LeeW

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondersteunende organ
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Leon
  • Achternaam
    Willemse

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Velp (Nb)

LeeW's trofeeën

  1. ok, duidelijk verhaal wat mij betreft. Hartelijk dank voor jullie inbreng!
  2. Geachte dames en heren, Casus is als volgt: Ik verhuur een bedrijfspand met BTW en verstuur maandelijks daarvoor een huurnota aan de huurder. Volgens de huurovereenkomst dient huurder de huur per 1e van de maand te voldoen. Om er echter voor te zorgen dat huurder de factuur tijdig heeft, zodat hij de huur ook daadwerkelijk op de 1e kan voldoen stuur ik de nota meestal ca. 10 dagen vooraf reeds toe. Op de factuur zet ik de datum van de eerste dag van de maand die verschuldigd is. Dus: factuurdatum 01-04-2010 voor de huur van april 2010. Deze factuur wordt door mij echter reeds op 14 maart geprint en in een envelop verstuurd. Boekdatum is uiteraard 01-04-2010, waarop de BTW dus ook over tijdvak april wordt afgedragen. Nu geeft de boekhouder echter aan dat ik eigenlijk de datum van uitreiking van de factuuir (oftewel 14-03-2010) op de factuur moet vermelden als factuurdatum. Dat zou echter betekenen dat ik de BTW al vooraf dien af te dragen (ok aangifte en betaling is weliswaar pas op 30 april, maar ik draag feitelijk bij de aangifte van maart de btw van april al af). Klopt dit? En zo ja, wat is (of kan zijn) de consequentie als ik mijn werkwijze aan blijf houden? alvast bedankt voor jullie reactie. Leon
  3. Het ligt er aan of je een boekhoudprogramma gebruikt of dat je opbrengsten en kosten bijvoorbeeld in excel bijhoudt. Als je een boekhoudprogramma gebruikt, dan kan je je bankboek alleen sluitend krijgen door ook je priveopnames en -stortingen te boeken (mag je wel cumuleren, maar als het veel mutaties zijn dan maakt dat de controle wat lastiger). Als je alleen opbrengsten en kosten bijhoudt in excel of een schrift ofzo, dan hoef je de priveposten niet te vermelden. Leon Willemse
  4. Beste allemaal, Situatie is als volgt. Ik heb een eenmanszaak (winst ca.100k) en mijn vrouw helpt mij daarbij. We zijn onder gemeenschap van goederen getrouwd. Zij verricht werkzaamheden voor klanten en doet de boekhouding. Haar werkzaamheden zijn echter ondersteunend van aard en de hoofdmoot die ikzelf. Aanvankelijk wilde ik er een VOF van maken, maar ik heb inmiddels gelezen dat de Belastingdienst dit zal gaan betitelen als een man-vrouwfirma. Dit betekent dat er geen dubbele aftrek kan plaastvinden. a) Maar stel dat ik haar deel in de winst op 20% zet (reeele verhouding met werkzaamheden). Zij geniet dan weliswaar geen zelfstandigenaftrek e.d., maar wordt dit dan gezien als inkomen uit nevenarbeid waar vervolgens gewoon de belastingen over afgedragen worden via de IB-aangifte? of is het gewoon verboden? Ander alternatief zou zijn: eenmanszaak en meewerkaftrek. Maar die meewerkaftrek is max 4%. Bij een winst van 100k is dat dus 4k per jaar *52% = 2100,- (een magere beloning voor >1750uur meewerk). Het alternatief wat ik daarop bedacht heb is om haar in dienst te nemen tegen bijvoorbeeld 1000,-/maand. Die kosten zijn bij mijn eenmanszaak aftrekbaar (besparing 52%) en zij betaalt in verhouding vrij weinig belasting en premies, maar dan ben ik wel sociale lasten en dergelijke verschuldigd en de kosten zijn niet afhankelijk van de winst. Kunnen jullie aangeven of ik eea juist zie, of a) uberhaupt toegestaan is, of zijn er andere (fiscaal vriendelijke) alternatieven? Leon
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.