Bommel16

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Bommel16's trofeeën

  1. @Joost. Daar was ik weer. Nu maar even gemaild naar je.
  2. Dank, Joost. Bedacht me later wel dat het iets meer is dan een idee. We hebben al een site, we zijn begonnen met voorinschrijvingen, hebben dus al enige klanten zonder dat we gestart zijn, hebben paginagroot in de regionale krant gestaan, enz. Je zou dus kunnen stellen dat er tot nu toe al enige goodwill aanwezig is. Formeel allemaal nog op privénaam. De oprichting van de BV's zijn in voorbereiding maar formeel nog niet actief. Geld bovenstaande dan nog steeds? En redeneert de fiscus niet gewoon dat als ik aandelen van die BV verkoop voor een bepaald bedrag, de onderneming daarmee waarde heeft hetgeen door onze activiteiten tot nu toe niet zo gek is. Punt is dat ik het liefst de exploitatie zo laag mogelijk wil inzetten aan de kostenkant. Dan blijft er ook ruimte voor onverwachte zaken of nieuwe inzet/investeringen na de start. De financieringslasten wil ik dan ook het liefst alleen laten bestaan uit eventuele aflossingen. Geen rentelasten. En met bijv. verkoop van 40% voor 250K (als voorbeeld). Heb ik zowel geen rentelasten als geen aflossing. De vraag is dus of dat niet te simpel is geredeneerd.
  3. kan iemand met kennsi/eravring op dit punt hierop reageren? Bvd
  4. Momenteel ben ik bezig met de realisatie van een mooi fysiek concept. Daarbij is ongeveer 350k nodig waarvan we 100 bancair en 250 via investeerder(s) willen doen. Uitgangspunt is dus verdeling van eigendom maar wel behoud van de meerderheid. Ik loop tegen 3 vragen op: - al zou ik voor die 250 dus 49% van het eigendom afstaan, dan zeggen we eigenlijk dat de onderneming nu al meer dan 500k waard is. Dat is wel een beetje veel. Hoe op te lossen? bijv. 125 ivv van aandelen (dan zeg je dus eigenlijk dat de onderneming 250k waard is) en de andere helft ivv achergestelde lening - volgens mijn accoutant levert dit het volgende probleem op. Als ik aandelen verkoop en ik geeft daarmee aan dat de onderneming een bepaalde waarde heeft, redeneert de fiscus dat ook mijn inbreng een bepaalde waarde heeft. Omdat de BV's nu opgestart zijn, zullen zij redeneren dat ik dat idee, en dus die waarde, privé heb opgebouwt en dat als het ware verkoop aan de BV. Dus ik moet over mijn waarde dan prive afrekenen. Klopt dit wel? Hoe doen dan al die andere startups dat? Je gaat toch niet bij je eerste ingeving meteen een BV oprichten om het idee daarin verder uit te werken. Iedereen doe dat in eerste instantie toch vanuit privé. Dank.
  5. Momenteel zijn we serieus bezig met de opstart van een onderneming. De plannen worden goed ontvangen door de doelgroep en andere stakeholders. En we zijn bezig met de eerste oriëntatie vor de financiering. Kern: BV met naar verwachting 70% DGA en 30% investeerders. Benodigde kapitaal ongeveer 150.000 + 25.000 (overbrugging ivm voorschieten btw op investeringen). De overbrugging doen we bancair. De hoofdmoot willen we op 50/50 doen. Dus 50% achtergestelde lening door investeerder in combi met 50% aankoop aandelen van dezelfde investeerder. Echter, het kon wel eens interessanter zijn om 10 investeerders te vragen 15.000 euro te leveren dan 1 investeerder 150.000. Voordelen is 10 netwerken (voor ons concept belangrijk) en lagere drempel in te stappen. Nadelen zijn meer geregeld en wellicht meer kosten. En dat is de concrete vraag. Aan welke kosten (en omvang) moet ik denken als we het met 10 investeerders x 15.000 euro zouden doen? En welk geregel komt daarbij kijken?
  6. Dank, Ritske. Idd maatwerk. Zal hier gaan om b.g. dus kraan e.d. niet nodig. Ging mij er meer om dat we in begroting rekening moeten houden met 2.500 of met 10.000 euro. Bij wijze van spreken. In deze fase offertes opvragen vind ik zelf nooit zo 'zuiver'. Maar soms moet je wel.
  7. Iemand ervaring met de kosten van lichtreclame/neonreclame aan de voorgevel. Gaat niet om paar honder euro afwijking. Het is voor een exploitatie. Maar het gaat om een indicatie van de kosten. Snap dat het maatwerk, maar indicatief ga ik zelf uit van een afmeting van bijv. 2 mtr breed en 40/50 cm hoog.
  8. Dank Joost. En op zich staat het wel op mijn spaarrekening maar is het ook prettig die liquiditeit te houden. Ik heb met het zoeken wel gelezen dat ik het weer terug mag lenen mits ik er rente over betaal. En ik neem aan dat ik er gewoon het risico over blijf lopen als de BV failliet mocht gaan.
  9. Als het een beetje meezit start ik binnenkort een tweetal BV's op voor mijn ondernemingsactiviteiten. De hld en werk uiteraard. Vraagje is of in die standaardconstructie voor beide 18.000 euro moet worden gestort? En gaat het de fiscus om de liquiditeit of om het vermogen? Met andere woorden, mag die 18.000 euro ook uit privé of van derden geleend worden?
  10. Dank weer. (duidelijke column overigens). Nog een laatste dan. Als de Holdingbv meerdere deelnemingen heeft dan kan het toch wel. Dus 25.000 man.fee uit werkbv 1 en 25.000 man.fee uit werkbv 2 en de dga in de holding bv voor 41.000 op de loonlijst. Of niet?
  11. Dank. Maar het is dus niet zo dat de manag.fee in de werkbv minimaal die ongeveer 40.000 euro moet zijn die je als DGA in de holdingbv moet opvoeren.
  12. Momenteel ben ik bezig met een partner om een vastgoedconcept op te zetten. Daarbij zullen meerder BV's worden opgestart. Één daarvan is de ontwikkelbv die de grond aankoopt, bouwer aanstelt en juridisch het opgeleverde vastgoed verkoopt. De eigenaar van die BV worden mijn eigen hld.bv (minderheidsbelang en ik ga niet de directie doen) en een zakelijke partner (een bv met enkele tientallen werknemers waarvan er één de directie gaat voeren en die het meerderheidsbelang zullen krijgen). De vraag is nu of wij de kosten in deze ontwikkelbv zo laag mogelijk kunnen houden en het toegestaan is om geen managementfee door de ontwikkelbv uit te laten keren. Of is dat altijd verplicht? En zijn daar minima aan verbonden. Bvd
  13. L.S. Momenteel loop ik met een interessant idee rond voor een nieuw internetconcept. Mijn kracht ligt in het conceptuele denken, technische kennis is 0'. Daarvoor heb ik conctact met twee relaties die dit wel hebben. Maar het lastige is dat door het ontbreken van mijn kennis ik die van hun ook niet kan inschatten. Er is wel vertrouwen, dus ik durf wel aan om te starten. De opstartkosten zijn er nagenoeg niet. Het gaat nu nog vooral om programmeren. Dat zal ook betekenen dat het praktische werk nu bij de twee anderen komt te liggen en ik bij wijze een dag in de week meedraai, mee brainstorm, de gebruikersfunkties beoordeel, enz. Echter, stel nu dat het na een tijdje niet goed genoeg loopt, wil ik niet in de situatie zitten dat ik niet meer over mijn concept kan beschikken. Wat is dus reeël in een dergelijk geval? Wat is handig te doen ? Vof ? Kun je in een VOF afspraken maken over de eigendom van het concept ? Bvd Bommel
  14. Alternatief wellicht, het Antilliaanse woord voor vuurwerk: KLAPPI
  15. Dank je, Bas. Heel graag. Mailadres is marc.winters@planet.nl Het gaat overigens dan om partijen die goed zijn in het bouwen van gebruikersvriendelijke marktplaatsen. Bvd hartelijk dan. grt. Marc
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.