Niekoesj

Junior
  • Aantal berichten

    26
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Niekoesj's trofeeën

  1. Dat is een goed advies! Ik had een verwarring met de KOR en de startersaftrek! De KOR is inderdaad bij mij van toepassing over het jaar 2009. (eigenlijk ook 2008 maar dat laat ik maar voor wat het is). Ik ga dit nog even bekijken deze maand! Dit kan ik toch nog gewoon in de maand januari uitvoeren ? :) Bedankt voor de tips!
  2. Hey Allemaal, Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb me destijds verdiept in de KOR maar dacxht dat je dan minimaal aan de 1200 uren moest zitten. Dus daarom dacht ik hier nooit gebruik van te mogen maken. De eerste 3 kwartalen van 2009 zijn al betaald, hoe pas je dan de correctie precies toe? alvast bedankt! Ik zag dat die 1200 uren niet meer vermeld staan als eis (op de belastingdienst site)
  3. Ik gebruik Thunderbird als e-mailclient (erg handig!) met o.a. de Gmail agenda integreerd en alle contactpersonen gesynchroniseerd. Het grote voordeel is dat Thunderbird gratis is en zelf instelbaar naar eigen smaak met de vele plugins. Dankzij deze Google dienst hebt ik mijn iPhone, desktop en laptop voorzien van contactpersonen en agendasynchronisatie. Ik vraag me alleen af hoelang dit nog gratis blijft bij Google.. ik zou er eigenlijk best wel iets voor willen betalen voor de zekerheid! Gezien de prima uptime die ze ook nog eens leveren! petje af..
  4. Hey Allemaal, Ik heb een vraagje omtrent de omzetbelasting. Ik heb nu bijna 2 jaar een eigen bedrijfje naast mijn studie en ik kwam erachter dat ik in het eerste en zelfs het tweede jaar, onder de +/- 1300 omzetbelasting bleef. Ook in 2009 zit ik rond de 1000 euro OB en nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Kan ik bij de volgende aangifte (ik doe het per kwartaal) gewoon 0 invullen of moet ik het eerst melden bij de belastingdienst? Hoe gaat dit precies in zijn werk? Ik heb ooit contact gehad met de belastingdienst om mijn bedrijf vrij te verklaren van omzetbelasting alleen toen zei die beste mevrouw dat ze mij zou doorverbinden met iemand die mij de nadelen kon uitleggen... Na 30 minuten in de wachtrij te hebben gestaan heb ik maar opgehangen en dus nooit een antwoord hier op gekregen ;-) Is het mogelijk om de reeds betaalde omzetbelasting van de afgelopen 3 kwartalen van 2009 terug te krijgen? (zou natuurlijk mooi financieel voordeeltje zijn). ;) Bedankt voor het lezen!!
  5. Beste Joost, Dat lijkt me een goed plan, ik ga maandag even bellen, gezien ik nog geen melding op de site zag nee. Bedankt voor je tip. ;)
  6. Beste Fred Wiersma, Klopt! ik heb die gegevens tijdens de oprichting van mijn bedrijf verkregen, hier doe ik ook de OB mee. Dan neem ik aan dat ik die uitnodiging digitaal ontvang zoals bij de OB opgave? (heb vandaag gekeken maar nog geen IB opgave gezien) Weer een stuk duidelijker ;-) bedankt allemaal!
  7. Beste Marjan, Allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken in mijn dossiers en kwam een brief tegen van de fiscus die mij vertelde dat er sprake is van ondernemerschap voor de omzet en/of inkomstenbelasting. Hierbij neem ik aan dat ik mijn inkomstenbelasting moet opgeven als zakelijk. Indien dit waar is; krijg ik dan een notificatie van de belastingdienst? Nouja, ik ga as. maandag gewoon even bellen met de belastingdienst! ;)
  8. Beste ondernemers! Ik heb nu 1 jaar een bedrijfje (eenmanszaak) en moet nu mijn IB opgeven. Nu heb ik in 2008 ook voor een werkgever (prive) gewerkt en met mijn bedrijf ook zakelijk winst gemaakt. Van beide (zakelijk / prive) heb ik mijn jaaropgave/jaarrekening dus dat zit prima! Maar nu is mijn vraag; moet ik mijn priveopgave en zakelijkopgave los van elkaar opgeven in verschillende programma's? PS. ik heb van mijn zakelijke inkomstenbelasting nog niets vernomen van de belastingdienst! (prive al wel moet voor 1 april). Ik hoor het graag en bedankt voor het lezen :D !
  9. Ja klopt maaar... UPDATE! Ze hebben mij inderdaad gelijk gegeven en ik mag moet de BTW doorberekenen! Danke aan allen die dit hebben gelezen! Weer beetje duidelijker in de regel en wetgeving! :P
  10. Hey Yannick Veys, Neen ik ben daar gelukkig nog niet op in gegaan, beter nog; ik ben nu op onderzoek uit waarom een stichting btwloos factureren van een bedrijf kan verwachtten/eisen.. Ik zal een update doen wanneer ik een reactie heb van hun boekhouder ;)
  11. Je moet omzetbelasting per kwartaal opgeven. Afhankelijk van of je meer BTW hebt geheven of meer BTW hebt betaald moet je wel omzetbelasting aan de belastingdienst betalen of krijg je terug. BTW heffen doe je over elke factuur waarover je BTW moet heffen en niet per kwartaal :) Haha ja dat weet ik natuurlijk net wel weer ;-) Dat doe ik ook dagelijks netjes! Alleen nu denkt een vereniging/stichting dus dat ik dat bij hen niet hoef te doen, omdat zij geen btw kunnen afdragen. Maar ik wacht nog even een reactie van hun boekhouder af, ben wel heel benieuwd!
  12. Haha geweldig, nu ontving ik een email waarin ze mij mededelen dat de boekhouder mij gaat mailen hoe ik dit in mijn administratie kan gaan lopen boeken... Zit ik dan toch ergens verkeerd? moet ik een organisatie of stichting dan toch echt 0% BTW boeken? Wanneer ik de antwoord van hun boekhouder ontvang, zal ik het hier mededelen :P Stay Tuned! ???
  13. PS. Ik moet inderdaad wel omzetbelasting heffen per kwartaal ;-)
  14. Beste ronaldinho en Renep! Ha bedankt voor die tips, ik had ook al zo zeker gevoel dat ze mij op het verkeerde pad stuurde.. Maar soms weet je het nooit met die Nederlandse wetgevingen :) Ik ga ze een normale factuur versturen insclusief btw. ;) Bedankt voor de snelle (tegelijktijdige) hulp!
  15. Hey Allemaal! Ik heb een kleine vraag omtrent een factuur die ik naar een stichting ga sturen. (ja ik heb eerst echt lopen zoeken op het forum) ::) :P Onlangs heb ik een project afgerond en daarvoor per uur 25 euro excl btw verrekend. Nu meld de stichting mij: "We zijn overigens een stichting die geen BTW voert. Deze kun je niet aan ons doorbelasten en hoef je ook niet af te dragen." Heb ik daar als ondernemer (zelfstandig ondernemer rechtsvorm) bericht aan? Ik bedoel; ik moet over mijn 25 euro toch gewoon (19% van 25) 4,75 euro afgeven aan de belastingdienst? Of is er voor een (stichting als opdrachtgever) een andere mannier van factureren? ??? lijkt me sterk! Bedankt voor de tijd te nemen om dit te lezen en hopelijk ontvang ik een duw in de goede richting :)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.