Jump to content

GMaas

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    Financiën / administ
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Dank je voor je zeer heldere antwoord, zo simpel kan het inderdaad zijn.... :)
  2. In december is mijn webwinkel in wijnen opgestart. Een week geleden heb ik 25 euro btw teruggekregen, aangezien ik in 2007 wat opstartkosten had. Ik sta op het punt dit nu in de boekhouding te verwerken, alleen kom ik er niet helemaal uit. Dit is de huidige situatie op de balans: 1255 19% Voorheffing 527,- Debet 1220 Verwerving binnen de EU hoog 497,- Credit 1260 19% Af te dragen OB 3,- Credit Ik heb hier 2 vragen over: 1) hoe boek ik de 25,- euro die ik op mijn bankrekening terug heb gekregen? 2) wat doe ik met de overgebleven 2 euro, wat het resultaat is van het afronden van de bedragen? Maakt het nog uit of dit in 2007 of 2008 boek? Alvast bedankt voor je reactie, Gert Maas.
  3. Weet niet hoe lang je dit al doet, maar heb je hier ooit opmerkingen over gehad van de fiscus? En weet je toevallig of andere importeurs dit op dezelfde wijze doen? Alvast bedankt, Gert
  4. Bedankt voor je antwoord. Zou het wettelijk gezien echter wel OK zijn om de accijnzen gewoon als kosten te boeken? Niet dat ik dat van plan ben, ben namelijk al een oplossing aan het zoeken om het in OS Financials te verwerken.
  5. Accijns wordt bepaald per hectoliter. Een hectoliter niet-mousserende wijn van maximaal 15% alcohol kost € 59,02 accijns. Omgerekend voor een 'normale' fles wijn van 750 ml komt dit op de eerder genoemde € 0,44265. Een hectoliter mousserende wijn van maximaal 13% alcohol kost € 201,24 accijns. Omgerekend voor een fles wijn van 750 ml komt dit op € 1.5093. Het wordt inderdaad per partij berekend aan de hand van de opgetelde totale liters per soort * bedrag per hectoliter. Alvast bedankt voor je hulp!
  6. Bedankt voor jullie antwoorden en excuses voor mijn late reactie. Heb het even een tijd laten rusten, maar wil het nu gaan verwerken in de boekhouding. Hoe verwerkt ik dit dan? Ik gebruik OS Financials en heb de voorraad reeds ingeboekt tegen de 'kale' inkoopprijs. 1) Ik wil wel graag dat ik in de boekhouding het onderscheid tussen mijn 'kale' inkoopkosten en accijnzen kan blijven zien. Zou ik dit dan als volgt kunnen inboeken? Eerst boek ik e.e.a. op een kostenrekening: Accijnzen en verbruiksbelastingen aan Crediteuren (Douane) en vervolgens om deze kosten op te tellen bij de kostprijs verkopen Kostprijs verkopen aan Accijnzen en verbruiksbelastingen Of kan ik naar jullie idee beter direct het volgende doen en een goede omschrijving toevoegen? Kostprijs verkopen aan Crediteuren (Douane) 2) Stel de 'kale' kostprijs van een fles wijn in 4 euro. De accijns op dezelfde fles is 0,44265 euro. Hoe ga ik dit dan bij een verkoop inboeken? Als ik een standaard factuur uitdraai gaat er 4 euro per fles van kostprijs verkopen af, en geen 4,44265. Wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen. Ik wil dat de 4,44265 wordt afgeboekt en niet alleen de kale prijs. Iemand een idee? Alvast bedankt, Gert.
  7. Ter verduidelijking, de betaalde BTW kan ik niet terugvragen in Duitsland. Is het dan nog wel zinvol om deze kosten in de boekhouding op te nemen? Gert.
  8. Heb mij vanavond gebogen over wat kosten die ik heb gemaakt voor de oprichting van mijn eenmanszaak (webwinkel in wijnen). Hiervoor heb ik eerder dit jaar een aantal studiereizen gemaakt met het doel om leveranciers te selecteren. Naast de kosten voor verblijf heb ik ook proefpakketten meegenomen om thuis op mijn gemak een selectie te maken van de voor mij interessante wijnen. Als ik het goed begrijp vallen dergelijke kosten normaal gesproken onder de 73,5% regeling (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html). Ik heb een paar vragen over de verwerking in mijn boekhoudpakket (osFinancials): 1) Klopt het inderdaad dat deze kosten onder de 73,5% regeling vallen? 2) Is het verstandig/nodig om een aparte rekening 'Aanloopkosten 73,5%' aan te maken? 3) hoe boek ik deze facturen van voor de oprichting in, klopt dit: Aanloopkosten 73,5% 68,45 aan Crediteuren 68,45 Crediteuren 68,45 aan Diverse Prive Betalingen 68,45 Alvast bedankt voor je reactie! Gert. [titel aangepast - mod]
  9. ecofin, dank je voor je antwoord. Is het dan nog wel duidelijk wat de voorraad is en wat de accijns? De ontvangt van de voorraad is inmiddels al verwerkt zonder hierbij rekening te houden met de accijns. Kan ik niet gewoon een aparte kosten rekening 'Accijnzen' aanmaken en de betaling inboeken op het moment dat ik de acceptgiro overmaak aan de Douane (Accijnzen aan Bank)? Alvast bedankt! Gert
  10. Allereerst een dank aan de beheerders van het highlevel forum! Heb hier in het verleden al behoorlijk wat tips gevonden die me goed op weg hebben geholpen met mijn recent gestartte onderneming in kwaliteitswijnen. Echter loop ik nu tegen een vraag aan waar ik na 2 dagen googlen nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Afgelopen weekend heb ik mijn eerste eigen wijnimport uitgevoerd. Al het papierwerk (accijnsvergunning e.d.) heb ik netjes op tijd aangevraagd en dat is het probleem dan ook niet. Heb vandaag een acceptgiro gehad van de douane met de vraag of de accijns wil betalen. Hoe verwerk je echter accijns in je boekhouding? Is het verstandig hier een nieuwe rekening voor aan te maken? Accijns verhoogt de kostprijs van mijn artikelen, maar waar boek ik dit dan? Alvast bedankt! Gert.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept