Hallo,
In de familiesfeer is iemand bezig met het verkopen van zijn bedrijf.
Nu is er ook een bedrijfsovername adviseur bij het proces betrokken. Deze persoon kwam met onderstaande plannen, inclusief voor- en nadelen.
Plan A: Overname bestaande vennootschap
Voordelen :
Financiele administratie gaat op dezelfde voet door;
KvK nummmer , personeelsdossier,briefpapier,verzekeringen, etc blijft ongewijzigd;
Goodwill in 10 jaar afschrijven, i.p.v. in 5 jaar bij een activa/passiva transactie, terwijl bij overname het belasting voordeel ineens
wordt behaald d.m.v. een reductie op de verkoopprijs van ongeveer 20 % de z.g.n. belastinglatentie;
Financiering is beter a.g.v. een reductie middels de vennotschapslatentie van zo'n 20 %, mits de vennootschap licht is gemaakt
d.m.v. uitkering van dividenten aan de holding.
Nadelen:
Er moet t.o.v. een activa/passiva transactie veel meer onderzoek gedaan worden bij een due diligence op div. posten op de balans
maar ook onderzoek naar off-balance posten;
Lopende contracten en afspraken met diverse partijen zijn moeilijk te wijzigen;
Geen borgstelling bankfinanciering omdat de onderneming geen startende onderneming is;
Bij overname van een bestaande vennootschap wordt een verleden meegekocht met mogelijk verborgen risico's;
Garantie van verkoper vragen a.g.v. het hiervoor genoemde punt;
Verschuiving stille reserves binnnen de fiscale eenheid van de werkmaatschappij.
Plan B: Activa/Passiva transactie
Voordelen:
De goodwill is aftrekbaar, maar de koopsom is daarentegen wel hoger als bij overname van de vennootschap;
De koper is flexibel m.b.t. leveranciers;
De rechtsvorm van de activa is vormvrij, afhankelijk van de risico's en fiscale faciliteiten;
Lijken in de kast blijven achter in de vennoot van de verkoper;
Due diligence onderzoek en overname overeenkomst zijn minder complex en uitgebreid;
Hetgeen wat expliciet in de overeenkomst wordt genoemd, gaat over van de verkoper naar de koper;
Borgstelling financiering startende ondernemer;
Fiscale faciliteiten, zoals investeringsaftrek en afhankelijk van de rechtsvorm ook de fiscale ondernemersfaciliteiten.
Nadelen:
Kosten verhogend i.v.m. het ontbreken van trackrecord;
Hetgeen wat niet wordt benoemd in de overeenkomst wordt niet overgedragen aan de koper;
Opnieuw aanvragen van fiscale nummers en G-rekening;
Alle activa moeten op de juridische geeigende manier worden overgedragen Dit kan berwerkelijk zijn.
Nu is mijn vraag: hoe kijken jullie aan tegen bovengenoemde plannen met hun voor- en nadelen. Wellicht hebben jullie suggesties, tips, op- of aanmerkingen. Hoor het graag.