roy123

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male

roy123's trofeeën

  1. Je koopt van B.V.1 1/3 van de aandelen van B.V.2(dochter van B.V.1). Het kapitaal van B.V.2 is op moment van de overname € 14.000 en je betaald €1. Hoe verwerk je dit nou correct in de boekhouding van de B.V. die 1/3 koopt voor €1? Alvast bedankt, Roy
  2. Bedankt voor je snelle reactie. Het is me nu duidelijk.
  3. Goedemiddag allemaal, In een standaard vennootschapsakte zie je meestal dit staan bij artikel 5: Lid 1: Ieder der vennoten wordt voor zijn inbreng in geld of goederen op een ten name van ieder van hen gestelde kapitaalrekening gecrediteerd ten belope van het ingebrachte bedrag of de waarde en geniet van het hem volgens die rekening toekomende een rente zoals hierna in lid 4 is bepaald. Lid 2: Slechts met goedvinden van de andere vennoot en tot een telkens vast te stellen bedrag kan ieder van de vennoten over het saldo van zijn kapitaalrekening beschikken. Lid 3: Voor wat betreft hun onderlinge rechtsverhouding beschouwen de vennoten het bedrag dat ieder hunner volgens zijn kapitaalrekening toekomt, als schuld van de vennootschap. Lid 4: Ieder der vennoten geniet ten laste van de winst- en verliesrekening een rentevergoeding gelijk aan de wettelijk rente op 31 december van het voorafgaande jaar vermeerderd met twee en een half procent (2,5 %) met een minimum van zes procent (6 %) per jaar over het bedrag waarvoor hij in de boeken van de vennootschap bij de aanvang van het boekjaar staat gecrediteerd (eventueel een vast percentage afspreken). Is het nou de bedoeling dat je elk jaar bijvoorbeeld 5% van het gemiddelde vermogen ten laste van de winst boekt en daarna de winst verdeeld. Of wordt er bedoeld dat er bijvoorbeeld 5% van het gemiddelde vermogen als norm wordt genomen en dat dat bedrag als eerste van de winst wordt verdeeld waarop arbeidsvergoeding en restwinst volgen? Ik hoop dat iemand dit even duidelijk kan maken voor me. Met vriendelijke groet, Roy
  4. Bedankt voor je reactie, Het is me allemaal vrij duidelijk alleen wat nou als 1 maat een auto wil kopen op de zaak. Dan dient deze toch in zijn eigen balans en de kosten in de winst en verliesrekening opgenomen te worden? Want als je alle kosten van de omzet van de maatschap af zou trekken is dat nadelig voor de andere maat. Ik heb ooit eens een administratie gezien van een maatschap met 2 maten en hier werd ook voor elke maat een aparte administratie bijgehouden. Dat probeer ik juist te begrijpen(hoe het dan gaat met de btw op de kosten per maat) ;) met groet,
  5. Ik wil even voor mezelf weten of ik op de juiste manier denk wat betreft de boekhouding van een maatschap en zijn maten. Als ik dus niet juist denk zou het fijn zijn als iemand mij vertelt hoe het dan wel zou moeten. De omzet van de werkzaamheden valt in de maatschap en er word aangifte omzetbelasting gedaan voor de maatschap. Kosten die op de maatschap drukken kunnen in mindering worden gebracht en de btw mag je meenemen als voorbelasting. Elke maat heeft een deel van de winst en mag deze dus opnemen van de rekening van de maatschap. Met deze winst houd elke maat op zichzelf ook een administratie bij waar kosten die op de maat drukken in mindering kunnen worden gebracht. De btw die daar in zit mag niet als voorbelasting aangegeven worden(?). De winst van een maat word aangegeven in de inkomstenbelasting.(winstaangifte). Als er geïnvesteerd word in materiaal welke enkel door 1 maat gebruikt worden komt deze op de balans van de maat en komen de afschrijvingskosten dus ook bij de maat op de w&v rekening. Als er geïnvesteerd woord in materiaal waar alle maten gebruik van maken komt deze op de balans van de maatschap. Dit is voor zover ik het begrepen heb. Ik vraag me echter alleen nog steeds af hoe het dan werkt als je bijvoorbeeld als een maat een auto koopt . (wat betreft de btw op deze auto en op de kosten). Alvast bedankt, R.Groen
  6. Heel erg bedankt voor je snelle antwoord, nog even op vraag 2 ; degene die in dienst is werkt maar 10 uur (partime dus) omdat de opleiding zelf al voltijds is... maakt dit iets uit? met groet, R.groen
  7. Ik heb eigenlijk 3 vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden, vandaar dat ik deze hier stel ; 1. Je bent particulier en je doet aangifte IB, je wilt je studie kosten aftrekken die je vader voor jou heeft betaald, mag dit? 2. Je hebt een eenmanszaak en hebt iemand in dienst die een VOLTIJDSE studie volgt die alles te maken heeft met de werzaamheden die hij/zij verricht. Mag je deze kosten in mindering brengen van de winst? 3. Je bent particulier en wilt de studie kosten in de voorgaande jaren nu nog aftrekken omdat je nu pas loonbelasting betaald, mag dit? Alvast heel erg bedankt voor degene die de moeite neemt, Roy
  8. In welke box moet de lening dan wel aangegeven worden? Met groet,
  9. roy123

    75% regeling

    Bedankt, als ik het goed heb begrepen is mijn stelling dus juist. Indien ik het niet goed begrepen heb zou ik het fijn vinden als iemand mij eventueel nog corrigeert. Met groet, R.Groen
  10. roy123

    75% regeling

    Even heel snel een vraagje, Ik ben IB ondernemer en ga een auto uit prive kopen (dus niet op de zaak) Ik mag 75% van de btw van alle (dus ook de brandstof van de prive gereden kilometers) autokosten terugvorderen in mijn btw-kwartaal-aangifte en mag alle zakelijke kilometers * 0.19 cent aftrekken van de winst. Klopt dit? Met groet, R.Groen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.