markwilts

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

markwilts's trofeeën

  1. Probleem is dat mensen tegenwoordig 33K niet meer modaal vinden. Wil je het bedrijf echt zelfstandig gaan doen? Misschien is het raadzaam om met een collega monteur samen het bedrijf te beginnen? Dat is wel het plan inderdaad. Puur omdat ik niet een monteur heb, die samen met mij een autobedrijf te starten. Ik zal dus een monteur moeten aannemen, die ook apk papieren heeft en meer ervaring als monteur, als mij. Groet, Mark
  2. hallo, nou er is al een lekkere discussie gaande over, het nog te starten autobedrijf... Zeer bedankt voor de reactie's! En ik heb mijn eigen topic eens doorgelezen en het is ook wel begrijpelijk, dat bovenstaande reactie's komen. Als ik het zo zelf ook doorlees, lijkt het wel alsof ik gisteravond op de bank ineens de ingeving heb gehad, om een autobedrijf te starten. Om duidelijk te beginnen, het ondernemingsplan is, zo goed als klaar. Alleen mijn vragen waren inderdaad nogal vaag. Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met een idee om een autobedrijf te starten, wat zeer gericht moest zijn op kwaliteit en klantentevredenheid. Oftewel de 2 punten, waar binnen de autobranche (buiten de financiële crisis) het meest over gepraat werd, de laatste jaren. Mijn persoonlijke motieven, het idee, de marketingmix en de doelstellingen, staan allemaal op papier. En over hoe ik klanten binnen moet gaan halen, heb ik zeer veel ideeën voor. Dit kan ook haast niet anders, aangezien ik de laatste 4 jaar niets anders heb gedaan en ook de jaren daarvoor hier mee bezig ben geweest. Dat dit niet makkelijk zal gaan, is duidelijk en al helemaal in de deze tijd. En ook ik begrijp echt wel, dat ik de eerste jaren blij mag zijn dat ik een fatsoenlijke boterham kan kopen. Maar dat is toch ook het ondernemen... En ik ben bereid om dit niet uit de weg te gaan. Toch moet ik ook iets duidelijk aangeven, dat vooral de dealerbedrijven die het vooral van verkoop nieuw moest hebben, het moeilijk hebben gehad en daar ook de hardste klappen zijn gevallen. Kleine universele bedrijven hebben hier veel minder last van gehad en een aantal bedrijven, zagen hun omzet in de werkplaats zelfs stijgen. Dit heb ik vernomen uit gesprekken met een aantal ondernemers, van kleinere universele autobedrijven, bij ons in de buurt. Natuurlijk snap ik ook wel dat dit geen garantie is dat mijn autobedrijf het wel redt, alleen moet het ook geen reden zijn om het juist niet te doen. Om terug te komen, op de problemen waar ik tegen aan loop, hieronder nogmaals mijn vragen. Alleen hopelijk iets duidelijker. Waar ik de grootste moeite mee heb om uit te werken, is het financiële plan. Om een juiste exploitatiebegroting te maken, moet ik precies weten wat de maandelijkse kosten zullen zijn voor de financiering. Kan ik dit, voordat ik mijn ondernemingsplan presenteer, al bij een bank aanvragen/navragen? Ik ga er vanuit dat er voor een mkb, andere tarieven en looptijden gelden. Met mijn vraag over de bankkosten bedoel ik eigenlijk. Wat zijn normale bankkosten, bij een bedrijf met 60 transactie's van gebruikte auto's en 400 klanten in de werkplaats. Wat voor cijfers zijn er eventueel nog meer nodig, om dit te berekenen? Een rekening courant is voor mij nog een beetje onduidelijk, omdat ik in een aantal ondernemingsplannen al een gedeelte van de financiering hier in berekend zag. Klopt dit en kun je dus inderdaad bepaalde kosten, waar je vantevoren van weet dat je ze moet gaan maken, niet in je "normale" financiering te zetten, maar op de rekening courant. De vraag over de concurrentie-analyse is dhr.van der Bergh, wel beantwoord en duidelijk. De vraag over de ervaring met de MBKB, lijkt me duidelijk. zoals Erik Boom ook al, terecht aangaf, de kosten hiervoor zullen voor een monteur voor 3 dagen, geen 65000 euro op jaarbasis bedragen. Ik heb dit berekend op 27.500 euro en zit hiermee heel al erg ruim. Een bovengemiddelde monteur met apk, in onze regio (groningen), zit op 2500 euro bruto voor 5 dagen. Dit zou dus al maximaal 30.000 euro zijn bruto excl andere kosten (voor 5 dagen). Nog niet 1/3 van de monteurs verdient dit en vaak hier ver beneden zitten. De autobranche is voor monteurs niet echt een vetpot... Van 2500 euro uitgaande, zit ik bij 3 dagen op een totaalbedrag van 1500 euro bruto. Dit heb ik op 1750 euro gezet per maand en dus 21000 euro bruto per jaar. Wat ik er van begrepen heb, moet je daar ongeveer 30% bij rekenen aan andere kosten en zo kom ik uit op 27.500 euro per jaar. Nogmaals berekend op een loon, wat 2/3 van de monteurs niet eens verdiend in de maand. Voor het leveren van de auto's ben ik in gesprek, met een aantal grote handelaars en autobedrijven hier in de buurt, om auto's in consignatie bij mij te plaatsen. Hiervoor zijn al 2 afspraken gemaakt en kan ik ongeveer elke maand tussen de 7 en 10 auto in de showroom krijgen. Ik hoop dit in de komende gesprekken, naar 12 tot 16 auto's te krijgen. Veel meer auto's wil ik in eerste instantie ook niet op voorraad hebben staan. Verder wil ik nog een kleine financiering realiseren voor een basisvoorraad, van wat goedkopere auto's die daardoor ook wat waardervaster zijn, of in ieder geval minder in waarde kunnen zakken. Ook zal het grotendeels, de kleinere en zuinigere auto's zijn waar ik mij op zal gaan richten. Hier heeft u absoluut een punt. De meeste kosten van de financiering zitten in het inrichten van de werkplaats. De plek waar gestart zal worden in van oudsher een autobedrijf, alleen is door de laatste "gebruiker" volledig leeggehaald. De kosten voor het opnieuw inrichten van de werkplaats zal, door middel van een aantal gebruikte bruggen en andere inrichting, een kostenplaatje zijn van tussen de 35.000 en 40.000 euro. Dit is inderdaad, binnen de financiering ook het lastigste punt. Ik ben daardoor ook met leveranciers in gesprek, om op een andere manier deze inrichting te financieren. Hier zijn mogelijkheden voor, alleen ook deze kosten natuurlijk flink geld. Doordat ik zeer veel contacten heb binnen de autobranche in onze regio, zal die enkele keer dat er een speciaal stuk gereedschap gebruikt moet worden, gewoon wel bij collega's geleend worden. 90% van het speciale gereedschap wat dealers op voorraad hebben wordt nooit gebruikt en wordt dus op een andere manier opgelost, dit zal dus meevallen. Misschien ben ik wel iets te rooskleurig, maar daarom heb ik mij ook aangemeld op dit forum, om op bepaalde zaken en andere visie te krijgen. Goed het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat het iets duidelijker is geworden wat precies mijn plannen zijn. nogmaals bedankt voor de reactie's en voor de komende antwoorden. groet, Mark Wilts
  3. Hallo! Ik ben druk bezig om een ondernemingsplan te schrijven, voor het starten van een eigen autobedrijf. Na een ongeveer 10 jaar voor een baas te hebben gewerkt in de autobranche, ben ik er helemaal klaar voor om voor mezelf te gaan beginnen en alles wat ik in voorgaande jaren goed en vooral ook fout heb zien gaan te gebruiken, voor het starten van een autobedrijf waar kwaliteit en klanttevredenheid altijd op de 1e plaats zal staan. Het zal een eenmanszaak zijn, met 1 monteur (voor 3 dagen) in dienst en de focus zal vooral liggen op het onderhoud en verkoop van gebruikte auto's (prijsklasse 3000 tot 7000 euro) Nou kan ik via de zoekfunctie al heel veel antwoorden op mijn vragen vinden, alleen blijven er natuurlijk altijd wel wat vragen hangen. -om een juiste exploitatiebegroting te maken heb ik een aantal bedragen nodig, die ik zo niet kan vinden op internet. Vooral over bankkosten en financieringskosten, kom ik er niet echt uit. Vooral wat de maand/jaarlasten zullen zijn, bij een financiering van 106.000 euro (afgerond). Ook bankkosten vind ik een lastige, is hier per bank een standaard berekening voor of zijn hier richtlijnen voor? -wat is "normaal" bij een rekening courant? Kan ik dit alvast in mijn financieringsbegroting zetten of kan dit pas na overleg met de bank? -wat is de meest effectieve manier om een concurrentie analyse te doen? Het gaat natuurlijk om een redelijk klein gebied, met niet veel autobedrijven, is dan puur een analyse van welke bedrijven er zijn voldoende? -heeft er iemand ervaring met de borgstellingsregeling BBMKB? Vooral welke voor en nadelen hier aanzitten. Dit zijn op dit moment de "problemen" die ik tegen ben gekomen. Zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen lezen, ben ik op een aantal gebieden echt nog een leek. Ik hoop dat ik hier de antwoorden krijg, die ik nog zoek. Elk antwoord is meer dan welkom. Ook andere tips zijn van harte welkom. Alvast zeer bedankt voor de moeite om te reageren. groet, Mark Wilts
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.