Futs

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Futs's trofeeën

  1. Beste experts, Mijn vraag is kort en min of meer al verwoord in het onderwerp; Moet er overdrachtsbelasting worden betaald over de meerwaarde van het pand bij het uitreden van een VOF: a. In geval van ruisende voortzeting (staking) b. In geval van geruisloze voortzetting Dus; Ik treed uit, moet ik of de voortzettende vennoot dan over de onroerende zaak overdrachtsbelasting (6% geloof ik...) betalen. Alvast bedankt!
  2. Nee, heeft niet mijn voorkeur en (tot nu) zeker niet zijn voorkeur. Aangezien hij in hetzelfde door wil gaan en ik uiteindelijk niet, lijkt ons dat de beste keus voor het voortbestaan van de zaak. Het bedrijf draait ook gewoon goed en gezond. Het feit wil dat ik het wel gezien heb en iets anders wil.
  3. Ik treed terug, dwz ik wil alleen een nieuw bedrijf starten. Het gaat er nu alleen om wat mijn compagnon wil/doet. 2 opties: 1: Wij komen tot een accoord->hij gaat alleen door, 2: We komen niet tot een accoord->mijn compagnon stapt op en de zaak wordt omgedraaid. In dit geval zal ik serieus overwegen om alles over te nemen. Waarbij het bedrijf geleidelijk in een andere vorm (werkzaamheden) zal overgaan. Het gaat er eigenlijk om dat ik het erg vervelend zou vinden om alles wat opgebouwd is verloren te laten gaan. Anderzijds wil ik zonder compagnon verder. Omdat ik gevorderde plannen heb voor een nieuw bedrijf (in een compleet andere branche) en mijn compagnon niet, 'gun' ik hem een doorstart met het huidige bedrijf.
  4. Dank voor uw reactie! Schijnt dan toch geen a-b-ctje te zijn...Had ik eigenlijk ook al verwacht. Mijn voortzettende compagnon wil een gegrond bedrag horen wat hij mij moet betalen. Aan de hand van dat bedrag gaat hij met een financiële instelling (lees: bank) overleggen om te kijken hoeveel ruimte er is. Daarnaast is de hoogte van het bedrag ook bepalend óf hij er wel mee door wil gaan...tja Wie kan ons daarin adviseren? De jaarcijfers 2006 zijn (al) bekend.
  5. Beste Patricia, Ik ben op zoek naar een adviseur in deze zaak. Met alle respect voor u, ik heb een goede accountant. Ik zoek meer naar een adviseur, begeleider op dit gebied. Wellicht heeft u een adres?
  6. Beste Patricia, Teneerste bedankt voor uw snell reactie. De fiscale oudedagsreserve is inderdaad een potje waarover geen belasting is betaald en waar dus ieder jaar een bepaald bedrag belastingvrij mag worden ingestoken. Na 65ste moet je over dat opgebouwde bedrag belasting betalen...toch? Hoogte van de FOR is ongev.10.000 Als ik nu een nieuw bedrijf begin, kan dat dan niet overgeheveld worden naar mijn nieuwe bedrijf? Voor de rest van het opgebouwde vermogen geld eigenlijk hetzelfde; moet ik bij her-investering in het nieuwe bedrijf toch eerst afrekenen met de fiscus? Ik heb in de huidige situatie nog een lijfrente polis lopen, kan daar een gedeelte in gestopt worden? Dus dat ik over die pot pas op mijn 65st moet afrekenen. Leeftijd nu is 37...weet niet of dat iets uitmaakt. Als u mij verteld welke gegevens u nodig heeft om een betere voorstelling te krijgen, laat me dat dan a.u.b. weten. De jaarstukken van 2006 zijn klaar. Groet, Stef
  7. Geachte expert, Het volgende probleem; Na lange tijd besloten om me terug te trekken uit een VOF. Dit heeft natuurlijk een aantal fiscale gevolgen. Wat ik me afvraag: Ik wil in 2007 een nieuw bedrijf starten. Staking van de VOF is (waarschijnlijk) 31-12-2006. Volgens de accountant is dat fiscaal gezien het gunstigst. De FOR komt dus ook vrij. Wat kan ik nu het beste doen om, fiscaal gezien, zo min mogelijk van mijn zuur verdiende centen weg te geven. Om een idee te geven: stakingswinst zal rond de 100.000 zijn (opgebouwd uit 50.000 voor overwaarde pand en 50.000 eigen vermogen) Graag uw visie hierover, Groet, Een ondernemer met veel vraagtekens...
  8. Geachte experts, Dit Topic is niet compleet nieuw maar ik kan helaas niets vinden wat exact aansluit op mijn vraag; Na lang wikken en wegen (...) besloten om uit de VOF te stappen welke ik 12 jaar geleden met 1 andere vennoot heb opgericht. -We hebben samen 1 pand in eigendom met een hypotheek van 109.000 (aflossingsvrij) Boekwaarde per 31-12-2006: 92.000 Onderhandse verkoopwaarde (bepaald door bedr.makelaar): 195.000 -Totaal inventaris per 31-12-2006: 11.000 -Totaal vervoermiddel (auto's en bus): 27.000 Nu hebben we beiden (op de balans) een eigen vermogen van ongev. 50.000 Wat is redelijk??? Wat betreft inventaris en auto kunnen we gemakkelijk onderhands iets regelen maar wat heeft dat dan voor een invloed op de balans? We willen het beiden zo netjes mogelijk afhandelen. We hebben een VOF contract op papier. Ik verlang geen goodwill (hoewel dat fiscaal gezien misschien niet kan?) Hoe wordt in deze situatie normaal gesproken gerekend? Zijn er mogelijkheden om bijv. mede-eigenaar van het pand te blijven zodat bij verkoop (in de toekomst) pas wordt afgerekend? En, zoja, wat zijn dan de risicos bij bijv. faillisement? Ik weet het een hoop vragen, maar tot nu toe niemand gesproken die duidelijk is geweest. En, met alle respect, onze accountant kan ons hierbij niet overtuigen. Alvast bedankt! Een desperate ondernemer.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.