Bedankt voor je reactie!
Dat begrijp ik helemaal, zo bedoelde ik het eigenlijk ook niet.
Stel dat een bepaald kledingstuk mij inkoop €4,- kost en ik wil dat het in de winkel komt voor €12,- er van uitgaande dat de winkelier een marge hanteert van minmaal 2.3 dan wordt de berekening als volgt:
Mijn inkoop €4,-
Mijn marge 1.25 = €5,- verkoop aan winkelier
Marge winkelier 2.4 = verkoopprijs winkel €12,-
Nou kan ik zelf natuurlijk niet genoeg omzet draaien met een marge van 1.25 maar ik ga ook een eigen webwinkel van het merk beginnen. Dus daar kom ik op het volgende uit:
Mijn €4,- inkoop
Mijn marge 3 = €12,- in mijn webshop.
Als ik dan 57% in winkels verkoop en 43% in mijn eigen webshop kom ik gemiddeld voor mijzelf uit op een marge van ongeveer 2. En dat zou toch mooi zijn.
Nu is er nog een derde kanaal, webshops van andere partijen. En daar gaat mijn vraag dus over, welke marge kan ik naar hun toe hanteren, verwacht een webshop het ook met een marge van 2.4 te verkopen of ligt dat lager (ivm minder kosten dan een fysieke winkel)?
De uiteindelijke verkoopprijs moet dus overal hetzelfde zijn, eigen webshop, winkels en externe webshops.
Ik kan me namelijk voorstellen dat ik bijvoorbeeld voor een externe webshop het volgende doe:
Mijn inkoop €4,-
Mijn marge 1.6 = €6,40 verkoop aan webshop
Marge webshop 1.87 = verkoopprijs webshop €12,-
Maar hoe is dat in de praktijk? Hanteer je voor iedereen dezelfde inkoopprijs, dus voor winkels en webshops? Of kan je daarvoor andere prijzen berekenen?
Alvast bedankt!
Groetjes Maaike