Jump to content

kw2086

Senior
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4

Personal info

  • You are:
    student
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    expert advies
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Beste Dennis, Mijn eerste reactie was 'wauw'. Na een lange tijd zonder reactie gaf ik de hoop op een gewenst antwoord eigenlijk al op. Jouw moeite wordt sterk gewaardeerd! Het gaat toevallig wel om een BTW auto. Ik heb 2664euro (19%BTW) teruggevorderd. Hoewel ik de rest van jouw tekst niet 100% begrijp, kan ik toch wel concluderen dat je me adviseert ermee ook gewoon privé te rijden. Dat is ook eigenlijk wat ik graag wil. Ook Nattetas lijkt hiermee in te stemmen. Dat zijn dus 2 sterke adviezen: ga gerust meer dan 500km privé rijden. Er zijn 0 adviezen waarop wijst dat ik het op de zaak moet zetten. Hiermee lijkt het dat mijn doel is bereikt. Ik heb 60euro bespaart plus ik ben weer iets wijzer geworden.
  2. Beste Nattetas, Bedankt voor snelle reactie! Jammer dat ik u niet eerder ben tegen gekomen. Van uw antwoord steek ik weer wat op. Zonder berekening tot een goede conclusie komen is voor mij ideaal. Ja, ik ben een BTW plichtige ondernemer. Nee, ik heb geen rekening gehouden met: - Afschrijving van de auto (hoger in privé door niet aftrekken OB.) - Bijtelling OB (12% over bijtelling) - Mogelijke bijtelling op basis van werkelijke kosten ipv cataloguswaarde. - Investeringsaftrek (we praten over een bestelauto zeg je?) - Willekeurige afschrijving Ik kan voor mezelf nog geen goed beeld schetsen wat het allemaal voor me gaat betekenen. Zodra ik tijd heb, probeer ik me hierin wel te verdiepen.
  3. Is er nog iemand die mijn conclusie kan beoordelen? Als beginner op dit gebied heb ik nog weinig vertrouwen in mijn werk.
  4. Als je niet kunt aangeven wat je gaat rijden privé dan wordt het voor ons onmogelijk om aan te geven wat je het beste kunt doen. Immers staat of valt de keuze zakelijk/privé met het aantal kilometers dat je privé rijdt. groet Joost Als ik zo zou door blijven gaan, dan zal ik dit jaar: 450km privé en 9000km zakelijk gaan rijden. Ik ben nieuwsgierig naar het effect als ik 550km privé en 9000km zakelijk zou gaan rijden. Praktisch rij ik normaal zo'n 3000km privé en 9000km zakelijk. Het aantal privé km kan ik opvangen door in onze familieauto te rijden. Persoonlijk geeft dit veel ongemak omdat de auto niet altijd beschikbaar is. Daarnaast loopt de familieauto op benzine ipv Diesel, het verbruik van de familieauto is ook nog eens hoger: 8,6L/100km ipv 7,0L/100km. Eigenlijk zou ik dus graag ook privé met de bestelauto willen rijden. Ik heb er graag 500euro voor over. En als ik 19ct/km vergoeding krijg, dan hoef ik ook niet zuinig te doen met de zakelijke kilometers. Ik kan mijn service verhogen door vaker naar de klant te rijden. In dat geval schat ik het aantal zakelijk kilometers op 13.000 ipv 9000. (een half uur later) Volgens mij ben ik zelf tot een antwoord gekomen. Bij berekenhet.nl ben ik tot conclusie gekomen dat het programma geen rekening houd met de 500km regel. In het resultaat toont het verder geen verschil bij grondslag bijtelling 19.000euro of 29.000euro. a) minder dan 500km privé rijden (0% bijtelling, 0,00ct kilometervergoeding) Gebaseerd op: Gegevens Berekening voor IB Ondernemer Kostprijs auto € 16.685 Geplande gebruiksduur 10 jaar Verwachte restwaarde € 2.000 Grondslag voor de bijtelling auto € 29.000 Bijtellingspercentage 0% (geen CO2-uitstoot) Bruto jaarinkomen € 7.500 Rente voor lening/sparen 1,50 % Motorrijtuigenbelasting en verzekering (per jaar) € 320 Onderhoudskosten (per jaar) € 750 Brandstofverbruik (in kilometers per liter) 14,0 km/l Brandstofprijs € 1,30 Privé kilometers (per jaar) 400 km Zakelijke kilometers (per jaar) 9.000 km Kilometervergoeding € – Resultaat a: Het voordeel van een auto van de zaak is per jaar € 1.337 Vergelijking jaarlijkse autokosten voor een IB Ondernemer Auto van de zaak Auto in privé Kosten bruto netto bruto netto In privé 0 3.459 In de zaak 3.168 2.123 + 0 0 + Totaal € 2.123 € 3.459 b) Hier heb ik hetzelfde ingevoerd als a), met de variaties: 25% bijtelling, 0,19ct kilometervergoeding. Dit is een simulatie voor het geval dat ik meer dan 500km privé zou rijden. Resultaat b: Het voordeel van de auto in privé is per jaar € 1.019 Vergelijking jaarlijkse autokosten voor een IB Ondernemer Auto van de zaak Auto in privé Kosten bruto netto bruto netto In privé 1.208 1.749 In de zaak 4.038 2.705 + 1.710 1.146 + Totaal € 3.914 € 2.895 CONCLUSIE op mijn vraag: Het scheelt 2895 - 2123 = 772euro als ik ermee ook privé zal rijden. Voor deze berekening heb ik gebruik gemaakt van het gratis softwareprogramma van berekenhet.nl. Antwoord op mijn vraag: Als mijn conclusie hierboven klopt, dan zit ik in een twijfel geval. Voor de 772euro krijg ik het volgende terug: onbeperkte vrijheid om ermee zowel privé als zakelijk te gaan rijden. Het is verder een stimulans een meer zakelijke kilometers te gaan maken. Hiermee kan ik mijn service verhogen, dus ook meer inkomen creëren. De baten zijn zodanig aantrekkelijk voor me dat ik alsnog ermee privé wil gaan rijden. Vrijheid(niet op elk km te hoeven letten) is wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard. Mijn vraag nu: Is de CONCLUSIE wel goed onderbouwd?
  5. Ik heb het nieuws gelezen, maar de regel gaat helaas niet per direct in.
  6. Beste Dennis, bedankt voor de opmerking. Je leest het goed, 7500euro per jaar. Inkomen is inderdaad erg laag, maar ik hoef er dit jaar ook nog niet van te leven. Ik schat het urencriterium net niet te halen, maar ik het momenteel ook niet voldoende bijgehouden. Eerste prioriteit is mijn studie. Als ik 75.000euro zou verdienen, dan zou ik deze vraag zonder twijfel uitbesteden aan mijn boekhouder. Terugkomend op uw tip om de website door te nemen, ben ik helaas nog niet veel wijzer geworden. StevenK heeft al verteld dat: Grondslag voor bijtelling is de catalogusprijs inclusief BTW en BPM. De vraag voor mij is hoe ik aan deze gegevens kom. Volgens deze site kan ik dit berekenen aan de hand bruto BPM 8346euro(staat op groene kaart): http://www.goeievraag.nl/vraag/mogelijk-cataloguswaarde-auto-achterhalen-alleen.29765 Formule voor diesel auto's: Netto catalogusprijs= BPM -328/0,452. Berekening: Netto catalogusprijs = 8346 - 328 / 0,452 = 17739euro. Ik heb twijfels over de juistheid van deze uitkomst. Weet iemand of ik in mijn vermelde gegevens hiervoor de juiste gegevens heb staan voor: nettocatalogusprijs incl. btw & bpm. Overigens denk ik we niet al te ver hierop moeten ingaan omdat het volgens mij weinig invloed heef mijn hoofdvraag.
  7. Nee. Grondslag voor bijtelling is de catalogusprijs inclusief BTW en BPM. Bedankt voor reactie. Waar vind ik de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM? Is dit de 29142euro van autodna.nl? Op een groen kaartje heb ik de Bruto bpm gevonden, namelijk 8346euro is. Heb ik hier wat aan?
  8. Beste Joost, Bedankt voor jouw reactie! Het is 130KM privé in 3 maanden. De 130KM privé is niet maatgevend voor het rest van de jaar. Ik kan zelf bepalen of ik stop met het privé rijden van de bestelauto. Stel als de hoofdprijs minder dan 500euro is, dan ga ik per direct er ook privé mee rijden. Dan rij ik minimaal 3000km i.p.v. 280km. (Ik neem dan de familie auto die op benzine rijd). Wordt de hoofdprijs meer dan 1000euro, dan Mijn verbruik hangt dus erg af van de hoofdprijs die je noemt. Als ik de auto op privé zet, dan is het logisch dat ik ook meer zakelijke kilometers ga maken omdat ik daarvoor 19cent/km vergoeding krijg. In dat geval zal ik minimaal 10.000zakelijke km's gaan maken. groet, kw2086
  9. Beste forumleden, Ik heb urenlang mijn best gedaan, maar ik kom er helaas niet aan uit wat nu het beste is voor mijn situatie. Hopelijk zijn jullie bereid om me te helpen, want anders kost het me weer 60euro bij mijn boekhouder. Het gaat niet zo goed met de zaken, dus ik wil graag bezuinigen en tevens hiermee mijn kennis op doen. Mijn situatie en probleemomschrijving: De vraag waar ik mee zit is: zal ik meer of minder dan 500privékilometers gaan maken? Van 1 januari 2011 tot nu toe heb ik een kilometerregistratie bijgehouden. Ik heb ca. 130privékilometers en 800zakelijke kilometers gemaakt. Als het minder dan 500euro scheelt, dan wil ik er ook gewoon privé mee te rijden. Als het meer dan 1000euro scheelt, dan ga ik absoluut niet meer dan 500privékilometers maken. Een verschil tussen 500 en 1000euro is voor mij een twijfel geval. Wat heb ik al gedaan? De website http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html heb ik al gebruikt. Maar ik krijg twijfels omdat de website nauwelijks een verschil toont bij een invoer van 400 en 1000privékilometers. Hopelijk zijn jullie bereid me verder op weg te helpen. Zo niet, toch bedankt voor het doornemen van deze case. Hieronder zijn voor de goedwillende forumleden de gegevens van deze case. Gegevens: 16685 inkoopwaarde incl. BTW* 10 jaar, gelpande gebruiksduur 2000 euro, verwachte restwaarde 19500 euro, grondslag bijtelling auto** 25% bijtellingspercentage 7500 Bruto jaarinkomen 1,50% rente percentage 320 motorrijtuigenbelasting 2010 750 schatting onderhoudskosten 14 km/L brandstofverbruik 1,3 euro/L brandstofprijs 400-3.000 verwachte prive kilometers 6.000-10.000 verwachte zakelijke kilometers 0,19 kilometervergoeding *Op september 2010 heb ik de bestelauto gekocht voor 16685euro, in 1keer betaald. ** Ik weet niet zeker of ik hier de juiste getal heb ingevoerd. Cataloguswaarde van de importeur heb ik niet. Ik heb hier de cataloguswaarde excl. BTW van mijn autoverzekeraar genoteerd. Is dit juist? Gegevens aan de hand van autodna.nl (ingevuld op 1 januari 2011) Bedrijfswaarde: € 15.104 (incl. BTW) Nieuwprijs: € 29.142,- Fabrieksopties: € 0,- Totale nieuwprijs: € 29.142,- Wegenbelasting: € 310 - 332 Merk: Volkswagen Type: Caddy Uitvoering: 2.0 TDI Maxi KM-stand: 49.953 Bouwjaar / -maand: 2008 / 05 Aantal deuren: 4 Brandstof: Diesel Transmissie Handgeschakeld Gewicht: 1439 kg Turbo: Ja Motorvermogen: 140 pk Motorinhoud: 1968 CC Aantal cilinders: 4- Emissiecode:
  10. Ik heb een eenmanszaak. Op marktplaats zie ik dat particulieren kantoorartikelen staan w.o. een mobiel. Graag wil ik die overnemen. Er zal contant aan deur betaald worden. Dit wil ik in mijn boekhouding zetten, zodat ik straks minder inkomstenbelasting hoef te betalen. 1. De vraag is dus wat ik hiervoor administratief moet doen. Ik heb nog nooit een factuur uitgeschreven als ik iets wil KOPEN van een particulier.
  11. Een simpele case waar ik nog niet het gewenste antwoord voor heb gevonden. De berichten over dit onderwerp zijn overigens al wat verouderd. Wil iemand hierop aub op reageren? Als bedrijfje wil ik een gebruikt mobiel van een particulier overnemen vanwege de lagere prijs. Ik betaal contant/cash. Ik zou in tweevoud een factuur kunnen maken ZONDER BTW. We moeten beiden een handtekening erop zetten. Welke gegevens moeten nog meer op de factuur staan?
  12. Hier weer een korte update van mijn webshop- + boekhoudsysteem project waarvoor ik het volgende beschikbaar had gesteld: - 150 uur - 50 uur van mijn vriend (kennis over html, php, webdesign, installatie joomla virtuemart) - max. 2000 euro voor 2-3jaar. - deadline 31juli 2009 Ik schat zo'n 75uur gebruikt te hebben voor het uitzoeken van juiste software en nadenken wat ik precies wil. Het e.e.a. was tussendoor gekomen waardoor ik mogelijk de 150uur niet meer haal. Boekhoudsoftware komt nu achteraf. Plan is nu dat de webshop gewoon 31juli wordt gelanceerd zonder ingewikkelde kortingen. Eerst alle producten en inhoud. De upgrades volgen dan spoedig. Belangrijk hierbij is dat de gekozen template geschikt moet zijn voor de upgrades, dat wil zeggen dat ik later niet opnieuw een paar honderd euro + tijd kwijt ben voor upgrades. Morgen zal ik Maurits ontmoeten voor Magento hosting en advies. Alles is in principe nog onder controle. Mijn eisen tot de deadline zijn iets gedaald, maar de tijd dat ik erin kon steken was ook minder dan verwacht.
  13. Pika, zouden we mogen weten welke software je momenteel gebruikt? Wat was de reden dat je voor magento koos? Hoeveel kostte de testserver? Ik moet nog beginnen met Magento add-ons vinden. Zou je misschien hiermee kunnen helpen of tips kunnen geven? Een tijdje geleden had ik ergens gezien dat er add-ons zijn om magento te versnellen. Heb je problemen met de snelheid van magento? Denk je zo'n add-on nodig te hebben? Weet je toevallig hoeveel add-ons er nodig zijn en waar ik ze kan vinden voor de volgende (korting)functies: - voorraad/stoplicht indicatie - diverse korting functies (koop 2, krijg 1 gratis/korting, koop A+B, krijg C er gratis bij er voor 'voorraad/stoplicht' indicatie en diverse kortingfuncties upselling/cross selling(koop 2, krijg korting - Reseller inkoopkorting - lagere prijzen tonen aan ingelogde resellers. - Klantenkortingen - lagere prijzen tonen aan ingelogde klanten. - Productniveau "Niet op voorraad" mededeling - bijvoorbeeld om er een leveringstijd bij te vermelden. - Product teaser promoties, zoals “Bestseller”
  14. Hier weer een update: Magento installeren op mijndomein.nl lukte niet. Het ondersteunt geen cURL, om precies achter gekomen wat het probleem was kostte tijd. Op offline server testen was niet verstandig omdat het veel werk is om terug op online server te zetten. Enige optie is direct op online server beginnen voor ca. 25euro. Hiervoor heb ik Maurits Dijkgraafs geraadpleegd, web2web.nl. Hij wilt extra ervaring opdoen met magento en is bereid om tegen een lager tarief te helpen met technische zaken. Het was niet nodig om op freelance.nl een ander persoon te raadplegen. Mijn eerste stap nu is een goede template/design kiezen zodat ik aan iets begin, waarbij ik later geen problemen krijg met bepaalde korting functies. (de plaats, ruimte en functie van de template moet geschikt zijn voor mijn eisen) Inwerken voor alleen producten toevoegen kost geen tientallen uren. Het zou vergelijkbaar moeten zijn als 'my space' bij hotmail, maar dan wat uitgebreider uiteraard. Wat ik aan het doen ben is beter nog meer details uitwerken wat ik exact wil op mijn website(de structuur & design op paint). Verder zoek ik nog naar alle add-ons. Mijn vriend verdiept zich in website installaties. Magento expert Maurits vraag ik om help wanneer het echt nodig is.
  15. pika: ben helaas niet verder gekomen. Vriend gaf aan dat alles straks van offline-mode naar server te plaatsen heel wat werk is. Mijn vriend had een hele dag gebruikt om Magento op mijndomein.nl te installeren. Maar mijndomein.nl ondersteunt geen cURL. Ondertussen heb ik contact opgenomen met Maurtis Dijksgraaf way2web.nl. Hij zou een server hebben en is bereid me ook met installaties&design tegen een lager tarief te helpen. Details moeten nog komen. Morgen weet ik meer. Voor installatie magento is het voor mij een must om direct alles op een server van 20-30euro p/maand te zetten. Toevallig kan ik de wachttijd nu goed invullen met andere taken, maar de server moet binnenkort komen. Anders kom ik in tijdnood. Nu ben ik een beetje afhankelijk geworden van Maurits.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept