Jump to content

prvanvleuten

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    anders
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Ik heb geen BV. Ik ontkom er blijkbaar op geen enkele manier aan om mijn jaarcijfers te laten zien: daar worden mijn financieringskansen niet beter van vrees ik. Ik zal een positieve prognose opstellen, want ik ben ervan overtuigd dat er veel winstkansen zijn. Ik hoop dan maar dat de bank niet teveel aan de historische resultaten blijft vastzitten. Ik heb nu nog een parttime baan, mijn vrouw fulltime. Er hoeft dus niet veel winst uit het bedrijf naar prive te gaan de komende jaren, dat helpt misschien wel. Als het me lukt het bedrijfpand aan te kopen wil ik het fiscaal gezien in prive houden, dat kan toch ondanks het zakelijke gebruik voor mijn bedrijf?
  2. Marco, dank voor je uitgebreide reactie! De vraagprijs ligt hoger, het zal inclusief kosten en verbouwing uitkomen op 90.000. Ik kan het pand toch ook gewoon als particulier kopen, bedoel ik? Onze looninkomsten zijn misschien genoeg voor een hypotheek daarvoor. Extra inkomsten daar bovenop kunnen vervolgens komen uit het verhuren aan een bedrijf. Als deze constructie niet realistisch is, heb ik dan uberhaupt wel kans om een financiering te krijgen gezien mijn magere jaarcijfers? Zou het dan - ondanks de hoge WOZ-waarde, de grote eigen inbreng en de zekerheid van "stenen" - toch nog afgewezen kunnen worden?
  3. Beste mensen, Ik ben bezig met het aankopen van een bedrijfspand dat zo'n 90.000 euro kost. Ik kan bijna de helft van het bedrag ophoesten aan eigen middelen (inclusief overwaarde op mijn eigen woning). De WOZ-waarde is ook ongeveer 90.000. Voor de rest wil ik graag een lening bij de bank aanvragen. De cijfers van de afgelopen jaren van mijn startende bedrijf zijn niet heel goed. Er is echter qua omzet en winst een uitstekend toekomstperspectief, zeker als ik dit bedrijfspand kan benutten. Dat de cijfers onvoldoende zijn komt vooral door aanloopkosten en investeringen in heel veel kleine zaken zoals inventaris. Mijn bedrijfsmiddelen zijn tenminste 25.000 euro waard. Ik vraag mij nu af of - hoewel het pand een bedrijfsbestemming zal krijgen - het misschien handiger is om het in prive aan te kopen? Dan hoef ik nl niet mijn onvoldoende jaarcijfers te laten zien of een ondernemingsplan in te dienen? Mijn vrouw heeft een vast contract en ik tot oktober nog een parttime baan. Daarnaast hebben we dus veel eigen middelen en kunnen we zekerheden inbrengen. Zou het aanvragen van zon lening of hypotheek meer kans hebben als ik het vanuit prive aanvraag? Bij voorbaat dank voor reactie!
  4. Het gaat om een winkel met foodproducten en cadeau's.
  5. Waarom zal een executieverkoop tienduizenden euro's extra schuld opleveren? Mijn huis ga ik verkopen. Maar dat kost tijd, maar zal een groot deel van de 105.000 opleveren vanwege overwaarde. Ik heb geen inkomsten uit bedrijf en zal niet snel een baan vinden. Met alleen rente betalen zonder af te lossen zal de bank niet akkoord gaan. Ze hebben overigens ook nog een staatsborgstelling onder de lening liggen. Er is voor 60.000 geinvesteerd in het bedrijf, ook in verbouwing en interieur. De rest is aan huurborg, promotie, inkoop, aflossing en compensatie van de verliezen opgegaan. De boekhouder vond een failissement aanvragen een goede optie.
  6. Hallo, Vanwege tegenslagen wil ik een recent gestart bedrijf weer beeindigen. Op alle mogelijke manieren heb ik geprobeerd omzet en winst te verhogen, maar dat is dus niet gelukt. Ik heb alle rekening betaald, maar dat gaat per 1 april niet meer lukken. Ik heb een banklening van 90.000 met als onderpand mijn huis, ook nog een BBZ-krediet van 15.000. De bank weet van de problemen, maar nog niet van mijn besluit te stoppen. Moet ik nu zelf faillissement aanvragen, wat is de beste manier om met zo weinig mogelijk schade te stoppen? Ik begrijp dat mijn huis verkocht moet worden.Misschien kan ik ook nog wat uit de verkoop van de inventaris halen. BVD voor reactie. PR
  7. Beste reageerders, Eerlijk gezegd begrijp ik het niet helemaal. De verkoop van de winkel heeft toch niets te maken met de btwverrekeingen van de verkoper? Wordt het simpeler als de voorraad UIT de overname wordt gehaald?
  8. Ik heb een vraag over btw bij overname van een bedrijf. Mijn partner wil een winkel overnemen voor in totaal een bedrag van 75.000 euro. Dit bedrag is nu in het koopcontract afgesproken inclusief btw (art 31 van de wet omzetbelasting). Daarvan is: Inventaris € 35.000 Overname van de huurborgsom i.v.m. indeplaatsteling € 7.500 Voorraden € 30.000 Emballage € 2.500 Op de inventaris zit 19 % omzetbelasting en op een deel van de voorraad zit 19 % btw, een deel 6 % en een deel 0 % btw. Kan ik deze btw terugvragen? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
  9. Dank voor jullie reacties. Het gaat juist om de persoonlijke aanpak, die levert volgens mij het rijtje met voordelen op dat ik opsomde. Meerwaarde van zelf e-learning opzetten zie ik niet. Misschien is het inderdaad een idee om een proefles theorie gratis te geven als leerlingen tenminste 10 praktijklessen willen nemen! De leerling moet sowieso CD-roms en/of boeken aanschaffen. De meerkosten zitten dus altijd in het tientje per les. De theorieles levert me in principe wel meer op. Deze duurt anderhalf uur met gemiddeld 10 deelnemers, ik verdien dan 66 per uur en 40 euro per uur aan praktijles. en ik vind het leuk om te doen!
  10. De gemiddelde klant zal denk ik tussen de zes en tien lessen nodig hebben, dat is dan 60 a 100 euro. Ik denk dat dat ook wel een paar lessen zal schelen, maar dat is moeilijk hard te maken. De investering is 6000 euro en de vaste lasten 300 per maand. Als ik dat in 2 jaar wil terugverdienen moet ik zo'n 13.000 euro omzetten, dat is bijna 1700 lessen. Ongeveer 20 deelnemers per week. Dan reken ik mn verdiensten met marges op het lesmateriaal niet mee. ik denk er natuurlijk ook meer praktijklessen mee binnen te halen, dus is ook een investering in reclame/pr.
  11. Hallo, Ik ben van plan opnieuw een rijschool op te starten, iets dat ik jaren geleden ook heb gedaan. Ik denk erover om ook theorielessen aan te bieden om me daarmee te onderscheiden. Ik wil daarvoor zo'n tien euro per les gaan vragen. Het kost best een investering aan huur, inrichting, apparatuur, kastjes e.d. en dus twijfel ik nog. Ik heb een mooi interactief systeem op het oog. Ik heb nu de volgende voordelen bedacht tov op individuele basis met CD-rom, boek en/of internet: [*]Biedt structuur voor de deelnemers [*]Vergroot het begrip en inzicht door persoonlijke uitleg [*]Onderlinge uitwisseling en motivatie door samenleren met andere deelnemers [*]Versnelt inzicht in verkeerssituaties waardoor minder praktijklessen nodig zijn [*]Voor personen met leerbeperkingen zoals bv dyslectie [*]Onderzoek van het CBR wijst uit dat deelnemers door het volgen van theorielessen een grotere slagingskans in één keer hebben Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Zou het de investering waard zijn? BVD voor reactie.
  12. Beste Joost, Dank voor jouw reactie. Als ik die uren niet haal, kan ik dan alle ondernemersaftrekposten niet toepassen? Als dat het geval is moet ik dus minstens netto 2000 euro MEER belasting betalen over de stakingswinst. Deze medewerker is inderdaad al langer in dienst. Als ik voorstel de winst naar hem "door te schuiven" dan is hij degene die daarover belasting betaalt, waar is het voordeel in deze opzet voor hem?
  13. Beste mensen, Vorige week heb ik in principe mijn bedrijf verkocht. Het bedrijf heb ik overgedaan aan een werknemer. Ik heb nog geen precieze datum afgesproken, maar mijn boekhouder raadde aan om dat per 1 januari 2010 te doen. Anders voldoe ik niet aan het urencriterium en zou ik heel veel belasting moeten betalen over de verkoopwinst. Nu heb ik geen haast, maar nu de kogel door de kerk is heb ik eerlijk gezegd liever dat de boel zo snel mogelijk overgaat. Weet iemand of dat urencriterium nu echt zo belangrijk is, of kan ik daar nog omheen? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
  14. Ik heb naast de zaak ook andere dingen gedaan, ben misschien niet echt ambiteus geweest... De huur is nu ongeveer tien procent van de omzet. Het contract loopt gewoon door, de pandeigenaar doet niet moeilijk daarover. Een andere ondernemer kan de inkooop en personeelskosten vast wat omlaag brengen. Ik zit misschien niet op een Leidspleinplek in mijn stad, maar wel in een buurt die je kan vergelijke met de Jordaan of zo.
  15. De winst is netto, volgens mij. Ik zit in een hele goede horecabuurt, met bekende en goede bedrijven. Mijn eigen zaak run ik nu 5 jaar, maar het cafe bestaat al 35 jaar. Juist die locatie is en de bekendheid zijn denk ik geld waard! Ik heb nog een contract voor bier/drank tot 2011.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept