Jump to content
GMaas
Verberg

Accijns verwerken in de boekhouding

Allereerst een dank aan de beheerders van het highlevel forum! Heb hier in het verleden al behoorlijk wat tips gevonden die me goed op weg hebben geholpen met mijn recent gestartte onderneming in kwaliteitswijnen. Echter loop ik nu tegen een vraag aan waar ik na 2 dagen googlen nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

 

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste eigen wijnimport uitgevoerd. Al het papierwerk (accijnsvergunning e.d.) heb ik netjes op tijd aangevraagd en dat is het probleem dan ook niet. Heb vandaag een acceptgiro gehad van de douane met de vraag of de accijns wil betalen.

 

Hoe verwerk je echter accijns in je boekhouding? Is het verstandig hier een nieuwe rekening voor aan te maken? Accijns verhoogt de kostprijs van mijn artikelen, maar waar boek ik dit dan?

 

Alvast bedankt!

Gert.

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Accijns verhoogt de kostprijs van mijn artikelen, maar waar boek ik dit dan?

 

Hier geef je zelf al het antwoord: op de voorraad opboeken bij aankoop en afboeken bij verkoop.

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hier geef je zelf al het antwoord: op de voorraad opboeken bij aankoop en afboeken bij verkoop.

 

ecofin

 

ecofin, dank je voor je antwoord. Is het dan nog wel duidelijk wat de voorraad is en wat de accijns? De ontvangt van de voorraad is inmiddels al verwerkt zonder hierbij rekening te houden met de accijns.

 

Kan ik niet gewoon een aparte kosten rekening 'Accijnzen' aanmaken en de betaling inboeken op het moment dat ik de acceptgiro overmaak aan de Douane (Accijnzen aan Bank)?

 

Alvast bedankt!

Gert

Link to post
Share on other sites
  • 0

Goedenavond G,

 

Het punt is dat de accijns als het ware voorraad is. Als je bijvoorbeeld aan het eind van het jaar 500 flessen wijn hebt staan, en over al die flessen gemiddeld 5 euro accijns hebt afgedragen, en die direct afgeboekt hebt, dan zit je met een winst € 2500, - lager dan wanneer je als het ware de accijns in je voorraad op neemt.

 

Ik heb geen idee hoe die accijns precies berekend wordt.. Maar ik zou die accijns gewoon bij de waarde van de voorraad in boeken.

 

Dus stel je koopt een fles wijn in voor € 20, -, en je betaalt hierover € 10, - accijns, dan verhoog je gewoon de waarde van die fles wijn naar € 30, - in de voorraad.

 

Maar ik heb geen ervaring met accijns verder, en hoe goed dit te realiseren is, is natuurlijk afhankelijk van het boekhoudpakket dat gebruikt wordt.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden en excuses voor mijn late reactie. Heb het even een tijd laten rusten, maar wil het nu gaan verwerken in de boekhouding.

 

Hoe verwerkt ik dit dan? Ik gebruik OS Financials en heb de voorraad reeds ingeboekt tegen de 'kale' inkoopprijs.

 

1)

 

Ik wil wel graag dat ik in de boekhouding het onderscheid tussen mijn 'kale' inkoopkosten en accijnzen kan blijven zien. Zou ik dit dan als volgt kunnen inboeken?

 

Eerst boek ik e.e.a. op een kostenrekening:

 

Accijnzen en verbruiksbelastingen

aan Crediteuren (Douane)

 

en vervolgens om deze kosten op te tellen bij de kostprijs verkopen

 

Kostprijs verkopen

aan Accijnzen en verbruiksbelastingen

 

Of kan ik naar jullie idee beter direct het volgende doen en een goede omschrijving toevoegen?

 

Kostprijs verkopen

aan Crediteuren (Douane)

 

2)

 

Stel de 'kale' kostprijs van een fles wijn in 4 euro. De accijns op dezelfde fles is 0,44265 euro. Hoe ga ik dit dan bij een verkoop inboeken? Als ik een standaard factuur uitdraai gaat er 4 euro per fles van kostprijs verkopen af, en geen 4,44265.

 

Wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen. Ik wil dat de 4,44265 wordt afgeboekt en niet alleen de kale prijs.

 

Iemand een idee?

 

Alvast bedankt,

Gert.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Gert,

 

Dat hangt er van af hoe de accijnzen worden bepaald. Gaat dit per partij? In dat geval kan eenvoudig de kostprijs per fles (per partij) worden vastgesteld door deze te verhogen met de op die partij rustende accijnzen.

 

Wordt de aanslag voor accijnzen anders vastgesteld dan is de vraag precies hoe. Mogelijk dat je hierover wat meer info kunt verstrekken dan kan ik "meedenken".

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Accijns wordt bepaald per hectoliter. Een hectoliter niet-mousserende wijn van maximaal 15% alcohol kost € 59,02 accijns. Omgerekend voor een 'normale' fles wijn van 750 ml komt dit op de eerder genoemde € 0,44265.

 

Een hectoliter mousserende wijn van maximaal 13% alcohol kost € 201,24 accijns. Omgerekend voor een fles wijn van 750 ml komt dit op € 1.5093.

 

Het wordt inderdaad per partij berekend aan de hand van de opgetelde totale liters per soort * bedrag per hectoliter.

 

Alvast bedankt voor je hulp!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Oké. Kan het dan niet als volgt:

 

Je koopt een partij flessen voor een bedrag a; die partij wordt verhoogd met de accijnzen voor een bedrag b; samen voor een totaal c.

De prijs a ken je veel te goed want die is afgesproken met de leverancier. De accijnzen b kan je alvast zelf uitrekenen of is al bekend door de nota van de douane. Dus, ergo, c is bekend.

 

Vervolgens kan je de kostprijs per fles uitrekenen want je kent het aantal flessen ( ik zie even af van een verschillende inhoud per fles; dat compliceert de berekening mogelijk iets maar is te berekenen).

 

Waarom dan de accijnzen nog op een afzonderlijke rekening boeken. Je moet alleen de verschillende kostprijzen van de verschillende partijen uit elkaar houden in de voorraadadministratie maar ik zou dan alles in één keer boeken op Voorraad.

 

Vervolgens kan de bij die partij behorende kostprijs worden gebruikt om de rekening Kostprijs verkopen te voeden op het moment van verkoop en de rekening Voorraad te kunnen crediteren.

 

Blijft dus over of je kunt identificeren als je een fles verkoopt van welke partij die afkomstig is.

 

Er zijn nog wel wat andere mogelijkheden om de voorraden bij te kunnen houden. Als je daarin geinteresseerd bent laat het me dan maar even weten per mail.

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Zou het wettelijk gezien echter wel OK zijn om de accijnzen gewoon als kosten te boeken?

 

Niet dat ik dat van plan ben, ben namelijk al een oplossing aan het zoeken om het in OS Financials te verwerken.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het is m.i. eerder een bedrijfseconomisch probleempje. Als je de accijnzen direct in de kosten boekt is de waarde van je voorraad te laag. De kostprijs is immers niet volledig opgenomen.

 

Hoe de fiscus hier tegenaan kijkt weet ik niet maar het lijkt me dat men hier bezwaar tegen kan hebben. Bedrijfseconomisch gezien, zoals gezegd, in ieder geval niet correct.

 

Volgens mij, als je het binnen het boekhoudprogramma voor elkaar krijgt, is je probleem opgelost.

 

Succes

 

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

WAZ,

 

Er is m.i. nog wel een verschil tussen accijnzen die rusten op een bepaalde, aan te wijzen, partij en telefoon/fax en transportkosten (deze laatste voorzover niet direct betrekking hebbende op een partij).

 

Het kenmerk van dit soort kosten is dat ze niet zijn toe te wijzen aan een bepaalde inkoop en dus in de kostensfeer terechtkomen.

 

Direct op een inkooppartij betrekking hebbende kosten behoren m.i. in de inkoopwaarde te worden opgenomen.

 

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb hier zelf ook lang over nagedacht, en uiteindelijk toch besloten de Accijns als aparte rekening op te voeren onder Kosten. De voorraad is dan gewoon netto ex BTW zoals betaald aan de (Franse) leverancier. Immers, telefoon, fax, transportkosten enzo worden toch ook onder Kosten opgevoerd en niet direct in de voorraad doorberekend?

 

WAZ: www.wijn-aan-zee.nl

 

Weet niet hoe lang je dit al doet, maar heb je hier ooit opmerkingen over gehad van de fiscus? En weet je toevallig of andere importeurs dit op dezelfde wijze doen?

 

Alvast bedankt,

Gert

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het gevolg van de werkwijze die WAZ toepast is dat kosten (accijnzen) in dit jaar worden genomen en als de voorraad per ultimo nog aanwezig is en eerst volgend jaar wordt verkocht de opbrengsten in het volgende boekjaar zitten. Bedrijfseconomisch (en m.i. ook fiscaal) niet correct.

 

Anders gesteld:

Als een verkoper in het buitenland een prijs afspreekt waarin tevens de vervoerskosten en accijnzen zijn besloten (dus levering franco huis afnemer) dan ken je de detailgegevens geeneens en zal je dus de afgesproken prijs als voorraad (kostprijs) opnemen.

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Accijns verhoogt de kostprijs van mijn artikelen, maar waar boek ik dit dan?

 

Hier geef je zelf al het antwoord: op de voorraad opboeken bij aankoop en afboeken bij verkoop.

 

ecofin

 

Dit moet ik dus zien als inkoopkosten en de betaling/factuur gewoon boeken op rekening ' inkoop'? Met 0% btw neem ik aan? Ik splits de kosten alleen per producent en overige inkoopkosten.


“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link to post
Share on other sites
  • 0

Goede middag Gmaas.

 

M.i. is het de beste oplossing als de accijnzen niet op een kostenrekening maar op een voorraad (balans) rekening geboekt worden.

B.v. de voorraad wordt geboekt op rekening 3000

De accijnzen op rekening 3001.

 

Bij een voorraad waardering tel je het saldo van beide rekeningen bij elkaar op.

 

Bij verkoop / levering boek je ook de kostprijs.

Aantal flessen x 0,44265.

 

Kostprijs verkopen

aan accijnzen etc. 3001.

 

Van BTW is inderdaad geen sprake.

 

Succes.

 

Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 274 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept