Antoon

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Antoon's trofeeën

  1. Hoi Joost, Bedankt voor je snelle antwoord! Even duidelijker dan: Ik heb een eemanszaak met een zakelijke betaalrekening en een zakelijke spaarrekening. Omdat ik had begrepen dat (vanwege de eenmanszaak) het saldo van de zakelijke rekeningen ook meetelt voor box 3 wilde ik op dat zakelijk geld een zo hoog mogelijke rente maken en daarnaast dat bedrag srijden over meerdere baken om het risico te verkleinen. Daarom heb ik een aantal spaarrekeningen geopend en daar bedragen tot 40k (vorige garantieregeling) op gestort. In mijn boekhouding staat dit geld nog op de balans als zakelijk banktegoed, dus nog niet overgemaakt naar prive. Nu ik recentelijk werd gewezen op die tip, dacht ik dus 1,2% te kunnen besparen door deze bedragen weer terug te storten naar de zakelijke rekening (heb ik nog niet gedaan). Dat blijkt volgens jouw uitleg niet zo'n goed idee te zijn. Maar goed, nu dan nog een paar concrete vragen: - Telt zakelijk geld, dus op een zakelijke rekening dat nog niet op een prive rekening heeft gestaan, nu wel of niet mee voor box 3? - Geldt rente die je op een zakelijke spaarrekening krijgt als winst uit onderneming (dus 52% IB)? Bedankt en jij ook fijne feestdagen toegewenst!
  2. Even een gerelateerde vraag: Ik heb een eenmans zaak en ik zakelijk geld (wat in de boeken nog niet naar prive is gegaan) op prive spaarrekeningen staan. Heeft het zin om dit geld voor 31 dec. weer op de zakelijke rekening te zetten om daarmee de 1,2% box 3 belasting te voorkomen? Mij was namelijk in eerste instantie uitgelegd dat het bij een eenmanszaak niet uitmaakte waar het geld staat en ongeacht de plaats meetelt voor box 3. Recentelijk echter werd ik gewezen op deze tip Daaruit maak ik op dat het wel degelijk uitmaakt waar het geld staat.
  3. Denk voordat je een auto van prive naar zakelijk brengt ook even na over hoe lang je nog in die auto wilt blijven rijden. Als je een marge auto in de zaak neemt mag je geen BTW aftrekken over de aanschafprijs, maar moet je bij verkoop wel BTW afdragen. Als je dus bijv. een marge auto van €6000,- koopt en die na een jaar voor €5000,- verkoopt, moet je over die €5000,- nog €1000,- BTW afdragen. In dat jaar heeft die auto je dan dus €2000,- gekost ipv de €1000,- die je zou verwachten. Een marge auto in de zaak brengen heeft dus volgens mij alleen maar zin als je er langer in rijdt en zo via afschrijvingen de waarde kunt laten dalen. Daarna verkopen tegen de boekwaarde en daarover BTW afdragen. Wat ook meespeelt is welke auto je rijdt. Mijn nieuwe US-car uit '92 verbruikt al min. €0,20 aan benzine per km. Dat gaat dus niet als je €0,19 gaat declareren. Verbruikt je auto minder brandstof en rijd je veel zakelijk, dan kan juist de 'winst' die je maakt per km een groot deel van de overige autokosten kompenseren. In dat geval kan declareren juist heel voordelig zijn. Met een diesel die 1:16 rijdt zit je op 7ct/km aan brandstof, per zakelijke km verdien je 12ct/km en daar kun je als je veel rijdt een behoorlijk deel van de overige kosten van betalen.
  4. Dit punt is een van de grote ergernissen van startende ondernemers (naast de VAR en andere papieren rompslomp). Het is daarom volledig onbegrijpelijk dat het kabinet heeft ingestemd met het wetsvoorstel om de grens nog verder te verleggen naar 25 jaar. 15 jaar was voor veel starters al te lang en nu wordt het i.p.v. korter nog 10 jaar langer ???
  5. Zoals ik al schreef, ik ben geen deskundige. Slechts een IT freelancer die z'n vrouw (vanwege andere redenen) in loondienst heeft. Mijn gevoel zegt dat de belastingdiens minder moeilijk doet over het faktureren (incl. BTW) van werkzaamheden die buiten de normale bedrijfsactiviteiten vallen dan een verkapt loon uitbetalen zonder loonbelasting en premies te betalen. Waarschijnlijk zijn er forumleden die wel deskundig zijn op dit punt en mijn gevoel kunnen bevestigen danwel ontkrachten.
  6. Ik begrijp dat representativiteit belangrijk is en dat je geen startkapitaal hebt om een representatieve auto te kopen. Ik zou in dat geval het leasecontract overnemen (mits de maandelijkse kosten reeel blijven). Het probleem is namelijk dat de leasemaamtschappij jou waarschijnlijk een voorstel gaat doen waarbij de maandelijkse kosten hoger zijn dan dat ze nu zijn (vanwege jouw kredietwaardigheid). Sowiezo zou ik onderhandelen met de leasemaatschappij over het aanbod dat ze je gaan doen. Ze hebben het niet makkelijk op dit moment en hebben liever geen auto's terug. Het moet hun dus iets waard zijn om jou het contract over te laten nemen en uit te laten zitten (bijv. gelijke kosten als nu). Over een jaar, als het contract afgelopen is, kun je aan de hand van jouw situatie bepalen of je een nieuwe auto gaat leasen of eentje kopen. Misschien kun je over een jaar de leaseauto wel voor een mooi bedrag overnemen van de maatschappij.
  7. @Ryan16600: Die 52% is wel van belang. Waar het om gaat is om fiscaal zo voordelig mogelijk extra geld uit zijn BV naar prive te krijgen. Dat kan op twee manieren: - Zichzelf extra loon uitbetalen (mogelijk tegen 52% belast) - Zijn vrouw betalen (mogelijk lager belast) Zijn vrouw betalen kan op twee manieren: - De EMZ van zijn vrouw stuurt zijn BV een faktuur (met BTW dus) - Arbeidsbeloning die valt onder resultaat uit overige werkzaamheid (RUOW) Wanneer hij de EMZ van zijn vrouw betaalt (optie 1), mag hij de BTW terugvorderen, maar zij moet de BTW afdragen. Netto betalen ze dan dus BTW over het gefaktureerde bedrag. Wat er overblijft is belast tegen het tarief van de hoogste schijf waarin zijn vrouw valt. Wanneer hij een arbeidsbeloning uitbetaalt (optie 2), betaalt niemand BTW en voor de IB geldt hetzelfde, dus hoogste schijf. Optie 2 lijkt dus aantrekkelijker. Ik vraag mij alleen af of dit fiscaal zomaar mag. Je betaalt immers als bedrijf een beloning voor werkzaamheden door een persoon (geen bedrijf) en dat heet volgens mij 'loon' en daarover moeten ook weer premies en belastingen betaald worden....... Ik denk zelf (maar ik ben geen deskundige) dat RUOW in dit geval niet gebruikt mag worden.
  8. Hou er rekening mee dat vanaf 2010 bijtelling moet worden betaald over de cataloguswaarde tot 25 jaar (nu 15 jaar). Bron: Nu.nl Ik heb net zakelijk een auto uit 1992 geimporteerd uit de US. Nieuwwaarde in 1992: E70.000 :(
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.