markiez

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

markiez's trofeeën

  1. Bedankt voor de reacties. Dat bij een structurele loonsverhoging ook andere kosten stijgen (bijv pensioenpremie), daar hebben we rekening mee gehouden. Een bonus van 4% eenmalig jaarlijks betekent niet een structurele loonsverhoging van 4% over brutosalaris. Dat is minder. Het idee was dat de medewerker hetzelfde netto extra krijgt maar dan uitgesmeerd over een jaar EN dat het ons als werkgever minder kost in de totale werkgeverlasten. Dat laatste blijkt dus nagenoeg hetzelfde te zijn. En natuurlijk, als je voor 2020 weer kiest voor de systematiek van structurele loonsverhoging, dan heb je extra werkgeverslasten. Voor het berekenen van het (extra) nettosalaris zijn we uitgegaan van de huidige situatie van de medewerkers. Maar die kan inderdaad veranderen (wel of geen leaseauto / wel of geen LH-korting / privesituatie / PT of FT werken, etc). We hanteren voor de salarissen bepaalde schalen en treden. We zijn niet aangesloten bij een CAO, maar we zijn ons wel bewust van de precedentwerking door te kiezen voor een structurele verhoging in het nieuwe jaar. Dan laat je je eigen schijven links liggen. We gaan toch maar voor de bonus.
  2. Bij goeie performance / beoordelingen krijgen de medewerkers (individueel) jaarlijks 4% bonus (over brutoloon + vakantiegeld) uitgekeerd. Wat ze netto krijgen en wat de extra last is voor de werkgever (witte tabel bijzondere beloning) is prima uit te rekenen. We denken er over om het dit jaar anders te doen (overweging). Uitgangspunt is dan om het nettobedrag van de bonus uit te drukken in extra nettosalaris over heel 2019. Het bijbehorende brutosalaris is dan prima te berekenen. Ook het gegeven dat dan andere kosten stijgen (pensioenpremie, lh, etc). Waarom zouden we het doen? Nou sommige medewerkers zitten aan het eind van hun schaal en zo krijgen ze toch een stukje waardering in de vorm van een structurele verhoging. We hebben een kostenvergelijking gemaakt tussen beide opties en het blijkt dat de totale kosten voor de werkgever nagenoeg hetzelfde zijn. Als je dat constateert maakt het de keuze alleen maar moeilijker. Wat zouden jullie doen? En hebben we het wel goed gedaan? Ons gevoel was namelijk wel dat de werkgeverskosten bij een eenmalige bonus hoger zouden zijn dan bij een vaste brutosalarisverhoging.
  3. Bedankt voor je antwoord Easy. Eigenlijk wist ik dit ook wel, maar ik wilde even de bevestiging. Nu zaak om hier alvast in de projectbegroting mee rekening te houden. Maar dat gaat lukken!
  4. Ik werk voor een vereniging (geen btw-belaste prestaties) welke volgend jaar een congres wil organiseren. Hier komen leden en standhouders. De standhouders gaan een factuur krijgen, dit moet met btw. We gaan ook kosten maken voor het congres, bijvoorbeeld de locatie en de catering. Uiteraard zijn die inkoopfacturen met btw. ik snap (kan begrijpen) dat je de voorbelasting niet in zijn geheel kan meenemen in de aangifte. Stel er komen 1000 mensen (bestaande uit: 900 leden en 100 standhouders), moet ik dan (mag ik dan) 10% van de voorbelasting meenemen in de BTW-aangifte? Denk ik te moeilijk, of juist e makkelijk?
  5. Hallo, Moeten de kosten voor een personeelsuitje (je weet wel; iets leuks doen met zijn allen, en aansluitend eten/drinken) gerekend worden tot de categorie "representatiekosten"? (en dus met een 26,5% fiscaal niet aftrekbaar bestandsdeel)?
  6. De loonjournaalpost is één. Twee is: je krijgt maandelijks een factuur van je leasemij. Dit is inclusief BTW. Is die BTW volledig aftrekbaar indien de medewerker ook privégebruik heeft boven de 500 km p/j? Doorgaans geef je als bedrijf een leasebudget af aan een medewerker. Moet je dit inclusief / of exclusief BTW zien? Het antwoord op de tweede vraag is natuurlijk afhankelijk van die op de eerste vraag....
  7. Bijvoorbeeld: ipv in 12m x 700 EUR (incl btw) in 2008, ga ik nu 12m x 540 EUR (incl btw) betalen. Bij de BTW aangifte van 4Q2008 hoef ik dan minder terug te betalen aan de belastingdienst. En dat drie jaar (leasetermijn) lang. Over de aanbetaling die ik in 2007 doe, hoef ik geen BTW terug te betalen, immers geen privegebruik (helemaal geen gebruik.. zelfs) in 2007.
  8. Zie ik het juist?: Ik heb een eenmanszaak en heb besloten om een auto te gaan leasen. Uiteraard ga ik met de auto ook prive rijden. Ik ga dus geen rittenadministratie bijhouden. Momenteel ben ik in gesprek met een leasemaatschappij. Antwoord: zij kunnen mij aan een leaseauto helpen mits ik om te beginnen een aanbetaling doe van iets meer dan 5000Euro. Hiermee daalt dan uiteraard mijn geoffreerde maandelijkse leasetermijn (uiteindelijk levert dat ook nog een klein voordeeltje op). De geschatte levertijd van de auto is 12 weken. Het is nu begin november. De aanbetaling zal nog in november gedaan worden (uiteraard krijg ik daar een factuur van). In 2007. De auto wordt geleverd in 2008 en pas dan gaan de maandelijkse termijnen lopen. Ik hoef dus bij de laatste BTW aangifte niet het eigen gebruik Leaseauto op te geven, ik heb immers nog geen kilometer gereden omdat ik immers de auto niet heb........ ;-) Resume: hoe meer je aanbetaald in een voorafgaand jaar, des te gunstiger??
  9. Als het gaat om omzet en BTW is de factuurdatum leidend. De maand waarin die datum valt, is de maand waarin de omzet en de BTW gerealiseerd is. Maar wat is dan wijsheid? Stel: ik verhuur mijzelf. Dit doe ik ook in december. Ik mag alleen factureren met een bijgesloten urenverantwoording. Voordat ik deze gemaakt en geaccordeerd retour heb, zit ik altijd al een paar dagen in de nieuwe maand. Kortom, ik kan pas een factuur maken op -laten we zeggen- 4 januari. Als ik mijn factuur over de werkzaamheden van december, dateer op 4 januari is het echt wel omzet voor januari. In het kader van de jaarafsluiting e.d. kun je de factuur antidateren op 31 december. Wat zouden jullie doen? Ik opteer voor een factuurdatum van 4 januari. Als je dit consequent doortrekt over de jaren heen maakt het toch geen verschil
  10. Als de AOV-premie een persoonlijke aftrekpost is voor de inkomstenbelasting zeg je daar mee dat de AOV-premie niet als zakelijke kosten in mindering gebracht worden op de omzet. Kortom, de AOV-premiekosten komen niet terug in je boekhouding??
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.