Jump to content

aprofet

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    ZIBB
  1. Beste HL-ers, Ik zit met een BTW dilemma (inboeken in admistratie programma). Ik heb een shell EU brandstofpas en heb mijn eerste "buitenlandse" factuur mogen ontvangen. Kenmerken: BETALING AAN: PAYABLE A: SHELL NEDERLAND VERKOOPMAATSCHAPPIJ B.V. WEENA 70 0900 202 2730 3012 CM ROTTERDAM GELEVERD/GEFAKTUREERD DOOR: D'ORDRE ET POUR COMPTE DE: S.A. BELGIAN SHELL N.V. AV. A.FRAITEUR 15-23 RC. BXL 831 HR. BRU BRUXELLES 1050 (02) 508.92.11 VAT BE 0403048262 AFLEVERINGEN IN 2014 IN BELGIE SERVICE(S) INVOICED UNDER CODES 19,69 OR 94 SUBJECT TO VAT IN CUSTOMER'S COUNTRY. VAT LIABILITY IS SHIFTED TO THE CUSTOMER ON THE BASIS OF ART. 196 OF EC DIRECTIVE 2006/112 (REVERSE CHARGE/RC). NO VAT IS DUE IN THE EUROPEAN UNION ON PRODUCTS 95,96 OR 97. SERVICE DEEMED TO TAKE PLACE OUTSIDE EUROPEAN UNION ON THE BASIS OF ART. 44 OR 59 OF EC DIRECTIVE 2006/112. Mijn probleem is dat deze factuur niet duidelijk vermeld of dit een "verlegde factuur" is of een "normale" factuur. :'( Ook geeft deze factuur niet aan of mijn brandstof aan een van bovenstaande codes (CODES 19,69 OR 94) voldoet Het lijkt mij op een ABC (intercompany) constructie is van Shell Belgie - Shell Nederland - NL Eindklant. En dat ik als eindklant gewoon op de normale manier (zonder rubriek 4b en 5b) Nederlandse BTW moet afdragen. Klopt mijn zienswijze dat ik niet te maken heb met "intracommunautaire verwervingen" en de BTW verleggingsregel? Ik heb namelijk in Belgie geen factuur ontvangen en ook geen Belgische BTW betaald. De BTW verlegging (intracommunautaire) is iets tussen Shell Belgie en Shell Nederland toch? Moet ik in de BTW aangifte voor deze factuur onderstaande rubrieken gebruiken? - rubriek 4b (Leveringen/diensten uit landen binnen de EU). - rubriek 5b (Voorbelasting) 1. Het is voor mij onduidelijk omdat de factuur niet duidelijk vermeld "0% / BTW verlegd". 2. Ik betaal de 21% IVA aan SHELL NEDERLAND .... (Indien ik bij een lokale belgische brandstofboer had getankt, betaald & direct een zakelijke BTW factuur had ontvangen zou het namelijk wel duidelijker zijn... ) "Edit" PDF toegevoegd 12-6-2014_18-53-22.pdf
  2. Beste fiscale guru,´s, Ik ben een en ander aan het doorrekenen met betrekking tot de aanschaf van de fiscaal interessante elektrische auto. Echter ik ben een thuiswerker, dus deze auto zal vooral 's nachts worden opgeladen. Nu heb ik geen zakelijk elektra abonnement, maar alleen privé. Hoe kan ik dan de KWH welk voor de auto zijn gebruikt zakelijk administreren? Met 1 meter in de meterkast is dit naturlijk voer voor discussie met de fiscus. Vraag 2: De auto zou natuurlijk ook door middel van zonnepanelen opgeladen kunnen worden. Echter zelfde vraag hier: kan je zakelijk investeren in zonnepanelen terwijl deze op het privehuis geplaatst worden, maar wel tegelijkertijd een zakelijk auto van elektra aan het voorzien is? Ik kan hier niets aan informatie over vinden op de gebruikelijk sites: belastingdienst, agentschap.nl, etc.. Wat heeft het voor nut om een groene auto zakelijk aan te schaffen, als je de brandstof kosten zakelijk niet kwijt kan. Ik hoop dat jullie wat meer kennis hebben over deze materie en dan met name de registratie van de gebruikskosten. vrgr Antoine
  3. Het had prettig geweest als er wat meer uitleg gegeven was waarom het zo is. Maar de informatie is wel gewoon gegeven. Kijk daar kan ik wat mee! Ik heb geen melding gehad bij het inloggen (en ook niet verder gekeken bij de Serviceberichten). Bedankt voor je feedback - hier kan wat mij betreft een slotje op.
  4. Beste mede-ondernemers, Vandaag denk ik "ik ga eens naar de site van de belastingdienst om op mijn beveiligde gedeelte het "WUO Aangifteprogramma" te downloaden. Krijg ik een foutmelding vanwege een link die het dus niet doet!! >:( >:( Ben ik de enige of zijn er meerdere mensen die hetzelfde probleem hebben. Op de site van de BD bij downloaded staat dit programma niet in de lijst! Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker , jaja, zo weet er nog een! (ik zal morgen wel bellen via de belastingtelefoon) groet, aprofet
  5. Bedankt voor de link , Joost Na het doorlezen van die thread, heb ik toch nog wat onbeantwoorde vragen; ik zal de achtergrond verder toelichten: Boeken als kosten => voordeel 1 keer afboeken ten laste van het bedrijfsresultaat , lager bedrijfsresultaat dus minder belasting betalen. Boeken als investering => normaliter in 10 jaar gespreid afschrijven; Echter als starter mag ik willekeurig afschrijven, en kan alsnog besluiten om het totale bedrag (100%) in 1 keer af te schrijven, dus gelijk aan kosten > lager bedrijfresultaat, dus minder belasting betalen. Alleen heeft deze (investerings-)route 1 voordeel voor mij als starter en dat is dat ik ook nog investeringsaftrek mag toepassen en dus een extra aftrekpost creeer van 28% van het bedrag. De investeringsroute is financieel dus aantrekkelijker vanwege die extra aftrekpost. Vraag is of de fiscus dit (net als mij) ook als investering ziet Ik ben van mening van wel, want de huisstijl is niet iets wat ik consumeer/ verbuik (zoals bij briefpapier en enveloppen. De huisstijl/logo neemt ook niet in waarde af. De huisstijl/logo is naar mijn zienswijze een "asset" (niet materieel, maar dat is bijvoorbeeld een patent ook niet) Met deze "asset" wil ik de komende jaren de herkenbaarheid van mijn onderneming naar buiten toe profileren. Bij een eventuele overname door een derde partij, kan de overnemende partij reeds profiteren van reeds opgebouwde naamsbekendheid en herkenbaarheid dankzij dit logo/huistijl. Vandaar de optie om als invstering te boeken op "goodwill". Dus ik zie het als investering, alleen ziet de belastingdienst dat ook zo. Ik kan er niets over vinden, google etc...
  6. Beste fiscale guru´s, Ik heb mijn complete huisstijl door een grafisch bureau laten verzorgen. Kosten >450 euro Nu ben ik van mening dat ik dit als investering moeten kunnen boeken (bijvoorbeeld goodwill en dan afschrijven) Want als ik de toko over 5 jaar verkoop dan verkoop je ook het logo, en de herkenbaarheid van het bedrijf. Op de site van de belastingdienst gaat het vaak over materiele zaken, maar dit is echt een uitgave waarvan ik denk: [*] INVESTERING ( toch :-[ ) Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? vrgr aprofet.
  7. In jou geval mag je 100% afschrijven, mits je auto in 2010 ingebruik wordt genomen. Dit kan onder de noemer startersaftrek - indien je geen starter bent => dan kun je via de Vamil route alsnog 100% afschrijven. Joost >> correct me if I am wrong (ik ben geen fiscalist / accountant)
  8. Hoi De MIA zou van toepassing zijn op de (plugin) electroautos zoals de Nissan Leaf / Opel Ampera. (Zie de MIA Lijst - elektronische voertuigen / auto) Elektrisch aangedreven voertuig Code: F 5070 - F = 40% MIA plus Vamil Deze (elektro) auto zouden in aanmerking komen voor 28% kleinschaligheids aftrek 40% MIA aftrek totaal 68% investeringsaftrek Daarbovenop willekeurig afschrijven : * tot 100% willekeurig afschrijven (na levering auto ) - Startersaftrek * tot 100% willekeurig afschrijving (na levering auto ) (mocht je geen starter meer zijn maar wel investeren) op basis van Vamil Omdat de Nissan Leaf niet in 2010 geleverd zou worden, zou je normaliter niet mogen afschrijven. Echter , hier komt dan de "crisis afschrijving" om de hoek kijken. Want hierbij geldt dat je tot 50% mag afschijven mits voertuig voor 2013 in gebruik zou worden genomen. * tot 50% crisis afschrijving (voor levering auto ) Het is dat de Nissan niet te koop is :'( , je kan nl geen orders plaatsen, (investeringsverplichting aangaan), anders was dat voor mij de interessantste optie geweest. Nu heb ik een 14% dieseltje aangeschaft. ;D vrgr A . Profet
  9. Hoi Joost, Volgens deze bron (belastingdienst) zou het wel mogelijk moeten zijn om reeds afschrijvingen te doen voor ingebruikname van een bedrijfsmiddel. zie laatste alinea. " Tijdelijke regeling in 2010: willekeurig afschrijven Investeringen die u als ondernemer doet in 2010 mag u willekeurig afschrijven: u mag maximaal 50% van de aanschaf- of voortbrengingskosten in het investeringsjaar afschrijven. Het restant mag u afschrijven in de jaren daarna. Deze willekeurige afschrijving is een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis en geldt voor nieuwe bedrijfsmiddelen. Een aantal bedrijfsmiddelen vallen hier niet onder. De belangrijkste uitzonderingen zijn: gebouwen, grond-, weg- en waterbouwkundige werken, dieren, immateriële activa (waaronder software), bromfietsen, motorrijwielen en personenauto's. Taxi's en zeer zuinige personenauto’s mag u wel willekeurig afschrijven. Een personenauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot niet meer dan 95 gram per kilometer is bij dieselmotoren, of niet meer dan 110 gram per kilometer bij andere personenauto's. Ook elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer vallen hieronder. Bedrijfsmiddelen die u vooral ter beschikking stelt aan derden vallen niet onder deze maatregel. Maar bedrijfsmiddelen die regelmatig voor korte tijd worden verhuurd, kunt u wel willekeurig afschrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gereedschappen, aanhangwagens en hoogwerkers. U kunt willekeurig afschrijven als u in 2010 een investeringsverplichting bent aangegaan of voortbrengingskosten hebt gemaakt. U moet het bedrijfsmiddel vóór 1 januari 2013 in gebruik hebben genomen." Kijk dan wordt de aanschaf van een elektrische Nissan Leaf ineens heel interessant. Vanwege 28% kleinschaligheidsaftrek + 40% Milieu-investeringsaftrek =68% inversteringsaftrek. En dan hierbovenop in 2010 willekeurig afschrijven. (ook al wordt de auto in 2011 iin gebruik genomen)...
  10. Dank je wel Joost voor de verhelderende toelichting omtrent toepassen investeringsaftrek! Geldt dezelfde logica ook voor het (willekeurig) afschrijven van de auto die nog niet geleverd, maar wel 100% betaald, is? Oftwel de auto na 100% betaling aan de dealer in Q4 2010 (auto in de fabriek in japan ??? ) als activa opnemen op de balans, en ook reeds in 2010 afschrijvingskosten toepassen. Wederom bedankt voor jullie reakties!
  11. Hoi Allemaal, Ik ben voornemens om te gaan investeren in een hybride personenwagen (Prius / Auris) met 14% bijtelling. Deze zuinige auto komt in aanmerking voor de kleinschaligheid aftrek waardoor ik tot 28% van de omzet kan aftrekken. Nu zit ik met de volgende vraag : als ik auto dit jaar 2010 koop EN betaal (de kosten zijn dus dit jaar al gemaakt) maar de levering geschied begin 2011. Kan ik de (willekeurige afschrijvings-) kosten dit jaar al boeken teneinde de belastingdruk omlaag te brengen? En de eerdergenoemde kleinschaligheid aftrek ook toepassen in 2010? Geldt het betalingsmoment of het ontvangstmoment van het produkt? Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen. Vriendelijke Groeten
  12. Hier is een link: Studiekosten na ontslag " Nieuwe werkgever Kiest een werknemer ervoor zelf ontslag te nemen, en blijft hij daardoor aan de terugbetalingsverplichting verbonden, dan is het volgens Veenstra raadzaam om dit bij de nieuwe werkgever aan te kaarten. 'Vaak is die bereid om (een deel van) de terugbetalingsverplichting over te nemen. Bedrijven mogen studieschulden namelijk, onder voorwaarden, belastingvrij overnemen.' ". Waarom zou je dan niet wanneer je voor zelf begint ook hiervoor in aanmerking kunnen komen? en nog een: En hier nog een.. " Studiekosten zijn gewoon kosten. Kun je niet als investering activeren, maar komt ineens ten laste van de winst. Terugbetaling van de studiekosten aan jouw werkgever kan als kosten in de onderneming. Wees wel bedacht op vragen van de fiscus. De studie is immers aangegaan als onderdeel van jouw loondienstverband. Kan dus zijn dat je die studiekosten in de IB aangifte moet opnemen onder studiekosten bij de persoonsgebonden aftrek. Dan heb je wel van doen met een drempel van 500 euro." Ik zie het verschil niet tussen "oude werkgever" en " de staat der nederlanden in de vorm van IBG-groep Groningen"
  13. ik zoek die informatie even op (link) maar anders: stel ik heb een autoleaseovereenkomst (financiele verplichting) bij BV X. Ik ga uit dienst en naar BV Y. Het komt dan heel vaak voor dat de leaseauto + leaseovereenkomst dan door de nieuwe BV worden overgenomen. nu is een studielening net zo goed een financieele verplichting. vandaar mijn vraag.. Ik meen trouwens dat de IB-groep lening wel als zakelijk aangemerkt dan worden (is immers aangegaan tbv het beroep dat ik uitoefen). Op het moment dat ik eenmaal ondernemer ben en een cursus wil volgen (bijv. een MBA) dan zijn die kosten wel aftrekbaar?)
  14. Hallo allemaal, Ben nieuw op Higher Level en heb een boekhoudkundige vraag. Ik ben voornemens om dit jaar ondernemer (eenmanszaak of BV - daar ben ik nog niet uit) te worden. Eenmanszaak: Nu vroeg ik mij af of je een studieschuld (bij de IB-groep) in 1 keer kan aflossen en of deze kosten van de bruto omzet afgetrokken mogen worden. De winst wordt hiermee lager en dus uiteindelijk ook de belastingdruk. Het gaat hier dus niet om de rente-aftrekbaarheid of de periodiek kosten maar daadwerkelijk de totale kosten van deze studie schuld (+/- 10.000 euro). Is dit mogelijk? Ik denk namelijk van wel maar zou toch graag de mening van wat experts willen horen... Bij een BV had ik begrepen dat bij in dienstname een (studie-)schuld van een werknemer (dus ook DGA?) kan overnemen en deze kosten lijken mij dan wel fiscaal aftrekbaar. Ik ben benieuwd naar jullie reactie! bij voorbaat dank! Vrgr Antoine
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept