Jump to content
markwilts
Verberg

Ondernemingsplan autobedrijf: over bankkosten, BBMKB en concurrentie-analyse

vraag

Hallo!

 

Ik ben druk bezig om een ondernemingsplan te schrijven, voor het starten van een eigen autobedrijf.

 

Na een ongeveer 10 jaar voor een baas te hebben gewerkt in de autobranche, ben ik er helemaal klaar voor om voor mezelf te gaan beginnen en alles wat ik in voorgaande jaren goed en vooral ook fout heb zien gaan te gebruiken, voor het starten van een autobedrijf waar kwaliteit en klanttevredenheid altijd op de 1e plaats zal staan.

 

Het zal een eenmanszaak zijn, met 1 monteur (voor 3 dagen) in dienst en de focus zal vooral liggen op het onderhoud en verkoop van gebruikte auto's (prijsklasse 3000 tot 7000 euro)

 

Nou kan ik via de zoekfunctie al heel veel antwoorden op mijn vragen vinden, alleen blijven er natuurlijk altijd wel wat vragen hangen.

 

-om een juiste exploitatiebegroting te maken heb ik een aantal bedragen nodig, die ik zo niet kan vinden op internet. Vooral over bankkosten en financieringskosten, kom ik er niet echt uit. Vooral wat de maand/jaarlasten zullen zijn, bij een financiering van 106.000 euro (afgerond). Ook bankkosten vind ik een lastige, is hier per bank een standaard berekening voor of zijn hier richtlijnen voor?

 

-wat is "normaal" bij een rekening courant? Kan ik dit alvast in mijn financieringsbegroting zetten of kan dit pas na overleg met de bank?

 

-wat is de meest effectieve manier om een concurrentie analyse te doen? Het gaat natuurlijk om een redelijk klein gebied, met niet veel autobedrijven, is dan puur een analyse van welke bedrijven er zijn voldoende?

 

-heeft er iemand ervaring met de borgstellingsregeling BBMKB? Vooral welke voor en nadelen hier aanzitten.

 

Dit zijn op dit moment de "problemen" die ik tegen ben gekomen.

 

Zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen lezen, ben ik op een aantal gebieden echt nog een leek. Ik hoop dat ik hier de antwoorden krijg, die ik nog zoek.

 

Elk antwoord is meer dan welkom. Ook andere tips zijn van harte welkom.

 

Alvast zeer bedankt voor de moeite om te reageren.

 

groet,

 

Mark Wilts

 

 

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Mark,

 

Ik was eerder vandaag al begonnen je te antwoorden, maar je vragen zijn nogal algemeen en gaan 'van de hak op de tak'. Ik vermoed dat je het plan wilt gebruiken voor een financiering, dus is het van belang dat je verhaal de cijfers onderbouwt. Anders gezegd, de cijfermatige verantwoording vormt het sluitstuk van je plan. Inderdaad moet je ook je concurrentie in kaart brengen en analyseren, dit kun je voor een eenmanszaak met niet al te complexe bedrijfsvoering prima in een SWOT analyse meenemen. Denk ook aan jouw onderscheidend vermogen waarmee je je concurrentie aan durft. Afijn, als jij wat minder algemeen, dus specifieker aangeeft hoever je bent met je plan, waar je vastloopt en ook wat je wilt bereiken, hoe je dat denkt bereiken en waarmee, dan kunnen wij hier je wat behulpzamer zijn.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een gewaagd plan in deze roerige tijden.... Bezint eer ge begint!

 

Een monteur in dienst nemen voor 3 dagen gaat je (schat ik) ca 65.000 euro op jaarbasis kosten. Betaling daarvan dient te geschieden vanaf een tweede bankrekening, waar altijd voldoende saldo op dient te staan om aan je verplichtingen te voldoen.

Als die monteur ziek wordt, zul je zelf dat werk moeten verrichten of een andere monteur moeten inhuren. In het laatste geval heb je dus dubbele kosten.

Je zult een aantal hobbels moeten overwinnen;

1 Je vaste lasten.

2 Investeren in gereedschap en accommodatie

3 Milieuregels

4 Financiering

5 Het "winnen" van klanten en voldoende omzet draaien

 

Vergis je niet in je vaste lasten. Ik hoor van elk autobedrijf dat het vermogen in hun voorraad wagenpark staat. De bank heeft totaal geen interesse in een financiering van die auto's, omdat zij die beschouwen als een object dat per dag in waarde daalt. Daarnaast zul je werkruimte moeten kopen of huren. Dat kan een bank wel financieren, maar ze zullen zeker een gedegen haalbaarheidsanalyse willen zien.

 

Wat denk je kwijt te zijn aan gereedschap en hefbrug e.d. Zoals je zelf wel weet heb je voor elk automodel/merk soms specifiek gereedschap nodig, dat je niet zomaar even ergens kunt gaan lenen. Ook die aanschafkosten komen in je kostenplaatje en als de bank dat verbind aan een haalbaarheidrisico, krijg je dat deel ook niet gefinancierd.

 

Waarschijnlijk ben je ook op de hoogte van de huidige milieuregels. Als je een nieuw bedrijf begint, wordt er niks meer gedoogd en moet je meteen aan alle regels voldoen. Afvoer van stoffen moet volgens die regels gebeuren en kost ook geld.

 

Heb je enig idee of je wel voldoende omzet kunt draaien om al die lasten te dragen? Zeker de eerste jaren zul je het idee hebben dat je voor jan met de korte achternaam aan het werken bent. Je zult jaloers naar de 65000 euro kosten kijken, die je voor die monteur weg moet brengen. En wat als het niet gaat lopen? Als er weer zoiets als een oliecrisis komt, maar dan een echte?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een gewaagd plan in deze roerige tijden.... Bezint eer ge begint!

 

Een monteur in dienst nemen voor 3 dagen gaat je (schat ik) ca 65.000 euro op jaarbasis kosten.

 

Op zich wel heel erg kort door de bocht een automonteur, ook al valt hij in schaal J12 met maximaal aantal dienstjaren kom je bij drie dagen nog niet op de helft. Een monteur kan best voor tussen de 25000 en 30000 worden ingeschat.

 

gr

erik

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uiteraard, als ik loonkosten opgeef voor een berekening dan is dat bruto/bruto ;) wel zonder aanvullende verzekeringen en andere personeelskosten, maar dat is geen 30.000 per jaar

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

hallo,

 

nou er is al een lekkere discussie gaande over, het nog te starten autobedrijf... Zeer bedankt voor de reactie's!

 

En ik heb mijn eigen topic eens doorgelezen en het is ook wel begrijpelijk, dat bovenstaande reactie's komen.

Als ik het zo zelf ook doorlees, lijkt het wel alsof ik gisteravond op de bank ineens de ingeving heb gehad, om een autobedrijf te starten.

 

Om duidelijk te beginnen, het ondernemingsplan is, zo goed als klaar. Alleen mijn vragen waren inderdaad nogal vaag.

 

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met een idee om een autobedrijf te starten, wat zeer gericht moest zijn op kwaliteit en klantentevredenheid. Oftewel de 2 punten, waar binnen de autobranche (buiten de financiële crisis) het meest over gepraat werd, de laatste jaren.

 

Mijn persoonlijke motieven, het idee, de marketingmix en de doelstellingen, staan allemaal op papier.

En over hoe ik klanten binnen moet gaan halen, heb ik zeer veel ideeën voor. Dit kan ook haast niet anders, aangezien ik de laatste 4 jaar niets anders heb gedaan en ook de jaren daarvoor hier mee bezig ben geweest.

Dat dit niet makkelijk zal gaan, is duidelijk en al helemaal in de deze tijd.

 

En ook ik begrijp echt wel, dat ik de eerste jaren blij mag zijn dat ik een fatsoenlijke boterham kan kopen. Maar dat is toch ook het ondernemen... En ik ben bereid om dit niet uit de weg te gaan.

 

Toch moet ik ook iets duidelijk aangeven, dat vooral de dealerbedrijven die het vooral van verkoop nieuw moest hebben, het moeilijk hebben gehad en daar ook de hardste klappen zijn gevallen. Kleine universele bedrijven hebben hier veel minder last van gehad en een aantal bedrijven, zagen hun omzet in de werkplaats zelfs stijgen. Dit heb ik vernomen uit gesprekken met een aantal ondernemers, van kleinere universele autobedrijven, bij ons in de buurt. Natuurlijk snap ik ook wel dat dit geen garantie is dat mijn autobedrijf het wel redt, alleen moet het ook geen reden zijn om het juist niet te doen.

 

Om terug te komen, op de problemen waar ik tegen aan loop, hieronder nogmaals mijn vragen. Alleen hopelijk iets duidelijker.

 

Waar ik de grootste moeite mee heb om uit te werken, is het financiële plan.

 

Om een juiste exploitatiebegroting te maken, moet ik precies weten wat de maandelijkse kosten zullen zijn voor de financiering. Kan ik dit, voordat ik mijn ondernemingsplan presenteer, al bij een bank aanvragen/navragen? Ik ga er vanuit dat er voor een mkb, andere tarieven en looptijden gelden.

 

Met mijn vraag over de bankkosten bedoel ik eigenlijk. Wat zijn normale bankkosten, bij een bedrijf met 60 transactie's van gebruikte auto's en 400 klanten in de werkplaats. Wat voor cijfers zijn er eventueel nog meer nodig, om dit te berekenen?

 

Een rekening courant is voor mij nog een beetje onduidelijk, omdat ik in een aantal ondernemingsplannen al een gedeelte van de financiering hier in berekend zag. Klopt dit en kun je dus inderdaad bepaalde kosten, waar je vantevoren van weet dat je ze moet gaan maken, niet in je "normale" financiering te zetten, maar op de rekening courant.

 

De vraag over de concurrentie-analyse is dhr.van der Bergh, wel beantwoord en duidelijk.

 

De vraag over de ervaring met de MBKB, lijkt me duidelijk.

 

 

Een gewaagd plan in deze roerige tijden.... Bezint eer ge begint!

 

Een monteur in dienst nemen voor 3 dagen gaat je (schat ik) ca 65.000 euro op jaarbasis kosten.

 

zoals Erik Boom ook al, terecht aangaf, de kosten hiervoor zullen voor een monteur voor 3 dagen, geen 65000 euro op jaarbasis bedragen.

Ik heb dit berekend op 27.500 euro en zit hiermee heel al erg ruim. Een bovengemiddelde monteur met apk, in onze regio (groningen), zit op 2500 euro bruto voor 5 dagen. Dit zou dus al maximaal 30.000 euro zijn bruto excl andere kosten (voor 5 dagen). Nog niet 1/3 van de monteurs verdient dit en vaak hier ver beneden zitten. De autobranche is voor monteurs niet echt een vetpot...

Van 2500 euro uitgaande, zit ik bij 3 dagen op een totaalbedrag van 1500 euro bruto. Dit heb ik op 1750 euro gezet per maand en dus 21000 euro bruto per jaar. Wat ik er van begrepen heb, moet je daar ongeveer 30% bij rekenen aan andere kosten en zo kom ik uit op 27.500 euro per jaar. Nogmaals berekend op een loon, wat 2/3 van de monteurs niet eens verdiend in de maand.

 

Waar ga je al die auto's halen? Heb je een leverancier die auto's wilt leveren?

 

Voor het leveren van de auto's ben ik in gesprek, met een aantal grote handelaars en autobedrijven hier in de buurt, om auto's in consignatie bij mij te plaatsen. Hiervoor zijn al 2 afspraken gemaakt en kan ik ongeveer elke maand tussen de 7 en 10 auto in de showroom krijgen. Ik hoop dit in de komende gesprekken, naar 12 tot 16 auto's te krijgen. Veel meer auto's wil ik in eerste instantie ook niet op voorraad hebben staan. Verder wil ik nog een kleine financiering realiseren voor een basisvoorraad, van wat goedkopere auto's die daardoor ook wat waardervaster zijn, of in ieder geval minder in waarde kunnen zakken.

Ook zal het grotendeels, de kleinere en zuinigere auto's zijn waar ik mij op zal gaan richten.

 

 

Wat denk je kwijt te zijn aan gereedschap en hefbrug e.d. Zoals je zelf wel weet heb je voor elk automodel/merk soms specifiek gereedschap nodig, dat je niet zomaar even ergens kunt gaan lenen. Ook die aanschafkosten komen in je kostenplaatje en als de bank dat verbind aan een haalbaarheidrisico, krijg je dat deel ook niet gefinancierd.

 

 

Hier heeft u absoluut een punt. De meeste kosten van de financiering zitten in het inrichten van de werkplaats. De plek waar gestart zal worden in van oudsher een autobedrijf, alleen is door de laatste "gebruiker" volledig leeggehaald.

De kosten voor het opnieuw inrichten van de werkplaats zal, door middel van een aantal gebruikte bruggen en andere inrichting, een kostenplaatje zijn van tussen de 35.000 en 40.000 euro. Dit is inderdaad, binnen de financiering ook het lastigste punt. Ik ben daardoor ook met leveranciers in gesprek, om op een andere manier deze inrichting te financieren. Hier zijn mogelijkheden voor, alleen ook deze kosten natuurlijk flink geld.

 

Doordat ik zeer veel contacten heb binnen de autobranche in onze regio, zal die enkele keer dat er een speciaal stuk gereedschap gebruikt moet worden, gewoon wel bij collega's geleend worden. 90% van het speciale gereedschap wat dealers op voorraad hebben wordt nooit gebruikt en wordt dus op een andere manier opgelost, dit zal dus meevallen.

 

Misschien ben ik wel iets te rooskleurig, maar daarom heb ik mij ook aangemeld op dit forum, om op bepaalde zaken en andere visie te krijgen.

 

Goed het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat het iets duidelijker is geworden wat precies mijn plannen zijn.

 

nogmaals bedankt voor de reactie's en voor de komende antwoorden.

 

groet,

 

Mark Wilts

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je op éénautomonteur moet leunen, moet het wel een eerste monteur zijn. Vraag me af wat die dan verdient?

 

Normaalgesproken schaal F. met 7 dienstjaren fulltime bruto 2288 verdeeld over drie dagen in de week is dit ongeveer 20.000 bruto/bruto

 

gr.

erik

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je op éénautomonteur moet leunen, moet het wel een eerste monteur zijn. Vraag me af wat die dan verdient?

 

Normaalgesproken schaal F. met 7 dienstjaren fulltime bruto 2288 verdeeld over drie dagen in de week is dit ongeveer 20.000 bruto/bruto

 

gr.

erik

 

Ik schrik ervan hoe weinig zo'n geschoolde vakman verdient.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

20K bij 3 dagen = 33K fulltime en dus modaal

 

Probleem is dat mensen tegenwoordig 33K niet meer modaal vinden.

 

Wil je het bedrijf echt zelfstandig gaan doen? Misschien is het raadzaam om met een collega monteur samen het bedrijf te beginnen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

20K bij 3 dagen = 33K fulltime en dus modaal

 

Probleem is dat mensen tegenwoordig 33K niet meer modaal vinden.

 

Wil je het bedrijf echt zelfstandig gaan doen? Misschien is het raadzaam om met een collega monteur samen het bedrijf te beginnen?

 

Dat is wel het plan inderdaad. Puur omdat ik niet een monteur heb, die samen met mij een autobedrijf te starten.

 

Ik zal dus een monteur moeten aannemen, die ook apk papieren heeft en meer ervaring als monteur, als mij.

 

Groet,

 

Mark

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 56 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept