Denk voordat je een auto van prive naar zakelijk brengt ook even na over hoe lang je nog in die auto wilt blijven rijden.
Als je een marge auto in de zaak neemt mag je geen BTW aftrekken over de aanschafprijs, maar moet je bij verkoop wel BTW afdragen.
Als je dus bijv. een marge auto van €6000,- koopt en die na een jaar voor €5000,- verkoopt, moet je over die €5000,- nog €1000,- BTW afdragen.
In dat jaar heeft die auto je dan dus €2000,- gekost ipv de €1000,- die je zou verwachten.
Een marge auto in de zaak brengen heeft dus volgens mij alleen maar zin als je er langer in rijdt en zo via afschrijvingen de waarde kunt laten dalen. Daarna verkopen tegen de boekwaarde en daarover BTW afdragen.
Wat ook meespeelt is welke auto je rijdt. Mijn nieuwe US-car uit '92 verbruikt al min. €0,20 aan benzine per km. Dat gaat dus niet als je €0,19 gaat declareren.
Verbruikt je auto minder brandstof en rijd je veel zakelijk, dan kan juist de 'winst' die je maakt per km een groot deel van de overige autokosten kompenseren. In dat geval kan declareren juist heel voordelig zijn.
Met een diesel die 1:16 rijdt zit je op 7ct/km aan brandstof, per zakelijke km verdien je 12ct/km en daar kun je als je veel rijdt een behoorlijk deel van de overige kosten van betalen.