Jump to content

niekpeters

Junior
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Officiele sites zoal
  1. Ik kan me voorstellen dat er iets meer info nodig is dus deze zal ik dan verschaffen. We blijven inderdaad hetzelfde doen dus daar verandert niets aan. We weten alleen niet wat verstandig is om te doen: 1- Bedrijf in Singapore volledig opheffen 2- Beide bedrijven laten bestaan (soort van holdingstructuur) Aangezien we niet in Singapore wonen betalen we redelijk wat geld om ons bedrijf in Sinagpore 'draaiende' te houden aan een consultancy bureau gespecialiseerd in bedrijven van buitenlanders niet woonachtig in Singapore. Als er nog meer info nodig is hoor ik dat graag.
  2. We (mijn vrouw en ik) hebben een bedrijf in Singapore. We hebben dit bedrijf gestart toen we op Bali woonden. Inmiddels zijn we terug in NL en willen we graag een eenmanszaak starten. Een eenmanszaak aangezien de opstartkosten minimaal zijn en omdat een van ons in loondienst gaat zodat we inkomsten blijven houden. We hebben ons verdiept in de stappen die genomen moeten worden zoals vermeld op KvK maar willen voorkomen dat we nu bepaalde beslissingen nemen waar we later spijt van krijgen. Er zijn een aantal vragen waar jullie ons hopelijk mee kunnen helpen: 1. Hoe gaan we om met ons bedrijf in Singapore, moeten we dat opheffen of juist in stand houden? 2. Hoe gaan we om met de huidige voorraad, moet ons NL bedrijf dat overkopen van ons bedrijf in Singapore (huidige eigenaar)? Misschien kan een van jullie bovenstaande vragen beantwoorden of kennen jullie een (betaalbare) specialist (fiscalist?) die ons kan helpen? Alle hulp is van harte welkom. Bij voorbaat dank! Met vriendelijke groet, Niek Peters.
  3. Geachte forumleden, Een klant van mij zoekt naar een oplossing om alle informatie op te slaan. Dit is bij voorkeur een online oplossing zodat iedereen met een username en password in kan loggen en de voor hem of haar benodigde informatie kan beschikken. Het is dus de bedoeling dat het systeem geautoriseerd kan worden zodat een gebruiker bepaalde informatie tot zijn beschikking heeft (iemand van de verkoop heeft logischerwijs andere informatie nodig dan iemand op de financiele administratie). Het is de bedoeling dat deze online database gekoppeld gaat worden met de offline database in de offices zodat de informatie tevens offline beschikbaar is. Wel moet het synchroniseerbaar zijn (of real time) zodat er geen handmatige handelingen meer nodig zijn. Achtergrond informatie klant: - Real estate agent tevens verhuur van villa’s en huizen en verkoop van projecten en grond. - 5 offices op Bali, Indonesie - Vanwege hoveelheid aan klanten en data (o.a. foto’s) is het van belang om genoeg ruimte te hebben - Meerdere websites moeten gerelateerd/gekoppeld kunnen worden - De oplossing moet door verschillende partijen kunnen worden benaderd (werknemers (soort intranet), klanten, partners, andere derden) Alle oplossingen (incl. open source) zijn van harte welkom en worden na een korte screening meegenomen op de longlist. Mochten jullie meer informatie nodig hebben ben ik uiteraard graag bereid deze op aanvraag te verstrekken. Bij voorbaat dank voor jullie hulp! Met vriendelijke groet, Niek
  4. Bedankt voor jullie reacties. @John: 1- De fulfilment provider verzorgt louter een service (te weten de logistieke afhandeling) en is dus GEEN eigenaar van de producten. 2- Het klopt helemaal dat het BTW nummer verkregen is bij het kantoor Buitenland in Heerlen. Ik ben zeer benieuwd naar je reactie o.b.v. bovenstaande gegevens! Bij voorbaat dank. Niek
  5. Sabine, Nee dit is niet noodzakelijk. Wel is het noodzakelijk om een bedrijf te hebben wat tevens op de website vermeld moet worden. In jou geval het Spaanse bedrijf Ik weet niet of dat wel mogelijk is zonder KvK. Misschien kan je als buitenlands bedrijf ook wel een zakelijke bankrekening openenen in NL? Let wel op dat de meeste banken wel bepaalde eisen stellen aan zakelijke bankrekening (minimaal saldo e.d.). Je kan tevens gebruik maken van een PSP (payment service provider) Iedereen kan gewoon een domein aanvragen zolang die specifieke domein niet al door iemand anders geregistreerd is Aangezien het bedrijf in Spanje gevesitigd is (onderdeel EU) wordt de BTW vanuit Spanje geregeld behalve als je boven bepaalde grens komt (zogenaamde afstandsverkopen). Volgens mij heeft dat alleen invloed op de mogelijke BTW berekening aangezien deze verschilt of je aan particulier of een bedrijf (die zelf ook BTW nummer heeft) levert Succes. Niek
  6. Ik heb een BTW vraagstuk waar ik niet uitkom ondanks veel onderzoek gedaan te hebben - ik hoop dat 1 van jullie me kan helpen hiermee: Situatie: Een Singaporees bedrijf heeft een webshop. De producten worden op Bali ingekocht door Singapore bedrijf Dit bedrijf voert goederen in NL en slaat daar de goederen op bij een fulfilment provider die de producten aan de klanten van de webshop levert.(niet in een depot) Het bedrijf staat niet ingeschreven bij KvK (vanwege Singapore bedrijf en dus geen NL bedrijf) Het bedrijf heeft geen vaste inrichting maar wel een BTW registratienummer in NL Het bedrijf betaalt invoerrechten (op basis van product(-groep)en 19% BTW bij de invoer (op het NL BTW nummer) Het bedrijf levert vanuit dit NL magazijn aan NL, EU en Niet EU klanten, zowel aan zakelijke als particuliere klanten. Deze klanten bestellen dus via de webshop De te vorderen BTW bij de invoer kan door dit bedrijf teruggevorderd worden bij de Fiscus Het bedrijf betaalt winstbelasting in Singapore Vraag: Hoe moet de verkoop BTW afgehandeld worden. Is dit hetzelfde als het een Nederlands bedrijf zou zijn? Scenario's Ik heb inmiddels het e.e.a. uitgezocht en ben tot de volgende conclusies gekomen: Scenario 1 - levering aan particulierenbinnen NL -> berekening NL BTW Scenario 2 - levering aan bedrijven binnen NL -> berekening NL BTW Scenario 3 - levering aan particulieren binnen EU -> berekening NL BTW (let op dat er een wet afstandsverkopen is wat drempelwaarden heeft vastgesteld voor alle landen binnen EU (bv voor BE is dat €35K) Scenario 4 - levering aan bedrijven binnen EU (ICL) -> 0% NL BTW (indien bedrijf in bezit van een BTW registratienummer is) Scenario 5 - levering aan particulieren buiten EU -> 0% NL BTW aangezien er sprake van export is Scenario 6 - levering aan bedrijven buiten EU -> 0% NL BTW aangezien er sprake van export is Samengevat: Bovenstaande scenario's gelden voor NL bedrijven of buitenlandse bedrijven met een vaste inrichting in NL. Het enige wat voor mij nog onduidelijk is of dit ook voor buitenlandse bedrijven geld die in het bezit zijn van een BTW registratie nummer maar geen vaste inrichting hebben in NL waar mijn Singapore bedrijf dus ook onder valt. Anders geformuleerd zijn de consequenties voor BTW berekening verschillend tussen een NL bedrijf of een buitenlands bedrijf (buiten EU) met geen vaste inrichting maar wel in het bezit is van een BTW registratie nummer?
  7. Allen (met name John & Sander), Wederom bedankt voor jullie meedenken en reacties. Ik waardeer het enorm! Als ik het goed begrepen heb is het nu de vraag of ik een v.i. ben of niet. Voor zover ik heb kunnen achterhalen (o.a. definitie bij Belastingdienst) ben ik geen vaste inrichting. Wat zijn hiervan de gevolgen voor de eerder benoemde BTW scenario's (6x)? Bij voorbaat (wede rom) dank voor jullie input! Met vriendelijke groet, Niek Peters
  8. Wederom bedankt allemaal voor jullie reacties! Het wordt zeer gewaardeerd. Ik heb inmiddels het e.e.a. uitgezocht en ben tot de volgende conclusies gekomen: Scenario 1 - levering aan particulierenbinnen NL -> berekening NL BTW Scenario 2 - levering aan bedrijven binnen NL -> berekening NL BTW Scenario 3 - levering aan particulieren binnen EU -> berekening NL BTW (let op dat er een wet afstandsverkopen is wat drempelwaarden heeft vastgesteld voor alle landen binnen EU (bv voor BE is dat €35K) Scenario 4 - levering aan bedrijven binnen EU (ICL) -> 0% NL BTW (indien bedrijf in bezit van een BTW registratienummer is) Scenario 5 - levering aan particulieren buiten EU -> 0% NL BTW aangezien er sprake van export is Scenario 6 - levering aan bedrijven buiten EU -> 0% NL BTW aangezien er sprake van export is Bovenstaande scenario's gelden voor NL bedrijven. Het enige wat voor mij nog onduidelijk is of dit ook voor buitenlandse bedrijven geld die in het bezit zijn van een BTW registratie nummer waar mijn SIngapore bedrijf dus ook onder valt. Anders geformuleerd zijn de consequenties voor BTW berekening verschillend tussen een NL bedrijf of een buitenlands bedrijf (buiten EU) die in het bezit is van een BTW registratie nummer? Misschien kan 1 van jullie hier een antwoord op geven? Bij voorbaat dank voor jullie reacties! Met vriendelijke groet, Niek Peters
  9. Allemaal bedankt voor jullie reacties! Uit de discussie die ontstaan is blijkt wel dat het lastige materie is als zelfs jullie financiele 'goeroes' zijnde niet helemaal op 1 lijn zitten. Hoe moet ik als leek dat dan weten?! Het klopt dat ik een Singapore bedrijf heb maar de producten worden in Bali ingekocht en dus vanuit Bali geexporteerd naar Nederland. Voor zover ik heb begrepen gaan alleen de financiele stromingen over SIngapore. Heeft dit gegeven dan nog invloed op de te betalen BTW en/of mogelijke ontheffing? Wat ontheffing betreft klinkt dat natuurlijk als muziek in mijn oren aangezien me dat een smak geld scheelt bij de invoer. In totaal voer ik ongeveer 15 m3 (LCL) in dus dat is niet heel erg veel. Het gaat wel om luxe lifestyle artikelen voor vrouwen zoals sierraden, kleding, tassen etc. Komt dit volgens jullie in aanmerking voor eventuele ontheffing? Opslag in een douane loods heb ik ook overwogen (dus producten niet inklaren/invoeren) maar dat werkt niet aangezien de fulfilment provider de levering naar de klanten van de webwinkel moet verzorgen aangezien ik zelf op Bali woonachtig ben. Als ik het goed begrepen heb bereken ik als SIngapore bedrijf altijd BTW binnen de EU en nooit buiten de EU. De BTW die ik niet kan doorberekenen krijg ik terug (via terugvordering) van de BD ervan uitgaande dat ik niet in aanmerking kom voor de ontheffing van BTW bij invoer. Klopt dat? Indien ik als SIngapore bedrijf wel in aanmerking kom voor ontheffing bereken ik alleen BTW bij leveringen binnen de EU (zowel consumenten als bedrijven) en moet ik deze doorberekende BTW doorgeven aan BD via aangifte BTW. Klopt dat? Wederom bedankt voor jullie input/.reacties en uiteraard wijsheid! Met vriendelijke groet, Niek Peters
  10. Beste Sander, Wederom bedankt voor de duidelijke en snelle reactie! Ik begin het steeds meer te begrijpen maar nog niet helemaal :-) Wat ik ergens anders op het internet ben tegengekomen is het volgende: 1. Leveringen in Nederland Aan particulieren (Altijd BTW plichtig) Aan Bedrijven (Altijd BTW plichtig) 2. Leveringen in de officiele EU landen (maar buiten nederland) Aan particulieren (Altijd BTW plichtig) Aan Bedrijven (Mits gecontroleerd BTW Nummer en op factuur vermeld BTW vrij, intracommunautaire levering) 3. Leveringen buiten de officiele EU landen (Export) Aan particulieren (IS Export en dus altijd BTW Vrij) Aan Bedrijven (IS Export en dus altijd BTW Vrij) Bovenstaande geldt voor NL bedrijven maar dat ik kan me haast niet voorstellen dat ik als Singapore bedrijf dan wel BTW mag berekenen aan klanten (consumenten) buiten EU (= scenario 3). Of is het bovenstaande punt 3 onjuist? Wat zijn de exacte gevolgen dat ik voor een vaste inrichting gekozen heb in Nederland aangezien ik een BTW registratienummer bij de BD verkregen heb (volgens mij kan ik niet kiezen of wel?) 1- Gevolgen voor te betalen omzet belasting? (ik betaal ook al omzet belasting in Singapore!) 2- Moet ik nu een een fiscale vertegenwoordiger in NL aanstellen? 3- ZIjn er nog andere gevolgen waar ik rekening mee moet houden? Zo zie je maar dat antwoorden weer to nieuwe vragen kunnen leiden.......nogmaals hartelijk dank voor alle moeite het wordt zeer gewaardeerd! Ik hoop dat jij of iemand anders de nieuwe vragen voor me kan beantwoorden. Met vriendelijke groet, Niek Peters
  11. Goede morgen Sander, Bedankt voor je reactie. Het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Misschien kan jij of iemand anders me helpen hiermee. Ik voer een x aantal producten in NL in en betaal dus de BTW (gebaseerd op BTW reistratie nummer wat mijn SIngapore bedrijf heeft) over deze producten. De producten komen van verschillende internationale designers op Bali. Deze producten worden opgeslagen bij een fulfilment provider in NL (louter verantwoordelijk voor de leveringen aangezien de producten eigendom zijn van mijn Singapore bedrijf). Nu kunnen de volgende scenario's voorkomen: 1- Klant (consument) uit NL besteld wat op mijn webwinkel 2- Klant (consument) uit ander EU land besteld wat op mijn webwinkel 3- Klant (consument)buiten EU besteld wat op mijn webwinkel 4- Klant (bedrijf) uit NL besteld wat op mijn webwinkel 5- Klant (bedrijf) uit ander EU land besteld wat op mijn webwinkel 6- Klant (bedrijf) buiten EU besteld wat op mijn webwinkel In welke scenario's kan mijn buitenlands bedrijf (Singapore dus niet EU) BTW doorberekenen en in welke scenario's niet? En kan ik in de scenario's dat ik geen BTW kan doorberekenen dit terugvorderen van de Nederlanse staat? Bij voorbaat dank voor jullie hulp! Met vriendelijke groet, Niek Peters
  12. Bedankt eentje en John voor jullie reacties. De producten komen van Bali (Indonesie) en worden in Nederland ingevoerd. Bij de invoer moet er BTW betaald worden via het BTW registatie nummer wat ik als buitenlands bedrijf via het internationaal kantoor van de belastingdienst heb verkregen. De fulfilment provider in NL acteert louter als logistieke dienstverlener dus zij beleveren de klanten van de webwinkel. De fulfilment prvider is geen eigenaar van de poducten en wordt ook niet gebruikt bij de invoer van de producten. Op het moment dat ik een klant binnen de EU belever moet ik dus BTW berekenen aan deze klant aangezien het een consument is en dus geen BTW nummer heeft. De producen waarover ik geen BTW kan doorberekenen (bv consument buiten EU) daarvan kan ik de BTW terugvorderen van de NL staat. Klopt dit? Hoe zit het met BTW doorberekenen en bedrijven binnen en buiten EU? Bij vooraat ank voor jullie hulp! Met vriendelijke groet, Niek
  13. Ik heb een bedrijf in Singapore en ga via een webwinkel lifestyle producten aanbieden aan consumenten in Europa. De producten worden via een fulfilment provider (NL bedrijf) aan de klanten van de webwinkel geleverd. Kan ik als buitenlands bedrijf BTW berekenen aan consumenten binnen de EU? Of kan dat alleen als het bedrijf in NL (of EU) gevestigd is? Bij voorbaat dank voor jullie reacties. MvG Niek Peters
  14. Bedankt iedereen voor de informatie en advies, Inmiddels heb ik begrepen dat je als buitenlands bedrijf (in ons geval SIngapore) een registratie nummer kan aanvragen bij het belastingkantoor buitenland. Hiermee kan je als buitenlands bedrijf goederen invoeren in Nederland en indien van toepassing later het eerder betaalde BTW (19%) terugvorderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand of deze informatie correct is? En is er dan nog steeds een 'fiscal representation' nodig? Bij voorbaat dank voor jullie input. Met vriendelijke groet, Niek Peters
  15. Hoi John, Allereerst bedankt voor je reactie. Ik zal proberen iets meer achtergrond informatie te verschaffen. Het gaat om lifestyle producten voor de vrouw zoals sierraden, kleding, servies, textiel (bv kussenhoezen) en accessoires (bv tassen). Het fulfilment bedrijf wordt geen eigenaar van de spullen zij zijn louter uitvoerder van aantal logistieke processen. Mijn bedrijf in Singapore blijft eigenaar tot verkoop aan webshop klant. Deze klant kan zich in principe over de hele wereld bevinden al zal onze focus in eerste instantie Europa zijn en binnen Europa op Benelux, Duitsland en Engeland liggen. Dus de klant kan bijvoorbeeld een Nederlander zijn maar die koopt een lifestyle product van een bedrijf in Singapore (spreken we dan over verkoop in NL? Zo ja wat zijn de consequenties daarvan?) De geadresseerde van de factuur is in dit geval de Nederlander maar de betaling zal naar een bedrijfsbankrekening in Singapore zijn. Er wordt niet verkocht vanuit de opslagruimte in Nederland van daaruit vinden louter de levringen naar klanten van de webshop plaats. Dus volgens mij is er geen sprake geen vaste inrichting zoals jij dat noemt (exacte definitie daarvan ken ik niet) maar ook niet van douane depot aangezien de goederen wel gewoon ingeklaard worden. De fulfilment zal ook niet als fiscaal vertegenwoordiger optreden aangezien ik afgezien van BTW en invoerrechten geen belasting in Nederland betaal vanwege Singapore bedrijf en woonachtig op Bali. Kan jij mij vertellen wat het voordeel zou zijn als de fulfilment provider als fiscaal vertegenwoordiger zou optreden? Voor zover nu bekend zal de fulfilment provider louter als logistieke uitvoerder optreden maar ik sta open voor suggesties. Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid brengt anders hoor ik dat graag. MvG Niek
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept