Jump to content

GJansen

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    financiering
    juridi
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    belastingdienst
  1. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat voor de opdrachtgevers de VAR goed werkt. Maar voor mij als consultant/programma manager met BV (DGA) is het een uiterst onzekere regeling. Als ik het goed doe bij opdrachtgevers en ik heb geluk dat projecten niet gekilled worden dan kan een programma 2 jaar duren. Daar zitten twee ongemakkelijk zaken aan: het is niet van tevoren te voorspellen en als ik in de situatie terechtkom wat moet ik dan doen? Ik kan moeilijk zeggen tegen de opdrachtgever ik houd er mee op, want mijn ondernemersstatus komt in gevaar. Daarnaast wil de opdrachtgever (los van dat ik het niet wil) ook niet iemand in dienst als hij niet weet hoe lang het project zal duren. Kortom: Wat moet iemand doen in een dergelijk situatie. Heeft iemand een idee? Alvast hartelijk dank voor de suggesties. Vr.gr., Guido
  2. Ze hebben de accountantsverklaring omdat hun accountant tegen hen gezegd heeft dat bij een BV voor de jaarrekening een accountantsverklaring verplicht is.
  3. Dank voor de reactie. Ik twijfel over twee zaken: - of het onderwerp in de goede categorie staat, maar dat blijkt geen probleem te zijn, gezien het antwoord. belangrijker: - veel DGA's die ik ken, vragen wel een accountantsverklaring aan en zeggen voorgelicht te zijn door deze acountants dat het moet (misschien een beetje belangenverstrengeling). Dus ik heb zelf (als niet jurist) de wet er maar bij gezocht en heb op basis hiervan een eigen interpretatie gemaakt (zie mijn eerdere bericht). Als iemand ergens een andere bron heeft (naast het Burgerlijk Wetboek) dan zou dat prettig zijn en geeft mij wat zekerheid en mijn kennissen een reden om eens een goed gesprek met hun accountants aan te gaan.
  4. Beste lezer, Ik twijfel een beetje over de plaats van de vraag, maar vooruit: Ik heb een BV met alleen mijzelf als werknemer DGA, waar ik mijzelf als consultant verhuur. Ik heb een administratie, stuur loon/BTW naar belasting, stuur mijn VpB naar de belasting, deponeer mijn balans bij de KVK. Wat ik niet doe is een accountantsverklaring halen. Ik ga er vanuit dat ik niet verplicht ben om een accountantsverklaring te hebben op basis van de volgende artikelen in het Burgelijk Wetboek 2: - in artikel 396 lid 1 wordt een klein bedrijf wordt gedefinieerd - in artikel 396 lid 6 wordt vervolgens wordt aangegeven dat 393 lid 1 niet van toepassing is. - artikel 393 lid 1 is de verplichting om je boeken door een accountant te laten onderzoeken. Mijn vraag is of mensen hier ervaring mee hebben of mensen kunnen beoordelen of mijn redenering correct is. alvast hartelijk dank. vr.gr. guido
  5. Allen Ik begrijp dat de DGA zonder personeel niet in 2008 maar in 2009 uit de loonbelasting gaat. Nu zou ik eigenlijk wel willen dat het helemaal niet plaatsvindt, dus zal ik wat schrijven naar TK leden e.d.. Nu wil ik even checken of mijn redenering fout is: Het idee van het kabinet is om de BV van de DGA zonder personeel niet meer in de loonbelasting mee te nemen. Dat betekent dat ik als DGA een schatting voor het komende jaar opgeef, op basis waarvan ik dan een maandelijks voorschot betaal aan de belastingdienst. Ik wil pleiten voor het handhaven van de DGA zonder personeel in de loonbelasting want t.a.v. de voorgestelde maatregel geldt: 1 - het betekent geen vermindering van administratieve rompslomp; De administratieve verlichting voor de DGA is minimaal. De loonbelasting is eenmalig een programma goed invullen, daarna is het maandelijks vijf minuten. Dus daar verbeter je niets aan. 2 – de financiële flexibiliteit wordt bij de DGA vandaan gehaald; De loonbelasting is tevens een instrument voor de DGA om loon uit te keren als het kan en ook belasting te betalen op het moment dat je loon uitkeert. Dat betekent dat als het wat beter gaat met de BV je bijvoorbeeld wat meer loon uit kunt betalen en dan meteen hierover loonbelasting betalen (en andersom). Dus geen gedonder met schattingen en voorschotten, maar gewoon loonbelasting betalen als je het uitbetaalt. 3 – de administratieve flexibiliteit wordt verminderd: als ik één werknemer in dienst neemt houdt het weer op (midden in het jaar weer terug in de loonbelasting?) en moet het geheel weer teruggedraaid worden en vice versa. Zijn er zaken die fout ik fout zie of over het hoofd zie? dank. Vr.gr. Guido
  6. Geachte lezer, Ik ben DGA met een BV. Aan het eind van dit jaar wil ik een dividenduitkering doen en eventueel nog wat extra loon uitkeren. Ik wil beide (dividend en loon) in 2007 crediteren, maar pas in 2008 januari uitbetalen. Ik heb daarmee een schuld van de BV aan mij als natuurlijke persoon. Ik hoef daarmee dit bedrag nog niet mee te nemen in de vermogensbepaling voor de IB 2007 voor mij als natuurlijke persoon. Mijn vraag is: Klopt dit? Of moet ik dit in de IB reeds meenemen in overige vorderingen van 2007? Vr.gr. Guido
  7. Hallo ervaringsdeskundigen, Dit is mijn eerst volledige kalenderjaar als zelfstandige consultant. Ik heb een BV waarin ik (als enige werknemer) in loondienst ben. Ik heb nauwelijks investeringen en alleen kosten voor auto en wat kleinere zaken (18k). Ik heb in 2007 een goed jaar en schat een omzet van 270k. Nu zou het voor mij het meest aantrekkelijk zijn om mijn loon op ongeveer 55k te brengen (rekening houdend met hypotheek en autobijtelling), zodat ik niet in de 52% schaal komen en de rest uitbetaal via de VpB en dividendbelasting. Dit geeft de laagste belastingdruk. Nu hoorde ik geruchten dat de belastinginspecteur een dergelijk uitbetaling niet accepteert. Iemand gaf mij aan dat je toch zeker 70% van je omzet via de inkomstenbelasting moet laten gaan (dus loon 189k) om hier geen problemen mee te krijgen. Ik heb hierover niet iets in de fiscale wetgeving kunnen vinden. Heeft hier iemand kennis of ervaring t.a.v. stelregels? En waar (link) kan ik deze regel vinden? Alvast hartelijk dank voor de info. Vr.gr. Guido
  8. beiden, hartelijk dank! vr.gr. guido
  9. Hallo, Ik heb een BV, waarbij ik vennootschapsbelasting (2006) betaal. De belastingdienst heeft daarnaast ook heffingsrente in rekening gebracht. Mijn vraag is of iemand weet of je deze heffingsrente ook als kosten mag opvoeren voor de vennootschapsbelasting (2007)? Vr.gr. Guido
  10. de site van de Belastingdienst geeft aan dat dit geldt voor het geval er privé gebruik wordt gemaakt van de auto. Dus geen BTW bijtelling indien er geen privé gebruik is. vr.gr. Guido
  11. :) Hartelijk dank, dat lijkt me wat geld op te brengen. Dus (voordat ik het meteen ga uitgeven) even samenvattend, dat ik het goed begrijp: - Wordt voor de werknemer de 22% van CW meegenomen in IB (sta ik als BV reeds af voor de werknemer met loonbelasting). - De BV vordert volledige BTW over leasekosten, maar betaalt daarnaast 12%*22%*cw. - De BV voert voor VpB alle leasekosten op. Vraag: mag ik hierbij ook de 12% bijtelling meenemen? Vr.gr. Guido
  12. Dank voor je snelle reactie. Mijn vraag spitst zich eigenlijk toe op de Vennootschapsbelasting (VpB). Voor de duidelijkheid ik ben dus werkgever en werknemer, maar stel mijn vragen met mijn werkgeverspet op. 1. Allereerst stel ik dat kosten, waarvan de BTW niet terugvorderbaar is inclusief “niet terugvorderbare BTW” meegaan in de VpB bepaling. Dit is zoals eten/drinken, waarvan de BTW niet terugvorderbaar is en bij eten/drinken volledig inclusief BTW meegaan in de VpB bepaling. Bij de leasekosten betreft dit dus alleen het "niet terugvorderbare BTW" deel. 2. Voor de bepaling van de VpB zijn de autokosten alleen aftrekbaar voor het zakelijk deel. Dit is tevens weer conform de kostenpost eten/drinken, waarvan de Wet zegt dat deze voor 75% aftrekbaar zijn voor de VpB. Alleen is er bij mijn weten geen bepaling voor autokosten, waarin deze splitsing zo expliciet wordt gegeven als bij eten/drinken. Daarom kom ik met een methode waarbij de kosten naar privé en zakelijk worden opgesplitst naar rato van gereden privé en zakelijke kilometers. De zakelijke kosten worden vervolgens afgetrokken t.b.v. VpB. Mijn vraag is of deze methode van vaststellen van de zakelijke autoleasekosten t.v.b. de Vennootschapsbelasting een acceptabele is en of er andere (betere) zijn. Alvast dank. Vr.gr. Guido Jansen.
  13. Ik heb een DGA (met 100% aandelen) en in loondienst bij mijn BV (fiscale eenheid, dus zonder onderlinge BTW verrekening). De BV stelt de DGA/werknemer een leaseauto ter beschikking, waarbij de DGA/werknemer zakelijk en privé hierin rijdt (DGA neemt dit als beloning mee in inkomstenbelasting). Het privé gebruik voor de omzetbelasting wordt op basis van autokostenfictie als volgt bepaald: 12%*22%*cataloguswaarde auto. Dit bedrag breng ik in mindering op de voorbelasting BTW (dus dit bedrag is niet terug te vorderen). Dit bedrag zal ik vervolgens wel meenemen in de kosten voor vennootschapsbelasting (conform eten/drinken incl. BTW meenemen). Dus “Kosten vervoer” = “leasekosten excl. BTW” + “12%*22%*cw auto” Nu dien ik ook voor de vennootschapsbelasting de post “Kosten vervoer” weer te corrigeren voor privé verbruik. Hiertoe dien ik het privé gebruik in mindering te brengen op de post “Kosten vervoer”. Methode voor vaststellen van het privé gebruik is (km privé)/(km totaal) * “Kosten vervoer” Dit is dus gewoon opsplitsen naar rato van privé gebruik in kilometers. Mijn vraag is of bovenstaande methode correct is en of er eventuele andere methoden zijn om de kosten privé gebruik leaseauto te berekenen voor de VpB? Vr.gr. Guido Jansen
  14. Ik ben project manager (ben in dienst van eigen BV) en factuur mensdagen aan mijn klant. Meestal factureer ik de laatste dag van de maand. In verband met de wijziging van de vennootschapsbelasting wordt het voordeliger om opbrengsten zoveel mogelijk in 2007 te boeken. Nu wil ik voor de werkzaamheden in december 2006 de factuur na 31 december boeken en versturen. Hiermee wil ik de opbrengst meenemen in vennootschapsbelasting van 2007 i.p.v. 2006. In de “Wet inkomstenbelasting 2001” artikel 3.25 Jaarwinst staat “De in een kalenderjaar genoten winst wordt bepaald volgens goed koopmansgebruik, met inachtneming van een bestendige gedragslijn die onafhankelijk is van de vermoedelijke uitkomst. De bestendige gedragslijn kan alleen worden gewijzigd indien goed koopmansgebruik dit rechtvaardigt.” Mijn vraag is of iemand weet heeft of ik de opbrengsten voor de werkzaamheden in december 06 in de vennootschapsbelasting van 2007 mag brengen? vr.gr. Guido
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept