Goofy

Senior
  • Aantal berichten

    57
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

Goofy's trofeeën

  1. :) Nee, eigenaar wil er hoe dan ook van af. (in ieder geval binnen 3 jaar) Alleen hij zit nu dus nog te mijmeren over exacte overnamevorm en dergelijke.
  2. Zou het wellicht ook een optie kunnen zijn om bijvoorbeeld aan potentiele overnamekandidaten 49% van de aandelen te verkopen, nog een tijdje de zaak controleren en wellicht profiteren van stijgende omzetten/winsten en dan vervolgens na een bepaalde periode de resterende aandelen te verkopen.
  3. Het betreft een installatiebedrijf. Hierbij moet je denken aan werkzaamheden op het gebied van sanitair, verwarming, dakbedekking, loodgieterswerken en zink- en loodwerken. Veel klanten hebben onderhoudscontracten. (vaak op jaarbasis)
  4. Dank voor je reactie. Wat zou je advies zijn met betrekking tot de overname vorm (plan A/B) of is dat lastig te zeggen (is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk) Hoor het graag.
  5. Hallo, In de familiesfeer is iemand bezig met het verkopen van zijn bedrijf. Nu is er ook een bedrijfsovername adviseur bij het proces betrokken. Deze persoon kwam met onderstaande plannen, inclusief voor- en nadelen. Plan A: Overname bestaande vennootschap Voordelen : Financiele administratie gaat op dezelfde voet door; KvK nummmer , personeelsdossier,briefpapier,verzekeringen, etc blijft ongewijzigd; Goodwill in 10 jaar afschrijven, i.p.v. in 5 jaar bij een activa/passiva transactie, terwijl bij overname het belasting voordeel ineens wordt behaald d.m.v. een reductie op de verkoopprijs van ongeveer 20 % de z.g.n. belastinglatentie; Financiering is beter a.g.v. een reductie middels de vennotschapslatentie van zo'n 20 %, mits de vennootschap licht is gemaakt d.m.v. uitkering van dividenten aan de holding. Nadelen: Er moet t.o.v. een activa/passiva transactie veel meer onderzoek gedaan worden bij een due diligence op div. posten op de balans maar ook onderzoek naar off-balance posten; Lopende contracten en afspraken met diverse partijen zijn moeilijk te wijzigen; Geen borgstelling bankfinanciering omdat de onderneming geen startende onderneming is; Bij overname van een bestaande vennootschap wordt een verleden meegekocht met mogelijk verborgen risico's; Garantie van verkoper vragen a.g.v. het hiervoor genoemde punt; Verschuiving stille reserves binnnen de fiscale eenheid van de werkmaatschappij. Plan B: Activa/Passiva transactie Voordelen: De goodwill is aftrekbaar, maar de koopsom is daarentegen wel hoger als bij overname van de vennootschap; De koper is flexibel m.b.t. leveranciers; De rechtsvorm van de activa is vormvrij, afhankelijk van de risico's en fiscale faciliteiten; Lijken in de kast blijven achter in de vennoot van de verkoper; Due diligence onderzoek en overname overeenkomst zijn minder complex en uitgebreid; Hetgeen wat expliciet in de overeenkomst wordt genoemd, gaat over van de verkoper naar de koper; Borgstelling financiering startende ondernemer; Fiscale faciliteiten, zoals investeringsaftrek en afhankelijk van de rechtsvorm ook de fiscale ondernemersfaciliteiten. Nadelen: Kosten verhogend i.v.m. het ontbreken van trackrecord; Hetgeen wat niet wordt benoemd in de overeenkomst wordt niet overgedragen aan de koper; Opnieuw aanvragen van fiscale nummers en G-rekening; Alle activa moeten op de juridische geeigende manier worden overgedragen Dit kan berwerkelijk zijn. Nu is mijn vraag: hoe kijken jullie aan tegen bovengenoemde plannen met hun voor- en nadelen. Wellicht hebben jullie suggesties, tips, op- of aanmerkingen. Hoor het graag.
  6. Interessant verhaal, herkenbaar ook. Mijn probleem is dat ik nog steeds veel ambitie heb maar geen goed idee om me volledig op te kunnen storten. Werk momenteel bij een werkgever en daarnaast ondersteun ik de bedrijven van mijn vriendin. Sta nu echter voor een keerpunt, wil op zeer korte termijn echt stoppen met werken in loondienst. Het bedenken van dingen om mee aan de slag te kunnen, dat hele proces, loopt echter nog niet soepel. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik denk in een vastgeroest patroon, (bijv. je eigen vakgebieden) en te weinig out-of-the-box. Ik hou in ieder geval dit topic in de gaten en ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.
  7. Zie bijlage voor een voorbeeld leenovereenkomst. Deze staat dacht ik al ergens op HL. Succes ermee. leenovereenkomst_1.doc
  8. Michiel, Kijk op Uitzendinggemist.nl eens naar een paar afleveringen van Dragons Den. Misschien steek je er iets van op. Succes
  9. Aandachtspunt: welk percentage van de aandelen heb je voor eventuele investeerders in gedachten...
  10. Voor niets gaat de zon op. In feite is er volgens mij niets gratis.
  11. Ok Ruud, bedankt voor je bijdragen.
  12. Ok, weet je ook of beide ouders dienen te tekenen of is 1 voldoende?
  13. Hallo, Heeft er iemand verstand van leenovereenkomsten? Ben benieuwd of e.e.a. in bijgevoegd document (bovenstaande post)goed is beschreven..
  14. Heb weleens wat sites met Website Baker gemaakt. Dat is een soort CMS waarmee je heel makkelijk zelf pagina's kunt toevoegen. Er is volgens mij ook een Shopping cart module beschikbaar, deze is volgens mij wel erg eenvoudig maar waarschijnlijk wel aan te passen. Als je site niet echt gigantisch complex is en je wilt makkelijk dingen kunnen toevoegen en beheren dan zou je eens kunnen kijken of het iets voor je is. Check http://start.websitebaker.org/en/introduction.html
  15. Dit is voordeliger dan bijv. Google Adwords. Ben benieuwd of na het ophangen van het bordje er ook een stijging waar te nemen is qua aantallen sitebezoekers.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.