vidicam

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Almere

vidicam's trofeeën

  1. Beste John, Hier wat FAQ van de BD Kan ik btw uit 2009 via de Nederlandse belastingdienst terugvragen in 2010? Mijn vraag 1 Ja. Na 1 januari 2010 dient u alle verzoeken in bij de Nederlandse belastingdienst. Binnen welke termijn moet ik het verzoek indienen? Een verzoek om teruggaaf van btw moet u indienen vóór 1 oktober van het volgende jaar Blijven de minimumbedragen voor teruggaaf hetzelfde? Nee, de bedragen zijn veranderd. Als u btw terugvraagt over een heel jaar of over de tijdvakken november-december of alleen december, dan moet u ten minste € 50 terugvragen. Als u over een periode van 3 maanden of meer btw terugvraagt, dan is het minimumbedrag € 400. Binnen welke termijn moeten EU-landen de btw terugbetalen? De belastingdiensten in de EU-landen moeten uw verzoek binnen 4 maanden afhandelen. Dat kan verlengd worden tot 8 maanden als de buitenlandse belastingdienst aanvullende vragen aan u stelt. Als de buitenlandse belastingdienst deze verlenging overschrijdt, hebt u recht op rente over het bedrag. Kan ik nog met een papieren formulier btw terugvragen? Nee. Vanaf 1 januari 2010 kunt u uw btw alleen nog elektronisch terugvragen. Dit geldt ook voor verzoeken over eerdere jaren. Kan ik met 1 formulier btw terugvragen uit verschillende EU-landen? Nee, voor ieder EU-land doet u een apart verzoek. Wat moet ik doen als ik een factuur vergeten ben in een verzoek? Bent u een factuur vergeten? U kunt de factuur alsnog toevoegen in een volgend verzoek, dat u in hetzelfde jaar doet. U kunt een factuur niet toevoegen aan een verzoek uit een volgend jaar. Doet u geen verzoek meer in hetzelfde jaar? Dan maakt u bezwaar tegen de beslissing over uw verzoek die u uit het EU-land van teruggaaf krijgt. Hoe u dat doet, leest u in de beslissing over uw verzoek. Bedankt, Adrie
  2. Bedank John, Het gehele plaatje wordt nu wat duidelijker ondanks alle mis understandings. Hierbij een tekst van de belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/eubtw2010/eubtw2010/ ( Btw terugvragen uit EU-landen Hebt u btw betaald in een ander EU-land? Vanaf 2010 kunt u deze terugvragen uit het buitenland via de Nederlandse belastingdienst. Hoe vraagt u btw terug? U kunt btw alleen nog digitaal terugvragen. Vanaf 18 januari doet u dat op deze speciale internetsite. Wij sturen uw verzoek door naar de belastingdienst in het EU-land waar u btw terugvraagt. U hebt voor die internetsite inloggegevens nodig. Met software btw terugvragen Vanaf 1 februari 2010 kunt u ook met software btw terugvragen uit andere EU-landen. Ook dan hebt u inloggegevens nodig. Voor meer informatie over het gebruik van software neemt u contact op met uw softwareontwikkelaar. Inloggegevens aanvragen Bent u ondernemer of intermediair? Vraag dan nu uw inloggegevens aan waarmee u btw kunt terugvragen. Wanneer kunt u een verzoek doen? U kunt btw terugvragen uit een EU-land als u voldoet aan al deze voorwaarden. Facturen en invoerdocumenten U kunt btw terugvragen over kosten die u hebt gemaakt in een ander EU-land. Maar terugvragen kan ook als u in een ander EU-land btw hebt betaald over een invoer. Een aantal EU-landen vraagt u facturen of invoerdocumenten mee te sturen. Papieren facturen of invoerdocumenten moet u dan scannen.) Het blijkt dus alleen nog maar digitaal te kunnen en het formulier wat ik voor ogen heb zal inderdaad van voor 2010 zijn. Zij suggereren dat het allemaal wat simpeler wordt, maar volgens mij was het verleggen van de BTW toch wat eenvoudiger. Weet jij wat de voordelen zijn van deze nieuwe regeling ik zie ze niet. Het is achteraf gezien natuurlijk logisch, dat buitenlandse Btw alleen via het land welke de belasting heeft geheven is terug te vragen. En is dan ook niet in te vullen op je BTW opgave. Overigens kon dat wel met de verlegde BTW, maar deze had je dan ook niet echt betaald! In de laatste alinea van de bovenstaande tekst staat wel een verwijzing naar mee te sturen facturen en of documenten! Is het verleggen van de BTW nu totaal afgeschaft of geldt het alleen voor kleine leveringen zoals b.v via het internet. Stel ik bestel in Duitsland voor € 5000, = goederen bij een belasting plichtige firma kan ik dan nog steeds geleverd krijgen met verlegde BTW? Want ondanks alle mooie praatjes van de belasting dienst, wachten op je geld kost geld`` Hier alle vragen nog even samengevat. 1: Wat te doen met BTW teruggave 4 e Kwartaal 2009.? 2: Moeten er nu facturen bijgeleverd worden en zo ja kun je deze dan ook uploaden? 3: Op het voorbeeld formulier (zie site BD )staat maar een bladzijde wat als je er meer nodig hebt kan je dan een volgende openen? 4: Hoelang moet je op je geld wachten en wordt er rente vergoed? 5: Kan een buitenlandse leverancier nog goederen leveren zonder BTW? 6: Is het verleggen van de BTW nu totaal afgeschaft en niet meer mogelijk? 7: Kan je inloggen met je de inlog gegevens die je normaal gebruikt voor je BTW aangifte? 8: Of moet je hiervoor ook weer nieuwe wachtwoorden bedenken? 9: Kan het invullen in het Nederlands of moet er ook nog iets in een vreemde taal worden ingevuld het formulier gaat per slot van rekening de grens over? 10: Wat zijn de voordelen? Groet, Adrie
  3. Beste John, Soms heb ik het gevoel dat ik stomme vragen stel, maar opeens dacht ik je betaald een belasting in dit geval de Buitenlandse BTW vervolgens voer je deze op als voorbelasting, dus je brengt deze in mindering op je ontvangen BTW in feite trek je deze dus af en daar loop ik vast, want waarom zou je een belasting terugkrijgen die je alreeds verrekend hebt met de ontvangen belasting van je verkochte artikelen. Dit doe je ook met je Nederlandse leveranciers hier krijg je achteraf ook geen BTW terug van de belasting, die heb je immers al verrekend met je opgave. Ik begrijp wel, dat het buitenlandse BTW is en je deze terugkrijgt van de buitenlandse belastingdienst, maar in dit geval zou je deze BTW tweemaal terugkrijgen eenmaal via je opgave (voorbelasting) en eenmaal via het buitenland. Citeer: (De door jou te claimen belasting uit het buitenland is gewoon voorbelasting al loopt de teruggave ervan niet via je normale aangifte) Waar vul je deze belasting dan wel in?welke andere dan de normale aangifte?je hebt maar een aangifte formulier! waar zit de denkfout? Verder is het standaard formulier,, verzoek om teruggave BTW '' ook niet erg duidelijk in de toelichting staat dat u het formulier in de taal moet invullen van het land van teruggave!!! Maar het formulier is geheel in het Nederlands gesteld! Verder moet je alle originele facturen bijvoegen. Mogen dat geen kopieën zijn? Kortom ik voorzie veel problemen en het zou simpeler worden toch? Soms krijg ik het gevoel, dat ze constant barrières en drempels opwerpen om maar geen belasting terug hoeven te betalen. met groet. Adrie
  4. beste allemaal, Bedankt voor jullie advies en moeite, maar nog steeds heb ik geen duidelijk antwoord op mijn laatste vragen. Waar vul je de echt betaalde buitenlandse BTW in? Verlegde BTW heb je niet echt betaald je doet maar alsof (zie citaat boven) Is het normale betaalde BTW zoals die voor het binnenland geldt of is het verlegde BTW, die je dan wel echt hebt betaald! En waar laat je de terugontvangen BTW. In de voorlichting wordt gesuggereerd, dat je deze belasting van de buitenlandse belastingdienst terug krijgt en de Nederlandse belastingdienst alleen maar als bemiddelaar dienst doet is dit juist? met groet, Adrie Neyenhuys
  5. Bedankt John, Voor de snelle respons, maar is nu de opgevoerde buitenlandse BTW te boeken als normale BTW of als verlegde BTW. en als je de BTW terugkrijgt van de belasting moet je deze dan boeken. volgens mij staat op het BTW formulier geen vraag met ,,terug ontvangen BTW'' maak ik een denkfout ? graag je deskundige mening. met groet, adrie neyenhuys
  6. Beste allemaal, Normaal als je een product of producten in een ander Euro land koopt kan je als bedrijf de BTW naar jouw laten verleggen. Je krijgt dan de producten geleverd zonder BTW op de factuur. Op je BTW aangifte doe je net of je de BTW betaald hebt en trekt deze verderop het formulier weer af. Het door jouw ontvangen BTW bedrag van de verkoop prijs dien je dan ook volledig af te dragen aan de belasting. Een simpele uitleg, maar volgens mij wel juist. Deze regeling was in het leven geroepen om de papieren rompslomp tegen te gaan, maar door vooral de ontwikkelingen op het internet en wie weet wat nog meer, komen de papieren weer terug. Wellicht nog andere redenen? Nu kun doormiddel van een formulier je buitenlandse EU BTW terug vorderen. De vraag is hoe boek je dit? Voer je dit op als betaalde BTW en als je het geld over 3 maanden van de belasting dienst terug krijgt voer je het dan op als ontvangen BTW? Of behandel je het net zo als verlegde of normale BTW? en trek je het meteen weer af op de aangifte? wie o wie weet raad? Met groet, Adrie Neyenhuys
  7. beste, John, Bedankt voor je duidelijk antwoord. Ik begin het te begrijpen al heb ik het gevoel dat de logica soms ver te zoeken is. Maar ik denk , dat veel van deze regels en wetten een historische achtergrond hebben. Blijft mijn vraag over de levering aan Belgie zonder BTW. Als ik deze boek bij de levering met BTW klopt mijn optelling voor de belasting niet meer. Waar zet ik deze verkoopbonnen voor de BTW afdracht dan neer? Over een oefenopgave bedoel ik een computer oefenopgave waarin je na hartelust kan rommelen. Met de inkomsten belasting kan je een aangifte downloaden en de boel invullen wissen veranderen zoveel je wil. Waarom staat er niet een dergelijk formulier op de site van de belasting? Of is er iemand die een goede Excel file heeft met verschillende tab bladen voor inkoop/verkoop/verlegde BTW en te betalen BTW Bedank voor alle moeite om dit uit te leggen. met groet, Adrie Neyenhuys
  8. Beste Ganbei, Ik zie, dat je het antwoord verwijderd hebt, omdat het niet geheel juist zou zijn. Toch ben ik het daarmee niet helemaal eens ,want het werd mij opeens duidelijk waarom je de BTW eerst moet opvoeren welke je niet echt betaald hebt om hem vervolgens weer af te trekken. Ik begreep, dat dit nu weer een typische wettelijke regeling was die via een formulier weer rechtgebreid moet worden. U moet wel BTW betalen maar om al de rompslomp te voorkomen mag u het meteen weer aftrekken. Daarin zit dan ook meteen de controverse en het het rare idee iets opvoeren wat je niet betaald hebt om het vervolgens weer af te trekken. Makkelijker kunnen wij het niet maken. Dus in die zin was het antwoord zinnig en waardevol en ik denk ook , dat je het moet terug zetten met enige aanpassingen welke niet juist zijn Met groet. Adrie
  9. Beste allemaal, Ik heb schijnbaar wat losgemaakt met mijn vraag en ik moet zeggen het begint een beetje te dagen. Maar een concreet antwoord op mijn vraag in mijn voorbeeld moet hij nu uiteindelijk met alle optellingen en aftrekkingen de volle 24,70 afdragen aan de fiscus?dus over het volle pond zoals John het zegt heb ik nog niet gehad. Normaal maak ik als startende ondernemer in Exel een staatje met al mijn verkoop bonnen incl en excl BTW . De som van deze bedragen vulde ik in bij mijn opgave,, on line BTW'' ,maar bij de eerste vraag moet je alleen de ontvangen BTW invullen het formulier vult dan automatisch het bedrag in waarover BTW is ontvangen. En dit bleek niet te kloppen met mijn berekening in Exel,dit kwam door enige leveringen welke ik aan Belgie had gedaan zonder BTW. Nu vraag ik mij af, waar breng ik deze bonnen zonder BTW onder in mij administratie? Moet ik ze voor de BTW opgaven gewoon laten vervallen? Vragen, vragen soms denk ik ben ik nu zo dom. Het zou overigens prettig zijn als je een oefen aangifte kon downloaden van de belastingdienst waarin je zelf een beetje kan spelen en oefenen, want dan gaat het pas leven en ga je het uiteindelijk begrijpen, maar ik kan het niet vinden. Weet iemand iets? Met groet, Adrie Neyenhuys
  10. Goedenavond Ganbei, Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het blijft dan louter een administratieve handeling met als som uitkomst nul. Maar als ik het goed begrepen heb moet hij het volle bedrag, zoals in mijn simpel voorbeeld van € 24,70 worden afgedragen. nomaal is de BTW alleen over de toegevoegde waarde, maar in dit geval dus over het totale verkoop bedrag van € 130,= Blijft de vraag hoe de Belgische bonnen zonder BTW geboekt moeten worden want dat heb ik nog niet helemaal door. met groet, adrie neyenhuys
  11. vidicam

    verlegde btw

    Beste, Forum leden. ik heb verschillende artikelen over verlegde BTW gelezen, maar er blijven toch een paar vragen over. als ik in Duitsland b.v iets bestel met verlegde BTW houdt het in dat de Duitse leverancier geen BTW in rekening. brengt. Stel dat het artikel € 100 kost ik verkoop dit met 30% winst voor € 130 ex btw €154,70 incl btw. nu is de vraag hoeveel BTW moet ik afdragen. in al de forum discussies staat u mag de voorbelasting aftrekken, maar ik heb helemaal geen btw betaald! waar zit de denkfout een rekenkundige truc? moet ik € 24,70 afdragen of € 24,70 - € 19 = € 5,70. en ander probleem doet zich voor als ik dit zelfde artikel doorverkoop aan Belgie en verleg zelf de BTW naar mijn Belgische afnemer. mag dit? en waar en hoe vul ik dit in op mijn aangifte. Als ik de verkoopbonnen totaal optel klopt het ontvangen bedrag niet meer met de BTW ik heb namelijk een paar bonnen meegenomen zonder btw.wie kan het een en ander is duidelijk en simpel uitleggen. alvast bedankt Adrie Neyenhuys
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.