Jump to content

brando

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Iemand met een zelfstandige psychologiepraktijk vroeg mij om te kijken naar haar administratie. Ze heft geen btw, want medische sector. Dus ze kan ook nooit btw verrekenen. Ze doet praktisch alleen kleine uitgaven (printpapier bij de Hema, inkt ergens anders, en vooral facturen voor IT, vakliteratuur en natuurlijk de huur. Ze doet nooit contante transacties, alles gaat digitaal. Er is dus een goed en duidelijk paper trail van alles wat ze uitgeeft. Ze maakt een scan van alle bonnen, maar in welke mate is dit precies noodzakelijk? Het is natuurlijk goed dat ze het doet, als er ooit inspectie komt van de belastingdienst. Maar voor het maken van een overzicht, winst en verliesrekening etc heb ik het niet nodig. Of vergis ik mij hierin?
  2. Sinds kort ben ik penningsmeester geworden van een buurtcooperatie. We doen leuke dingen voor de wijk, maar zijn ook zeer actief in de verduurzaming. Daar hebben we een subsidie voor gekregen van €10.000. Die is fraai ontvangen op de bankrekening, maar we moeten er volgend jaar wél wat voor doen en zullen ook €10.000 kosten gaan maken. Hoe verwerk ik dit nu in de boekhouding? Ik heb natuurlijk geen zin om onterecht winstbelasting te moeten afdragen over de subsidie. En oh ja, ik werk met e-boekhouding.
  3. KvK acht inschrijving niet nodig omdat er slechts twee klanten zijn, die er al lang zijn en waar geen acquisitie voor nodig is. En die blijven ook wel. Doe het naast mijn reguliere baan.
  4. Dag, Ik ben bij de kvk geweest om mijn onderneming in te schrijven, het is een uit de hand gelopen hobby die mij ongeveer 8k per jaar oplevert. Inschrijving was nergens voor nodig was daar de conclusie, ik ben niet actief op zoek naar klanten en dergelijke. Kan ik bij de fiscus wel gebruik maken van alle voordelen zoals de KOR, aftrek kleine ondernemer etc? (ja, met inachtnemening urennorm)
  5. Hoi, ik ben van plan een eenmanszaak te starten om wat fiscale voordelen te krijgen mbt mijn activiteiten als auteur onder pseudoniem. Ik wil wel graag anoniem blijven, en wil in de omschrijving op het kvk een zo ruim mogelijke omschrijving hanteren waar eigenlijk niets in staat. Hoever kan je gaan? Als ik zeg "inkoop en verkoop van tuinmaterialen", ga ik er dan ooit last van krijgen?
  6. Simpel : Het is niet mogelijk om als particulier BTW terug te vragen.
  7. Dat eerste was ook mijn plan, maar vraag mij af welke kosten ik zou maken voor mijn BV dan? Het tweede is interessant, ga er zeker even naar zoeken. Dank!
  8. Ergo, gewoon de reclame inkomsten op prive rekening laten komen en normaal inkomstenbelasting betalen. De BTW over de inkomsten, die zijn als prive persoon wel af te dragen aan de fiscus? (beetje andere discussie, i know)
  9. Een handeltje waarvan ik niet kan overzien hoe lang het gaat voortduren. Levert ongeveer 700 euro per maand op. Het zijn reclame inkomsten van een website. Hoeveel uur? twee uur per week misschien. Dus 100 uur per jaar. Is het hiermee nog steeds niet mogelijk om het via de BV te laten verlopen?
  10. Ik heb de BV nu eenmaal al, dus is het wel zo makkelijk. Of gaat het nu ingewikkeld worden met vennootschapsbelastingen?
  11. Zolang het goed gaat, zul je er weinig mensen over horen. Maar als het fout gaat, vallen al je schuldeisers over je heen en zou het bestuurdersaansprakelijkheid met zich mee kunnen brengen. Meestal heb je een holding om risico's te beperken en te spreiden. Vanuit dat oogpunt kun je soms beter besluiten de nieuwe activiteiten in een nieuwe dochter-BV onder te brengen. Mochten die activiteiten totaal mislukken, dan ben je niet automatisch je aandeel in het andere bedrijf kwijt. Ook met het oog op de latere verkoopbaarheid kan dat verstandig zijn. Dus het is alleen van belang bij schuldeisers, de fiscus interesseert het niet. Mooi. Helaas zijn de inkomsten zodanig dat een nieuwe BV weer wat aan de dure kant is. 750 euro notariskosten en maandelijks bankkosten etc. Dank voor je advies
  12. Er komt wel geld binnen in de vorm van dividend. Door hieruit zaken te betalen die ik (deels) privé gebruik ontwijk ik dividendbelasting voor als ik het naar mezelf wil laten uitkeren. Telefoon ; gewoon bellen, en als werknemer van de werkmaatschappij en indirecte vennoot bel en sms ik veel met collega's / vennoten. Maar misschien gebruik ik dat ding 20% zakelijk. Maar ook mailtjes lezen (zakelijk) en koersen checken (zakelijk). Verder bijvoorbeeld seizoenskaarten bij een voetbalclub. Als ik er twee heb kan ik dat als marketinguitgaven in mijn BV zetten of niet? Natuurlijk doe ik niet echt aan marketing, want het enige wat de BV doet is dividend doorsluizen..
  13. Hoi, ik heb een personal Holding BV waarmee ik investeer in een bedrijf. Ik wil misschien ook andere activiteiten ondernemen met deze BV, alleen staat het zo momenteel niet in de statuten. Moet ik de statuten veranderen? En wie maakt het wat uit als ik hele andere dingen ga doen met "mijn" BV?
  14. Hoi, ik heb wat gezocht maar nergens kunnen vinden omdat mijn situatie een beetje afwijkend is. Ik heb een persoonlijke Holding BV, hiermee investeer ik in een bedrijf. Ik werk ook bij dat bedrijf, en ik ben er in loondienst. Management fee is niet mogelijk, omdat het bedrijf geen BTW ontvangt (actief als soort hedge fund). Vanuit mijn Holding BV worden dus géén activiteiten ontplooid behalve het innen en uitkeren van dividend. Vraag: is het mogelijk om kosten zoals mijn prive GSM over te hevelen naar mijn Holding BV?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept