Mediterraneo

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam

Mediterraneo's trofeeën

  1. De gewijzigde regelgeving heeft alleen effect op de zakelijke auto, die privé wordt gebruikt en niet op de privé auto die ook zakelijk wordt gebruikt? Juist? De btw aftrek (privé auto) voor onderhoud en gebruik blijft ongewijzigd?
  2. Het gaat om een bedrijfsruimte, met magazijn en kantoor, tevens afhaallocatie voor webshop.
  3. Allereerst ben ik niet op zoek naar gedetailleerde informatie, want uiteraard is dat iets wat je niet op een forum zet. Wel hoor ik graag welk type camera's jullie gebruiken (dome camera's bevalt het goed?), wat voor type/merk recorder en hoeveel dit allemaal gekost heeft. Zelf installeren of laten doen? Hoe is de beeldkwaliteit dag/nacht. Welke merken wel en welke absoluut niet. Ben namelijk zelf hiermee bezig maar het valt me op dat de aanbieders op internet van dit soort zaken erg amateuristisch overkomen en veelal geen fysiek winkelpunt hebben. Dus ook adressen in de randstad van goede bedrijven zijn welkom. Alvast bedankt!
  4. Bedankt voor de antwoorden Joost. Wat me overigens blijft verbazen is dat in mijn geval er zowel BTW als overdrachtsbelasting afgedragen moet worden. Is er een verklaring waarom de wetgever hiervoor heeft gekozen. Eerst een jaar huren wordt op deze manier wel een dure optie aangezien er dan opeens wél overdrachtsbelasting moet worden afgedragen. Maakt het geen verschil als de eerste gebruiker tevens de koper is? Is er nog een bepaalde methode om in deze situatie toch vrijgesteld te worden van de overdrachtsbelasting?
  5. Inmiddels via de site van de belastindienst zelf antwoord kunnen geven op het eerste punt m.b.t. wat er wordt verstaan onder eerste ingebruiksneming: Er is sprake van levering van een onroerende zaak als de macht om als eigenaar over de onroerende zaak te beschikken wordt overgedragen. Om de samenloop van btw en ovb te bepalen, is de datum van ingebruikname van een onroerende zaak van belang. In gebruik nemen wil zeggen dat de onroerende zaak als bedrijfsmiddel wordt gebruikt. Om te bepalen wanneer de ingebruikname is gestart, moet rekening worden gehouden met de bestemming en het feitelijk gebruik van het goed. Pas op het moment dat een nieuw gebouw met bijbehorend terrein daadwerkelijk wordt gebruikt, spreken we van eerste ingebruikneming. Het moment van eerste ingebruikneming hoeft dus niet het moment van koop te zijn. Het is mogelijk het gebouw in verschillende eenheden in te delen en per eenheid te gebruiken (bijvoorbeeld winkels en woonappartementen). De eerste ingebruikneming gebeurt dan per eenheid. Let op! Als de verkoper niet de eerste eigenaar is van de onroerende zaak, dan is het mogelijk dat de onroerende zaak in gebruik is genomen door een eerdere eigenaar. Bij eerste ingebruikneming gaat het vaak om een nieuw gebouw met bijbehorend terrein. Als een bestaand gebouw op een ingrijpende manier is verbouwd, kan er voor de btw ook sprake zijn van een nieuw gebouw. Ook dan is er sprake van een eerste ingebruikname. Wat betreft het tweede punt heb ik het volgende kunnen vinden: Bij de levering van nieuwbouw is omzetbelasting verschuldigd, doch is de verkrijger vrijgesteld van de overdrachtsbelasting, tenzij de nieuwbouw als bedrijfsmiddel is gebruikt en de verkrijger de aan hem in rekening gebrachte omzetbelasting geheel of gedeeltelijk in aftrek kan brengen. Onder nieuwbouw wordt verstaan de levering van vastgoed uiterlijk binnen twee jaar na het tijdstip van de eerste ingebruikneming. Maar daarmee blijf ik nog steeds in verwarring, Wat wordt bedoeld met gebruikt als bedrijfsmiddel? Handige link met betreking tot dit onderwerp: http://www.belastingdienst.nl/reken/samenloop_btw_overdrachtsbelasting/
  6. Odeon bedankt voor je antwoord. "De aankoop van een pand is vrij van overdrachtsbelasting voor, op of uiterlijk 2 jaren na het tijdstip van 1ste ingebruikneming." - Wat wordt verstaan onder ingebruikneming? Dat er werkelijk een bedrijf gebruik heeft gemaakt van de ruimte of is valt het ingaan van een huurcontract al onder ingebruikneming? - Ben ik overdrachtsbelasting verschuldigd als ik op dag 1 van het huurcontract de koopoptie licht en dus feitelijk het pand heb gekocht. Valt dit onder "op het tijdstip van de 1ste ingebruikneming". Of is er pas sprake van een aankoop als de akte bij de notaris wordt gepasseerd.
  7. Dag allemaal, Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende. Heb een huurcontract liggen met een optie tot koop inzake een bedrijfspand (nieuwbouw). Het voorstel houdt in dat ik ga huren voor een termijn van 12 maanden en kan opteren voor koop. De koopsom was in eerste instantie v.o.n. maar in het huurcontract staat dat mocht er een koopovereenkomst tot stand komen de kosten voor de koper zullen zijn. Ik heb de volgende vragen: 1. Klopt het dat er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is indien een nieuwbouw bedrijfspand wordt gekocht/verkocht? 2. Als ik het pand heb gehuurd en dit na 12 maanden koop, geldt het dan nog als nieuwbouw? Oftewel, moet er dan wél overdrachtsbelasting worden betaald bij de aankoop? 3. Moet er na die 12 maanden ook omzetbelasting over de koopsom worden betaald? 4. Als ik het pand direct zou kopen (v.o.n.) scheelt me dat 6% overdrachtsbelasting. Zodra het pand in gebruik is genomen is het pand niet meer vrijgesteld van de overdrachtsbelasting. Klopt deze stelling?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.