Jump to content

Bob83

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Country
    Nederland
  • First name
    Bob
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Eindhoven
  1. Mijn boekhouder is vandaag langsgekomen, nog steeds houdt hij vast aan zijn gelijk dat er wel degelijk verschil zit tussen inkoop in nl en europa. Hij verwijst naar dit artikel: http://www.fiscalistenonline.nl/917-de-kleine-ondernemersregeling.html Echter, naar mijn idee toont dit artikel de juiste rekenwijze aan maar zijn de voorbeelden geen juiste vergelijking. Voorbeeld twee gaat uit van een situatie waar de inkopen in Nederland hetzelfde blijven als in voorbeeld één. Echter als er voor 1500 ICV (in EU, buiten NL) wordt ingekocht hoeft er voor dat bedrag natuurlijk in Nederland niet meer ingekocht te worden. De voorberlasting zou dan in voorbeeld twee geen 1685 maar 1400 moeten zijn. Als we het sommetje met die waarde verder berekenen is er per saldo geen verschil. Hoe zien jullie dit?
  2. Klopt helemaal Lex. Fijn dat er ook boekhouders zijn die wel openstaan voor voorbeeldberekeningen, meedenken en goed advies geven!
  3. Ben blij dat ik niet ben overgestapt wat ik bijna had gedaan naar aanleiding van de stelling van mijn boekhouder. Mbt de domeinen ik doe al 20 jaar zaken met rrpproxy.net en voor NL domeinen metaregistrar.com dit zijn zeer betrouwbare en correcte partijen. Als je mijn voorbeeldberekening had bekeken had je gezien dat het NIETS uitmaakt voor de KOR of je inkoopt in NL of DE.
  4. Waar gaat het mis? ---Quote mail------- We hadden het vanmiddag over de KOR en inkopen binnen EU. Nu las ik hier het volgende over op de belastingdienst.nl: “Kleineondernemersregeling Koopt u goederen of diensten uit andere EU-landen en wilt u de kleineondernemersregeling toepassen? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u over uw aankopen zelf hebt berekend en aangegeven, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting.” Begrijp ik goed dat het dus voor de KOR niet uitmaakt of ik domeinen inkoop in NL of DE? Als ik dat verkeerd begrijp, kun jij naar een rekenvoorbeeld verwijzen? -----Reactie boekhouder----- "Dat maakt dus WEL uit. Zie bijlage punt 5."
  5. Hoi Lex, dank voor de link naar het heldere voorbeeld. Bijgevoegd mijn berekening voor mijn situatie. Is mijn conclusie juist dat het voor de KOR en BTW dus GEEN verschil maakt uiteindelijk of ik mijn diensten in Duitsland of Nederland inkoop? Zo niet waar zit de fout in mijn berekening? De boekhouder waar ik mee werk heeft 5d verlaagd met 630 euro omdat ik in Duitsland inkoop. Hij geeft aan dat de KOR daarom lager is. Hij blijft koppig vasthouden aan zijn gelijk. Ik kan hem zelfs met voorbeeldberekeningen niet overtuigen en hij geeft aan extra tijd/kosten te berekenen als hij het opnieuw moet nakijken/ suppletie moet gaan corrigieren (welke hij dus foutief heeft ingediend als mijn bijgevoegde berekening klopt). Krijg het gevoel dat hij klaar is met mij en ik ook met hem :(
  6. Help. Ik heb een flinke suppletie gehad omdat verlegde BTW volgens mijn boekhouder niet meegerekend mag worden voor de KOR. Ik koop domeinen in bij een groot bedrijf in Duitsland. Die sturen mij een 0% factuur. De verlegde BTW geef tel ik bij in de kwartaalaangifte als BTW en als voorbelasting. Mijn boekhouder stelt dat deze inkopen omdat ze binnen EU zijn niet meetellen voor de KOR. Hij stelt dat ik de domeinen bij een Nederlands bedrijf moet inkopen dat dit voordeliger is omdat de KOR dan wel meegerekend kan worden. Ik heb gebeld met de belastingtelefoon en (reken) voorbeelden van https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/btw_berekenen_als_u_goederen_of_diensten_afneemt_uit_andere_eu_landen bekeken. Hieruit blijkt dat verlegde BTW wel voor de KOR meegerekend wordt (voorbeeld aannemer). Ook de belastingtelefoon informeert mij dat de berekening anders is maar er per saldo voor de KOR geen verschil is tussen inkoop in NL of DE. Mijn boekhouder noemt dit geen betrouwbare bronnen en zegt uit ervaring dat de belastingtelefoon niet altijd juist informeert. Wat is volgens jullie juist? Heb ik mbt de KOR idd alleen voordeel als ik in NL inkoop? Als dat niet zo is, heeft mijn boekhouder dan een fout gemaakt met nadelige gevolgen voor mij? In dat geval wat is jullie advies? Kan ik hier nog iets mee doen? Dank voor het meedenken alvast.
  7. Hallo, Ik hoop dat iemand mij kan adviseren met het volgende: Ik heb 8 maanden geleden mijn leaseauto met een 4 jarig contract na 3 jaar gebruik netjes overgedragen aan een bedrijf dat mijn contract heeft overgenomen. Op lichte lakschade / normale gebruikssporen was de auto in orde. Op het schadeformulier zijn aantekeningen gemaakt van de lichte lakschade. Nu 8 maanden later krijg ik van een voor mij onbekend bedrijf (Alphabet) een eigenrisico rekening voor schadeherstel a 450 €. Het blijkt dat Alphabet ING carlease waar ik leasde heeft overgenomen. Ik ben een beetje verrast door de hoge rekening. Wat adviseren jullie, deze gewoon betalen of kan ik hier nog iets tegen doen?
  8. Allemaal bedankt voor de nuttige reacties. Ik heb een afspraak gemaakt bij de Rabobank en mijn klacht toegelicht. N.a.v. het gesprek ben ik door de adviseur bedrijven teruggebeld. Mijn rekeningnummer is bij een verkeerde Rabobank vestiging terecht gekomen. Waarom is niet duidelijk. Er wordt toegegeven dat ik hierdoor schade heb, 500 euro is mijn schatting en voorstel. Helaas denkt de Rabobank hier anders over, de adviseur mag me 100 € coulance vergoeding aanbieden van de directie. Of ik moet met een betere onderbouwing komen van de schade. Hieronder mijn brief. Wat is jullie advies, 100 euro afronden of verder uitzoeken en berekenen van de schade en een hogere vergoeding eisen? Ik vind 100 euro mager gezien alle problemen die ik heb gehad door het onverwachts wegvallen van een zakelijk rekeningnummer. Aan: Rabobank xxxxx T.a.v. Dhr. A. xxxxxxx Betreft: Rekeningnummer xxxxx meerdere weken kwijt na integratie Bizner -> Rabobank Hoogwoud, 23 maart 2011 Geachte heer xxxxx, N.a.v. het gesprek met dhr. Van xxxxx 23 maart 11u stuur ik u hierbij mijn motivatie en schade onderbouwing betreffende rekeningnummer xxxxx. Ik heb afgelopen zomer 2010 het formulier voor overname van mijn lopende rekeningen bij Bizner door de Rabobank verzonden. Helaas heb ik moeten constateren dat hier iets niet goed is gegaan. N.a.v. een telefoontje van een klant , ben ik er eind november 2010 achter gekomen dat stortingen naar dit rekeningnummer zijn geweigerd. Ik heb direct contact opgenomen en dit aangegeven in een gesprek met mevr. (naam medewerkster rabo) (adviseur bedrijven) bij Rabobank xxxxx. Zij heeft mij geïnformeerd dat dit niet kon, en zou dit verder uitzoeken. In tussentijd heb ik een storting gedaan (01-12-2010 bedrag 0,01) vanaf mijn privé rekening xxxxxxxx. Deze storting wordt tot mijn schrik 08-12-2010 teruggeboekt met omschrijving: RABOBANK M-WESTFRIESLAND RETOUR, REK. NR. xxxxxxx LOOPT HIER NIET, KL.000 Ik heb opnieuw contact gezocht met de Rabobank, mijn vraag is toen in behandeling genomen. Enkele weken, nadat mijn lopende rekening is “zoekgeraakt” krijg ik telefonisch bericht van de Rabobank, er is iets helemaal mis gegaan. Daarvoor wordt excuses gemaakt. Helaas heb ik dan al de nodige (administratieve) maatregelen moeten nemen. Ik heb daarmee lang moeten wachten omdat ik geen duidelijkheid kreeg van Rabobank. Concreet: - Wijzigen rekeningnummer op de site - Boekhoudkundige aanpassing (ik had bewust twee rekeningen om de omzet te scheiden) - Informeren (naam mijn bedrijf) klanten (de omzet van (mijn bedrijf) kwam binnen op deze rekening) - Enkele klanten niet kunnen leveren (omdat ik geen duidelijkheid had over betalingen) - Moeten uitzoeken welke betalingen zouden zijn geweigerd (van Rabobank heb ik ondanks de belofte geen overzicht van geweigerde betalingen ontvangen) - Ideal omzet (wijzigen rekeningnummer en moeten uitzoeken welke omzetten niet uitbetaald) - Imago schade (er zijn meerdere betalingen retour gestort) - Informeren bij Rabobank (meerdere telefoontjes en afspraken) - Rente over niet ontvangen / later ontvangen betalingen De door mij geleden schade schat ik hierdoor op 500,- euro. Ik ben, zoals u zult begrijpen teleurgesteld over de gang van zaken betreft mijn rekening xxxx tijdens de overname door Rabobank. Ik kijk uit naar uw reactie en vertrouw erop dat we hier op een goede manier uit komen. Met vriendelijke groet, (Mijn naam) h.o. (mijn bedrijf)
  9. Ik heb sinds ik onderneem altijd bij Bizner gebankierd, een tevreden klant. Totdat Bizner opging in de Rabobank. We hadden twee rekeningnummers bij Bizner, en hebben voor beide overeenkomsten getekend zodat ze konden worden overgenomen door de Rabobank. Helaas ging dat dusdanig mis door een fout bij danwel Rabo dan wel Bizner dat één van de twee rekeniingnummers opeens verdwenen leek. Ze ontkende dat in eerste instantie, echter toen ik een test storting gestorneerd kreeg en dat liet zien kon het probleem niet langer ontkent worden. Men gaf toe dat er iets helemaal fout was gegaan bij de Rabobank. Ik heb telefooonisch wel 3x excuses aangeboden gekregen. Maar wat koop je daarvoor. De rekening is 20 dagen uit de lucht geweest en minimaal 20 betalingen zijn teruggestort. Al met al een hoop uitzoekwerk, en natuurlijk heel vervelend als je niet kan leveren omdat je bankrekening helemaal is verdwenen. Daardoor klanten aan je gaan twijfelen en orders zelfs intrekken. OOk veel aanpaswerk en improviseren. Tijdelijke aanpassingen van rekeningnummers, klanten informeren, boekhouding in de war. De Rabobank had me nog beloofd een lijst van gestorneerde bedragen op te stellen, dat had het uitzoekwerk al heel wat makkelijker gemaakt. Helaas is die er nooit gekomen, de Rabo kon het niet vinden. Mijn vraag, wat zouden jullie doen, genoegen nemen met telefonisch excuus? Ik heb behoorlijk wat tijd hierin moeten steken. Maar kun je hier verder wat mee? Een klacht indienen, schadeclaim, andere bank zoeken? Alvast bedankt voor de reacties!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept