Jump to content

pattygolsteijn

Senior
  • Content Count

    92
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Female
  • First name
    Patty
  • Last name
    Golsteijn
  • Website address
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Rotterdam
  1. Ik ben vorig jaar verhuisd vanuit het buitenland terug naar Nederland. Ik gebruik een online tool voor mijn betalingen, inclusief automatische facturen. Echter ben ik na de verhuizing vergeten de gegevens op de factuur aan te passen met de verplichte gegevens zoals die gelden in Nederland. Waaronder btw-nummer en KvK-nummer. Ik heb wel de template inmiddels gewijzigd met daarop wél de vereiste gegevens, maar het is niet mogelijk de oude facturen opnieuw te versturen met de nieuwe template. Als ik nieuwe facturen op wil stellen, moet dit allemaal handmatig. (Ik gebruik Moneybird.) Het gaat om 70+ facturen. Ik had mijn bankmutaties ook al gekoppeld, dus dat moet ook allemaal opnieuw. Oftewel: uuuren werk. Is het idd nodig om alle facturen opnieuw op te stellen of zijn er andere oplossingen mogelijk?
  2. Ze heeft online besteld en betaald, dus een factuur wordt automatisch verstuurd. Die was ex btw, omdat ze een adres opgaf in België. Een factuur versturen met alleen btw? Kan/mag dat wel?
  3. Ik heb een zakelijke klant die pas naar België is verhuisd, net over de grens. Maar ze doet haar btw-aangifte in Nederland. Echter heeft ze bij het online betalen van mijn dienst betaald met haar privécreditcard die op haar privéadres staat in België. Daardoor heeft ze geen btw betaald. Echter moet ik voor zakelijke klanten wel ICP aangeven. Maar ze heeft 'gewoon' een Nederlands btw-nummer. En zij moet ook btw betalen over deze dienst en het opgeven bij de Nederlandse belasting. Wat is de meest eenvoudige oplossing om dit te fixen? Ik dacht al aan een creditfactuur en haar opnieuw te laten betalen, nu wel vanaf haar zakelijke rekening met haar Nederlandse adres. Maar dan moet ik alsnog die eerste factuur opgeven met een ICP-formulier, toch?
  4. Ja, daar heb ik mijn eerste informatie vandaan. Ook met de KvK gesproken en gemaild. Ik mag gewoon in het buitenland wonen, zolang ik bewijs heb van een adres in de VS én een zaakadres nog in NL heb.
  5. Sinds een maand woon ik in de VS. Dat is voor onbepaalde tijd. Het kan zijn dat ik over een half jaar terug ga naar NL of wellicht nooit meer. Ik heb mijn eenmanszaak in Nederland aangehouden voor mijn Nederlandse klanten (om diverse redenen, daar gaat mijn vraag niet over). Het is me nu echter onduidelijk hoeveel btw ik moet berekenen en of ik wel btw moet berekenen. Ik werk namelijk helemaal online: ik bied online cursussen aan, gesprekken en webinars. Volgens de Nederlandse rechtspraak (vertelde een medewerker van de Belastingdienst mij) vindt online werk officieel plaats in het land van de afnemer, Nederland dus. Maar als ik het btw-lijstje volg op hun website om btw te berekenen (samen doorlopen met dezelfde medewerker) blijkt dat ik voor particulieren 0% btw moet berekenen en bij ondernemers de btw moet verleggen. In de VS, waar ik woon en werk en mijn producten ontwikkel, geldt voor online diensten en producten geen VAT. Dat spreekt elkaar allemaal tegen. Hoeveel btw moet ik berekenen?
  6. Vandaag las ik het bericht dat Moneybird, de service die ik zelf gebruik voor mijn boekhouding nu automatische incasso aanbiedt. Helemaal geweldig dus! :)
  7. Allebei! Ik zie bij Creaim vooral een handtekening in een PDF. Daar zijn vele eenvoudige services voor heb ik al ontdekt. Echter nog geen waarbij ik meteen alle ingevulde gegevens (die horen bij machtigingsformulier) kan exporteren als Excel-bestand en importeren in de online software. Je geeft aan dat je vele pakketten kent met die mogelijkheden. Zoals aangegeven heb ik me rot gezocht en er nog steeds geen gevonden. Welke ken je?
  8. Ik lees nu trouwens dat online machtigingen helemaal niet geldig zijn in Nederland (en Europa) :S Zie http://www.incassomachtigen.nl/Consument/Pages/Veelgesteldevragen.aspx#vraag_2 Pas medio 2015 wordt deze mogelijkheid verwacht. We lopen wel heel erg achter hier...
  9. Ik wil het liefst alles online kunnen regelen. Valt over die online diensten niets online te vinden? Geen website oid? Ik wil graag een kant-en-klare-oplossing. Ik heb geen maatwerk nodig.
  10. Volgens mij is dit gericht op incassobureaus en schuldenaars? Ik zie niets over het opzetten van abonnementen.
  11. Als zzp'er wil ik kleine maandabonnementen gaan aanbieden. Bestaat hiervoor eenvoudige online incassosoftware? Ik heb het al gevraagd op Twitter, in een Facebook-groep voor zzp'ers, ik heb me rotgezocht op Google, ik heb doorgevraagd bij Amerikaanse websites (zoals Recurly en Chargify) die recurring payments aanbieden met alleen creditcard, ik heb doorgevraagd bij Nederlandse bedrijven die allerlei ingewikkelde software aanbieden waarbij ik moet coden, plugins moet regelen, etc. Ik heb het nog steeds niet gevonden.
  12. Antwoord van de KvK via e-mail: Geachte mevrouw Golsteijn, Vriendelijk bedankt voor uw vraag die wij via de website hebben ontvangen. Bij een tijdelijke emigratie kunt u de inschrijving in het handelsregister laten bestaan zolang u een Nederlands zaakadres heeft. Daarnaast adviseren wij u ook om contact op te nemen met de Belastingdienst. Het telefoonnummer is 0800-0543. Voor aanvullende vragen kunt u met ons contact opnemen. Klik hier voor onze contactgegevens. Met vriendelijke groet, Wel het antwoord dat het kan, maar weer met een andere reden dus. Bijzonder dat elke medewerker tot nu toe op iets anders de nadruk legt.
  13. Ik heb begrepen dat als ik dit jaar nog inkomsten verdien in NL met mijn bedrijf in NL, dat ik daarover IB betaal in NL. Wat ik ook helemaal ok vind. Dat geldt over 2014, dus pas in 2015 hoef ik daarmee bezig te zijn. Tegen die tijd ga ik het wel weer verder uitzoeken.
  14. Als ik het goed begrepen heb ga je voor onbepaalde tijd naar de VS en ben je vrijwel heel 2014 daar. Ik ben wel benieuwd wat de belastingdienst verteld heeft voor zover het de IB aangaat. Zou je dat hier willen delen? Je pakt hier een gedeeltelijke zin eruit, ik bedoelde hiermee namelijk ook in detail btw. Dat heb ik al eerder aangegeven. Qua IB: met een M-biljet waarbij ik al mijn inkomsten opgeef, ook de Amerikaanse. En vervolgens ervoor zorg dat ze van elkaar zijn vrijgesteld, zodat ik geen dubbele belasting betaal.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept