Je zal toch een keer met je idee naar buiten moeten, anders kom je geen stap verder. Het vinden van betrouwbare personen is dan wel belangrijk, maar "de tijd zal het leren".
Verder kun je er misschien over nadenken om de "bouwers" een aandeel in het bedrijf te geven. Als ze jouw idee net zo subliem vinden als jij, dan kun je ze voorstellen om businesspartner te worden en te investeren in uren. Dan kost het maken in eerste instantie niets en zodra het geld op gaat leveren kun je ze met de gekozen verdeelsleutel in de winst mee laten delen. Hiermee creeer je wellicht direct een stukje betrouwbaarheid.
Dank u ;D
Ik heb met een aantal vrienden van mij gesproken over mijn probleem. Het zijn allemaal juristen, corporate finance boys/girls, etc, en ze zeggen allemaal 'tzelfde: "the world is full of sharks, trap er niet in". Ik neem die adviezen dus maar goed ter harte. Het punt is dat zij ook niet verder komen dan NDA's (Non Disclosure Agreements), en daar vertrouw ik dus weer niet in, omdat het risico te groot is dat iemand - bedoeld of onbedoeld - zijn mond voorbij praat.
Jouw suggestie voor een partnership: ja, het zal ook niet anders kunnen aangezien banken [1] nogal risicomijdend zijn en [2] niet mijn grootste vrienden zijn (wel voor mijn depositos ;D) aangezien sub1. Maar ik heb geen enkel probleem met een partnership, integendeel: voor wat hoort wat. Het probleem blijft die informatieparadox: stel, ik wandel met mijn idee naar megagrote onderneming ABC (niet dat die luisteren, begrijp ik inmiddels al via Google): ABC zegt "mwoah, vinden wij geen leuk idee" en ik ben nog niet weg of de developers worden aan 't werk gezet. Stel nu dat ik een NDA heb laten tekenen. Dan zou ik kunnen gaan procederen (geen snuf in: ik wil dat idee in de markt zetten, niet verzanden in rechtzaken die ik uiteindelijk niet zal kunnen betalen, zo kostbaar gaan die dingen worden - dat ettert jaren door, en ABC heeft geld zat om een leger juristen mij tot aan mijn pensioen bezig te laten houden). Maar stel dat ABC 't iets slimmer speelt: ontwikkelt 't niet zelf, maar "ergens anders in de wereld" wordt er "een zeker bedrijfje" gestart dat 't product ontwikkelt, en dat "ach got, wat raar" 5 jaar na dato opeens door ABC overgenomen wordt (geen fantasie: komt uit de koker van een van mijn M&A vrienden die dit echt meegemaakt heeft). Dan heb ik geen poot om op te staan richting ABC. (En een paar maanden geleden sprak ik de CFO van een wel zeer bekend groot bedrijf die ook zei "diefstal van onze code en ideeen is ons allergrootste probleem). Dus ik neem 't "de wereld zit vol met sharks" toch maar erg letterlijk.
Snap je mijn probleem?
Vandaar, nog steeds: "kweenie".
Bedankt voor alle reacties ;)