Owl

Junior
  • Aantal berichten

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    Johan
  • Achternaam
    van Kampen
  1. Owl

    Opheffen BV

    Mijn BV gebruikte ik de laatste jaren alleen nog als hypotheekverstrekker aan mijzelf als enige aandeelhouder. En "voor het geval dat"" ik ooit weer als zelfstandig consultant zou willen starten. (Ik ben nu in loondienst) Jarenlang had ik een boekhouder die voor 600eu per jaar de boekhouding kon doen. En dat woog op tegen het voordeel door de hypotheek vanuit de BV ipv bij een bank. Afgelopen jaar is de boekhouder gestopt en het accountantsbureau dat nu de boekhouding doet vraagt een dusdanig hoog bedrag dat het denk tijd wordt de BV op te heffen. Hierbij wil ik graag zoveel mogelijk zelf doen, ipv het (dure) accountantsbureau. Nu heb ik een aantal vragen: 1) Is het laten doen van boekhouding voor een BV echt niet meer voor een bedrag van ca 600eu te doen? Accountantsbureau vraagt nu meer dan 1500eu/jaar. 2) Als ik mn hypotheekschuld van 100k wil aflossen aan de BV, hoeveel moet de BV dan uitkeren aan mij en de belasting. En hoeveel moet ik als ontvanger dan nog betalen aan de fiscus? Ik dacht dat er uiteindelijk 26,9% belasting betaald moet worden en dat er dus 100k/(0,731)=136,8k uitgekeerd moet worden. En dat de BV daarover 15%=20,5k over betaald aan de fiscus. Ikzelf dus nog 136,9k-20,5k=116,3k ontvang, en hierover nog 26,9k minus wat al betaald is door BV zelf aan de fiscus moet afdragen. Klopt dat zo? 3) In totaal zit er ca 300k in de BV dat ik eruit moet halen voor/bij opheffing. Is het gezien de wijziging van het dividendtarief inderdaad gunstiger om dan in 2023 op te heffen? (Plus dat ik dan natuurlijk geen boekhoudkosten over 2024 heb) 4) Waar kan ik een stappenplan vinden om BV op te heffen (stap 1 is mn hypotheekschuld aflossen). En wat kan ik zelf en waar heb ik accountant voor nodig? Alvast bedankt voor het meedenken.
  2. In mij BV heb ik vermogen opgebouwd als pensioen. De BV heeft tegenwoordig geen activiteiten meer, ik ben tegenwoordig weer in loondienst. Nu probeer ik te berekenen wat gunstiger is. 1. Vermogen in BV houden en dit beleggen: je betaald uiteindelijk 40% (VPB*DivBel) over rendement. of 2. Vermogen via dividendroute naar privé halen en dan beleggen: je betaald 1,2% over prive vermogen. Ik laat BV kosten even buiten beschouwing. Ik kom dan uit dat onder 6% rendement je beter in BV kan beleggen en boven 6% beter in prive. (Zie bijlage) Nu lees ik hier ergens ook dat omslagpunt al bij 3% rendement ligt. Zit ik ernaast met mijn berekening? Alvast bedankt. vermogen_in_BV_vs_Prive.xls
  3. Ik heb in 2011 een deel van mijn hypotheek die bij de bank liep over laten nemen door mijn BV. Dit dmv direct overboeken van geld van BV naar hypotheekverstrekker en heb voorwaarden van hypotheek tussen prive en BV vastgelegd in leenovereenkomst. De hypotheek bij de hypotheekverstrekker was een aflossingvrije hypotheek en de vervangende hypotheek bijnde BV is ook aflossingsvrij. Nu wil ik weer een deel van mn aflossingsvrije hypotheek bij de band "over laten nemen" door mn BV. Maar vraag me af of de BV weer een aflossingvrije hypotheek mag verstrekken aan prive, of dat dat met nieuwe regels niet meer mag. Ik begreep van iemand dat als je hypotheek wilt "verhuizen/oversluiten" naar andere verstrekker je zelfde voorwaarden mag hanteren, dus dan zou aflossingvrij mogen. Klopt dit? Of wordt het beschouwd als nieuwe hypotheek en moet deze dus annuiteitenhypotheek worden?
  4. Ik zit in min of meer zelfde situatie als in het verhaal boven. Beide jaarlijks vastgesteld evenhoog manfee. Omdat we komend jaar de manfee's willen verhogen, maar niet ons loon uit onze beider holdings willen verhogen, dreigen we onder de 70% loon te komen. En dat zou probleem op kunnen leveren dacht ik, tot ik dit artikel las. Ooit hebben we erover gedacht manfee's afhankelijk te maken van gegenereerde omzet, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Ik begrijp uit jou reactie dat dit ook beter is in het kader van het voorkomen dat afroomregel toepast kan gaan worden door de fiscus. Wat ik wilde in eerste instantie wilde weten is hoe groot de kans is dat we problemen krijgen als we ons niet aan 70% norm houden. Volgens artikel klein, maar wellicht zijn er inmiddels nieuwe ervaringen/ontwikkelingen hiermee.
  5. Ik kom op internet volgende artikel tegen, volgens site waar ik het vond ergens begin 2010. Voor het eerst dat ik lees dat minder dan 70% als loon uitkeren wel houdbaar is. Iemand hier al ervaringen mee? Bron: http://financieel-management.nl/content/view/13680/hoogte-gebruikelijk-loon-dga-in-holding--en-werk-bv De hoogte van het gebruikelijk loon van een directeur-grootaandeelhouder (dga) in een holding-bv en een werk-bv moet per dienstbetrekking worden vastgesteld. Omdat het hier niet gaat om een enkelvoudige bv-structuur kan de inspecteur de afroommethode niet toepassen. Hierover bericht accountants- en adviesorganisatie XYZ De dga is enig bestuurder van en bezit alle aandelen in zijn holding-bv, die op haar beurt 50 procent van de aandelen houdt in een bouw- en aannemingsbedrijf (werk-bv). De overige 50 procent van de aandelen zijn in handen van een andere holding-bv met een andere aandeelhouder. De dga wordt door zijn holding-bv, via een managementovereenkomst, ter beschikking gesteld aan de werk-bv. De holding-bv ontvangt hiervoor, in de jaren 2001 tot en met 2005, een managementvergoeding. De dga ontvangt in die jaren meer dan 52.000 euro loon per jaar. De inspecteur verhoogt het loon van de dga in die jaren en legt de holding een naheffingsaanslag op. Volgens rechtbank Den Haag moet in eerste instantie een afzonderlijk gebruikelijk loon worden vastgesteld voor het werk dat de dga verricht voor de holding-bv en voor de werk-bv. Het werk dat de dga verricht voor de holding-bv bestaat uitsluitend uit beheerswerkzaamheden die zeer beperkt van omvang zijn, ongeveer 10 uur per jaar. De rechtbank kent daaraan slechts een zeer beperkt loon van circa 500 euro per jaar aan toe. Over het loon van de dga voor het werk voor de werk-bv beslist de rechtbank dat inspecteur niet aannemelijk maakt dat dat loon in belangrijke mate afwijkt van hetgeen in soortgelijke dienstbetrekkingen, waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt, gebruikelijk is. De werkzaamheden die de dga in het naheffingstijdvak voor de werk-bv heeft verricht, bestonden uit werkzaamheden als meewerkend voorman. Het jaarsalaris voor een meewerkend voorman of hoofduitvoerder lag volgens de CAO voor de bouwsector in de jaren 2001 tot en met 2005 tussen de 47.000 euro en 52.000 euro. Omdat het loon dat de holding-bv aan haar dga heeft betaald in vier van de vijf in het geding zijnde jaren zelfs hoger ligt dan het hiervoor genoemde maximale bedrag van 52.000 euro is het betaalde loon in het naheffingstijdvak niet te laag geweest. Afroommethode niet toepasbaar De inspecteur stelt het gebruikelijk loon onterecht vast met behulp van de afroommethode ( managementvergoeding minus de pensioenkosten, overige kosten en een winstopslag van 10 procent), aldus de rechtbank.Het gaat in dit geval niet om een enkelvoudige bv-structuur maar een andere structuur waarbij de opbrengsten van de holding bv volgens de rechtbank niet (nagenoeg) geheel voortvloeien uit de door de dga verrichte arbeid. Het gebruikelijk loon dient in zo'n geval per dienstbetrekking te worden vastgesteld.
  6. Bedankt voor de reactie! Nog een vervolgvraag: Ik heb inmiddels op het forum wat discussies gelezen over gevallen waarbij de fiscus oordeelde dat de rente op een dergelijke lening toch niet aftrekbaar was (box 3 ipv box 1, of is dat weer iets anders?). De crux zit erin dat in dat geval de link tussen de lening en het eigen huis niet voldoende werd geacht. Is het in dat kader nog verstandig om het geld direct van de rekening van de BV nar de rekening van mijn hypotheekverstrekker over te laten maken? Tweede vraagje, Is er ergens een waterdicht standaard contract te vinden voor mijn situatie, die bestand is tegen discussie met de fiscus over renteaftrek?
  7. Omdat mijn BV afgelopen jaar een aardige winst heeft gemaakt, die ik niet nodig heb in de BV, maar ook nie direct prive, wilde ik dit gaan gebruiken om een deel van mij aflossingsvrije hypotheek af te lossen. Het gaat voor 2011 om een bedrag van ca 10k dat ik wil aflossen (10%). De komende jaren zal dit bedrag oplopen tot ca 100k. Ondanks dat ik een aantal draadjes doorgelezen heb, heb ik nog niet antwoord kunnen vinden op volgende vragen: , is een eenvoudig eigen leencontract voldoende om de rente voor deze lening (is tenslotte en lening voor eigen huis) of dient het een echte hypotheek te zijn, met onderpand en inschijving bij notaris? 2) Als het een eenvoudig eigen contract mag zijn, heeft iemand een voorbeeld hiervan, met welke afspraken er minimaal in moeten staan? (Ik denk even aan rente, looptijd, aflossing, etc) 3) Is het nog een complicatie dat ik komende jaren de lening uit wil breiden naar 100k? 4) Wat zou een marktconforme rente zijn? Vriendelijke groet,
  8. Hartelijk dank voor de reacties. Ik lees er inderdaad ook uit dat je alle levensloop tegoed mag storten in vitregeling. Ik lees echter alleen over spaarvormen (rekening, verzekering en recht op deelneming). Ik weet niet wat dat laatste is, maar ik wil in principe het tegoed weer beleggen, net als nu. Is dat ook mogelijk in de vitregeling? Owl.
  9. Ik ben van plan dit jaar voor het eerst pensioen in mijn eigen beheer BV op te gaan bouwen. Tot nu toe heb ik altijd 12% van mijn loon in de levensloop gestort (zie ook mijn andere vraag) maar dit jaar werk ik voor het eerst in een eigen beheer BV in plaats van als directeur in loondienst bij de werk BV. Ik kom graag in contact met iemand die een berekening hiervoor kan uitvoeren en eventueel verder kan adviseren, en waarbij ik bij voorkeur niet opgescheept wordt met woekerpolissen, onnodige provisiegedreven adviezen en meer van dat soort ruis op de lijn. Bij voorkeur omgeving haarlem/leiden/bollenstreek. Owl
  10. Binnenkort houdt de levensloopregeling op. De afgelopen 4 of 5 jaar heb ik als DGA de levensloop gebruikt om geld opzij te zetten voor pensioen. Dit met het idee dat de 12% per jaar wel zo'n beetje het max is wat ik me tot nu toe kon veroorloven, en dat het op die manier bruto parkeren van het geld nooit kwaad kan. Inmiddels staat er zo'n 40k€ op, alles belegd. De vraag is wat ik nu het best kan doen met dit tegoed, nu de regeling ophoud. De eenvoudigste optie is wat mij betreft het bedrag vrijmaken en uitkeren, er 52% loonbelasting over betalen en de 48% die overblijft opnieuw beleggen. Maar er zijn wellicht andere slimme dingen die ik ermee kan doen. Zelf dacht ik al aan de volgende: - nu al levenslooptegoed omzetten in pensioen. Ik heb een pensioengat want zit al 6 jaar niet meer in een regeling. De vraag is in wat voor pensioenregeling/verzekering/voorziening/of wat dan ook kan ik het dan storten? Bijstorten in mijn oude Metalektro regeling kan misschien niet of is niet aan te raden? - 20k€ in de vitaliteitsregeling storten (voordeel, geen vermogensrendementsheffing) maar ik lees alleen over sparen, terwijl ik het liever wil beleggen. Voor de resterende 20k€ blijft dan de vraag, wat hiermee te doen. Ik kan me voorstellen dat wat je met het geld kan doen ook erg afhangt van je complete persoonlijke situatie, maar wellicht zijn er algemene do's en don'ts aan te geven.
  11. Joost, bedankt voor je antwoorden. Het issue over het gebruikelijk loon is inderdaad wel een aandachtspunt. Hoe zou ik er achter kunnen komen wat dat zou zijn. Normaal gesproken krijg je voor het werk dat ik uitvoer in loondienst ca 50k€. Die hoge inkomsten komen doordat ik nogal veel uur werk en de tarieven die je per uur krijgt ook redelijk zijn. 1600ux75€/u tikt dan aardig aan. Nu extra divident laten uitbetalen in de werk BV lijkt me lastig want ik ben de enige aandeelhouder die dat dan zou krijgen. Dat kan dan toch niet? In ieder geval ga ik nu toch maar serieus werk maken van een man BV. Ronaldinho, de andere aandeelhouders moeten het inderdaad wel eens zijn over de hoge managementfee (of hoger salaris, maar dat lijkt niet de gunstige weg). Echter als ze het er niet mee eens zijn, gaat de "cashcow" op zoek naar een andere manier om meer van de cash binnen te houden. Buiten de werk BV om dus. Dat is ook geen aantrekkelijke optie voor de aandeelhouders van de werk BV. Dus hier moeten we wel uitkomen.
  12. Het idee achter bovenstaande vragen is dat ik van plan ben om meer geld uit mn werkzaamheden te halen. Maar over wat nu een goede manier daarvoor is, daar heb ik een aantal vragen over. Op dit moment ca 65k€ /jr via loondienst uit de werk BV (ik ben 35% aandeelhouder) Stel dat ik mijn vergoeding wil verhogen naar 100k€/jr Dan zie ik twee mogelijkheden: 1) Een salarisverhoging van 35k€, dan ga ik ca 17k€ meer belasting betalen heb ik nagerekend. 2) Een management BV met management fee van 100k€/jr. Dan wordt het wat lastiger om te kijken wat ik dan netto overhou. Ik probeer eerst te kijken wat ik overhoud van de 39k€ verplicht DGA salaris(=??k€), en dan wat ik overhoud van de rest na vennootschapsbelasting en dividentbelasting (0,80x0,85x(100-39)k€). Klopt dat op die manier? Ik lees dat het omslagpunt ligt bij ca 120k€, daar kom ik niet aan, maar dan gaat men uit van zelfstandigenaftrek etc. Daar kan ik geen gebruik van maken lijkt me dus daardoor zal het omslagpunt omlaag gaan. Klopt dat? De aandelen zijn nu prive bezit (waarde nominaal ca 7500, economische waarde ca 50k€) Daar krijg ik natuurlijk ook kosten van als ik deze aan de management BV moet verkopen. Dit zal het omslagpunt misschien weer hoger maken. Hoe kan ik het best erachter komen wat gunstiger is voor mij? Meer loon of overstap naar managementfee. Of is dat met bovenstaande getallen al makkelijk aan te geven? Bijkomende voordelen van eigen BV zie ik wel: leaseauto en andere zakelijke voordeeltjes makkelijk zelf te regelen. Dus dit zou bij twijfel voor mij reden zijn om wel een BV te starten. Oja ik had nog een (te?) creative 3de optie bedacht. De werk BV huurt mijn vriendin (heeft nu relatief laag loon van ca 23k€/jr) op freelance basis in om een aantal uur per week als marketingassistent in. Zeg op jaarbasis voor 15k€. Zij betaald relatief weinig belasting. Dan komt er toch geld ons huishouden in. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt zo kan, maar waarom niet?
  13. Hoi Denarius, Allereerst: Wow, wat een snel antwoord. Erg aardig van je. En ook erg verhelderend. Dus als ik het goed begrijp is m'n eigen weg gaan en mezelf detacheren niet de handige oplossing. Een gezamelijke werk BV met mijn compagnon (net als nu) met een variable managementfee voor mij waarbij ik 90% van mn detacheringsuren kan incasseren is dan denk ik het gunstigste. Dan zouden er wel twee situaties kunnen ontstaan: A)Indien mn collega genoeg geld binnen kan halen (met handelen of bv zichzelf via de werk BV verhuren net als ik nu doe) heeft hij ook een goede managementfee en heeft de werk BV voldoende spreiding in klanten en inkomsten. B)Maar als m'n collega nu eens niet voldoende "eigen" werk binnen weet te halen met detachering van zichzelf of met handelsactiviteiten. Dan zal zijn managementfee wellicht te laag voor hem worden. Maar in dat geval houdt de werk BV ook maar een klant over. Of in ieder geval komen 80% van de inkomsten dan bij een klant vandaan. Wordt dat dan een probleem? Kun je hier nog iets over zeggen?
  14. Op dit moment ben ik (nog) in loondienst van de BV waarin in 35% aandelen bezit. Ik heb geen eigen BV. Ik kan niet ontslagen worden. De de BV haalde haar inkomsten tot nu toe voor 50% van een klant (d.m.v. detachering van ondergetekende) de rest uit handelsactiviteiten voor verschillende klanten. Dit wordt door mijn compagnon geregeld, die op basis van een managementfee werkt (heeft >35% aandelen). Ik verwacht dat de inkomsten vanuit de handelsactiviteiten zullen gaan teruglopen en dat mijn compagnon ook via detachering inkomsten zal moeten gaan genereren. Nu heb ik hier een aantal vragen over. Wellicht kan iemand mij hier verder bij helpen: 1)Ik denk erover om ook een eigen BV te starten, zodat ik via managementfee kan gaan werken. Ik zou met mijn compagnon willen afspreken dat de managementfee afhangt van de inkomsten uit onze "eigen" detacheringsinspanningen. Bv dat 10% van de inkomsten in de BV blijven en dat de resterende 90% naar rato betaald wordt aan degene die de uren gemaakt heeft. Dan zou je dus een flexibele/variabele managementfee krijgen, is dat mogelijk en zitten hier nog haken en ogen aan? 2) Als het mijn compagnon niet lukt detacheringsopdrachten te vinden, denk ik erover om mijn detacheringswerk in het vervolg uit te voeren vanuit mijn (toekomstige) eigen BV. Maar dan zou mijn BV slechts een klant hebben, en ik lees overal dat dit gezien wordt als verkapte loondienst. Hoe zit dit? 3) Ik vergelijk de situatie uit vraag 2 even met de situatie van een beheer BV die ook maar een klant heeft (de werk BV waaraan managementdiensten wordt geleverd). Dit is schijnbaar geen probleem, want dit zie je overal. Wat is het verschil met de situatie bij vraag 2?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.