Bedrijf: installatiebedrijf.
We hebben het op het moment gigantisch druk. Zo druk zelfs, dat we het komende jaar vol zitten. Ik neem nu alleen nog orders aan tegen hoge prijzen. De aanvragen stromen echter nog steeds binnen. Ik wil op het moment geen extra personeel aannemen noch machines aanschaffen. Als het straks onverwacht minder gaat, wil ik immers niet in de problemen komen. De machines zijn namelijk duur en hebben amper restwaarde.
STEL:
Ik pleeg vanaf nu gewoon acquisitie zoals normaal; opmeten, adviseren, offreren, etc. Echter, het werk besteed ik vervolgens uit aan concullega's. Zij voeren het werk uit zoals gewoonlijk, ik betaal hen, ik factureer de klant en strijk vervolgens naar onderling overleg ca. 10% van de verkoopprijs op.
Moet ik de klant (en zo ja, vanaf welk stadium) op de hoogte stellen dat niet mijn bedrijf de werkzaamheden uitvoert, maar een ander? Dat zij voorrijden met een bus met eigen logo vind ik geen bezwaar, maar ik wil de klant liever niet het gevoel dat ze besodemieterd worden. Ik zou dus liever nèt voor/in de offerte vermelden dat ik overbezet en een concurrerende prijs bij de concurrent heb bedongen in het voordeel van de klant.
Bvd,