ronaldbrand

Senior
  • Aantal berichten

    35
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

ronaldbrand's trofeeën

  1. Bedankt! Stel dat ik het zou verkopen, waar zou ik het dan moeten boeken? Dus stel dat ik mijn auto voor 30.000 inclusief btw verkoop, zou ik als het goed is een een verkoopfactuur moeten opstellen voor 24,793 exclusief btw, en de BTW moeten afdragen in een BTW aangifte. Maar hoe verwerk ik dit als 'winst' in de winst en verlies rekening? Onder Opbrengsten? En welke dan? De Opbrengsten uit leverlingen en diensten? Of maak ik nu een denkfout? Mvg, Ronald
  2. Hoi allemaal, Ik heb een auto die ik op mijn eenmanszaak heb gekocht in 2013. Sinds de coronaperiode is mijn dienstverlening van fysiek aanwezig zijn op locatie van mijn klanten verandert naar100% thuiswerken. In 2020 en 2021 (tot nu toe) heb ik mijn auto dan ook niet zakelijk gebruikt. Mijn huidige opdrachten zijn 'remote opdrachten'. Ik verwacht niet dat ik mijn auto zakelijk veel zal gebruiken in 2021 (beetje moelijk om te zeggen wat er in 2022 zal gebeuren). Nu zijn er mogelijkheiden om de auto over te brengen naar prive, de belastingdienst spreekt over 'bijzondere omstandigheden', waar dit waarschijnlijk niet onder valt, maar er wordt ook gesproken over als je de auto niet meer zakelijk rijdt, deze 'verplicht' overgebracht moet worden naar prive. Mijn vraag is, mag ik de auto in mijn situatie overbrengen naar prive omdat ik de auto niet meer zakelijk aan het rijden ben? Mvg, Ronald
  3. Bedankt voor je heldere antwoord! Ik heb nog wel even een vraag over wat ik nou precies moet doen om dit te verkopen aan mijzelf. In 2017 was de boekwaarde 40% (31.068) en de verwachting was dat ik dit jaar nog eens 15% zou afschrijven met een verwachte restwaarde van 25% (19.417). in 2017 had het dus in mijn balans een waarde van 31.068, nu heb ik een aanbieding gekregen van ~24.000. Mijn verwachtte afschrijven voor 2018 zou 19.417 zijn. Hier zit een verschil van ~2600 euro in. Betekent dit dat ik een winst heb van 2600 euro? Of moet ik de boekwaarde van 2017 hanteren waardoor het een verlies wordt van ~7000 euro? Daarnaast, is dit slechts een boekhoudkundig aanpassing? Moet ik verder nog zaken regelen zoals overschrijving (geen idee hoe aangezien het al op mijn naam staat), verzekering oid? Alvast bedankt!
  4. Hoi allemaal, Ik ben bekend met dat je niet zomaar kan een zakelijk auto over kan halen naar prive. Maar ik zit in de volgende situatie: Vanaf 2010 ben ik zelfstandig ondernemer geweest waarin ik mijzelf verhuurde (meestal 36-40 uur per week) en vanaf dit jaar september heb ik besloten om vast in dienst te gaan bij een bedrijf voor 32 uur om dit te combineren met een opleiding. Dit betekent dat ik eigenlijk niet meer mijzelf kan verhuren in zelfde context en dat ik niet meer volledig mijn geld binnen haal vanuit mijn Onderneming. Nu doe ik vanuit mijn onderneming nog steeds verschillende activiteiten, maar doe dit eigenlijk alleen nog maar van afstand. Ik geloof dat ik ongeveer ~4-16 uur bezig ben met de activiteiten van mijn bedrijf. Nu zit ik echter met het volgende. Ik gebruik mijn zakelijk aangeschafte auto niet meer zakelijk, omdat er hier geen noodzaak meer toe is. Ik heb een 32 urig werkcontract onder loondienst en doe daarnaast nog een avondopleiding. Ik wil mijn auto op een of ander manier aan mij zelf 'verkopen'. Ik weet namelijk dat als je bedrijfsmiddelen niet meer zakelijk gebruikt, je deze blijkbaar niet zakelijk mag houden oid? Als ik hierop google, zie ik voornamelijk alleen informatie over dat je zakelijke autos niet aan jezelf kan/mag verkopen? Ik weet dat er nog een optie is om te stoppen met mijn onderneming, maar dit wil ik niet, omdat ik een naam heb opgebouwd en nog steeds activiteiten verricht. Mvg, Ronald
  5. dank voor het advies allen! Het is nu een stuk duidelijker :) Ik ga de correcties toepassen op 2013 en 2014 Ik zal voor 2013 dan maar middelen met 2011 en 2012 en voor 2014 middelen met 2015 en 2016 :)
  6. Dank voor de reacties allemaal! Ik ben er alleen nog steeds niet uit of ik een 'correctie' mag doen... Als ik kijk naar de waarde dan zie ik het volgende: Aangeschaft in 11/2013 Hoe ik het tot nu toe heb gedaan: 2013: 100% 2014: 100% 2015: 80% 2016: 60% 2017: 40% 2018: 20% Terwijl een lineaire afschrijving zou zijn, 16% elk jaar, met verwachting dat ik over 5 jaar een restwaarde heb van 20% 2013: 97% 2014: 81% 2015: 65% 2016: 49% 2017: 33% 2018: 20% M.a.w. het zou toch in dit geval niet meer moeten uitmaken als ik elk jaar 20% afschrijf?
  7. Hallo, Ik heb een vraag. Eind 2013 heb ik een auto aangeschaft. In 2013 heb ik dan ook niks afgeschreven. In 2014 was mijn winst bijzonder laag en heb daarom ook niet afgeschreven. Nu heb ik weer omzet gemaakt waardoor ik in de hoogste belastingscchijf zit. Aangezien de auto nog op 100% zit, kan ik nu na 2 jaar meer dan 20% afschrijven? Dus in dit geval bijvoorbeeld 40% aangezien ik nog niks heb afschreven? Mvg, Ronald
  8. Hallo, Ik heb een vraag m.b.t. verschil in verzamelinkomen. Ik heb een EMZ. Mijn situatie: Jaar - Belastbaar WUO 2010 - 50.000 2011 - 60.000 2012 - 80.000 2013 - 20.000 (i.v.m. toepassing van MIA+KIA van 50.000) 2014 - 15.000 (geen goed jaar :P en afschrijving auto niet meegenomen) 2015 - Verwacht 110.000 2016+ - Ook verwachting van 100k+ Mijn vraag is nu, aangezien ik in 2013 een auto heb aangeschaft van 80.000 en in 2014 heel weinig omzet heb gedraaid. Is het mogelijk om een of ander manier mijn verwachte winst van 2015 en vervolgjaren op een of ander manier te verrekenen met 2013 en 2014? Of is het mogelijk dat ik MIA/KIA kan toepassen op een eerder jaar/later jaar? Aangezien ik een auto heb die ik ook nog moet afschrijven (in 2013 overigens 0% afgeschreven) wil ik ook weten wat handig is qua afschrijven. In 2013 zou ik het liefst niet willen afschrijven aangezien ik dan op een lage belastingschijf kom. Hebben jullie misschien tips wat dit betreft?
  9. Dus als ik het goed begrijp, is het: 100.000 * 2.7 = 2700 euro per jaar OF Daadwerkelijke BTW kosten * Procentueel Prive gebruik a.d.h.v. kilometer registratie? In mijn geval dus 60 euro * 20% = 12 euro?
  10. Hoi iedereen, Ik ben sinds vorige week eigenaar van een nieuw auto (volledig elektrisch). Nu lees ik dat er btw-correctie moet plaats vinden elke jaar. Dit is of 2.7% van totaal bedrag wagen, of 2.7% * procent prive gebruik. Ik verwacht dat ik ongeveer 20% prive kilometers maak dus: Auto inclusief btw ~100.000 * 0.027 * 0.2 = 540 euro Nou heb ik een ander vraag, ik heb de auto nu een week in bezit, moet ik dan voor 2013 slechts 2 maanden (november en december) btw-correctie betalen? 540 * (2/12) = 90 euro? Z Hoe zit het verder met daadwerkelijke kosten? De auto heeft namelijk relatief gezien zeer weinig kosten. Aan 'brandstof' kom ik dit jaar ongeveer uit op 60 euro aan btw en voor verzekering ongeveer 26 euro aan btw. In totaal dus 86euro aan btw dit jaar. Hiervan dus ongeveer 20% prive gebruik kom je aan ongeveer 20 euro. Heeft dit nog impact op de te betalen btw-correctie? Alvast bedankt, Ronald
  11. Dank! Ik neem aan dat als ik vraag om een factuur voor de levering, ik dus wel de belasting kan terugvragen? Dan voor KW3 natuurlijk.
  12. Hallo, Ik heb een vraag rondom aangifte OB. Ik ben in mei een aankoopverplichting aangegaan voor een elektrisch auto van rond de 80.000 euro. Hier komt dus nog ongeveer 16.000 btw bij. Levering is geschat op kwartaal 4 van dit jaar. Ik heb de aankoopverplichting gebruikt voor het melden van MIA bij Agentschap. Mijn vraag echter, kan bij de Aangifte OB KW2 de BTW als voorbelasting melden? Of moet ik hier een factuur voor hebben?
  13. Dag Joost, wat als ik slechts één kamer zou huren? Zou dit dan niet ten koste gaan van de HRA?
  14. Kan iemand mij helpen met de volgende situatie? Ik heb een eenmanszaak. Ik woon thuis bij mijn ouders. Ik gebruik momenteel al een gedeelte van het huis (ongeveer 20%) voor mijn onderneming. Is het mogelijk om huur te betalen aan mijn ouders zodat ik bijvoorbeeld 33% van het huis huur (dat ik dus de tweede verdieping huur), zodat ik dit als kosten van mijn zaak kan brengen? Of moet ik het hele huis 'huren'? Stel ik zou 500 euro per maand betalen aan huur (wat nog onder huur-forfait valt zodat mijn ouders niet daarover nog belasting over moeten betalen), kan ik dit nog met terugwerkende kracht voor 2012, 2011 en 2010 laten gelden? Dit betekent natuurlijk dat ik een 'bijtelling' heb van 1.4% van de WOZ waarde van het huis in 2012, 2011 en 2010? En hoe zit het kosten en BTW van energie en internet? Ik gebruik een redelijk gedeelte van energie/energie voor mijn ondernmening. Kan ik dit gedeeltelijk als kosten van mijn onderneming gebruiken? Alvast bedankt! Ronald
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.