APK

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Adres
    Jupiterbaan 1, Franeker, 8802BB, Nederland
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Adm.- en Belastingadviesburo Kooistra

Bedrijfsinfo

  • Telefoonnummer
    06-13757315
  • Branche
    Groothandel
  1. Iets waar je verder op moet letten is het volgende: Stel je hebt een beschikking gekregen van € 40.000,-- als WBSO-subsidie. Deze wordt verrekend met de loonbelasting. Wanneer je maar € 10.000,-- loonbelasting moet afdragen is uiteindelijk de subsidie dus € 10.000,-- De adviseurs rekenen vaak echter hun commissie over het beschikkingsbedrag. Dus stel de adviseur ontvangt 20% van € 40.000,-- is € 8.000,-- Dan ben je dus eigenlijk 80% kwijt!!!!!! Het is maar even dat je het weet.
  2. Ik zeg niet dat je bewust er een puinhoop van moet maken. Maar in de praktijk (tenminste die ik ken) zijn er weinig ondernemers die exact hun kilometers bijhouden. Iemand die wel keurig de boel bijhoudt wordt daardoor een beetje gestraft. Wat ik probeer te zeggen is dat op deze manier die 75%-regeling eigenlijk een regeling is waar je niets mee kunt. Of laat ik het anders formuleren: ik weet niet wat ik er mee zou moeten! Voor de IB-aangifte zal je je zakelijk opgevoerde kilometers moeten aantonen. Je totale kilometers voor het gehele jaar zijn bekend aan de hand van de reparatienota's e.d. Dus de verhouding is bekend (zoals je aangaf Joost). Wat moet je dan nog met die 75%. IS HET NIET ZO DAT JE 75% MOET NEMEN VAN DE VOORBELASTING VAN DE GEBRUIKSKOSTEN VAN DE ZAKELIJK GEREDEN KILOMETERS INDIEN JE DE KILOMETERS NIET GOED HEBT BIJGEHOUDEN EN 100% INDIEN JE DIT WEL HEBT GEDAAN OF INDIEN DIT GOED IS AF TE LEIDEN UIT DE ADMINISTRATIE? Volgens mij gaat hier hierom als we spreken over die 75%! Ben weer benieuwd naar je reactie Joost. Bij voorbaat dank.
  3. Even een vraagje voor de experts. Heb van een btw-specialist tijdens een lezing vernomen dat je aan btw over het privegebruik auto nooit meer behoeft bij te tellen dan je aan voorbelasting op de autokosten hebt teruggevraagd (niet per jaar gerekend maar in de loop van de tijd). Je zou dan per jaar de vooraftrek op de autokosten en de btw over de bijtelling moeten bijhouden en in de gaten moeten houden of je op enig moment (wanneer de auto bijv. is afgeschreven) meer hebt afgedragen dan wat je als voorbelasting in aftrek hebt genomen. De btw over de bijtelling kan dan op enig moment beperkt worden tot een lager bedrag. Ik kan over dit verhaal geen wetteksten of anderszins vinden. Is iemand hiervan op de hoogte en zijn er teksten hierover beschikbaar?
  4. Dus wanneer je een goede administratie bijhoudt waaruit blijkt dat je de auto voor 6% zakelijk gebruikt mag je de voorbelasting van onderhouds- en overige gebruikskosten slechts voor 6% aftrekken en wanneer je administratie een puinhoop is waaruit je het gebruik niet kunt afleiden mag je de voorbelasting van deze kosten voor 75% meenemen. Krommer kan je het niet maken.
  5. Peter CVinfo melde over de belastingman: "Oh ja, hij was ook van mening (zoals ik het ook altijd begrepen heb) dat de bijtelling voor privé-gebruik voor de BTW hetzelfde bedrag is als voor de IB" Bij een normale bijtelling wordt de OB berekend over het inclusieve bedrag van de bijtelling. Voor de IB geldt het exclusieve bedrag van de bijtelling. Per definitie is dit dus een ander bedrag en vind ik de uitspraak van de belastingman die zich expert noemt behoorlijk vreemd. Maar goed hij werkt bij de belastingdienst dus dat verklaart wel heel veel. De redenatie van Joost heb ik altijd als juist gezien. Indien de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling pak ik altijd het totaal van de autokosten (incl. afschrijving) en deel dit door 0,88. Dan heb je het inclusieve bedrag waarover je de 12% bijtelling moet rekenen. Klaar. De bijtelling excl. btw is dan gelijk aan de autokosten en heb je per saldo geen aftrekpost meer in je VenW staan. Maar misschien moet je gewoon doen alsof je dom bent en 12% rekenen over het bedrag van de excl. autokosten. Dan heb je een voordeeltje. Dit moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.
  6. Dit topic gaat over investeringsaftrek van een lesauto. Nu is in 2010 het één en ander veranderd. Mijn vraag aan de specialisten: Kan je op een lesauto nu wel investeringsaftrek krijgen als het gaat om zo'n 14%-bijtelling auto? Was voorheen niet mogelijk.
  7. Joost, je bent snel zeg. Ik had mijn berichtje al weer een beetje veranderd. Ik had het linkje van Ronaldinho nog even goed bekeken. Zoals gezegd lijkt het erop dat de belastingdienst niet meer de ondergrens bij 10% van het gebruik legt maar bij 500km. Zelfs de accountants van "accountancynieuws" hadden dit nog niet meegekregen.
  8. Even een reactie op de ondergrens van het zakelijk gebruik van de auto. Deze lag tot voor kort op 10% van de gereden kilometers!!!!!!! Wanneer een auto voor méér dan 90% privé wordt gebruikt is het verplicht privé-vermogen. Zie dit linkje. Is nog een vrij recent artikel. http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/de-auto-van-de-ib-ondernemer-prive-vermogen-of.95851.lynkx De link van Ronaldinho is interessant. DIt verhaal had ik nog niet eerder gezien en is volgens mij nieuw. De belastingdienst is in dit verhaal maatgevend lijkt mij. Dus we houden deze grens van 500 km. maar aan.
  9. Even een kleine opmerking bij het verhaal van Patje. Op het moment dat je starter bent en voldoet aan het urencriterium mag je zoals bekend is willekeurig afschrijven. Alle overige regelingen op het gebied van versnelde afschrijvingen, zoals de Tijdelijke Regeling Willekeurige Afschrijvingen en VAMIL zijn dan niet meer belangrijk. Je hebt al wat je wilt namelijk volledige willekeur in afschrijvingen. Klaar.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.