ChristaV

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  • Voornaam
    Christa

Bedrijfsinfo

  • Branche
    Groothandel

ChristaV's trofeeën

  1. Hi Joost, Het was zeker niet de bedoeling om even goedkope adviezen in te winnen via het HL-forum >;(. Ik werk als administrateur en pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar wat ik niet weet vind ik uit, o.a. via het HL-forum, dacht ik. Dit is dus klaarblijkelijk niet de bedoeling, dus dat is prima. Ik wilde alleen even van gedachten wisselen met deskundigen, that's all. In ieder geval, bedankt voor je hulp. Groet, Irene
  2. Beste Louis, Ik begrijp je reactie. Zoals ik al zei, ik heb er te hard over nagedacht en nu even de kluts kwijt. Voor dit soort zaken of twijfelgevallen schakel ik ook, ter ondersteuning, altijd even een bevriende accountant in, dus mijn cliënten zijn veilig hoor! Excuses voor mijn, niet op dit forum thuishorende, vraag. Groet, Irene
  3. Ik heb al op diverse topics gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar ik kan hem nog niet vinden. Ik verzorg de administratie van een VOF (bestaat sinds 2005). Nu is halverwege juli één vennoot ermee gestopt en de andere vennoot gaat door als eenmanszaak. Mijn vraag is nu hoe dit te boeken. Ik maak in ieder geval een jaarrekening op t/m halverwege juli en bepaal de winst tot deze periode. Deze gaat 50/50 naar het kapitaal van de beide vennoten en dan? Het kapitaal van de uittredende vennoot is hoger dan de vergoeding die zij van de vennoot heeft gekregen die doorgaat met de EMZ. Neemt de uittredende vennoot het verschil tussen haar kapitaal en de vergoeding als verlies op in de IB-aangifte? En waar wordt dit verlies dan geboekt? In de EMZ? Boeking eindbalans VOF: winst a/kapitaal vennoot A winst a/kapitaal vennoot B (uittreder) vervolgens: kapitaal vennoot B a/kapitaal vennoot A (betaalde vergoeding) kapitaal vennoot B a/opbrengst verschil kap. B o.i.d.? Ik ben even de kluts kwijt. Zou iemand mij even kunnen helpen? Veel dank en groet. Irene
  4. Misschien moet ik e.e.a. even toelichten? Ik verzorg administraties voor verschillende bedrijfjes. Eén bedrijf is in 2009 gestart vanuit een huurwoning. Hij heeft a.d.h.v. de bouwtekeningen bepaald dat hij iets meer dan 10% van de huurwoning zakelijk gebruikt. Dit is misschien al tricky, want nogal krap, maar dat terzijde. Nu wil ik alleen even van gedachten wisselen over de vraag of ik de huisvestingskosten in z'n geheel zal meenemen met inachtneming van die correctie voor privégebruik. Ik ben dus bang dat dit, misschien jaren na dato, zal worden "ontdekt" en toch niet geaccepteerd zal worden. Dan zit de klant met een naheffing over een aantal jaren. Ik dacht misschien zelf om de huisvestingskosten in eerste instantie niet mee te nemen, vervolgens, zodra de definitieve aangifte binnen is, een bezwaarschrift in te dienen en dan kijken hoe er gereageerd wordt. Of slaat dit nergens op? Ik hoor heel graag jullie meningen. Dank en groet.
  5. Ik heb nog 1 vraag: als ik voor 2009 deze regeling ga hanteren (die van de uitspraak van de rechter over de niet-zelfstandige werkruimte in de huurwoning), is het dan verstandig aan de inspecteur van de belastingdienst te vragen of dit gerechtvaardigd is? Ik wil ook niet voor de verrassing komen te staan dat ik e.e.a. jarenlang op deze manier boek, vervolgens een boekenonderzoek krijg en dat dan e.e.a. vanaf 2009 teruggedraaid wordt, met de nodige belastingaanslagen van dien? Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken? Bij voorbaat weer hartelijk dank. Groet, Irene
  6. Het is mij duidelijk. Hartelijk dank. Nog 1 ding: vóór 2006 werd er altijd een gedeelte van de werkruimte in de huurwoning als kosten opgevoerd (naar rato). Vanaf 2006 werd dit niet meer geaccepteerd a.g.v. het inkomensbeginsel. Waarschijnlijk werd de werkruimte wel als zelfstandige werkruimte gezien, aangezien dit niet ter discussie werd gesteld (hoewel er geen sprake is van aparte sanitaire voorzieningen, zijn er wel twee opgangen en kan ik mij voorstellen dat de werkruimte apart verhuurd zou kunnen worden). Zou ik dit nu kunnen negeren en mij op het standpunt kunnen stellen dat het huurrecht vanaf 2005 tot het ondernemersvermogen gerekend zou moeten worden (dus dat ik de werkruimte als niet-zelfstandig kwalificeer) en als gevolg daarvan alle kosten -/- het huurwaardeforfait in het resultaat meegenomen zou moeten worden? Of zou dit te ver voeren? :-\
  7. Pfffff, ik vind het allemaal erg ingewikkeld en net als ik denk dat ik er uit ben, lees ik weer iets anders. Samenvattend hoop ik er zo uit te zijn: voor een niet-zelfstandig gedeelte van de werkruimte in de: 1. huurwoning: volledige huur en andere huisvestingskosten in aftrek op de winst: percentage huurwaardeforfait bij de winst optellen. Dit geldt alleen indien het huurrecht tot het ondernemingsvermogen gerekend wordt (>= ongeveer 10% van het totale oppervlak) -> hier geldt ook niet het inkomenscriterium (?) Indien het huurrecht tot het privévermogen gerekend wordt, is er geen aftrek van inrichting c.q. aankleding van de werkruimte, noch aftrek van energiekosten o.i.d.? 2. eigen woning: geen aftrek van kosten inrchting c.q. aankleding c.q. energiekosten? Indien ik mijn aangifte indien o.b.v. de uitspraak van dit topic, zou ik dan vanaf 2009 het huurrecht als ondernemingsvermogen kunnen rekenen, of had ik dat dan in voorgaande jaren ook moeten doen? Zeer bedankt weer!
  8. Hoi Joost, Te ongeduldig, ik was er al bang voor.... :) Hartelijk dank voor jouw reactie. Ik lees de gehele uitspraak eerst eens rustig door. Groet
  9. Ik heb nog geen reactie op mijn bericht ontvangen. Als nieuweling op HigherLevel zou ik graag vernemen of mijn vraagstelling misschien onduidelijk is o.i.d.? Zo niet, dan zou ik graag een reactie op mijn bericht vernemen. Nogmaals hartelijk dank.
  10. Ik heb higherlevel veel geraadpleegd en kan antwoorden meestal wel vinden. Nu heb ik toch enkele vragen over dit onderwerp: 1. Zou het mogelijk zijn deze constructie nog uit te voeren voor het boekjaar 2008? De aftrek van de kosten m.b.t. de (niet zelfstandige) werkruimte in de huurwoning is toen afgewezen a.g.v. het inkomensbeginsel. 2. Ik begrijp niet precies hoe het huurrecht verwerkt moet worden op de balans. Wat is hiervan de boeking en hoe wordt het huurrecht bepaald? Is dit de WOZ-waarde van de woning? 3. Is er ergens een staffel te vinden m.b.t. het percentage van de forfaitaire correctie die moet plaatsvinden over het privégebruik van de woning? 4. 25% is zo'n beetje het minimum waaruit de werkruimte in de woning moet bestaan? Bij voorbaat hartelijk dank.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.