten had ik 0 moeten invullen, aangezien hier alleen de prive gemaakte kosten worden bedoeld en wij direct alle autokosten via de zakenrekening afrekenen. Lon
  10. Ik kom er maar niet uit hoe ik de vorig jaar voor de eenmanszaak aangeschafte bedrijfsauto goed in de belastingaangifte moet verwerken. Vorig jaar zonder auto geen problemen bij het invullen, nu blijf ik maar de melding krijgen dat saldo fiscale winst & verliesrekening niet overeenkomt saldo fiscale winst. Ik heb al enige tijd op het forum zitten zoeken en kom veel tegen over de belastingaangifte en bijtellingen e.d., maar niet wat ik precies waar in moet vullen. Ben wel inmiddels op andere fronten heel veel wijzer geworden dank zij dit forum, had me een hoop piekeruren kunnen besparen! De posten die ik moet opvoeren zijn de volgende: Autokosten 6739 Afschrijving auto 1771 Privé onttrekking 2637 Als ik bij de privé onttrekking de werkelijke autokosten opvoer (autokosten + afschrijving) vind ik deze nergens terug, behalve dat het programma automatisch de privé onttrekking op nul zet. Ik neem aan dat ik dit recht moet trekken op de winst & verliesrekening bij afschrijving en overige bedrijfskosten en dat heb ik op allerlei manieren geprobeerd, maar ik blijf met een verschil in de saldo’s zitten. Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien, maar kom er niet achter wat. Is een van jullie hier ook tegenaan gelopen en heeft hier de oplossing voor? Bij voorbaat dank voor een reactie. Lon
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.