Jump to content

evs123

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    nog geen
  1. Is de margeregeling dan niet van toepassing, zodat ik alleen btw hoef af te dragen over de event. winst bij verkoop? Anders zou het betekenen dat ik voor bv. 50.000 een boot koop van een particulier. Als ik diezelfde boot een jaar later voor 50.000 weer verkoop betekend dit dat ik € 10.500 btw moet afdragen en dus 10.500 verlies heb op de verkoop.
  2. Even een vraagje over btw. Ik heb twee maal met de belastingdienst gebeld, maar krijg twee maal een een ander antwoord. Ik heb een onderneming waarbij ik zeilboten verhuur. Nu wil ik een tweedehands zeilboot van een particulier gaan kopen en deze gaan verhuren. Omdat het een boot van een particulier is kan ik de BTW Deze boot wil ik 1 a 2 jaar verhuren en dan weer verkopen. Moet ik dan btw afdragen bij de verkoop van deze boot? Dit lijkt me namelijk niet eerlijk omdat ik deze ook niet heb kunnen terugvragen.
  3. Iemand uit Belgie die in nederland een boot koopt en deze in nederland laat verhuren, kan die een nederlands btw nummer aanvragen? en kan die dan ook gebruik maken van de kleine ondernemersregeling in nederland? Of kan/moet hij in belgie een btw nummer aanvragen.
  4. ik gebruik het kasstelsel. bedankt voor het duidelijke antwoord
  5. Moet btw over een aanbetaling van een vakantie afgedragen worden op het moment dat de betaling is ontvangen of nadat de dienst verleend is? wij verhuren zeilboten en in bijvoorbeeld november 2010 ontvang ik een aanbetaling voor de huur van een boot in juni 2011. Mag ik dan de btw afdragen op het moment van de verhuging in juni of moet ik dit dan al in november afdragen ?
  6. Even een vraagje mbt btw plichtig ja of nee. Wij verhuren zeiljachten van eigenaren. Sommige eigenaren hebben de boot nieuw gekocht en ivm aftrek btw op aanschaf nieuwe boot ervoor gekozen om een btw nummer aan te vragen. Zij dragen btw af over de opbrengst en ontvangen btw over de kosten. Andere eigenaren hadden al een aantal jaar als particulier een zeilboot en hebben later de boot bij ons ingebracht en laten deze door ons verhuren, maar hebben geen btw nummer aangevraagd en dragen dus ook geen btw af over de opbrengst maar vangen ook geen btw terug over de kosten. Nu vindt de belastinginspecteur dat de particuliere eigenaren een btw nummer hadden moeten aanvragen (hun boot wordt via een bedrijf verhuurd). Is dit terecht ? En zou het dan zo zijn dat deze particuliere eigenaren destijds bij aanschaf van hun boot de btw niet hebben kunnen terugvragen, maar als ze verplicht worden een btw nummer aan te vragen, bij de verkoop opeens wel btw over de verkoopprijs moeten afdragen?
  7. We hebben wel meerdere e-mails waarin hij zegt dat het aantal boekingen tegenvalt. Een schermafdruk van zijn website hebben we niet.
  8. Deze meneer had ook zelf een website. Op zijn website had hij onze gegevens vermeld als contactpersoon voor boekingen. In de loop van het seizoen, heeft hij zonder overleg met ons, deze website gewijzgd. In plaast van met ons moesten mensen nu direkt met hem contact op nemen als zij zijn boot wilde boeken. Ook klaagde hij veelvudig over het aantal boekingen. Wij vinden daarom dat hij naar ons de verwachting heeft gewekt geen nieuw contract te willen.
  9. Het contract liep tot oktober 2007. we hebben eind januari een evaluatie gesprek met deze meneer gehad en het toen gezegd dat wij geen nieuwe overeenkomst wilden afsluiten. Dit hebben we daarna per e-mail nogmaals bevestigd. We hebben dus voor die tijd niets schriftelijk opgezegd.
  10. In het contract staat niets in over een stilzwijgende verlenging. Waar hij echter meerdere malen op terugkomt in de brief is het feit dat wij de verwachting hebben gewekt dat we een nieuw contract met hem zouden afsluiten. Dit omdat het contract in oktober afgelopen was en wij hem eind januari (3 maanden voor het begin van het nieuwe seizoen) hebben laten weten geen nieuw contract met hem te willen afsluiten. Hij is van mening dat hij daarom nu omzetverlies heeft omdat hij te weinig tijd zou hebben gehad een andere verhuurder te zoeken.
  11. In de overeenkomst staat het volgende: ... en ... verklaren het volgende te zijn overeengekomen: Eigenaar stelt het bovengenoemde jacht voor de periode 27 april t/m 15 oktober 2007 ter beschikking van verhuurder. BEEINDIGING BEMIDDELINGSOVEREENKOMST: a.deze overeenkomst kan door de eigenaar/verhuurder eenzijdig worden opgezegd, indien verhuurder/eigenaar blijk geeft van grove nalatigheid (waaronder begrepen: wanbeheer), welke voor eigenaar/verhuurder tot groot rentabiliteitsverlies kan leiden. b. Opzegging van de overeenkomst zoals onder punt a genoemd dienen uitsluitend schriftelijk aangetekend te worden gedaan.
  12. ik heb geen rechtsbijstandsverzekering, is nogal duur, maar had nu goed van pas gekomen.
  13. Hallo, wij hebben in de periode van april t/m oktober 2006 en de periode van april t/m oktober 2007 een contract afgsloten met iemand om zijn boot te verhuren. Door allerlei dingen die er zijn gebeurt, hebben wij besloten om het volgende seizoen geen contract meer met deze persoon af te sluiten. Dit hebben wij hem eind januari laten weten. Deze meneer was hier niet blij mee en heeft nu een brief geschreven waarin hij zegt dat wij hem eerder hadden moeten mededelen dat wij geen contract meer met hem wilden afsluiten. Hij heeft nu een brief naar ons gestuurd waarin hij ons aansprakelijk stelt omdat doordat wij zolang gewacht hebben, wij de verwachting hebben gewekt het verhuurcontract te zullen continueren. In verband hiermee stelt hij ons aansprakelijk voor bijna 5.000 euro aan omzetverlies. Tevens komt hij met andere verzonnen kosten (wij zouden schade niet gerepareerd hebben, schoonmaak zouden wij niet hebben gedaan, wat wij wel gedaan hebben). Hiervoor heeft hij ons een faktuur gestuurd. Aangezien hij nogal wat juridische kennis heeft, en hij weet dat wij als klein bedrijf deze juridische kennis niet hebben, zal hij naar onze verwachting hier mee doorgaan en een rechtszaak hiervan maken. Mijn vraag is nu, hoe moeten wij reageren op zo'n brief en onterechte faktuur. Moet je altijd reageren op zo'n brief en faktuur of is het verstandig om niets te doen en mocht hij een rechtszaak aanspannen, dan pas te gaan reageren.
  14. even een vraagje over een contract voor bepaalde tijd. We hadden dit jaar een bemiddelingsovereenkomst met een klant om zijn boot te verhuren voor de periode eind april tot eind oktober. In dit contract staat niets over een stilzwijgende verlenging. Eind januari besloten we om geen nieuw contract met deze klant aan te gaan. De klant vindt dat we eerder hadden moeten aangeven dat we voor komend jaar geen contract meer met hem wilde aangaan en komt nu met een forse schadevergoeding en dreigt met een gang naar de rechtbank. Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn voor het beëindigen van een contract voor bepaalde tijd
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept