Jump to content

grops

Senior
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.kvk.nl
  1. Als ik google op mn eigen bedrijfsnaam kom ik talloze links tegen naar websites met bedrijfsinformatie, beoordelingssites en van alles wat. Ik heb er nooit om gevraagd, maar het is nu eenmaal. Echter bij bijna alle websites is die informatie verouderd. Zelfs google maps linkt mij met een verouderd vestigingsadres en telefoongids komt met een heel oud 06-nummer. Iemand tips om dit eenvoudig te herstellen?
  2. Voor de duidelijkheid. Het is het idee om de BV te laten slapen als ik weer via de EZ ga werken. Het gaat om gelijke / gelijksoortige werkzaamheden; maar per kalenderjaar wordt gekozen voor de EZ of BV. Casus in een voorbeeld: 2018 (werken via EZ) 200uur advies +1200uur projecten ZONDER personeel (beide via EZ) recht op fiscale voordelen EZ de BV is nog niet opgericht 2019 (werken via BV en EZ) 200uur advies (via EZ) 1200uur projecten MET personeel (via BV) GEEN recht op fiscale voordelen EZ zowel BV als EZ zijn actief 2020 200uur advies +1200uur projecten ZONDER personeel (beide via EZ) de BV is dan slapend, blijft wel bestaan, maar heeft geen omzet om DGA-loon te uit te betalen Jaren 2018 en 2019 lijken me okee. Dit is gelijk aan een normale overgang van EZ naar BV Maar gaat de belastingdienst in 2020 klagen omdat er geen geld is vooreen DGA-loon?
  3. De projecten waarvoor ik het personeel nodig heb zullen in het algemeen ook risicovoller zijn. In ieder geval betreft beroepsaansprakelijkheid; wellicht ook financieel.
  4. Ik heb nu een eenmanszaak en overweeg om personeel aan te nemen. Ik zou dan graag veranderen naar een BV. Maar stel dat het personeel vertrekt of niet meer nodig is, dan zou ik graag weer teruggaan naar de eenmanszaak. Is het wellicht mogelijk om per kalanderjaar (=fiscaal jaar) te kiezen of je werkt via je BV of eenmanszaak? Ook als de werkzaamheden inhoudelijk hetzelfde zijn? [mod edit: titel verduidelijkt naar aanleiding van aanvullende informatie ]
  5. Op zich zie ik ook wel mogelijkheden om personeel op eigen loonlijst te zetten, maar kan dat ook in scenario 1? Het detacheren (zoals ik het dan beter kan noemen) zal voorlopig nog nevenactiviteit zijn. Of accepteert de belastingdienst dat niet? Ik doel er dan op dat de activiteiten in de bv wel erg veel lijken op die van de eenmanszaak. Administratief zijn ze uiteraard wel te scheiden, maar is dat voldoende? Ik heb zelfs gelezen dat eenmanszaak en een bv (met de zelfde eigenaar) zelfs gezamenlijk als VOF naar buiten kunnen treden.
  6. Ik dacht dat heel veel bemiddelaars zo startten. Dus met een payroll bedrijf als 'back-office'. Nemen deze allemaal dan dit risico? In mijn geval leek het mij een mooie tussenfase: - Eerste twee medewerkers volgens scenario 3. - Bij de derde medewerker het payroll bedrijf er tussen uit, dus scenario 1. - En waarschijnlijk snel daarna het opheffen van de eenmanszaak; ikzelf dus ook in de bv (met inmiddels holding erboven).
  7. Geldt dit eigenlijk ook voor scenario 1? Dit lijkt me in mijn branche een beetje lastig (gezien de mix van opdrachten "eigenwerkplek en bij klant"); tenzij mijn bedrijfje gegroeid is naar 4 of 5 man. Ik zal nog eens nadenken over een oplossing hiervoor.
  8. Dank voor je bijdrage op dit ondernemersplatform. Ik hoop dat anderen op mijn scenario's in kunnen gaan.
  9. Ik werk als jaren via een eenmanszaak op gebied van bouwadvies en ontwerp. Dit doe ik afhankelijk van de opdracht vanuit mijn eigen werkruimte of bij de klant op kantoor in een projectteam. Nu komt het ook vaak voor dat ik benaderd word voor een projectteam, maar geen tijd over heb. En overweeg dus om naast mijn eigen werk dus ook te bemiddelen. In plaats van zelf in het projectteam te gaan zitten ga ik iemand anders zoeken. Van ZZP-er wordt ik dus werkgever. Het werkgeverschap voor een eerste personeelslid is niet bepaald vrij van risico's. Deze risico's wil ik niet prive (via de eenmanszaak) dragen. Ik zie drie scenario's 1)Personeel in een bv naast de eenmanszaak 2)Personeel via payrolling, eenmanszaak factureert naar de eindklant, payroller naar de eenmanszaak 3)Personeel via payrolling via een bv (naast de eenmanszaak), bv factureert naar de eindklant, payroller naar de bv Vragen scenario 1. -Als ik aan mijn eigen adviezen (via de eenmanszaak) meer dan 1225 uur besteed, dan behoud ik toch gewoon de fiscale voordelen? Zolang ik maar administratief onderscheid maak. Ook als ik maar bijvoorbeeld een 100tal uren aan de bv besteed. -Mijn privevermogen is toch ten alle tijde veilig? Bestuurdersverantwoordelijkheid uitgezonderd? -Waarschijnlijk zal de winst in de bv te klein worden voor een dga loon. Wat wordt dan het dga loon? Hetgeen wat maximaal mogelijk gezien de resultaten in de BV? Vragen scenario 2. -Deze constructie heeft nog risico voor het privevermogen indien het payrollbedrijf failliet gaat en de loonheffing niet heeft bepaald. Daarom scenario 3. Of zijn er nog andere risico's? Vragen scenario 3. -Is hier alles veilig? Behoudens het faillissement van de eindklant natuurlijk.
  10. Heb je daar een bron bij? Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit beschreven is. Met name wat 'bepaalde vormen van gezagsverhouding' dan weer in zou houden. Welke vormen dus.
  11. Zo concreet interpreteer ik dat ook. Maar de belastingdienst schrijft het wel een beetje onnodig ingewikkeld op dan. Vind ik tenminste. Waar mijn twijfel nu dan nog bestaat is het volgende. Wanneer iemand het recht op vrije vervanging heeft, maar zich in praktijk niet laat vervangen, dan kan de belastingdienst de stelling innemen dat er geen recht op vrije vervanging heeft bestaan. Hier heb ik recent in een ander topic ook naar gevraagd. Kan de belastingdienst over de vervanger een soortgelijke stelling innemen (op basis van soortgelijke omdraaiing)? Dus indien een opdrachtnemer zich in de praktijk laat vervangen door personen die ook bekend zijn bij opdrachtgever, kan de belastingdienst dan de stelling innemen dat er geen recht op vrije vervanging heeft bestaan? Dat lijkt me stug. Maar dat vond ik het ook wat betreft dat andere topic (of vrije vervanging daadwerkelijk heeft plaatsgevonden).
  12. Ik probeer de duiding van de belastingdienst te doorgronden van diverse beoordelingen van modelovereenkomsten. In algemene modelovereenkomsten waar een dienstverband door middel het recht op vrije vervanging wordt uitgesloten staat steeds de opmerking dat er geen sprake van vrije vervanging is wanneer de opdrachtnemer zich mag laten vervangen door een derde die deel uitmaakt van een bij de opdrachtgever bekende of gesloten pool van personen. Hoever reikt dit? Kan ik me echt niet laten vervangen door iemand die ooit (misschien wel jaren terug) een zeker zakelijk (wellicht maar zeer marginaal) contact met opdrachtgever heeft gehad? Want in dat geval blijven er wellicht maar weinig mogelijke vervangers over. Of is de strekking van de opmerking (die van de belastingdienst bij de boordelingen) dat je op voorhand geen namen (van je mogelijke vervangers) noemt in je overeenkomst? Omdat dat een aanleiding kan zijn te veronderstellen dat er toch subjectieve criteria in het spel zijn?
  13. Misschien dat daar het verschil ook in zit. Maar in de casus waar ik aan denk is er juist geen noodzaak of verplichting om je te vervangen, zolang de levertijd van je project maar niet in gevaar komt. Indien je je werkzaamheden vrij kan inplannen en je het kan veroorloven om een dag niet aan je opdracht te werken dan is ziek zijn niet relevant. Anders is het misschien voor een nachtwaker van een hotel die op vastgestelde tijden zijn werk moet doen, of een ICT-er die zich verplicht heeft om elke dag een aantal checks te doen in het ICT-systeem. Mijn vraag bij het starten van dit topic was dus ook : "Volgt dit uit een wet, of een rechtszaak of jurisprudentie?" Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat dit (deze troefkaart van de Belastingdienst) bedoeld is voor langlopende service-achtige overeenkomsten, zoals in het voorbeeld van een nachtwaker of ICT-er.
  14. Stel een opdrachtgever heeft twee offertes voor een bepaalde dienstverlening. De (potentiele) opdrachtnemer van de ene offerte kan de werkzaamheden uit laten voeren door één persoon tot einde project (3 maanden doorlooptijd) In de andere offerte worden de werkzaamheden anders aangeboden, de eerste 2 maanden van het project door een bepaald persoon, het restant van het project door een ander. Vrije vervanging blijft altijd mogelijk. De opdrachtgever besluit dus niet een opdracht uitsluitend door persoon X te laten uitvoeren, maar hij kiest voor de offerte waarbinnen de kans het grootste is dat de persoon die het project start, dit ook afrondt. Uit het oogpunt van efficiëntie.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept