• 0

Opheffen BV

Mijn BV gebruikte ik de laatste jaren alleen nog als hypotheekverstrekker aan mijzelf als enige aandeelhouder.
En "voor het geval dat"" ik ooit weer als zelfstandig consultant zou willen starten. (Ik ben nu in loondienst)

Jarenlang had ik een boekhouder die voor 600eu per jaar de boekhouding kon doen. En dat woog op tegen het voordeel door de hypotheek vanuit de BV ipv bij een bank. Afgelopen jaar is de boekhouder gestopt en het accountantsbureau dat nu de boekhouding doet vraagt een dusdanig hoog bedrag dat het denk tijd wordt de BV op te heffen.

Hierbij wil ik graag zoveel mogelijk zelf doen, ipv het (dure) accountantsbureau.

 

Nu heb ik een aantal vragen:

1) Is het laten doen van boekhouding voor een BV echt niet meer voor een bedrag van ca 600eu te doen? Accountantsbureau vraagt nu meer dan 1500eu/jaar.

2) Als ik mn hypotheekschuld van 100k wil aflossen aan de BV, hoeveel moet de BV dan uitkeren aan mij en de belasting. En hoeveel moet ik als ontvanger dan nog betalen aan de fiscus? Ik dacht dat er uiteindelijk 26,9% belasting betaald moet worden en dat er dus 100k/(0,731)=136,8k uitgekeerd moet worden. En dat de BV daarover 15%=20,5k over betaald aan de fiscus. Ikzelf dus nog 136,9k-20,5k=116,3k ontvang, en hierover nog 26,9k minus wat al betaald is door BV zelf aan de fiscus moet afdragen. Klopt dat zo?

3) In totaal zit er ca 300k in de BV dat ik eruit moet halen voor/bij opheffing. Is het gezien de wijziging van het dividendtarief inderdaad gunstiger om dan in 2023 op te heffen? (Plus dat ik dan natuurlijk geen boekhoudkosten over 2024 heb)

4) Waar kan ik een stappenplan vinden om BV op te heffen (stap 1 is mn hypotheekschuld aflossen). En wat kan ik zelf en waar heb ik accountant voor nodig?

 

Alvast bedankt voor het meedenken. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Owl

 

1. Vrijwel slapende BV voor 600 euro per jaar moet nog steeds kunnen, gewoon geen accountant kiezen, maar een boekhouder of fiscalist 

 

2. Correct

 

3. Gezien de daling van het tarief in box 2 bij dividend tot 67k vanaf volgend jaar zou ik de BV pas vanaf 2024 in stappen opheffen van 67k winstuitkering per jaar. Dat gaat dan tegen 24% ipv 26,9% nu. Ruwweg 3% over 300k = 9k voordeel

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Owl zei:

Ik dacht dat er uiteindelijk 26,9% belasting betaald moet worden en dat er dus 100k/(0,731)=136,8k uitgekeerd moet worden. En dat de BV daarover 15%=20,5k over betaald aan de fiscus. Ikzelf dus nog 136,9k-20,5k=116,3k ontvang, en hierover nog 26,9k minus wat al betaald is door BV zelf aan de fiscus moet afdragen. Klopt dat zo?

 

56 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

2. Correct


Nee toch, er wordt toch 136,9k dividend beschikbaar gesteld. Dat is toch 36,83k heffing in box 2. Waarvan de 20,5k afgetrokken mogen worden omdat die al ingehouden zijn. Dus zelf nog af te dragen 16,33k.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.