• 0

Welke rechtsvorm bij samenwerken onder 1 naam met twee eenmanszaken

Goedendag,

 

ik ben nieuw in dit forum en hoop hier een antwoord te vinden op mijn misschien complexe vraag en in de toekomst anderen van dienst te zijn als ik ergens antwoorden op weet! Leuk forum zo te zien!!!

 

ik ben momenteel ondernemer in een VOF... zoals het er nu uitziet gaat ons bedrijf volgend jaar sluiten wegens

kabinets plannen, dus mijn ondernemershart begint weer te kloppen om iets nieuws op te zetten. Ik wil dit samen met een kennis doen en omdat het een kennis is dus niet in een VOF. Wel zullen we veel gaan samenwerken en misschien zelfs wel een kantoor gaan delen. Daarom zou het mooi zijn als we beiden dezelfde bedrijfsnaam kunnen voeren, hetzij officieel anders slechts als fictieve naam of doorklik naam....

 

Het zou het mooist zijn als we beiden onder dezelfde naam (bijv. xxx) kunnen handelen en deze ook op visitekaartjes en website kunnen voeren. De opdrachten zullen we deels verdelen aangezien we beide andere specialiteiten hebben en een aantal klussen zullen we samen gaan doen. Wat voor constructie kun je hier nou het best aanhangen zonder dat je beide privé aansprakelijk bent en zonder een BV op te richten omdat je hier een x bedrag voor moet betalen...

 

Kom je dan in een holding verhaal terecht of kun je beide inschrijven bij de KVK (onder een eigen bedrijfsnaam) tevens handelend onder de naam xxx. Voor de beeldvorming;

-gezamenlijke visitekaartjes onder naam xxx

-gezamenlijke flyers onder de naam xxx

-gezamenlijke website onder naam xxx waar eventueel door geklikt kan worden naar beide eenmanszaken, dit ligt even aan de constructie die eruit gaat komen

 

Eigenlijk is het dus vooral een PR verhaal om het onder de naam xxx naar buiten te brengen, samen sta je sterker onder 1 pakkende naam. Iemand die 1 van ons in wil huren doet dit op basis van de expertise die 1 van ons in huis heeft. Sommige klussen zullen we echter samen doen, hoe we dit dan moeten factureren is een andere vraag... onder de naam xxx van waaruit we beide ons deel nemen, of 2 facturen van de verschillende eenmanszaken...

 

Het is nogal een complex verhaal denk ik maar wellicht heeft iemand een briljant idee en een goede oplossing!

 

Dus voor de duidelijkheid;

-2 mensen handelen in ieder geval onder dezelfde naam

-voeren beiden hun eigen administratie

-dragen zelf verantwoordelijkheid over hun daden/financiën etc

-en kunnen het liefst ook onder 1 naam hun eigen of gezamenlijke facturen uitschrijven....

 

Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Omdat het een kennis is dus niet in een vof". Dat begrijp ik niet. Volgens mij zijn firmanten in een v.o.f. altijd kennissen van elkaar :), maar dat terzijde.

 

Jullie kunnen je allebei als eenmanszaak inschrijven en toch een onderneming voeren onder dezelfde handelsnaam. Vergelijk het met franchise-ondernemers, wat in wezen ook zelfstandige ondernemers zijn.

 

Het moet voor de buitenwacht wel duidelijk zijn dat jullie opereren als zelfstandige ondernemer. Anders fiets je de hoofdelijke aansprakelijkheid alsnog naar binnen.

 

Ik adviseer wel dat ieder afzonderlijk factureert, want als je gezamenlijk factureert is er voor de buitenwacht al snel sprake van een samenwerkingsverband. Als je je administratie gescheiden houdt, lijkt me afzonderlijk factureren ook een betere optie. Je zit dan in ieder geval niet met toerekeningsproblematiek.

 

Maar wat is er eigenlijk tegen de v.o.f.? De hoofdelijke aansprakelijkheid kun je beperken door onderling goede afspraken te maken en vast te leggen bij de Kamer van Koophandel. Als je goede afspraken maakt, kan er m.i. niet zoveel mis gaan. In de gevallen waar het wel mis gaat, blijkt vaak dat er vooraf geen goede afspraken op papier zijn gezet.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

dag Odeon,

 

Dank voor je snelle en heldere reactie! Uiteraard roept het wel weer nieuwe vragen op :-D

 

momenteel zit ik een VOF met een goede oud collega... we hebben heldere afspraken op papier staan en werken beiden evenveel in de VOF... toch loop ik tegen beperkingen aan zoals samen tekenen e.d. Dit is voor deze VOF geen probleem maar bij de nieuw op te richten onderneming zie ik het in feite als 2 ondernemingen onder dezelfde naam.... omdat ik niet verwacht dat we beide evenveel gaan werken is het o.a. administratief en financieel denk ik handiger om beide een eenmanszaak te hebben.

 

Ik begrijp dat we onder dezelfde naam kunnen handelen, ook inschrijven??? Als we beide apart factureren (voor onze eigen klussen) kan dit dan onder diezelfde gezamenlijke bedrijfsnaam??? En als we klussen samen doen, moeten we ook beide apart die gezamenlijke klant een factuur sturen????

 

Groet iTrade

Link naar reactie
  • 0

Zoals Odeon ook al stelt: wat bedoel je met " het is een kennis dus geen VOF "? Begrijp ik dat je de persoon in kwestie niet goed kent, of niet bevriend met hem of haar bent?

 

Verder zou ik ook denken dat je als twee eenmans zaken kunt opereren. Als je met een (1) naam gaat werken (waarom niet met 2 namen, maar dat terzijde) is het de vraag hoe het eigendom van deze naam/merk geregeld kan worden, en al de vraag op wiens naam de domeinnaam gaat komen. Een intentie verklaring zou een oplossing kunnen zijn.

 

Zo te lezen kunnen jullie beter gaan samenwerken (en dus met 2 namen gaan werken), mocht dat in de toekomst goed gaan lopen kun je het altijd nog onderbrengen in een vof of bv (of iers anders).

 

Good luck,

Martijn

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

hey bedankt voor je reactie!!! we kennen elkaar nog niet zo lang vandaar deze opmerking.... VOF is toch op basis van vertrouwen en dat is in 1 jaar niet zo groot dat ik in die zin samen in een VOF wil stappen.... Onder 1 naam omdat het merk technisch handiger is... waarom beiden onder 2 namen werken als je deels hetzelfde doet en je krachten toch wil bundelen om zo 1 sterk product te leveren... vandaar dus liefst onder 1 naam handelen maar wel 2 bedrijven eronder.... Het eigendom van de bedrijfsnaam zou je kunnen laten registeren onder beide namen lijkt mij, onderling zou je vast kunnen leggen dat geen van beide met deze naam verder mag als er een conflict ontstaat en de samenwerking hierdoor wordt beëindigd of iets dergelijks... dat is nog wel een goede om eens over na te denken trouwens.... thanks!

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Een idee is wat ze in franchise land vaak doen (om even jouw screenname te gebruiken):

 

Itrade Hilversum

Itrade Soest

 

het gebruik van de naam Itrade komt dan toe aan diegene die de samenwerking in stand wil houden als de ander er mee op wil houden. Valt eenvoudig schriftelijk vast te leggen. Zo heb je een duidelijk onderscheid tussen de twee EMZ-en en toch een binding van hetzelfde product dat beiden verkopen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik trap dit oude topic weer even omhoog, want ik heb een soortgelijke vraag en een nieuw topic openen lijkt me niet nodig. Mijn excuses als ik toch een nieuw topic had moeten openen.

 

Ik heb plannen om binnenkort te emigreren, en in het nieuwe land verder te gaan met mijn webshop. In NL neemt iemand echter de nederlandse klanten / bestellingen voor zijn rekening, in een eenmanszaak. Een franchiseconstructie, waarbij ik deze persoon toesta de handelsnaam te gebruiken. We maken gebruik van 1 website, maar de administraties zijn verder compleet gescheiden.

 

Er is een overlappingsperiode van een maand of anderhalf, waarbij mijn bedrijf nog niet is uitgeschreven bij de KvK, en de nieuwe ondernemer zich al wel inschrijft om wat administratieve zaken te regelen (aanvragen zakelijke rekening e.d. waarvoor uittreksel nodig is).

Mijn vraag: mogen er 2 eenmanszaken, van 2 verschillende personen, met dezelfde handelsnaam tegelijkertijd in het handelsregister staan? Of zijn er andere partijen / regels/ wetten die roet in het eten kunnen gooien, ondanks dat wij een onderlinge overeenkomst hebben?

Als ik de reacties hierboven lees, zie ik geen problemen, maar ik zou het toch graag zeker weten.

Link naar reactie
  • 1

ik trap dit oude topic weer even omhoog, want ik heb een soortgelijke vraag en een nieuw topic openen lijkt me niet nodig. Mijn excuses als ik toch een nieuw topic had moeten openen.

 

Mijn vraag: mogen er 2 eenmanszaken, van 2 verschillende personen, met dezelfde handelsnaam tegelijkertijd in het handelsregister staan? Of zijn er andere partijen / regels/ wetten die roet in het eten kunnen gooien, ondanks dat wij een onderlinge overeenkomst hebben?

Als ik de reacties hierboven lees, zie ik geen problemen, maar ik zou het toch graag zeker weten.

 

Hoi baasje

 

Geen excuses nodig. Jouw vraag past prima in het topic.

 

Als jullie beiden overeenstemming hebben, dan is er niemand die bezwaar kan maken tegen een overlap in de bedrijfsnaam. Wellicht zal de KvK hier wel voor waarschuwen, maar dat zal zijn omdat zij niet weten van jullie overeenkomst.

 

Ik zie geen bezwaar voor jullie oplossing.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Waarom vezinnen jullie niet een 2-woordsnaam, bijvoorbeeld a.b.c. en dan achternaam.

Op papier houden jullie gescheiden boekhoudingen aan en naar buiten toe opereer je met a.b.c. als zijnde een eenheid.

Beide hebben hetzelfde verhaal en de klant ziet jullie als eenheid.

 

Zo opereer ik ook met een compagnon. Naar buiten toe staan wij hoofdzakelijk bekend als B.O.R. wat staat voor bouw-onderhoud-renovatie.

 

Ik ben b.o.r.heiwegen en mijn collega/compagnon/samenwerker heet b.o.r.koning.

 

De ene keer komt de klant naar mij en deel ik baten en lasten met mijn samenwerker en de andere keer komt een klant naar koning, en heb ik het lekker makkelijk en doet hij de fakturatie etc en krijg ik de helft.

 

Voorwaarde is elkaar tot op het bod te kunnen vertrouwen.

 

Hoop je hiermee geholpen te hebben.

 

André

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Joost,

 

Als dat kan zoals je zegt met overlapping, waarom ook niet.

 

Ik dacht alleen aan : mocht het later zo zijn dat beide apart verder gaan, er dan een sterke bedrijfsnaam is opgebouwd en 1 kan ermee verder. Dat is ook weer jammer mischien.

 

Groet,

André

 

Amersfoort.

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Fijn om te weten dat het wettelijk gezien gewoon kan.

 

Een (nieuwe) dubbele naam, is eigenlijk geen optie en zo te zien ook niet nodig. Het mooie is dat de naam al een aantal jaar bekend is en een goed imago heeft, en daar willen we natuurlijk beiden van profiteren.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag: mogen er 2 eenmanszaken, van 2 verschillende personen, met dezelfde handelsnaam tegelijkertijd in het handelsregister staan? Of zijn er andere partijen / regels/ wetten die roet in het eten kunnen gooien, ondanks dat wij een onderlinge overeenkomst hebben?

Als ik de reacties hierboven lees, zie ik geen problemen, maar ik zou het toch graag zeker weten.

 

Als jullie beiden overeenstemming hebben, dan is er niemand die bezwaar kan maken tegen een overlap in de bedrijfsnaam. Wellicht zal de KvK hier wel voor waarschuwen, maar dat zal zijn omdat zij niet weten van jullie overeenkomst.

 

Ik zie geen bezwaar voor jullie oplossing.

De ondernemer in spé is vandaag naar de KvK gegaan en weer weggestuurd met de boodschap 'laat eerst je franchiseovereenkomst maar zien'. Het heeft me behoorlijk verbaast, want ik dacht toch de de KvK je wel in moet schrijven en idd wijzen op de gevaren, maar botweg inschrijving weigeren? De details en het vervolg .. volgen nog

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Als dat kan zoals je zegt met overlapping, waarom ook niet.

 

Ik dacht alleen aan : mocht het later zo zijn dat beide apart verder gaan, er dan een sterke bedrijfsnaam is opgebouwd en 1 kan ermee verder. Dat is ook weer jammer mischien.

 

Groet,

André

 

Amersfoort.

 

Wat als één van jullie bedenkt om alleen verder te gaan onder die handelsnaam?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met dezelfde vraag.

 

Zit nou met een v.o.f. Maar om verschillende redenen (financieel en praktisch) willen we beiden het om laten zetten in 2 eenmanszaken, maar toch blijven samenwerken.

 

Even een fictief voorbeeld want tegenwoordig kan er van alles gegoogeld worden :) Stel je voor:

 

- v.o.f. Glazenwassers

 

Naar 2 eenmanszaken:

- Glazenwassers regio Groningen

- Glazenwassers regio Friesland

 

Diezelfde vraag wou ik de KvK gaan voorleggen, maar lees nu hier dat het mogelijk is. Ben ik wel blij mee.

 

Hoe regel je dat het best? Samen naar de KvK om beide eenmanszaken in te schrijven of een franchiseovereenkomst bij de KvK voorleggen (hoe ziet dat eruit en hoe stel je dat op)?

De KvK kan dus ook moeilijk gaan doen? Ook als beide vennoten toestemming geven?

 

Het betreft overigens een vrij beroep, zit daar ook nog een verschil in? Want vrije beroepen hoeven immers niet bij de KvK ingeschreven te zijn in principe...

 

Groetjes Sarah

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ja, ik weet het.... Zo dom ben ik nou ook weer niet en van altzheimer heb ik ook (nog) geen last. ;D

Bovendien ben ik toch vrij om nog wat doorvraag te doen op een onderwerp?

 

Vroeg me alleen af of de KvK niet moeilijk gaat doen met naamsoverlap. Wilde dat met de KvK gaan bespreken. Mijn medevennoot zou daarom vandaag een afspraak maken met de KvK. Die heeft haar verhaal aangehoord, maar ze willen geen afspraak maken. Mara dat kun je weer lezen in een andere topic van me....

 

Ik wilde alleen het fijne er vanaf weten omdat de KvK ook niet echt betrouwbaar lijkt te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het betreft overigens een vrij beroep, zit daar ook nog een verschil in? Want vrije beroepen hoeven immers niet bij de KvK ingeschreven te zijn in principe...

 

 

Ook vrije beroepers moeten zich tegenwoordig inschrijven, voor bestaande onderneming geldt nog wel een overgangstermijn tot eind 2009 om de inschrijvingen niet allemaal tegelijk binnen te laten komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met iemand van de overheid gesproken en die persoon had me verteld dat gerechterlijk gezien de KvK geen poot heeft om op te staan als iemand met een vrij beroep niet in het Handelsregister van de KvK ingeschreven staat. Het schijnt iets te zijn wat de KvK er persé door wil drukken, maar dta het dus niet gegrond is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met iemand van de overheid gesproken en die persoon had me verteld dat gerechterlijk gezien de KvK geen poot heeft om op te staan als iemand met een vrij beroep niet in het Handelsregister van de KvK ingeschreven staat. Het schijnt iets te zijn wat de KvK er persé door wil drukken, maar dta het dus niet gegrond is.

 

Heeft die ambtenaar de laatste versie (2008) van de Handelsregisterwet wel gelezen?

Zie ook de PDF op deze pagina die destijds een voorschot gaf op de wetgeving 2008:

 

http://www.cms-dsb.com/juridisch_actueel/publicaties/handelsregisterwet_2007

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.