ondernemer_1977

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

ondernemer_1977's trofeeën

  1. Dag mede ondernemers... ik heb een vraag en hoop dat jullie ons met onze casus van advies kunnen voorzien! Casus: De onderneming van mij en mijn compagnon wordt over een week of 2 omgezet van een VOF naar een BV. We worden dus beiden DGA. Nu willen we graag een lease auto gaan rijden (en rijden er ook privé in), en kunnen we via de bank hier een financiering voor krijgen (financial lease dus). In feite worden we dus eigenaar van de auto, echter gebruikt de bank de auto's als onderpand. De auto's zijn ongeveer 17.000 euro catalogus waarde en vallen in de 20% bijtelling. Onze vraag is nu eigenlijk, wordt er nu wel of niet bijgeteld??? We rijden als DGA in de auto's, maar deze zijn in feite van onszelf en zijn eigendom van onze BV... Mocht er wel bijtelling plaats vinden, is het dan bijvoorbeeld nog een slimme optie om deze financiering op te zetten vanuit de VOF vlak voordat de BV opgericht wordt??? Is dit belasting technisch bijvoorbeeld slimmer??? Dat we zorgen dat de auto's op naam van de Kapitaalhouders komt of zo??? Iemand ervaring hiermee? Hoor graag een reactie van jullie kant, t wordt me op internet niet duidelijk en zoekcriteria leveren wel antwoorden maar ook weer twijfels op voor ons specifieke geval...
  2. hey bedankt voor je reactie!!! we kennen elkaar nog niet zo lang vandaar deze opmerking.... VOF is toch op basis van vertrouwen en dat is in 1 jaar niet zo groot dat ik in die zin samen in een VOF wil stappen.... Onder 1 naam omdat het merk technisch handiger is... waarom beiden onder 2 namen werken als je deels hetzelfde doet en je krachten toch wil bundelen om zo 1 sterk product te leveren... vandaar dus liefst onder 1 naam handelen maar wel 2 bedrijven eronder.... Het eigendom van de bedrijfsnaam zou je kunnen laten registeren onder beide namen lijkt mij, onderling zou je vast kunnen leggen dat geen van beide met deze naam verder mag als er een conflict ontstaat en de samenwerking hierdoor wordt beëindigd of iets dergelijks... dat is nog wel een goede om eens over na te denken trouwens.... thanks! Groet
  3. dag Odeon, Dank voor je snelle en heldere reactie! Uiteraard roept het wel weer nieuwe vragen op :-D momenteel zit ik een VOF met een goede oud collega... we hebben heldere afspraken op papier staan en werken beiden evenveel in de VOF... toch loop ik tegen beperkingen aan zoals samen tekenen e.d. Dit is voor deze VOF geen probleem maar bij de nieuw op te richten onderneming zie ik het in feite als 2 ondernemingen onder dezelfde naam.... omdat ik niet verwacht dat we beide evenveel gaan werken is het o.a. administratief en financieel denk ik handiger om beide een eenmanszaak te hebben. Ik begrijp dat we onder dezelfde naam kunnen handelen, ook inschrijven??? Als we beide apart factureren (voor onze eigen klussen) kan dit dan onder diezelfde gezamenlijke bedrijfsnaam??? En als we klussen samen doen, moeten we ook beide apart die gezamenlijke klant een factuur sturen???? Groet iTrade
  4. Goedendag, ik ben nieuw in dit forum en hoop hier een antwoord te vinden op mijn misschien complexe vraag en in de toekomst anderen van dienst te zijn als ik ergens antwoorden op weet! Leuk forum zo te zien!!! ik ben momenteel ondernemer in een VOF... zoals het er nu uitziet gaat ons bedrijf volgend jaar sluiten wegens kabinets plannen, dus mijn ondernemershart begint weer te kloppen om iets nieuws op te zetten. Ik wil dit samen met een kennis doen en omdat het een kennis is dus niet in een VOF. Wel zullen we veel gaan samenwerken en misschien zelfs wel een kantoor gaan delen. Daarom zou het mooi zijn als we beiden dezelfde bedrijfsnaam kunnen voeren, hetzij officieel anders slechts als fictieve naam of doorklik naam.... Het zou het mooist zijn als we beiden onder dezelfde naam (bijv. xxx) kunnen handelen en deze ook op visitekaartjes en website kunnen voeren. De opdrachten zullen we deels verdelen aangezien we beide andere specialiteiten hebben en een aantal klussen zullen we samen gaan doen. Wat voor constructie kun je hier nou het best aanhangen zonder dat je beide privé aansprakelijk bent en zonder een BV op te richten omdat je hier een x bedrag voor moet betalen... Kom je dan in een holding verhaal terecht of kun je beide inschrijven bij de KVK (onder een eigen bedrijfsnaam) tevens handelend onder de naam xxx. Voor de beeldvorming; -gezamenlijke visitekaartjes onder naam xxx -gezamenlijke flyers onder de naam xxx -gezamenlijke website onder naam xxx waar eventueel door geklikt kan worden naar beide eenmanszaken, dit ligt even aan de constructie die eruit gaat komen Eigenlijk is het dus vooral een PR verhaal om het onder de naam xxx naar buiten te brengen, samen sta je sterker onder 1 pakkende naam. Iemand die 1 van ons in wil huren doet dit op basis van de expertise die 1 van ons in huis heeft. Sommige klussen zullen we echter samen doen, hoe we dit dan moeten factureren is een andere vraag... onder de naam xxx van waaruit we beide ons deel nemen, of 2 facturen van de verschillende eenmanszaken... Het is nogal een complex verhaal denk ik maar wellicht heeft iemand een briljant idee en een goede oplossing! Dus voor de duidelijkheid; -2 mensen handelen in ieder geval onder dezelfde naam -voeren beiden hun eigen administratie -dragen zelf verantwoordelijkheid over hun daden/financiën etc -en kunnen het liefst ook onder 1 naam hun eigen of gezamenlijke facturen uitschrijven.... Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.