Jump to content

bauknegt

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    belastingdienst.nl
  1. Ik heb hier een specifieke vraag over. In de regeltjes van de belastingdienst staat dat als je een dienst levert aan een bedrijf in het buitenland, dat je de BTW moet verleggen, tenzij: - diensten die te maken hebben met onroerende zaken - diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs - verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes - personenvervoer - restaurant- of cateringdiensten Nu ben ik architect en heb een eenmanszaak in NL, maar verricht diensten aan een BE bedrijf. Deze diensten zijn o.a. het ontwerpen en uitwerken van bouwprojecten in NL. Mijn vraag is dus of ik de BTW zou moeten verleggen of toch moet aanrekenen. Als ik het stroomschema invul op de belastingdienst website krijg ik het idee dat zij het eigenlijk hebben over diensten die fysiek iets te maken hebben met onroerend goed, zoals onderhoud e.d. Mijn werkzaamheden behelsen hoofdzakelijk virtueel onroerend goed: dat wat er (nog) niet staat. Vast bedankt voor de reactie!
  2. In het linkje kan je lezen dat Belgie geen onderscheid maakt tussen de verschillende vormen van Leasing en allemaal beschouwd als een dienst. Daarmee zouden de leasebedrijven dus theoretisch geen BTW hoeven heffen over de facturen naar een bedrijf. Vanmiddag heb ik een afspraak met een dealer die mij daar hoop ik meer duidelijkheid in kan verschaffen, maar ik ben bang dat dit te specifiek is en er niet direct een goed antwoord gaat komen. Wat ik me wel nog afvroeg of de wijziging in de BTW regels daar invloed op kan hebben, maar als ik het artikel een beetje lees waarschijnlijk niet, maar ik moet zeggen dat dergelijke juridische taal de gemiddelde architect al snel te boven gaat.... In ieder geval bedankt voor jullie hulp en zodra ik weet hoe het zit zal ik nog even een berichtje posten...
  3. Wat ik eigenlijk bedoelde was de auto te bestellen in BE op naam van het bedrijf. Naar wat ik begrijp is dat als je een financial lease constructie aangaat dat je facturen krijgt met daarop een dienst en niet een goed en dat ze daarmee 100% de btw aftrekbaar maken. Althans over die facturen. Waarschijnlijk zit dit weer anders als je de koopoptie aan het einde licht? Of begin ik nu zaken door elkaar te halen en is de intracommunautaire lease niet meer een mogelijkheid met de nieuwe BTW regels? http://www.europesefiscalestudies.nl/upload/Plugge.pdf
  4. Bedankt voor jullie antwoorden! Het zit nog iets anders in elkaar dan ik al dacht blijkbaar. Als ik het nu goed begrijp is het verkrijgen van de eco-premie als particulier niet mogelijk. Jammer maar helaas. Wat mij nu wel verbaast is dat ik maar 50% van de BTW kan terug vragen. Ik neem aan dat als ik nu de auto zakelijk zou bestellen, dwz vanuit NL dat er geen BTW op de factuur staat. En dat als ik voor een financial lease constructie zou kiezen bij de dealer in BE dat daarvoor het zelfde geldt? Of is dit een van de gevallen waar je als nederbelg nadelig gevolgen ondervind van de twee landen? Nogmaals dank voor jullie hulp!
  5. Het is Belgie. Het sluit eigenlijk aan op de vraag die ik zojuist heb gesteld in de sectie fiscale zaken. Om het geheel concreet te maken: in BE is er op dit moment een fiscale premie te verkrijgen voor particulieren die een "zuinige" auto kopen. Omdat ik als BE inwoner met NL onderneming de auto sowieso op prive-persoon moet inschrijven vraag ik mij af of er mogelijkheden zijn om de auto dus in NL zakelijk te rijden, maar in BE prive. Deze fiscale premie is alleen bestemd voor particulieren. De zakelijke rijders worden in BE gecompenseerd via een hogere aftrekbaarheid voor zuinigere auto's (waarvan ik als NL-belastingplichtige dus geen gebruik kan maken). Bij team grensoverschrijdend werken krijg ik hierover geen duidelijk antwoord. Nu stel ik de vraag over het terugvorderen van de BTW aangezien ik nog steeds niet zeker weet of ik de auto op mijn privenaam moet bestellen of op mijn bedrijf.
  6. Een zoveelste vraag over de aankoop van een auto. Ik ben woonachtig in BE en heb een eigen zaak in NL. Als ik een nieuwe auto koop zal ik deze met BE platen moeten rijden. Deze zal ik daarmee dus op mijn prive persoon moeten aanmelden bij de BE verkeersdienst. Koop ik deze auto dan ook prive of juist op naam van de zaak? En als dit prive is, kan ik dan nog de BTW terugvorderen in NL? De BE-belastingdienst heeft aangegeven dat de auto zowel op de bestelbon als bij de verkeersdienst op dezelfde naam gezet zou moeten worden en volgens de medewerker dus zakelijk. Echter twijfel ik hieraan omdat mijn prive adres en zakelijke adres in een ander land liggen. Mijn voorkeur zou zijn dat de BE-staat de auto als prive zou aanmerken en NL-staat als zakelijk. Maar BTW technisch zal dit (waarschijnlijk) niet mogelijk zijn ofwel? Ik hoop dat iemand uitsluitsel kan geven. Vast bedankt Stefan
  7. Dag! Vraag: als je een prive aankoop doet in het buitenland zonder dat je kenbaar maakt dat je ondernemer bent, is dan de BTW achteraf terug te vorderen in NL? Vast bedankt! Stefan
  8. Bedankt voor de reacties. Nu is het wel bijna altijd zo dat ieder antwoord een vraag oproept.... Er wordt nu specifiek gesproken over intracommunautaire lease icm BV. Is deze leasevorm ook een optie bij een eenmanszaak, waarbij de zaak in NL gevestigd is en de eigenaar in BE woont?
  9. Bedankt Odeon! Dat is al weer iets meer verhelderend. Maar roept ook nog wat vragen op: Dien ik voor de 75% regel een urenadministratie bij te houden? Of volstaat daar mijn agenda voor? Op dit moment heb ik dus een eenmanszaak. Kan ik als ik woonachtig ben in BE een eenmanszaak aanhouden in NL (met bijbehorend BTW nummer) of dien ik daarvoor een andere opzet te kiezen? Bedankt vast!
  10. Nadat ik al eerder eens een berichtje heb gepost hier en nuttige antwoorden heb gekregen, ben ik nog iets verder gaan zoeken en heb zo her en der wat adviezen gekregen. Mijn huidige situatie: - Wonen in NL en werken als zzp-er (vrij beroep) voor een belgisch bedrijf (tijdelijk als enige opdrachtgever). - Mijn werkzamheden verricht ik voor meer dan 50% in BE, maar heb een werkplek aan huis voor de overige werkzaamheden. - Het onderwerp van de werkzaamheden voor het BE-bedrijf liggen in NL. Het BE-bedrijf wordt betaald door NL opdrachtgevers. Toekomstige situatie: - wonen in BE (vanwege aankoop huis) en blijven werken als zzp-er voor hetzelfde bedrijf. - aquisitie blijven plegen in NL en blijven richten op de NL markt, omdat daar mijn expertise ligt. Doel: - NL bedrijf houden vanwege aquisitie - belastingplichtig blijven in NL, vanwege het gunstigere ondernemers klimaat en hypotheekrenteaftrek Hoe te bereiken: 1. Werkplek in NL huren en daar (een deel van, meer dan 50%) mijn werkzaamheden verrichten 2. Een BV oprichten met een beroepsgenoot in NL en mijn werkzaamheden gewoon aan huis verrichten. Beroepsgenoot werkt 100% voor NL opdrachtgevers, waardoor we gezamenlijk 50% van onze uren in NL verrichten. Weet een van jullie of dit een correcte denkrichting is? Is optie 2 ook nog een mogelijkheid als we een beheers BV oprichten en beide een werkmaatschappij daaronder hebben? Wat zijn de kansen en gevaren? Vast bedankt voor de reacties! Stefan
  11. Na heel wat rondgebeld te hebben heb ik op de volgende vraag nog steeds geen antwoord kunnen vinden. Wellicht dat een van de forumbezoekers een antwoord weet: Mijn huidige situatie: woonachtig in NL eenmanszaak in NL een opdrachtgever in BE (voor langere tijd) waarvoor ik grotendeels mijn tijd besteed deze opdrachtgever zet mij in voor projecten in NL (daar ligt mijn expertise), indirect werk ik dus voor NL opdrachtgevers (dat kan ik vanwege een goede administratie ook bewijzen) mijn werkzaamheden voer ik hoofzakelijk uit in BE voor opdrachtenverwerving richt ik mij op NL ik heb tot op heden mijn belasting altijd in NL afgedragen (3jaar) Nu wil ik graag in BE gaan wonen (en een huis kopen). Voor rest verandert er niets aan de situatie. De belastingdruk in BE ligt dusdanig hoog dat ik graag in NL belastingplichtig blijf (zeker icm hypotheekrenteaftrek). Kortom: hoe kan ik als inwoner van BE belastingplichtig zijn in NL, met in ogenschouwgenomen dat ik op dit moment grotendeels van mijn tijdsbesteding is voor een BE opdrachtgever? Ik begrijp dat het hebben van een werkplek in NL niet voldoende is om van het keuzerecht gebruik te mogen maken: mijn werkzaamheden zal ik ook hoofdzakelijk op die plek moeten uitvoeren. (wat minder waarschijnlijk is omdat mijn toekomstige woonadres dicht bij het kantooradres van mijn opdrachtgever ligt). Ik blijf mij sowieso wel richten op NL als bedrijf omdat daar zoals al aangegeven een deel van mijn expertise ligt (kennis van de unieke regelgeving en productietechnieken). Zou bijv het oprichten van een BV in NL voldoende zijn? Of blijft dan nog de kans groot dat de BE fiscus mij belastingplichtig acht? Wat voor mij het belangrijkste argument is om in NL belastingplichtig te zijn is dat deze opdrachtgever, net zoals iedere andere opdrachtgever, in principe tijdelijk is. Een lang verhaal en ik hoop dat iemand mij een klein beetje kan verder helpen...
  12. Het is inmiddels een tijdje geleden, maar hier even een update. Als eerste nog bedankt voor degene die het toch gewaagd hebben om te reageren. Ik ben erachter dat wat ik gevraagd heb inderdaad zeer ingewikkeld is en niet zomaar te beantwoorden is. Het lijkt er in ieder geval op, volgens het team grensoverschrijdend werken, dat je zonder moeilijkheden je investeringen tussen je eenmanszaak in NL en BE kan overdragen (geruisloos). Maar dat terzijde, want al met al lijkt het me verstandiger om het een en ander op een andere manier te gaan opzetten. (ivm onder andere aankoop huis, samenhangende hoofdelijke aansprakeijkheid van eenmanszaak enz.) Vooral de overgang naar het BE belastingstelsel zou mij dusdanig veel nadelen opleveren dat ik nu aan het overwegen ben een BV op te richten in NL, en dan in BE te wonen. De vraag rondom de auto wordt dan van een hele andere orde... Nogmaals dank en ik verwacht rondom de opzet van de BV tzt nog wel vraagjes te kunnen/willen stellen... Groetjes!
  13. Inmiddels heb ik van de belastingtelefoon het volgende vernomen: de btw hoef ik niet af te dragen in NL als ik zorg voor een intercommunitaire overboeking (tijdelijk twee btw nummers een in NL en een in BE). Maar dat zou betekenen dat ik goederen lever aan mijzelf (weliswaar in het buitenland) en ik twijfel dus aan de juistheid van het antwoord van de medewerkster. Kan iemand mij nog tips geven??
  14. Binnenkort ga ik waarschijnlijk verhuizen naar Belgie. Ik heb op dit moment een eenmanszaak en ga die voortzetten in Belgie. Wat is nu verstandiger: nu een auto kopen (investering doen) of juist na verhuizing? ik begrijp dat: - de btw 100% aftrekbaar in NL en 50% aftrekbaar in BE - bpm te betalen bij aanschaf auto in NL kan teruggevorderd worden bij export - bij staking zal auto onderdeel moeten gaan uitmaken van privevermogen en dus btw afdragen in NL (geldt ook voor andere investeringen?) en niet meer terug te vorderen in BE? Ben benieuwd of iemand me een klein beetje wegwijs kan maken. Waarvoor vast dank!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept