Jump to content

dragonball

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Beste Mr. Monique Doomernik! Bedankt voor je mooie uitgebreide reactie! Ik zie dat ik huiswerk heb en er even goed voor moet zitten. De late reactie had met mijn lange verlof te maken :) Als ik eruit ben, kan het zijn dat ik contact met u opneem. Vriendelijke groeten, dragonball
  2. Beste higherlevel, Dit onderwerp kan misschien eerder aan bod zijn geweest. Mijn vraag: Als ik een licentie(merknaam) wil verhuren, wat komt er zoal bij kijken? Casus: Ik wil dat een organisatie zijn diensten verleent onder een merknaam. Hierbij wil ik niet de verantwoording dragen voor de operaties. Concreet, de dienstverlenende organisatie is verantwoordelijk voor zijn eigen administratie, marketing en uitvoerende activiteiten. Ik draag zorg voor de presentatie (website, logo en ondersteuning in reclame) Subvragen: 1: Hoe leg je dit vast in een contract en bestaan hier templates voor? 2: In hoeverre ondervind je last als de dienstverlenende organisatie negatieve impact heeft met zijn diensten? (bijvoorbeeld ongelukken). Kun jij je via het contract daarvan distantiëren op het gebied van juridische verantwoordelijkheid? 3: Heeft elke branche zijn eigen richtlijnen daarin hoe je zo een contract opstelt? Ik heb meer vragen, maar eerst stap voor stap. Laat ik eerst bij de basis beginnen. Groet, Dragonball
  3. Allen bedankt voor de feedback! Deze post ka gesloten worden. Groet.
  4. Beste Boekhoud Wizzards :) Wat mij opvalt, is dat er weinig of geen literatuur aanwezig is waarin op een duidelijke manier wordt uitgelegd welke stappen je dient te nemen om je jaar af te sluiten voor de boekhouding. Zelf ben ik niet werkzaam op de boekhouding, maar elk jaar hoor ik indirect hoe druk de boekhouding bezig is om A: de planning op te stellen en B. de te nemen stappen. En elk jaar verneem ik geluiden dat afdeling boekhouding ah einde jaar "gestressed" vragen het bedrijf blijft insturen. Om eerlijk te zijn ben ik nu op het punt gekomen dat het nu voor eens en altijd afgelopen moet zijn met het gestressed en dat het volgens mij te plannen is! Mijn vraag aan jullie is ook: "Is er ergens een to the point literatuur. die de stappen in de jaarafsluiting beschrijft?" Zodat ik deze aan de collega's kan laten zien. Tips zijn ook welkom. Gaarne reacties van personen die geen commerciële belangen bij hebben. TEr info: Er worden geen projecten uitgevoerd. Groet, Lucien mod-edit: hoofdletters uit titel verwijderd
  5. Hallo Joost, Bedankt voor de terugkoppeling. Het is inderdaad beter om een eenmanszaak op te zetten. Bij deze sluit ik de topic. ;) Groet, Dragonball
  6. Hallo Joost, Ik had nog een aanvullende vraag: Kan ik de EURO BV geruisloos overbrengen naar een eenmanszaak? Anders gezegd: wat zijn de fiscale voorwaarden waaraan ik moet voldoen? Ik ben in februari met de ondernemingsvorm begonnen. Als ik het dit jaar nog verander, valt de "schade nog mee?" Wat zijn de fiscale voor- en nadelen? Of adviseur je mij om met de belastingdienst te bellen? ;D Groet, dragonball
  7. Hallo Joost, Bedankt voor de reactie. Ik was niet specifiek genoeg en zie dat ik een foutje hebt gemaakt. Binnen de CV zijn er twee vennoten: Mijzelf als beherende vennoot (B) De Stille vennoot als de juridische dienstverlener (S) (S) heeft voor mij puur de papieren in orde gemaakt tegen een vergoeding. Het is geen geldschieter. De CV dient als werkmaatschappij waarbij het moederbedrijf een Ltd is. De buitenlandse moedermaatschappij (Ltd) is louter opgericht om als aansprakelijke partij te dienen. (antwoord op je waarom vraag). De ltd is uit een lijst van de ingeschreven Ltd geselecteerd die ingeschreven staan bij de engelse kamer van koophandel. De LTD is middels aandelen overdracht voor een synmolisch bedrag aan mij overgedragen als nieuwe eigenaar. Het verhaal over de Trust kunnen we voor het gemak even buiten beschouwing laten. Als ik je goed begrijp, dan : 1. moet ik aan de stille vennoot toestemming vargen voor het overzetten naar een besloten CV. 2. kan ik niet als enige vennoot een CV beheren. Er moeten minstens twee personen/vennoten aanwezig zijn in een CV. Moet ik rekening houden met de fiscale consequenties als ik: 1. Besluit om de Ltd als moedermaatschappij te beeïndigen? Dus dat de CV zelfstandig verder gaat. 2. De trustovereenkomst op te schorten. Of kan ik gewoon beter een nieuw eenmanszaak opzetten? Ik hoor gaag van je. Groet, Dragonball
  8. Beste Higherlevel, Begin dit jaar heb ik een Euro-BV met een Trust laten opzetten door ijn juridische adviseur. Structuur: Het is een commanditaire vennootschap waarbij de beherende vennoot een Ltd is. De aandelen van de Ltd zijn overgegaan in een Trust. Dit wordt ook wel een OPEN CV genoemd. Ik betaal dan vennootschapsbelasting over mijn winst. Alle operaties voer ik uit onder mijn CV. Met de Ltd doe ik helemaal niets. Alleen dat deze een beheerder is waarvan ik eigenaar ben. Helaas is door een miscalculatie van mijn financieel adviseur gebleken dat ik met een GELOSTEN CV voordeliger zou uitkomen. Kortom: een gewone CV. Ik kom dan onder de IB-sfeer te vallen. Ik val DAN onder BOX 1 voor winst uit onderneming. Mijn adviseur stelde voor om mijn OPEN CV dood te laten bloeden en een eenmanszaak op te richten. Eerlijk gezegd dacht ik....waarom kan ik dan niet gewoon verder gaan met mijn CV en aangeven dat de beherende vennoot geen Ltd is maar een natuurlijk persoon (ik)? Alleen heb ik dan de volgende vragen: Vraagstelling: 1. Kan ik mijn open CV overzetten naar een gesloten CV? Dus de beheerder Ltd aanpassen naar een natuurlijk persoon (ik) als beheerder. 2. Zitten er fiscale addertjes onder het gras waarmee ik rekening moet houden als ik ga "overzetten"? (Bijvoorbeeld staking?). Graag zie ik jullie reacties tegemoet. Met vriendelijke groet, Dragonball
  9. Beste leden, Momenteel ben ik met een checklist bezig i.v.m. een overname van bedrijf. Situatie De boekouding van een bestaand bedrijf zal onder een nieuw bedrijf (juridische eenheid) worden voortgezet. Echter moet nog beoorelen of het middels een fusie of overname (aandelenruil zal gaan). Momenteel ziet mijn checklist als volgt uit: - controle bestaande contracten oud bedrijf met leveranciers. (telefoon, huur, etc) - controle periodieke betalingen - controle contracten met klanten - vooruitbetalingen - openstaande debieturen i.v.m. incasso zaken - openstaande crediteuren - Balansdossiers - recente jaarverslag - Meer kan ik op dit moment niet verzinnen. Zie ik iets belangrijks over het hoofd? |Bijvoorbeeld: lijken in de kast? :-) Ik ben benieuwd. Groet, Dragonball
  10. Bedankt voor de reacties higherlevels! En voor het uitzetten van het licht. :D
  11. Momenteel lees ik mij blauw over de vraag of ziekte kosten wel of niet aftrekbaar zijn. Echter geen enkele site geeft daar eenduidig antwoord op. Wellicht dat het hier lukt. :) Mijn vraag is: "Zijn de kosten van zorgverzekering (bijv. achmea ziektekosten) aftrekbaar als ik als ZZP-er een eenmanszaak heb?" "Kan dat tegen 100 %? " Mijn situatie zit als volgt: Vorig jaar juni ben ik een eenmanszaak gestart. Ziektekosten die ik betaal via de prive rekening, wil ik als prive storting boeken in de boekhouding vd eenmanszaak. Dus: Kosten zorgverzekering Aan privestorting/ziektekosten Kan iemand voor mij het licht in het donker aandoen? Alvast bedankt.
  12. Allen bedankt voor de positieve bijdragen! Nu ga ik verder mijn winst omlaag drukken voor de IB! ;) Groet, Dragonball
  13. Beste collega's, Allereerst wil ik mijn complimenten geven voor deze site. Het is overzichtelijk ingedeeld. Mijn verhaal: Ik ben onlangs een eenmanszaak gestart. Door de trage procedure van de bank was ik genoodzaakt mijn zakelijke kosten (benzine, parkeren, etc) via mijn privé te laten verlopen. Uiteindelijk heb ik de zakelijke rekening en deze in mijn boekhouding opgenomen. Nu naar de kern van mijn vraag/probleem: Hoe zorg ik boekhoud technisch voor dat mijn zakelijke kosten op de prive bankrekening toch in mijn bedrijfsboekhouding wordt verantwoord als kosten? Wordt het... 4...benzinekosten aan ....? ? ? ? Alvast bedankt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept