Jump to content

Restaurateur

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • You are:
    student
  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Niet als het je vennoot betreft. Na lang soebatten ben ik vandaag gebeld door de directeur en kunnen we een aantal maanden eerder uitstappen. In de AV staat niets over de vorm of indeling. Zijn inziens staan ze juridisch in hun recht als er geen gehoor wordt gegeven aan mijn voortijdige opzegging. Verder vertelde hij dat het bedrijf gebruik maakt van de opt-in die ze van PostNL verkrijgen. Grappige is dat ik 3 jaar geleden een woonpand onder beheer had en bij vertrek huurder plompt een box in ontvangst mocht nemen. Dank voor de reacties. In afwachting van de bevestigingsmail, Verblijf ik, Met vriendelijke groeten.
  2. Box wordt per post verspreid op basis van het aantal "verhuizingen" binnen een bepaald gebied. Verhuizingen tussen haakjes omdat iedereen een box kan aanvragen en er geen check is. Wij zitten in de categorie Lekker. In de toekomst worden er geen categorieen aangehouden. Alleen 2 vakjes. Edit: conversie rate van 0. Kosten tot op heden een paar duizend euro.
  3. Mag die nog gebruik maken van de ruimte om te doteren aan de oudedagsreserve of wordt dat weer afgetrokken van de maximale lijfrente die aangeschaft mag worden?
  4. Hallo allemaal, Wij nemen als restauranthouder al tijden een dienst af van een "reclamebureau". Concept is dat ze een gratis box aanbieden met voordeelbonnen verdeeld in 4 categorieën. De 4 soorten bonnen worden in een rechthoekige box geleverd. Elk met een eigen vakje. Het bureau is nu voornemens binnen 1,5 maand een andere box te gaan gebruiken en alle soorten bonnen op 2 hoopjes te gooien. De look & feel zal totaal anders zijn. De overeenkomst is sowieso al opgezegd maar loopt nog door tot einde jaar. Een veranderende situatie als deze geeft ons toch het recht de overeenkomst medio juni op te zeggen?
  5. Ik snap niet goed waarom er over de doorschuifregeling wordt gesproken wanneer Ronald van plan is op korte termijn de zaak te verkopen en iets anders te beginnen buiten de Horeca. Deze regeling is interessant als je de toko nog 2 jaar door wilt draaien en betaling van belasting voor je uit wilt schuiven. 400k stakingswinst stoppen in een lijfrente of een bankspaarproduct. Zorg wel dat je een correcte uitkiest. 200k voor elke vennoot. Afhankelijk van je andere inkomsten zal je bij uitkering geen 52% inkomstenbelasting betalen maar een 1 of 2 schalen lager. Voor een echtpaar in mijn omgeving had ik in eenzelfde situatie een bankspaarproduct van een verzekeraar afgenomen.
  6. Kan je nagaan hoelang dit al speelt. Ik had mijn handen hier van af getrokken omdat mijn ouders maar geen keuze konden maken. Nu zijn ze eindelijk zover, willen ze zelf stoppen met het restaurant en hebben ze mijn broer bereid gevonden om het over te nemen. Alleen hebben ze de fiscale en juridische afwikkeling hiervan nog steeds niet goed voorbereid. Ze dachten dat ze evt met een middelijke taxatie van het pand een goede stap te kunnen zetten. Als dit namelijk niet al te hoog uit zou vallen wilden ze het gewoon in 1 keer afrekenen. Evt. door het afnemen van lijfrente. Dit lijkt me niet aannemelijk waardoor ik hier verder informatie probeer in te winnen. De informatie zoals gegeven is ook vrij summier. Dat is het rapport ook. Voorwaarden stellen echter dat het "intellectueel" eigendom bij de opdrachtnemer blijft. Anders had ik de uiteenzetting van mogelijkheden van 6 paginas wel gecopy/paste. Hoe kan je als organisatie nou 3k euro vragen voor een kleine aanpassing met namen voor hetgeen ze gewoon op het intranet hebben staan. Wat ik wilde was een duw in de goede richting. Bel ik de belastingdienst zeggen ze dat ze niets voor me kunnen betekenen. Zelfde geldt voor de KvK.
  7. Beste allemaal, Mijn ouders zijn op het punt beland om te een stap terug te doen in het restaurant en deze over te dragen aan mijn broer(3+ jaar in dienst). Voor deze overdracht zijn ze door de jaren heen bij verscheidene adviseurs langs geweest. Het advies dat ze ook nu weer hebben gekregen was van weinig waarde. Het bleek een "rapport" van 3k euro waarin een uiteenzetting wordt gegeven van de verschillende manieren van staken en doorschuiven naar mijn broer. Verder niets. Meer verdieping kon ik zelf vinden in mijn werkboek van het Instituut voor financiele kennisoverdracht. Ik heb mijn ouders dan ook geadviseerd niet verder in zee te gaan met deze organisatie en de samenwerking is gestopt. Nu weet ik alleen niet hoe verder te gaan. :( Het bedrijf betreft een VOF van mijn ouders. FOR is klein. Stakingswinst groot vanwege de afschrijvingen die door de jaren heen gedaan zijn aan het pand en de aflossing aan de hyp.lening. Hoe kan de toko nu geruisloos doorgeschoven worden en welke stappen moeten hierbij ondernomen worden? We hebben eind september een verzoek in gediend tot een middellijke taxatie van het pand, hiervoor is eind december een ambtenaar van de belastingdienst langs geweest welke vervolgens niets van zich heeft laten horen. Blijkt de ambtenaar niet eens bevoegd te zijn tot een taxatie. Nieuwe ambtenaar zou binnen een aantal weken langskomen. Het is een kwestie die al jaren loopt en ook wel tot frustratie heeft geleid. Ik hoop dat jullie ons hiermee kunnen helpen. [verandering: titel + naam adviseur verwijderd]
  8. Nadat de experts zijn langsgeweest hebben we direct de aannemer ingeschakeld om het allemaal te restaureren. Restauratiewerkzaamheden zijn nu vrijwel afgerond. De huurder is afgelopen maandag teruggekomen uit het buitenland en heeft zijn intrek weer genomen in een hotel in de buurt. Zal morgen samen met hem de vorderingen bekijken aan het huis. Waarschijnlijk kan hij er eind deze week weer in. Zoals eerder afgesproken wordt de huur met een maand opgeschort. Tot zover de update :) Allemaal dank voor uw reacties
  9. Wellis nietes wellis nietes. Moet hier ook niet aan meedoen, maar blijkbaar is het leuk om selectief te citeren. Contact met de huurder is gewoon goed. Hij is zelf ook helemaal niet over begonnen huurkosten of wat dan ook begonnen. Gaat eind deze week ook voor 2 weken naar het buitenland op zakenreis.
  10. Gelijk heb je wanneer de huurder een privepersoon is. In dit geval betreft het een expat waarvan de multinational voor de huurkosten opdraait. Verder heeft de huurder geen bezittingen verloren. Alleen wat rookschade. Zal wel gewoon aanzien of de huur overgemaakt wordt of niet.
  11. Dank voor uw reacties. Zoiets dergelijks is me gelukkig nooit eerder voorgevallen. Was toch even schrikken. Aangezien de aannemer bij mij het dorp woont heb ik dezelfde dag contact met hem opgenomen. Hij is aan de slag gegaan met het inschakelen van de schadeexpert van de verzekeringsmaatschappij v a n d e opstalverzekering. Vervolgens heeft hij contact opgenomen met de gas & electra leveranciers. Verz. maatschappij van de opstalverzekering heeft vandaag een expert langs laten komen en die van de inboedel komt morgen. Deze zullen met elkaar afstemmen wie welke schade zal vergoeden. Mr. Bakker, kan ik uit uw antwoord opmaken dat er gedurende de herstelwerkzaamheden (vervanging meterkast, geringe bouw- en schilderwerk) geen huur verwacht moet worden?
  12. Beste allemaal, Gisteren op oudjaarsdag is er brand uitgebroken in de meterkast van een woning die tijdelijk (1 jaar, de woning is 3-4 jaar geleden geheel gerenoveerd met oa nieuwe meterkast) wordt verhuurd. Aangezien op nieuwjaarsdag de verzekeringsmaatschappij niet te bereiken is, zit ik te dubben met een aantal vragen. Kan de huurder op grond van het voorval het huurcontract opzeggen? Kan/hoor ik de toekomstige huurgelden gewoonweg te innen? Dien ik de aannemer aansprakelijk te stellen? Alvast dank voor uw hulp en een gelukkig nieuwjaar!
  13. Uit navraag blijkt dat mijn vader mijn broer toentertijd de opdracht had gegeven informatie in te winnen over dit vraagstuk. Klaarblijkelijk heeft dit nooit de prioriteit gehad bij hem. Tragisch dat dit mijn vader al zo'n lange periode bezighoudt. Na het lezen van beide topics heb ik nog wel een aantal vragen. Kunnen we er van uitgaan dat elk kantoor dat aan het register belastingadviseurs gelieerd is een degelijk fiscaal advies kan uitbrengen? Zal deze dan ook precies kunnen uitrekenen wat het ons gaat kosten, voor zowel optie 1 als 2. Of krijg je dit pas te weten wanneer de belastingdienst het allemaal heeft nagerekend? Zal zo'n kantoor ook het stakingsproces begeleiden of je weer naar huis sturen met een rapport? In ieder geval dank voor uw reacties
  14. Net als veel Chinese restauranthouders hebben mijn ouders het fiscaal gezien niet erg goed geregeld. Niets leek een vervroegde pensionering in de weg te staan maar toen... de situatie is als volgt: Ruim 20 jaar geleden hebben zij een restaurant gekocht met pand. Vervolgens hebben zij hun mouwen opgestroopt en niet verder gekeken dan het runnen van het restaurant. De rechtsvorm is een VOF. Hierdoor is er in de loop der jaren fors afgeschreven op het pand waardoor het momenteel voor rond de €150.000 op de balans staat. De actuele verkoopwaarde van het pand ligt rond de €850.000 Nu hadden we via onze boekhouder WEER een adviseur (zogenaamde bv specialist) ingeschakeld. Uit de gesprekken en globale berekeningen kwam naar voren dat bij staking in de huidige rechtsvorm een belastingschuld zou ontstaan van rond de €400.000, welke eventueel aangewend kan worden voor de aanschaf van een lijfrente. DE adviseur stelde dat een andere mogelijkheid zou zijn om de VOF geruisloos door te schuiven naar een BV. Met een nettowinst dat jaarlijks rond de 85.000 schommelt vroeg ik me af of dit wel een reële optie is. Het is een vraagstuk dat mijn ouders al lange tijd bezighoudt en de nodige stress bezorgt. Zal het nu nodig zijn om een echte fiscalist in te schakelen om het een en ander (optie 1) precies uit te laten rekenen? Ouders opteren namelijk liever voor de eerste mogelijkheid, omdat ze verwachten dat een BV constructie veel kopzorgen met zich meebrengt. Tevens heeft onze boekhouder ons medegedeeld dat wanneer er voor optie 2 gekozen wordt nog een adviseur ingeschakeld moet worden om het proces van geruisloos doorschuiven te begeleiden. Is dit normaal? Misschien zitten er kinderlijke vragen tussen, maar mijn ouders zijn in het verleden vaak van advies voorzien dat duur en niet nodig was Bij voorbaat dank, - Wing
  15. Geachte leden, Mijn vrouw en ik runnen een (chinees)restaurant met de bedrijfsvorm VOF. Aangezien we beide rond de 50 zijn hebben we het voornemen binnen een aantal jaar de onderneming te staken. Het is een redelijk lopend restaurant, alleen verwachten wij niet dat iemand anders hiervoor geld zal neertellen. Hierdoor komen we tot het volgende punt. Op de balans van de vof staat het bedrijfspand met een boekwaarde van rond de 150.000 euro. De taxatiewaarde zal rond de 1.750.000 euro zijn. Van onze boekhouder hebben we gehoord dat we bij staking van de vof over het verschil tussen de boekwaarde en de taxatiewaarde progressief af moeten rekenen. Ook vertelde hij dat er een andere mogelijkheid was mbt BV's. Verder wist de boekhouder(!) het zelf ook niet precies en raadde ons aan een fiscalist in te schakelen. Na het stoppen met het restaurant zijn we van plan om het pand te verhuren. Hopelijk heeft een van u een idee over wat de beste wijze is om het restaurant te staken. Alvast bedankt. PS. Wat zijn ongeveer de kosten voor het inschakelen van een expert die je bij zo een afwikkeling kan meehelpen? [titel aangepast - mod]

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept