Ik ben op zoek naar mogelijkheden om de consument meer zekerheid te geven bij de aanschaf van dure consumentengoederen, waarbij de levering in delen geschiedt.
Ter illustratie het volgende voorbeeld:
Stel je levert dure consumentengoederen (bijvoorbeeld op maat gemaakte sloepen). Die sloepen moeten in 3 termijnen worden betaald. (Daarvan worden o.a. materiaalkosten en arbeidsloon van betaald).
Om de consument meer zekerheid te bieden, had ik het idee om te gaan werken met een derdenrekening bij een notaris. Waarbij duidelijke voorwaarden zijn opgesteld zodat de consument eigenaar blijft van zijn/haar geld totdat er door ons is geleverd. (deel 1, casco, deel 2 opbouw, deel 3 eindlevering van sloep).
Bij navraag blijkt dat een derdenrekening bij een notaris eigenlijk alleen toegepast kan worden bij onroerende zaken.
M.a.w. een derdenrekening bij een notaris zou niet mogelijk zijn. Wat eventueel wel zou kunnen is zelf een stichting op te richten voor het beheer van de derdengelden. Maar dat is volgens mij een 'schijnzekerheid' de stichting is immers door mijzelf opgericht.
Zijn er alternatieven (in de reisbranche heb je zoiets als SGR of ANVR, maar dat is voor de reisbranche en vraagt om forse liquiditeiten), terwijl ik eigenlijk alleen de regeling wil hebben om de klanten meer zekerheid te bieden gedurende de looptijd van de bouwprojecten.
Alvast bedankt voor de reacties.