Jump to content

ithaca

Senior
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

  • You are:
    student
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    The Economist, FT
  1. Al bij de bank geprobeerd? Als je 10 procent rendement zou geven op 3 weken, dan zullen er vast wel mensen zijn die dat risico willen nemen. Wel goed weten aan welke voorwaarden je dan geld leent. Even rekenen leert me dat dat om 173% (sic!) rendement per jaar zou gaan. Geef je maar 10 procent op jaarbasis, spreken we over iets van een zestig euro 'rente' per week. Persoonlijk denk ik dat het mogelijk interessanter is om leverancierskrediet te vragen of met de klant een hoge korting contante betaling af te spreken (2-2.5) procent procent bijvoorbeeld). Leg aan de juiste man uit wat zo'n korting contante betaling rendeert voor het bedrijf. 2 procent korting om bijvoorbeeld 14 dagen eerder te betalen. Dat betekent voor de klant een rendement op jaarbasis van meer dan 50 procent. Leverancierskrediet kan je ook vragen, vraag de leverancier bijvoorbeeld om 4 weken extra leverancierskrediet. Vertel hem dat je daarvoor 2 procent extra wil betalen. Vertel hem zeker dat die 4 weken extra krediet voor hem renderen à rato van 25 procent per jaar. Ik wil je wel waarschuwen, let goed op met betalingstermijnen. Niet elk bedrijf neemt die termijnen even nauw en verrassend veel bedrijven gaan door liquiditeitstekorten in faling. edit: wellicht nog een betere oplossing: kom met de klant overeen om een wisselbrief op te stellen. Binnen bepaalde voorwaarden (overdraagbare wissel en 'goed voor aval' melding door bank vd klant) kan je die innen bij de bank voor de overeengekomen betalingsdag. Je betaalt de bank dan een zeker rente om die periode tss innings- en betalingsdag te overbruggen en jij kan onmiddellijk jouw leverancier betalen.
  2. Gaat het om een nieuwe zaak in Belgie, of om een filiaal van een Nederlandse onderneming? Je kan in België vrij makkelijk een BVBA (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) oprichten. Kapitaal dient steeds minimaal €18550 euro te bedragen waarvan 12400 te volstorten bij 1 oprichter (zgn EVBA of Eenpersoonsbvba) of 6400 bij meerdere oprichters. EVBA is overigens niet interessant omdat de oprichter hoofdelijk aansprakelijk blijft. Beter is dan een BVBA waarbij je iemand 1 aandeel geeft. De bvba is een rechtspersoon die ook netjes vennootschapsbelasting betaalt. (in de regel 33.99 procent, tenzij de winst lager is dan 322500 euro) de BTW gebeurt ook gewoon in Belgie. Mogelijk kan de 'Unie voor zelfstandige ondernemers' je goed op weg helpen. www.unizo.be
  3. Nee, dat hoeft niet, het zijn het niet de merken, maar de verdelers die je moet schrijven. Behoorlijk wat verdelers doen meerdere merken en soms zitten meerdere merken gewoon onder 1 groep. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Pure Fishing (oa Shakespeare, Abu, Penn, Berkley en JRC) Een Nederlandse verdeler is bijvoorbeeld M&M, die heeft Cralusso, Zammataro, Timm's en Stonfo. Het principe van inkopen gaat als volgt. Aan het begin vat het seizoen ga je langs bij de verdelers of in de showrooms van de grotere merken. Daar kan je inkopen, de factuur wordt opgemaakt, de goederen geleverd en jij dient asap te betalen. Hoe hoger het bestelbedrag, des te meer korting je verkrijgt. Reken en tel vooral in de showrooms, want voor je het weet zit je een paar duizend euro boven je budget. Je zal dus zelf een voorraad moeten aanhouden maar het is wel zo dat je gedurende het jaar natuurlijk gewoon kan bijbestellen. Zo hoef je in principe hele dure stukken niet per se op voorraad te hebben om ze te kunnen verkopen. Als je ooit contact zou willen opnemen met Colmic of Sensas kan ik je wel op wel de nodige gegevens geven. Ik wil je ook waarschuwen dat het hebben van een hengelsportzaak heel veel tijd vraagt als je het goed wil doen. goed Aas vraagt behoorlijk wat tijd maar zorgt wel voor de wekelijkse stroom naar een winkel. Voor een verse, zelfgemaakte caster ('verpopte made') is men bereid een behoorlijk eind te rijden maar het maken daarvan is een kunst op zich en vraagt behoorlijk wat werk. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je vertrouwd bent met de hengelsport en ook het wedstrijdcircuit maar ook goed advies is van erg groot belang. Akkoord dat je het risico spreidt, maar voor zover ik op de hoogte ben liggen de marges wel behoorlijk uiteen (ten voordele van de kleine hengelsportmaterialen) Daarbij denk ik niet dat je met 'wat vissspullen erbij te verkopen' een beeld kan krijgen van een potentieel cliënteel omdat klanten uit het wedstrijdcircuit zo'n zaak gewoon links laten liggen. Is het echter zo dat Figo zelf geen die-hard visser is, dan is een dierenspeciaalzaak een goede optie omdat een goede voeling met het wereldje echt essentieel is. Wie geen visser is kan volgens mij onmogelijk inschatten in welke producten hengelaars geïnteresseerd zijn.
  4. Misschien zijn er HL'ers die er wel eens naar willen kijken. Ik ben best bereid om mijn mening te geven. Als je liever zelf kritischer wil evalueren, denk dan eens aan het volgende (willekeurige lijst, niet allen even belangrijk maar wel verifieerbaar op een jpeg) : -Lettertype: Schreefloze (Fr: Sans-serif) lettertypes en geen te kleine x-hoogte verhogen de leesbaarheid. Verdana en Tahoma zijn erg goed leesbaar op pc-schermen. Die laatste is wel afschuwelijk in het vet. -Lettergrootte: Is die standaard groot genoeg? (kan ik die vlot vergroten? Vergroot de navigatie mee? Dan zal je meteen ook de nadelen van tekst in afbeeldingen zien) Onderschat zeker het aantal klanten met verminderd zicht niet. -Contrast: Is er overal voldoende contrast? Zowat elke grijsschakering wordt moeilijk leesbaar in minder ideale omstandigheden (laptop + zon ), Verlaag het contrast van een jpeg van je shop eens, en je ziet wat er het eerst onzichtbaar wordt. -Navigatie: * Hangt erg af van wat voor en hoeveel producten er zullen verkocht worden, maar naast de standaardcategorieën werkt sorteren op kenmerk soms erg goed en snel * In zowat alle heatmaps die ik als gezien heb komt navigatie helemaal bovenaan de pagina er heel slecht uit. Bijna intuïtief lijkt men niet boven de banner/logo te zoeken. *Navigatie moet ook duidelijk maken waar de klant is en waar de klant was. Ook bij het afronden van de bestelling is dit erg belangrijk. -Wat klanten graag snel vinden zijn contactgegevens en verzendkosten. Een prominente plaats voor beiden vind ik persoonlijk erg belangrijk. Niet te zien op een jpeg maar erg belangrijk is om de 'koopprocedure' zo kort mogelijk te houden. Vraag alleen om echt essentiële informatie: naam, voornaam, adres (ev: leveringsadres) en e-mailadres. Om een account aan te maken kan daar nog een wachtwoord bij, maar dan is het maximum ongeveer bereikt. Bekijk ook de shop eens op zoveel mogelijk verschillende schermformaten. Soms komt het voor dat bij een bepaalde schermgrootte essentiële elementen net onder het eerste beeld vallen. Dit merk je soms bij formulieren waarbij je nog een halve scroll nodig hebt om bij de 'verzend'-knop te komen. Het spreekt voor zich dat een analyse van waar je bezoekers stranden heel erg nuttig kan zijn. oa google analytics kan dat. Wees wel erg voorzichtig om conclusies te trekken. Als heel wat bezoekers stranden net voor de afrekening kan dat ook gewoon zijn omdat ze de verzendkosten alleen daar kunnen vinden en niet dat er een hele grote usabilityfout in je bestelprocedure zit.
  5. ithaca

    10.000

    Naam: Joost Rietveld Berichten: 10002 Ik vrees alleen dat die 20 000 berichten er aan dit tempo niet komen. Uiteraard ook mijn felicitaties. In die 10002 berichten staat heel wat nuttigs te lezen.
  6. Leuke analyse. Wat je omschrijft is inderdaad een bedreiging voor de Euro. Maar de euro is niet de schuld van de schuldencrisis in die landen. Devaluatie is een goed principe om de economie terug wat op gang te trekken, maar het maakt de werkelijke schuld er niet minder op. En euro of niet, er zijn omtrent devaluatie hele sterke regels, die worden gecontroleerd door het IMF. Devaluatie is dus niet de magische oplossing van de problemen. Transfereconomie? Er wordt momenteel hulp geboden. Komt dat geld van de burger? Nee. Wat de ECB momenteel doet gebeurt met geld dat ze ophalen op de markt. De steun aan Griekenland ontlenen de sterke landen, ze doen er een procent winst bovenop en lenen het aan Griekenland. Daarbij stellen ze de eis dat hun lening niet achtergesteld is. Echt slechter zal men er dus niet van worden denk ik. De transfereconomie kan er volgens mij alleen komen als de Europese unie nog meer geld gaat halen bij de deelnemende landen. Blijft natuurlijk nog de kwestie dat Griekenland niet in de Euro past (helemaal met je eens). Maar die keuze is genomen, de fouten gemaakt en Frankrijk is momenteel nog te links stemmend om de Grieken buiten te kunnen zetten. Het is nu Griekenland dat zal moeten plooien, en niet alle andere eurolanden. Als griekse ambtenaren een maandelijkse premie kregen als ze op tijd op hun werk aankwamen, dan weet je dat die mentaliteit verschilt van de competitieve ingesteldheid in de meeste oude eurolanden.
  7. @Wouter hol, waarom zo weinig mogelijk korting geven? Verzend en betaalkosten aanrekenen lijkt me nooit positief voor de consument maar bij dergelijke bedragen wel noodzakelijk. Ik zou ze ook in de verzendkosten opnemen. Belangrijk is dat je positieve communicatie in acht houdt. Beter 'krijg 1 euro korting bij gebruik van overschrijving' dan 'betaal 1 euro als u wil betalen via ideal'. Ook al is de totaalprijs dezelfde, het gevoel bij de klant kan helemaal anders zijn. Verder is het misschien interessant om uit te kijken naar een goedkopere ideal en- als dat past- aan te moedigen tot het bestellen van grotere hoeveelheden/bedragen 'Gratis verzenden vanaf XX euro'
  8. Argumentatie? Is er wel een economische crisis? Het goede nieuws is dat de media vooralsnog niet bericht over 'de nieuwe crisis', maar over 'grote verliezen op de beurs'. Men lijkt massaal te vluchten naar ''veilige havens'' als Goud en Zwitserse Frank. Daar zit voor mij dan ook het verborgen gevaar. De Zwitserse economie is niet zo onafhankelijk van het buitenland als de politiek. Als men goud en CHF blijft overwaarderen, dan komt de zeepbel steeds meer onder spanning. Deze nacht toch maar even naar de opening van de nikkei gekeken en die dook het eerste half uur onmiddelijk 4 procent in het rood, maar herstelde uiteindelijk tot net onder de 9000 punten. Europese beurzen startten goed maar tussen 9.30 en 10.30 zag het er héél slecht uit. Sindsdien lijkt de trend stijgend en hersteldag voor de aandelen die gisteren klappen kregen. Het is allemaal zo volatiel dat er weinig over te zeggen valt. @Paulgo: Wat ik mij afvraag of de aanpak die je beschrijft wel typisch is voor een crisissituatie en niet een goede manier om steeds de kosten te drukken. Of is lijdt de doorsnee ondernemer aan dezelfde ziekte als zowat elke regering, meer uitgeven als het goed gaat, en keihard op de rem gaan staan als de verkoop terugloopt?
  9. Refresh doet wonderen. Ziet er allemaal netjes uit nu. FF 5 en wi 7 trouwens :-)
  10. (topic is wel wat gedateerd) Hangt wat af van de formule die je onderhandelt en hoeveel onderhandelingsmacht je hebt (bijna geen in dit geval lijkt me). Bij fmcg is het (in België, maar ik ga ervan uit dat dat in NL vergelijkbaar is)gebruikelijk dat de warenhuizen een betaaltermijn van bv 2 maand einde maand hanteren. Als de verkoop wat loopt dan hebben ze jouw producten al verkocht voor je wordt betaald. Dit kan dus op termijn liquiditeitsproblemen opleveren.
  11. lijkt me een neologisme. Wellicht is 'onderhoudsgemak' een betere optie. Bij rubriek diensten zou ik in plaats van een 'dode' png gaan voor iets dat triggert.(Ik val in herhaling.) Er hoeft geen regenboog te verschijnen maar een eenvoudig lijntje (in css) kan al een hoop doen.
  12. Je begrijpt helemaal wat ik bedoel. De reden waarom ik het aanhaalde was omdat ik weet dat die regels behoorlijk strikt zijn. Een sluitend antwoord kan ik je helaas niet geven. Ik ben immers noch Nederlander noch jurist. Wikipedia stelt het volgende: Organisaties die persoonsgegevens verwerken hebben bepaalde plichten. Zo mogen persoonsgegevens, kort gezegd, verzameld en verder verwerkt worden, mits daarvoor welbepaalde en uitdrukkelijk omschreven doelen zijn en deze doelen gerechtvaardigd zijn door bijvoorbeeld toestemming van de betrokken burger. Ook moeten zij - uitzonderingsgevallen daargelaten - de burger laten weten wat zij met zijn gegevens (gaan) doen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_bescherming_persoonsgegevens Je vindt er ook links naar de volledige wet en het college ter bescherming van de persoonsgegevens. (Met wat geluk leest een specialist ter zake de komende dagen dit topic)
  13. Frans, in bescheidenheid toont zich de meester. ;) under promise, over perform is meestal een beproefd concept voor een beginnend bedrijfje.
  14. Leuk initiatief! Tweemaal na elkaar de eigen woorden weerleggen, komt bij mij nogal 'hard geprobeerd over' en lijkt me te vermijden. Ik zou overigens ook gaan voor aantrekt in plaats van trekt. (Hoewel beiden kunnen, hoor.) Is het de bedoeling dat jullie met de gegevens die jullie binnenkrijgen iets gaan doen? Elke deelnemers lijkt mij immers een potentiële klant. Als jullie dat van plan zijn, dan zou ik zeker zorgen dat alles in regel is met de wet bescherming persoonsgegevens. Qua vormgeving mis ik misschien alleen een trigger als ik over de knop 'versturen' beweeg. Ps: is er een specifieke reden waarom er nog keywords worden gebruikt in de broncode?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept