Voor alle mensen die hier een bericht geplaatst hebben,; wij kunnen ondersteunen met export vanuit Peru. Als export manager ben ik eind verantwoordelijk voor alle export activiteiten van Cedres Export en hierbij een aantal interessante punten om bij stil te staan bij import vanuit Peru.
Geen betaling van invoerrechten nodig
Wij exporteren hoofdzakelijk textielproducten en vele andere Peruaanse producten waar mensen in Europa interesse in hebben. Door gunstige handels overeenkomsten met Nederland, hoeft voor het gros van Peruaanse producten geen invoerrecht betaalt te worden.
Dit wordt getriggert door bestaande handelsovereenkomsten met Peru. Peruaanse producten worden over het algemeen onder een zgn. "preferentieel invoerrecht" ingevoerd, waardoor invoerrechten vaak tot 0% worden gereduceerd
Om dit te ondersteunen, zenden wij bij al onze orders een preferentieel Certificate of Origin mee (oorspronkelijksheidsbewijs, ook wel Form A genoemd). Vraag een exporteur altijd om dit document mee te zenden om invoerrechten te reduceren!
Om een indicatie te krijgen van de hoogte van invoerrechten, bezoek : http://gebruikstarief.douane.nl/
Als je van plan bent om kleding te importeren vanuit China of India, dan stijgen de invoerkosten nogal, aangezien met deze landen qua textiel bijvoorbeeld niet (meer) een preferentieel invoerrecht bestaat. invoer vanuit deze landen zorgt voor een inverrecht van 12% over de orderwaarde.
Levercondities
Wij fungeren als contactpunt om Peruaanse producten te importeren in Nederland. Alle orders worden via internationale standaarden afgehandeld, conform INCO 2000 terms.
Voor de kleinere orders hanteren wij luchtvracht, onder de INCO term DDU (Delivery Duty Unpaid) . Hierbij wordt een order op de deur afgeleverd, waarbij alleen BTW en, afhankelijk van de douane, inklaarkosten voor rekening van de klant komen. Het normale invoer tarief van 12% hoeft niet te worden betaalt door het meegezonden Certificate of Origin).
Voor grotere orders verschepen wij via forwarders ons orders via zeevracht naar Rotterdam. Dit wordt onder de term FCA, (Free Carrier) of FOB (Free on Board) gedaan. het verschil tussen deze 2 is
- het afleveren op een haven zodat de order in de container en op het schip geladen kan worden (FCA). Dit wordt metname gebruikt door klanten die al een transporteur in de hand hebben die voor hun de order oppikt.
- het afleveren van de order a. op de boot in de haven van peru (FOB), of b. op de boot in de haven van rotterdam (FOB Rotterdam). De laatste optie is waarschijnlijk het meest verstandige voor de personen die voor het eerst importeren. Zie eerdere commentaren in dit onderwerp om het afhalen juist te regelen.
Veilige betalingen
Voor kleinere orders is het vrij gewoon om het gehele bedrag vooruit te betalen, productie af te wachten en het product toegestuurd te krijgen. Voor grotere orders wordt veelal gebruik gemaakt van een down payment en na verificatie wordtde rest van het bedrag overgemaakt. Voor Peru geldt dat een oorspronkelijheids certificaat alleen verkregen wordt als er een factuur aanwezig is. Daarnaast wordt een Bill of Lading document alleen afgegeven als de producten aanwezig ijn voor zee vervoer. Deze twee documenten zijn handige indicatoren om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk inderdaad betaalt voor wat er gevraagd is.
Ik hoo dat jullie dit een beetje verder kan helpen. Neem contact met me op als je andere specifieke vragen over het EXPORT proces hebt vanuit Peru. Ik help je graag verder. Of neem een kijkje op ons website om meer te leren over lever mogelijkheden, prijzen en producten vanuit Peru: http://export.cedresperu.org
Gr.
Peter