Jump to content

mrhigherlevel

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    KVK, forums, enz, bi
  1. Dank voor de reacties. Niet vervelend bedoeld, maar de potentie in die zaak zit voornamelijk in mijn inspanningen. Ik ben bereid om de switch te maken en wil er ook wel wat in investeren, maar de privekosten verlagen wordt moeilijk. De huidige eigenaren hebben dan ook aangegeven mijn salaris te willen voorfinancieren.
  2. Op dit moment heb ik een vast loondienstverband bij een bedrijf wat goed draait, maar waar ik mijn draai absoluut niet kan vinden. Vanuit mijn vorige aanstelling in loondienstverband, heb ik samengewerkt met een 3-tal ondernemers. Die ondernemers hebben gezamenlijk reeds jaren een gezonde onderneming en zijn een 2e onderneming erbij gestart om hun activiteiten uit te kunnen breiden. Echter ontbreekt bij hen de verdere kennis om in die nieuwe onderneming de groei echt door te laten zetten. Daarvoor hebben zij mij nu benaderd. Bij voorkeur willen zij dat ik toetreedt tot de nieuwe onderneming als DGA met een minderheidsbelang. Tevens zal er eventueel nog een derde aandeelhouder toetreden. In het kort samengevat: de nieuwe BV is 100% eigendom van de holding van de 3 ondernemers. Ik kan persoonlijk toetreden en kan 1/3 van de aandelen verkrijgen. De eigenaren zullen niet of nauwelijks actief bezig zijn in deze BV, evenals de 3e aandeelhouder. Zelf zal ik fulltime bezig zijn in deze BV. Aangezien ik nu een goedbetaalde baan in loondienstverband heb, zijn er voor mij een aantal opties: 1. In loondienst gaan werken bij de BV en geen aandelen. 2. In loondienst gaan werken bij de BV en gebruik maken van de startersregeling van het UWV. De lagere loonkosten gedurende de 1e 26 weken wil ik dan gebruiken voor de aankoop van de aandelen. 3. Een beheer BV oprichten en vanuit daar de werkzaamheden verrichten voor de BV en de aandelenaankoop financieren. Mijn huidige situatie: - Salaris is nu 57.500,- per maand (bruto) en ik krijg 19 ct per km, telefoon van de zaak. Dat salaris is erg fors, omdat de bv nog in de opstartfase verkeert, echter heb ik dat wel nodig om mijn privé kosten te betalen. Wat is de beste optie?
  3. Hoe gaat het eigenlijk in het volgende geval: Stel het blijft 1 werkmaatschappij (BV) en ik krijg 50 % van de aandelen en het bedrijf gaat na een paar maanden failliet. In hoeverre kan ik dan aansprakelijk gesteld worden? Mij lijkt dat gekeken wordt naar bestuurdersaansprakelijkheid, maar de gevolgen daarvan zouden dan aan de oude eigenaar toe te wijzen zijn. En wat als 2012 onverhoopt een enorm verliesjaar wordt? Maakt het dan nog uit of ik de aandelen in privé houd, of in een holding? Uiteraard heb ik veel vertrouwen in het bedrijf, maar ik wil wel realistisch alle scenario's de revue laten passeren.
  4. Die is inderdaad niet meer actueel en niet reëel. Dat weet de eigenaar ook en heeft daarom de waarde van de aandelen op dit moment voor mij op nihil gesteld. Uiteraard wil hij er wel wat voor vangen, maar doet dat in de vorm van een percentage van de toekomstige omzet. Dit project loopt reeds 2 maanden en betreft 900 repetities. We hebben nu al een marge op de bruto omzet van 14% en dat gaat wekelijks omhoog. Tevens hebben we de werkzaamheden onder contract uitbesteed, dus is het vrij zeker. De projecten worden dan uitbesteed aan de personeels BV. Vanuit die inkomsten wordt voor het personeel gezorgd. De huidige eigenaar wordt eigenaar van die BV. Ik weet niet of dit juridisch zomaar mogelijk is en geniet eigenlijk ook niet mijn voorkeur. Ik twijfel namelijk of je met deze structuur je certificering wel kunt halen. Klopt en daardoor is er behoefte aan een stukje financiering. Tevens hebben we nu een kredietverzekering afgesloten, wat uiteraard wel een groot deel van de omzet kost, maar wel zekerheid biedt. De economie werkt niet echt mee, maar we merken wel dat we vrijwel alle projecten waar we onze tanden in zetten, binnen halen. En dat is niet omdat we de goedkoopste zijn, maar omdat er in onze branche maar weinig zijn die onze aanpak hebben. Beste mrhigherlevel, Er zullen meer bouwbedrijven failliet gaan dit jaar of afslanken, afhankelijk van je eigen capaciteiten zou ik gaan voor een nieuw bedrijf als je als ondernemer verder wil. Je kent de markt, je hebt een netwerk. edit: Ook hetgeen Astrid zegt over opgeleverde projecten. Er zal nog maar een lijk uit de kast komen.
  5. De branche waar wij in opereren, heeft weinig risico. In ieder geval minder dan de echte hoofdaannemers. Uiteraard moeten we garantie aanbieden, maar echte gevolgschade is bij ons niet aan de orde. Wel gevolgschade in de vorm van het opnieuw monteren of herstellen van de werkzaamheden bij niet uitvoeren volgens de voorschriften. Omdat het eigen personeel vrijwel uitsluitend bestaat uit voormannen/projectleiders, zijn de loonkosten erg hoog. Dat is geen probleem zolang er voldoende werk is. De voormannen sturen de onderaannemers dan zo goed aan dat we dat dubbel en dwars terugverdienen. Maar wanneer er geen opdrachten meer binnenkomen en het bedrijf dus in zijn basisvorm door moet gaan, kunnen we de loonkosten simpel gezegd niet dekken. Omdat ik dat een te groot risico vind en de huidige eigenaar niet, wil de huidige eigenaar het personeel in de personeels BV plaatsen en mij in laten stappen in de werkmaatschappij X. Zodoende is de instap voor mij makkelijker en mocht het helemaal fout gaan, dan kan de huidige eigenaar het personeel doorbetalen vanuit zijn holding.
  6. We hebben verrassend veel opdrachten. Een aantal van vaste opdrachtgevers en een aantal van nieuwe opdrachtgevers. De projecten hebben echt niet meer het prijsniveau van een aantal jaar geleden, maar door veel efficienter te werken en onszelf op scherp te zetten, halen we op de meeste projecten toch nogeen marge van zo'n 25 % op de bruto omzet. Voorheen haalde we eigenlijk altijd minimaal 30%. We hebben afgelopen jaar ook voor het eerst een verliesproject gehad. Wel is het heel tricky omdat de meeste projecten gewoon op het allerlaatst uitbesteed worden, waardoor je nooit veel in de orderportefeuille hebt. Wat eigenlijk het meest opvalt is dat opdrachtgevers toch weer meer tegen een wat hogere prijs uitbesteden en kiezen voor degelijke, bedrijven. We hebben dan ook de keuze gemaakt om juist op een hoger niveau te gaan werken. Betere service, betere bedrijfskleding, hogere kwaliteit en betere nazorg. Uiteraard wel tegen een wat hogere prijs, waardoor juist nu de verkoopgesprekken zo belangrijk worden. We moeten de klant echt overtuigen van die meerwaarde en het feit dat ze dus bij de oplevering eigenlijk goedkoper uit zijn!
  7. Idd. dat gaat over hetzelfde plan, echter heb ik het toen ICT-bedrijf genoemd om het discreet te houden:-). Maar voor alle duidelijkheid: het betreft dus een aannemersbedrijf in de bouwsector.
  8. Sinds enkele jaren heb ik een overname van het bedrijf waar ik werk aangeboden gekregen. Door de uiteraard sterk veranderde markt zijn de plannen telkens wat veranderd, maar de bedoeling is om dit jaar de knoop door te hakken. Feiten: [*]Ik ben reeds 5 jaar werkzaam als projectleider in loondienst bij de holding Y van aannemersbedrijf X. [*]Aannemersbedrijf X is een BV met een omzet van circa 3 miljoen euro en 5 werknemers (inclusief ikzelf) [*]Enig aandeelhouder van aannemersbedrijf X is holding Y, waarvan de eigenaar ook meewerkt in X. [*]Aannemersbedrijf X realiseert de omzet met 5 personeelsleden en circa 25 onderaannemers (VOF of ZZP) [*]De eigenaar heeft vanaf het begin aangegeven volgend jaar uit te willen treden en het aannemersbedrijf X te willen overdragen. Tevens heeft hij aangegeven nog wel werkzaam te willen blijven, maar dan in de vorm van 2 dagen o.i.d. Aanbod: [*]In eerste instantie is een overnameplan aangeboden waarin ik in 3 jaar de aandelen zou kunnen aankopen d.m.v. een stuk winstdeling. De totale waarde van de aandelen zou dan 300K bedragen. Op basis van dat plan heb ik in 2009 een onafhankelijk rapport op laten stellen, wat aangaf dat de normale overnamewaarde op 960K zou moeten liggen en volgens de DCF-methode zelfs op 1,6 miljoen. Omdat de jaren daarop zeer slechte jaren waren i.v.m. de crisis in de bouw en ik vond dat er nog teveel moest gebeuren aan de binnenkant van het bedrijf, heb ik besloten om nog niet in te gaan op het aanbod. [*]Daarna heb ik nog het aanbod gekregen om aannemersbedrijf X over te nemen, waarbij de aandelen zonder vergoeding overgedragen zouden worden. De huidige eigenaar wil dan wel een bepaald percentage van de omzet van een groot langlopend project blijven ontvangen. [*]Omdat aangegeven heb nog na te willen denken over bovengenoemde opties, heeft de eigenaar aangegeven dat hij de bedrijfsstructuur graag wil veranderen. Zijn globale plan is om zijn persoonlijke holding Y, waar ik op de loonlijst sta, weer helemaal leeg te maken. Het personeel van aannemersbedrijf X zou dan verplaatst worden naar een montage BV Z. De huidige BV, aannemersbedrijf X, zou dan leeggemaakt worden en daar zou ik dan voor 50% in kunnen stappen. X zou dan als werkmaatschappij fungeren. In dat bedrijf worden dan de opdrachten verkocht en aangenomen en vervolgens worden de werkzaamheden uitbesteed aan Z of aan de onderaannemers (VOF of ZZP). Op mijn vraag waarom de eigenaar voor deze structuur wil kiezen, was zijn antwoord: de holding Y moet weer gewoon een risicoloze pensioensholding worden, en voor mij is de stap minder groot om in te stappen in de verkoop BV zonder personeel. Feit is dat ik persoonlijk geen kapitaal heb om de overname te financieren, dus betaling uit winstdeling zou een goede optie zijn m.i. Het bedrijf X heeft voldoende potentieel, maar heeft wel kortstondige liquiditeitsproblemen door slecht betalende debiteuren. De orderportefeuille is eigenlijk nog niet gevuld, maar dat is te wijten aan slechte acquisitie. Andere opties zouden zijn: opstarten van een eigen, geheel nieuwe BV zonder personeel of aanbieden om mij bedrijfsleider te maken, zodat de eigenaar ontlast wordt en slechts eigenaar blijft. Graag zou ik weten voor welke optie jullie zouden kiezen.
  9. Hallo Stefan, bedankt voor je snelle, uitgebreide reactie. Het verschil tussen bruto en netto winst = huisvesting, autokosten, marketingkosten, managementfee van de huidige eigenaar, loonkosten, enz. Het verloop van de winstdeling zou dus het volgende scenario kunnen zijn (bij gelijkblijvende omzet/winst)?: Eind 2010 = € 59.000,- winstdeling bruto winst > aankoop 10% aandelen = - € 48.000,- (totaal aandeel 10%) Eind 2011 = € 59.000,- winstdeling bruto winst + € 21.000 dividend > aankoop extra 15% aandelen (totaal aandeel 25%) Eind 2012 = € 59.000,- winstdeling bruto winst + € 52.500 dividend > aankoop extra 20% aandelen (totaal aandeel 50%) Eind 2013 = € 59.000,- winstdeling bruto winst + € 105.000 dividend > aankoop extra 30% aandelen (totaal aandeel 80%) Eind 2013 = € 59.000,- winstdeling bruto winst + € 168.000 dividend > aankoop laatste 20% aandelen (totaal aandeel 100%) Uiteraard is in bovenstaand voorbeeld geen rekening gehouden met te betalen belasting, maar het gaat om het gebruik van dividend om aandelen aan te kopen. Is dat mogelijk?
  10. Reeds geruime tijd ben ik werkzaam voor een ICT-bedrijf. Het laatste jaar heb ik voor een flinke groei in omzet gezorgd, vanwege een andere aanpak. Nu heb ik het voorstel gekregen om het bedrijf over te nemen. Het bedrijf is een BV, welke een omzet heeft van € 3.100.000,- en wordt aangestuurd door de eigenaar vanuit een managements BV. Op dit moment ben ik in loondienst. Omdat de eigenaar zijn activiteiten langzaam af wil bouwen, wil hij het bedrijf ter overname aanbieden. Zijn voorkeur gaat dan uit aan overname door mij. Helaas heb ik niet voldoende financiele middelen en daarom is mij het volgende voorstel gedaan: Vanaf nu krijg ik jaarlijks 10% winstdeling (brutowinst = 590.000,- en netto winst is 210.000,-) en het optierecht op 50% van de aandelen. Om deze aandelen over te nemen, krijg ik 4 jaar de tijd. Die aandelen kan ik dus jaarlijks stukje bij beetje kopen met mijn eigen winstdeling, of na die 4 jaar in 1 keer. Na die tijd krijg ik weer 4 jaar om de andere 50% over te nemen, wat mij uiteraard eigenaar maakt van de BV. De aandelenprijs is nu vastgesteld op 100% = 480.000,- en er wordt vastgelegd dat deze prijs over 8 jaar nog steeds geldt. Wel wil de huidige eigenaar nog zeker 4 jaar afbouwend managementswerkzaamheden verrichten in het bedrijf, met de bijbehorende fee. Tevens dienen er afspraken gemaakt te worden over een prioriteitsaandeel. Nu is mijn vraag: [*]Wat zijn nadelen van een prioriteitsaandeel voor de eigenaar en kan daar een tijdslimiet aan gesteld worden? [*]Is het verstandig om eerst 2 jaar de winstdeling apart te zetten (prive) en dan ineens 25% van de aandelen aan te kopen, of is het beter om vanaf het begin een managements BV op te richten en direct 12,5% van de aandelen te kopen. [*]Hoeveel dien ik aan inkomstenbelasting af te dragen op moment van uitkering van de winstdeling en moet er uberhaupt belasting betaald worden als direct aandelen koop van de winstdeling? [*]Is een winstdeling over brutowinst ook mogelijk?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept