Nafets

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Nafets's trofeeën

  1. Dank voor alle berichten. Ja, dat bericht van 7 januari had ik geplaatst omdat dit de eerste keer was dat een aangifte uitmondde in een grote teruggaaf. Omdat al vaststond dat ik in maart naar de VS zou gaan, had ik opgebeld naar de Belastingtelefoon voor de zekerheid. Kopieen had ik alleen van belangrijke, grote facturen, maar dat volstaat niet daar het geheel van de facturen lang niet allemaal zijn gekopieerd. Wij hebben een zakelijke account en de zakelijke desk heb ik al opgebeld. Mij werd toen verteld dat ik tien werkdagen moet wachten, want het pakketje kan ook achtergebleven zijn op een sorteercentrum. Pas na die tien werkdagen kunnen ze proberen het pakketje te traceren. Grappig dat je dat zegt Daniel, want de TNT vertelde mij exact hetzelfde dat als de barcode niet getraceerd kan worden, ik of een verkeerd barcode heb opgenoemd, of ik heb de zending niet geplaatst. Waar ik later nog aan zat te denken is of de postkantoormedewerker misschien een verkeerde postcode heeft ingevuld waar het heen gestuurd moest worden daar die barcode alleen traceerbaar is icm. de geadresseerde postcode. Ik heb Twitter en heb zojuist maar even een DM gestuurd. Hopen dat alles nog terechtkomt. Heb vannacht ook geen oog diht gedaan! -EDIT- Zojuist TNT weer opgebeld en na lang aandringen en het ontbreken van een handtekening, gaan ze nu kijken waar het pakketje is. Er is weer een beetje hoop.
  2. Dit is dus ook een probleem. Ik heb in 2010 zelf de administratie gevoerd en sinds 2011 heb ik een boekhouder. De grootboekrekening, resultatenrekening, verkoop, balans, heeft mijn boekhouder. Al het andere echter niet. Mijn boekhouder is in februari drie weken op vakantie geweest, dus we hadden afgesproken dat ik het daarna zou opsturen. Enfin, dat is nu dus opgestuurd, maar niet te traceren. Het waren drie dikke mappen met talloze facturen, en in een klein mapje de verschillende rekeningen (die m'n boekhouder al had). Het zit hem dus vooral in de inkoopfacturen en bankafschriften, en laat dat nu net datgene zijn waar de Belastingdienst vooral naar wilt kijken (neem ik aan). Ik heb drie man aan personeel, en heb hen al gevraagd als de administratie niet boven water komt en ik in Amerika zit, dat een van hen in charge is om dit zo spoedig mogelijk op te lossen door het ordenen van bankafschriften, en het opvragen van inkoopfacturen. Punt is echter wel dat van die inkoopfacturen ook talloze bonnetjes tussen zitten waarvan ik dus totaal geen idee heb wat het zou zijn. Dit zijn dingen als postzegels tot kantoorspullen. Ik wacht het eerst wel even af tot volgende week en dan moet er een knoop doorgehakt worden. Ik hoop echter van harte dat de Belastinginspecteur galant is en mij de tijd gunt om de administratie bijeen te krijgen.
  3. Wij hebben in het jaar 2010 heel veel geinvesteerd en ik lieg er niet om als de inkoopfacturen tussen de 750 en 800 liggen. Het is voor mij / ons onmogelijk dit allemaal opnieuw te ordenen in zo'n kort tijdsbestek. Ik denk dat ik een medewerker van mij in leidinggevende functie de bevoegdheid geef om namens mij op te treden zodra het boekenonderzoek is verplaatst naar een andere datum. Ik weet niet zo goed wat ik anders moet gaan doen. Ik wacht het allemaal wel af. Ik heb wel een vraagje nog en dat is of de Belastingdienst dit als nalatigheid van mijn kant ziet en dus een boete kan opleggen? En stel dat er een boete wordt opgelegd, kan ik dan nog wel langs de paspoortcontrole van Schiphol, of denken ze daar meteen dat ik een belastingboef ben? ;D
  4. Wij maken al heel lang gebruik van de diensten van TNT. Aan het eind van de middag komt de koerier post ophalen. Ik zit nu de algemene voorwaarden van TNT te lezen om te kijken of eventuele schade op hun te verhalen valt. 22 maart is nog ver weg, maar ik heb hier geen goed gevoel bij. De administratie als facturen, grootboekrekening, balansen, resultatenrekening, etc. heb ik digitaal tot mijn beschikking. Bankafschriften moet geen probleem zijn deze via Internetbankieren te printen of de bank verzoeken alle afschriften van 2010 op te sturen. Waar het hem vooral om gaat zijn de inkoopfacturen. Sommige facturen hebben we digitaal ontvangen, maar ronduit de meesten hebben we niet digitaal opgeslagen. Als de administratie volgende week vrijdag niet bij mijn boekhouder is, zal het onderzoek uitgesteld worden. Het is echter wel zo dat ik hoop dat de inspecteur niet moeilijk doet dat ik dan in de VS zit. Het gaat hier immers ook om zaken waarvoor ik in de VS ben en ik denk niet dat ik voor een boekencontrole helemaal terug moet komen. Ik wacht het af, maar ik hoop dat alles nog boven water komt. Een vervelende situatie is het zeker.
  5. Dag iedereen, Het zijn een paar stressvolle weken voor mij en mijn bedrijf. Ik verhuis 25 maart definitief naar de VS. Nu is het zo dat ik 22 maart een boekencontrole heb van de Belastingdienst. Mijn boekhouder heeft geprobeerd de belastinginspecteur te overtuigen dat een boekencontrole niet nodig is, maar hij wil toch langskomen. Nu heb ik mijn administratie (drie mappen) met de pakketdienst aangetekend opgestuurd naar mijn boekhouder. Dit heb ik gedaan vorige week vrijdag zodat mijn boekhouder alles ook nog even kan inzien, maar nog steeds heeft mijn boekhouder de mappen niet ontvangen. De barcode die ik van TNT heb gekregen om het pakket te traceren doet het ook niet. Mijn conclusie is dat deze mappen dus kwijt zijn. Ze moeten wel terug te vinden zijn, maar TNT onderneemt pas aktie na 10 werkdagen. Dan zit ik al in de VS en 22 maart is de boekencontrole... Ik zit op dit moment echt heel erg in de stress. Ik weet ook niet wat ik moet doen. Het boekenonderzoek is al een keer uitgesteld omdat ik stel op sprong voor mijn bedrijf naar China moest. Nu had mijn boekhouder destijds al aan de belastinginspecteur gevraagd of zo'n onderzoek ook zonder mij zou kunnen gebeuren, maar de inspecteur wil mij er beslist bij hebben. Nu gaat dat denk ik niet gebeuren tenzij de administratie voor de 22e boven water komt. Zo niet, dan ben ik er na 25 maart dus niet... Ik heb al heel veel gemaild, getelefoneerd, op Internet gekeken, maar ik zit helemaal in de stress. Mijn bedrijf loopt vrij succesvol, maar op dit moment kan ik door de bomen het bos niet meer zien. Ik vroeg me dan ook af wat andere ondernemers mij zouden adviseren en / of er ook andere ondernemers met soortgelijke ervaringen zijn.
  6. 't is de eerste keer dat ik een teruggave krijg, en BV bestaat twee jaar. Vind het een rare zaak dat de Belastingdienst geen verdere informatie vraagt, en vroeg me af of er meerdere ondernemers zijn die met zulke dingen te maken hebben doordat de Belastingdienst kennelijk andere prioriteiten stelt.
  7. Ik vond dit wel een berichtje waard. Over het 4e kwartaal heeft mijn B.V. aan omstreeks 750.000 euro aan goederen gekocht met een terug te vorderen Btw van omstreeks 145.000 euro. Minus de omzetbelasting zal het terug te ontvangen Btw bijna 120.000 euro bedragen. Ik ben heel eerlijk als het om zulk grote bedragen gaat, dus ik had al allerlei kopieen van facturen gemaakt, en een uitdraai van het grootboek om op te sturen naar mijn Belastingkantoor wanneer er om werd gevraagd. We zitten nog in de eerste week van januari (heb vorige week aangifte gedaan), maar toch blijf ik altijd goed voorbereid. Toch zat het me niet lekker dat ik vandaag (laatste dag van de week) nog geen bericht had van de Belastingdienst voor een verzoek tot inlichting van facturen en een uitdraai van het grootboek. Zojuist heb ik dus gebeld met de Belastingtelefoon en mijn mond viel van verbijstering wijd open. Het volgende gesprek ontstond er: Ik: "Goedemiddag, ik heb een vraag over mijn aangifte van 4e kwartaal. Mijn BV heeft recht op omstreeks 145.000 euro aan teruggaaf van voorbelasting, minus de gemaakte omzet komt dit neer op een teruggaaf van omstreeks 120.000 euro. Echter, moet ik mijn facturen en een uitdraai van mijn grootboek opsturen naar regiokantoor." Belastingmedewerker: *Vraagt om Btw nummer en kijkt op computerscherm* "Ik zie dat u inderdaad recht heeft op 120.000 euro teruggaaf. Met de gemaakte omzet die u in het vierde kwartaal hebt gemaakt, is het niet nodig om kopieen van uw facturen en een uitdraai van uw grootboek op te sturen." Dat is toch te zot voor woorden? Als het om zo'n hoog bedrag gaat, hoort de Belastingdienst dit toch te controleren? Van dit soort fouten profiteren kennelijk dus een heleboel ondernemers die de Belastingdienst dus aan een oor naaien. Zijn er op dit forum soortgelijke ervaringen, of had ik nou net een trainee aan de telefoon? ;)
  8. Medio 2011 zal ik naar de VS verhuizen. Los Angeles om precies te zijn. Echter, ik heb een eigen bedrijf in Nederland (B.V.) dat gewoon door zal gaan. Ik ben enig aandeelhouder, maar de leiding zal worden overgenomen door een nog reeds onbekend persoon (ben ik nu naarstig naar op zoek). Hoe verhuis ik m'n BV en holding? Moet ik de holding uitschrijven in NL en deze opnieuw opstarten in Amerika? En hoe zit het dan met de Nederlandse werk-BV? Ik heb een fiscale eenheid, dus ik neem aan dat dit moet worden opgezegd, en dat ik afzonderlijk aangifte moet doen, in Amerika en NL. Een ander iets waar ik me op dit moment zorgen maak is de Btw aangifte. Voor het vierde kwartaal heb ik deze zelf ingevuld, en als voorbelasting hoor ik bijna 142.000 euro terug te krijgen minus omzetbelasting van omstreeks 23.000. Als ik straks niet meer als bestuurslid functioneer voor de werk-BV, maar slechts als aandeelhouder, zal dit dan een knelpunt zijn voor de belastingdienst. Ik heb geen personeel in dienst, en ik verdien ook aardig wat. Zal de Belastingdienst moeilijk gaan doen als ik aftreed als bestuurslid nadien het vierde kwartaal een dergelijk bedrag als voorbelasting is aangegeven? En voordat men zich afvraagt hoe ik zoveel voorbelasting terug hoor te krijgen. Mijn bedrijfje functioneert als luchtvaartbedrijfje en ik heb een drietal single engine vliegtuigen gekocht. Originele facturen heb ik allemaal, en administratie is ook allemaal in orde. Ik zit alleen niet te wachten op een Belastinginspecteur op de stoep ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.