Jump to content

Rovenaar

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    student
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Weet iemand misschien hoe dit in zijn werk gaat? Ik ben namelijk freelancer, en heb weinig ervaringen ten opzichte van contracten en dergelijke,.. ik heb al proberen te googlen en oude topics te doorzoeken, maar daarbij kom ik toch telkens andere situaties tegen. Ik werk namelijk aan een opdracht waarbij is de markting, mediadesign, doelgroeponderzoek etc. mag verrichten voor een klant, en we hebben mondeling afgesproken dat we de eerste aantal opbrengsten zullen delen. Echter wil ik dit graag officieel maken zodat er later geen mogelijk problemen kunnen ontstaan. Er staat trouwens nergens dat ik officieel (volgens contract) voor iemand werk. Mijn vraag is dus: - Hoe maak of bemachtig ik zo'n soort contract? - Hoe kan ik (of beter gezegd: mag ik) in zo'n contract zetten dat ik bijv. 10% per aankoop wat een nieuwe klant verricht wordt betaalt? - Kan ik dit geheel zelf of moet dit contract worden gemaakt bij een juridisch specialist? Ik wil dit soort contract, als dit allemaal mogelijk is, ook gaan aanbieden bij andere klanten waarvoor ik werk. Dan kunnen hun ook profiteren van deze no-cure-no-pay oplossing. Want als mijn werk immers niets overlevert, dan hoeft de klant mij ook niets te betalen!
  2. Hey Nataz, Leuk dat je voor jezelf wil beginnen, maar zoals je misschien al weet ik de grafische branche erg moeilijk om jezelf onderscheidend in te maken en om aan opdrachten te komen aangezien er heel erg veel mensen (waaronder o.a. ik) in deze branche zitten. Wat is dus jou onderscheiding tussen al die ontwerpers? We horen graag meer over je bedrijfsplan zodat we je ook meer feedback kunnen geven. Daarnaast zijn netwerkborrels natuurlijk van uitermate belang om een goed zakelijk netwerk op te kunnen bouwen waarin je veel tevreden klanten hebt die graag bij je willen terugkomen. Maar persoonlijk vind ik dat je of een groot netwerk met goede klanten moeten hebben om het in deze branche te kunnen redden, of je moet jezelf echt uniek in de markt zetten (zoals je bijvoorbeeld echt richten op bepaalde partijen zoals een lokale nieuwszender die zo nu en dan grafisch werk heeft). Daarin proberen we dus te zoeken naar iets waar men nog net geen personeel voor nodig heeft, en als je daar een paar goede en trouwe klanten in kan vinden dan kun je voldoende werk voor je laten binnenstromen om full-time bezig te zijn. Maar nogmaals, in deze branche is dat echt heel erg moeilijk als je je alleen op grafisch ontwerp richt heb ik zo uit mijn eigen ervaring. Hopelijk heb je iets aan deze feedback, ervaringen/ reacties/ feedback van anderen hoor ik altijd graag. Mvg Rovenaar
  3. @ JorisL Hey Joris, ook jij bedankt voor je waardevolle reactie. Een eye-tracking die zo ontzettend veel kost is volgens mijn docent verleden tijd. Er zijn inderdaad grote bedrijven die nog met oude en totaal ongebruiksvriendelijke apparaten werken waarbij de gebruiker ook nog eens muisstil moet zitten en zijn of haar kin in een verhoging moet zetten (net als bij een oogdokter). Echter met nieuwe software die ook freeware is, en waarvan professionele versies misschien een 50-100 euro kosten voor een licentie haal je dezelfde resultaten en in onze mening nog beter omdat de gebruiker daarbij natuurlijk kan reageren. Dit kan gewoon op elke pc draaien met een goede webcam. Daarbij heb je gelijk dat de ervaring het best leert, daarom probeer ik ook die ervaring zoveel mogelijk op te krikken d.m.v. eigen bedrijf, maar ik wist niet of een USP van Interaction Design wel zo 'vernieuwend' is tegenwoordig. Ik heb al een aantal voorbeelden bekeken van andere professionele webdesign/vormgevingsbedrijven maar hun USP die ik op hun websites vind is ook niet zo uniek in mijn oren. Zo heb je bijvoorbeeld "Wij leren uw bedrijf helemaal kennen van A - Z om tot het beste ontwerp te komen", "verrassende concepten", "innovatieve oplossingen", "verzekerd van tijdige oplevering".. maar dat zijn allemaal dingen die toch vrijwel iedereen vertelt? Mijn USP als freelancer/ZZP'er is dat ik veelzijdig ben en dus volledig verantwoordelijk inderdaad. Men hoeft geen bedrijf te betalen met 5 verschillende medewerkers die aan iets werken, maar gewoon 1 all-arounder. Mij lijkt dit tot heden toe ook nog gewoon een goede USP. Bedankt voor je advies, ik ga zoiezo een doorstart maken met het eigen bedrijf en op jullie advies maar eens mijn portfolio flink aanvullen inderdaad!
  4. @iOptimize Hey ook jij bedankt voor je reactie. En je hebt gelijk, het is wellicht een betere zaak als ik bij een bedrijf ga werken als interactieontwerper om daarvoor meer ervaring op te doen. Maar de USP/Profilering die ik wil gebruiken, hoe ik mijn bedrijf uniek wil maken ligt in mijn veelzijdigheid. Ik kan zowel vormgeven, programmeren (bepaalde talen), en nu dus dankzij mijn HBO kan ik ook de interactie uitdenken en usability etc. Dit zijn dus de vaardigheden die ik wil aanbieden als freelance/zpp'er. Ik wil het liefst wel onafhankelijk blijven en dus voor mezelf blijven werken. Bedrijven zoeken die hulp kunnen gebruiken met bijv. hun website om een mooi portfolio mee op te bouwen voor weinig geld doe ik al, probleem is gewoon dat er te weinig zijn of dat ik denk dat er te weinig zijn.
  5. @ John Hey John, bedankt dat je reageert. Dit heb ik ook gedaan. De websites die ik onder andere heb gemaakt waren wel goed, maar ik had destijds niet gedacht aan usability en dat soort dingen. Er waren ook maar een paar wijzigingen nodig, maargoed.. Maar eigenlijk zoek ik gewoon hulp voor mijn unique selling point of profilering of hoe men het ook maar wil noemen. Ik kan ontwerpen maken voor applicaties in de breedste zin (mobiel, software, websites etc.), en dat doen nog miljoenen mensen. Waarmee ik me dus wil onderscheiden is dus dat ik er uitgebreide usability checks erop los laat, eye-tracking, onderzoek naar de gebruiker, naar de omgeving waarin het wordt gebruikt etc. Mijn doelgroep is dus ontzettend breed, dus richt ik me meer op ICT bedrijven die dat soort dingen juist maken en ik weet dat usability en het hele verhaal eromheen nog steeds redelijk onbekend is. Veel ICT bedrijven werken door er een snel ontwerp er door heen te doen en de techniek helemaal uit te bouwen en er dan later pas achter te komen dat het nog niet op de juiste manier wordt gebruikt ondanks dat het ontwerp prachtig is en het helemaal werkt. Maar ik twijfel aan dit USP of dit wel sterk genoeg is, of dat ik een nichemarkt daarin moet vinden of het misschien heel anders moet aanpakken of het verkeerd inzie?
  6. Is er niemand die me hier advies over kan of wil geven? ???
  7. Hallo allemaal, Ten eerste beste wensen nog voor jullie allen voor het jaar 2012! Voorwoord: Zoals de titel al zei, ik wil hier een stukje van mijn ondernemersplan en mijn Unique Selling Point aan jullie presenteren en ontvang daarop graag feedback! Mijn ondernemersplan probeer ik erg kort en simpel te houden zodat er voor jullie zo weinig mogelijk 'leesbeslasting' is. Als ik het eenmaal zou moeten presenteren aan bijv. de KVK of bank of dergelijk dan zorg ik ervoor dat ik natuurlijk een net document heb, maar dit is even om te kijken wat jullie als experts zijnde hiervan vinden. Of je denkt dat het kan slagen of het een goed idee is en waarom natuurlijk. Mijn achtergrond & ervaring: Al heel lang loop ik met het idee om een eigen bedrijf op te starten in de branche webdesign/grafische vormgeving/reclameconcepten. Eigenlijk een full-service reclamebureau. Met dit idee liep ik al rond op het MBO waar ik veel praktische vaardigheden ontwikkelde en door op het HBO waar ik momenteel meer theoretische vaardigheden ontwikkelde. Zo heb ik dus voor een paar bedrijven wat dingen buiten school gemaakt, zoals websites en flash animaties en applicaties. Ik heb de vaardigheden en de kennis in huis, alles wat ik nodig heb is een laptop, software, stroom, internet en tijd. Mijn schoolgebouw is bijna altijd open en ik heb daar gratis stroom en internet. De software en eventuele bedrijfspromotie (folders, visitekaartjes, briefpapier etc.) kan ik gemakkelijk uit eigen portomonnee betalen, en ik kan zoiezo in de avonduren werken. Daarnaast heb ik in de tijd ook nog een klein netwerk van eventueel een paar kleine klanten en partners ontwikkelt (partners die ik dus kan inschakelen om te helpen bij projecten waar ik niet uit zou komen). Mijn USP: Omdat dus simpelweg websites, drukwerk en zelfs communicatieplannen al door zoveel bedrijven worden aangeboden, zat ik te denken om het een stapje verder te nemen. Ik doe nog steeds websites, drukwerk en communicatieplannen, maar ik wil een stapje verder gaan en me meer gaan richten op User Interface Design. Hierdoor krijgen mijn ontwerpen voor bijvoorbeeld een website, een app, een andere software applicatie meerwaarde omdat er is nagedacht over: [*]Usability (is het makkelijker in gebruik voor de gebruiker, hoe gebruikt de gebruiker het etc.) [*]Eyetracking (is de eerste indruk van de website/app/software/poster wel duidelijk? Ziet de gebruiker in een miliseconde wat hij of zij moet zien?) [*]Gebruiker analyse (persona), Content/communicatie analyse (brengt de software ook over wat hij over moet brengen, wordt het onthouden etc.?) [*]Meer van dit soort dingen om het beste uit een ontwerp voor een communicatiemiddel te halen (website, app, poster). Dit heb ik allemaal geleerd/leer ik allemaal in mijn huidige opleiding waardoor ik, als ik eenmaal met een eigen bedrijf begin ook nog een op HBO niveau werk en niet alleen op het praktische MBO niveau. Hierbij wil ik me dus richten op doelgroepen zoals met name marketingbureau's, ICT bedrijven, communicatiebureau's of gewoon simpelweg organisaties die software ontwikkelen, maar zou ook klanten kunnen zijn die hun software of huidige website of promotiemateriaal een kritische blik wil geven op hun effectiviteit. Bij veel bedrijven worden de opmaak en interface vaak in vogelvlucht gedaan, en de technische realisatie wordt het meeste aandacht aan besteed. Wat goed is overigens want dat ding moet wel werken, maar veel applicaties falen of werken niet lekker (vaak voor de klant onbewust of bewust) omdat er totaal niet is nagdacht over de gebruiker of zelfs het doel voorbij wordt gegaan. Wat denken jullie hiervan? Is dit een goede USP? Als student blijven doorstomen of mag ik een pauze nemen voor mijn ondernemersschap? Voor het komende half jaar is er een grote kans dat ik op school moet blijven in plaats van stage lopen om mijn herkansingen af te maken (die herkansing is er echter maar 1, en kost me maar een maand tijd van alle 6 maanden die ik overhoud), dit lijkt me een mooie kans om mijn eigen bedrijf echt een doorstart te geven zonder dat ik ook nog eens in de avonduren moet gaan werken. Ik weet niet zo heel zeker of dit een goede kans voor me is, of het ontzettend dom zou zijn. Ik heb dus al enige ervaring met opdrachten doen voor echte klanten, maar de paar tevreden klanten die ik heb en de eigen familie en netwerkkring die ik heb voorziet me niet van genoeg opdrachten om het halve jaar mee door te komen. Het zijn maar een paar opdrachten om de heel veel tijd. Daarom zat ik te denken aan koude acquisitie, maar zijn bedrijven daarvan wel gediend? Daarbij heb ik dan eindelijk eens tijd om alle netwerkbeurzen, zakelijke evenementen etc. om klanten te kunnen binnenhalen. Zou me dit werkelijk wat goede leads opleveren of zelfs klanten? Enerzijds heb ik erg het gevoel dat ik eindelijk wel eens iets voor mezelf wil gaan doen. Ik heb geen behoefte om steeds maar door te moeten stomen voor de studie en niks te hebben waarvan ik kan zeggen 'kijk dit heb ik echt voor mezelf gedaan'. Anderzijds als het me om welke reden dan ook niet zou lukken om geen klanten te kunnen binnenhalen dan verspil ik kostbare tijd. Wat is jullie mening hierover? Denken jullie dat het wel moet lukken om een aantal klanten te kunnen binnenhalen door netwerkbeurzen, koude acquisitie en mijn USP? De twee grote vragen waar ik mee kamp is hoe ik aan meer klanten kan komen, en of ik daar wel zo aan kan komen (zijn immers wel klein tot middelgrote bedrijven, nemen ze een starter wel serieus?) en of het slim is om een doorstart te geven aan mijn bedrijf en dus niet op stage te gaan of wel proberen op stage te gaan en het eigen bedrijf voorlopig achterwege te laten? Ik lees graag al jullie reacties!
  8. Hallo allemaal, Voor mij is het ook even tijd om mezelf voor te stellen. Ik ben een 22 jarige student in de richting van Communicatie & Media. Al jaren loop ik met het idee om een eigen bedrijf op te starten of als freelance te gaan werken in de webdesign & grafische vormgeving branche. Ik heb al een aantal gesprekken gehad met verschillende mensen (experts & familie), en ben daarbij toch tot de conclusie gekomen dat ik een eigen bedrijf echt iets voor mij is. Mijn naam wil ik tot heden toe liever nog anoniem houden als jullie dat niet erg vinden. Waarom? Ik hou heel erg van klantencontact, beetje administratie, beetje van alles-kunner. Ik hou niet alleen van mijn eigen vak, maar ook van klanten binnenhalen, contact onderhouden, administratie op orde stellen etc. Risico heb ik weinig, alles wat ik nodig heb is een laptop en mee te beginnen en een beetje geld wat ik ook heb. Op mijn school kan ik het gehele jaar door werken (gebouw is bijna altijd open) met gratis stroom en internet. En de uitdaging om iets van de grond af op te bouwen en te kijken hoe ver ik ermee kan komen lijkt me gewoon fantastisch. Zou er iemand vragen voor me hebben, stuur me gerust een PM! Ten laatste: Beste wensen nog voor iedereen!
  9. Beste allen, Ik ben een student communicatie en media technologie. Wij worden erg breed opgeleid met 4 verschillende beroepenvelden waar allemaal in worden getraind, namelijk marketingcommunicatie, interactieontwerpen, vormgeven en ICT techniek. We specialiseren ons wel in 1 van die gebieden maar de opleiding streeft ernaar om ons breed opgeleid te laten zijn. Maar ik vraag me wel eens af, is dat dan wel gunstig voor het beroepenveld? Als ik op vacatures zoek, zelfs voor het HBO.. dan vind ik weinig tot geen vacatures die iemand vragen die zo breed is opgeleid. Eerder zoeken ze mensen van 1 specifiek vak zoals ICT of marketing. Wat is jullie visie hier eigenlijk over? Staat de beroepenmarkt werkelijk open voor mensen die zo breed zijn of zijn ze juist meer gebaat bij mensen die specifieke vaardigheden bezitten? Ik kijk uit naar jullie reacties!:)
  10. Het unieke aan mijn idee is (voor zover ik weet) dat ik mijn onderzoeken haal uit meerdere bronnen zoals boeken, en interviews met echte mensen zelf. De onderzoeken van TNS/NIPO zijn alleen enquêtes die ze de deur uit doen en hopen dat iemand het met alle eerlijkheid invult.
  11. Hoi iedereen, Graag zou ik jullie mening willen weten over een concept van een (deel) van een ondernemingsplan dat ik wil opzetten. Als deel van mijn studie voor ontwerpen en vormgeving moet ik ook psychologie studeren, om erachter te komen hoe mensen denken, interviewtechnieken om erachter te komen wat mensen van iets vinden etc. En de resultaten uit al deze onderzoeken leveren aardig grote doelgroep onderzoeken op. Lappen lang met tekst en kennis die de doelgroep beschrijven, ook vind ik lezen wel leuk en lees ik (ja ik weet het, ik ben een rare) wel eens boeken over mijn doelgroep en psychologie boeken. Ik ben er nog niet zo serieus mee bezig, maar ik dacht als ondernemingsplan, wat als ik nu eens al die onderzoeken ga verkopen aan bedrijven? In de vorm van advies geven over hun doelgroep? In een simpele zin: kennis verkopen aan bedrijven over hun doelgroep? Ik weet dat bedrijven/ondernemers eigenlijk makkelijk zelf aan deze kennis kunnen komen maar omdat ik aardig wat boeken gelezen heb zou ik samenvattingen (rapporten?) over de doelgroepen kunnen maken en wat de karaktereigenschappen van die doelgroepen zijn, en waarom, en wat ze echt willen en verlangen. Mocht dit idee te mager zijn, dan zou ik het misschien nog kunnen koppelen aan het idee om een communicatie/reclame bureau op te zetten, waarin ik via doelgroep onderzoeken aan mijn klanten laat zien waarom bepaalde media de beste is voor de doelgroep en waarom een bepaalde vormgeving of concept voor een campagne het beste zou zijn. Zou dit idee kunnen werken? Zit er 'iets in'? Of is het totale onzin denken jullie?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept