Hayjomen

Junior
  • Aantal berichten

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Branche
    30

Hayjomen's trofeeën

  1. Ik heb geen reactie van deze site gehad. Ben vervolgens naar een accountant fiscalist gegaan en heb hem om advies gevraagd. We hebben een prima oplossing gevonden denk ik. De overnemende partij gaat, als ik 65 ben, bij een pensiooenspecialist een lijfrente ( 6 of 7 jaren) kopen voor de resterende schuld en er wordt maandelijks gedurende 7 jaren een lijfrente aan mij uitbetaald onder inhouding van loonheffing. Voordeel voor mij: geleidelijke afrekening dmv inhouding loonheffing uitgesmeerd over vele jaren, ik hoef niet in een keer af te rekenen. Voordeel voor de overnemende partij: hij hoeft geen lening te sluiten bij een bank om mij te betalen maar kan geleidelijk t.l.v. zijn winst mij uitbetalen. :). Wij zijn allen tevreden en het bedrijf loopt, na toetreding, als een trein.
  2. Een kennis van mij is techneut en ik ben verkoper van een eigen merk. Nu willen we samen een BV oprichten en samen verder gaan. Ik breng het een en ander in, zoals eigen merknaam, klantenkring, kennis en voorraad uit mijn bestaande VOF en de techneut brengt zijn kennis en know how in. Waar moeten wij nu heen voor advies. De overgang, de goodwill, de oprichting, het fiscaal goed regelen is erg lastig etc. Moeten we naar de notaris die een fiscalist in dienst heeft of naar een adviesbureau met een fiscalist. Kortom wie kunnen we het beste benaderen met onze plannen en vragen?
  3. Bedankt voor de heldere uitleg. We gaan het zo doen. We kunnen goed met elkaar opschieten en het is echt een doebedrijf zonder gebouwen etc. Dus geen stille reserves. Bedankt voor de snelle reactie
  4. Ik heb een eenmanszaak en werk veel samen met mijn zoon die ook een eenmanszaak heeft. Wij sturen dan facturen over en weer. We willen samen verder in een VOF. Mijn zoon komt dan bij mij in het bedrijf. Eigenlijk staakt hij dan, mag hij zijn huidige balans zo in de nieuwe VOF plaatsen? Met andere woorden kunnen we de twee huidige balans bij elkaar op tellen met dan uiteraard ieder zijn eigen kapitaal en zo verder werken in de nieuwe Vennootschap?
  5. Ik ben nu 60 en heb iemand gevonden die mijn bedrijf wil voortzetten en daar een mooi bedrag voor wil betalen. Het is de bedoeling dat hij dit jaar in augustus toetreed. We gaan dan verder als een VOF en ik ga op mijn 65ste.. stoppen. Het overname bedrag gaat hij betalen uit zijn winstaandeel van de VOF. Hij betaalt 150.000 euro gedurende 10 jaar. Dit jaar 10.000 euro en daarna steeds 20.000 euro per jaar. Als ik 65 ben treed ik uit de firma en staat er nog een schuld van 60.000 euro die hij dan gedurende de komende jaren aan mij gaat betalen. Het lijkt mij een goede deal voor mij, voor hem en ook voor mijn klanten (continuïteit). Maar hoe pak ik dit aan zodat ik er fiscaal zo goed(koop) mogelijk uit kom en hoe verwerk ik dit in de boekhouding, zodat ook de fiscus tevreden is. Ik heb al veel gezocht in het forum maar kan het niet goed vinden. Steeds iets maar geen goed totaal beeld. Kan iemand mij helpen? ???
  6. Hallo, Het afgelopen jaar heb ik een flinke verbouwing/opknapbeurt uitgevoerd aan een botenschuur die ik zakelijk gebruik. De kosten bedroegen meer dan 25.000 euro. Deze schuur, staat al meer dan 15 jaar op de balans voor een zeer lage balanswaarde want in het verleden mocht je fors afschrijven. De laatste 5 jaar is er ook niet meer op afgeschreven. Nu geldt immers het regime van 50% van de bodemwaarde=restwaarde. Ik boek deze verbouwing als verbouwingskosten, apart naast de gebouwen. Mijn vraag is: mag ik hier nu wel op afschrijven? Als ik de uit ga van de bodemwaarde van de botenschuur van 50% van de WOZ waarde, dan moet ik wel voor meer dan 100.000 euro verbouwen wil ik daar boven komen. Toch zou ik graag op de verbouwing afschrijven, omdat mijn winst afgelopen jaar fors was. Mag dat wel?
  7. We willen in ons dorp een ondernemersvereniging oprichten. De leden zijn allemaal ondernemers die de btw kunnen terugvorderen. Nu denk ik dat de vereniging ook handiger met btw kan werken en dus geen vrijstelling voor de BTW. We kunnen dan ook btw terugvorderen op nota's zoals website bouwen etc. Op contributie moeten we afdragen. Maar dat is vestzak broekzak. Maar mag en kan dat, een ondernemersvereniging met BTW groet, Hayjomen [Mod edit: vraag in titel verduidelijkt]
  8. Helder en duidelijk. Toch nog één vraag, Wanneer moet ik dan afrekenen als ik de bedrijfsopbrengst langer laat duren d.m.v. zo'n huurkoopconstructie? Alvast bedankt Joost groet, Hayjomen
  9. Prima site. Ik heb al flink rondgesnuffeld bij bedrijfsovername maar ik wil toch mijn specifieke vraag hier neer leggen. Ik heb 2 complete verschillende bedrijven. Nu nader ik de 60 en heeft een medewerker van het ene bedrijf aangegeven, dat hij de zaak wel wil overnemen. In dit ambachtelijke bedrijf doe ik zelf niets, ik stuur slechts aan, ik kan het werk niet eens. Het andere bedrijf is mijn echte werkbedrijf. Beide bedrijven zijn eenmanszaken. Het te verkopen bedrijf zit in een pand van 2 etages, waarvan het bovenste deel privé is en door mij wordt verhuurd en de benedenverdieping is een bedrijfs/winkelpand, dat bij het bedrijf hoort en op de balans staat. De medewerker wil/kan echter alleen de business en dus inventaris en goodwil en het personeel overnemen en het pand huren. Ik vind het een goed en prettig idee, want er werken 5 mensen en die behouden hun werk en de zaak kent een zeer stabiele omzet en winst. Ik moet er echter fiscaal ook zo goed mogelijk uitspringen. Hoe kan ik dit nu het beste doen. Ik heb dus eigenlijk 2 vragen: a. Ik ga dus het pand houden en verhuren. Blijft dit dan een bedrijf of wordt dat privé. Wat is de meest slimme strategie b. Kan ik de overname ook over meerdere jaren uitsmeren zodat ik niet in één jaar heel veel winst behaal.
  10. Bedankt voor de bevestiging van wat ik zelf al dacht.
  11. Hallo, Een klant/opdrachtgever, rechtsvorm BV, is failliet gegaan. Ik had nog een vordering van 4300,--. Ik ontvang nu netto 1300 euro na aftrek van 350 euro incasso en deurwaarderskosten. Op mijn facturen aan de BV was de BTW verlegd naar de BV omdat ik onderaannemer was. Ik heb dus een fors verlies. Ik begrijp dat ik geen BTW kan terug vorderen want ik heb ook geen BTW afgedragen. De BTW van de incassokosten kan ik welterugvorderen. Moet ik nu nog op een of andere manier actie ondernemen naar de fiscus in verband met dit faillisement of kan ik rustig mijn wonden gaan likken en het zo laten. De fialliete club is overigens al weer onder een andere BV -naam gestart. Ik doe geen zaken meer met hen.
  12. Hallo, Een vriend van mij waarvoor ik de IB aangifte verzorg heeft in 2010 veel kosten gemaakt bij de advocaat. Het ging om zijn vrouw. Haar WIA uitkering UWV is stopgezet na een herkeuring. Nu vechten ze dit aan bij het UWV en maken daardoor veel kosten bij de advocaat. Ze zijn daarvoor niet verzekerd. Kunnen die kosten van de advocaat in de ib aangifte 2010 worden opgevoerd als zijnde derving inkomen van vroeger of op een andere manier? Hajo
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.