Even best het één en het ander verduidelijken:
Met dit project ben ik al bezig sinds 2008 en heeft de steun van enkele grote spelers. Dus de marktanalyse, positionering, doelgroep etc en met uitbreiding het hele concept voor het project is duidelijk en uitgewerkt. Zo ook het (theoretisch) financieel plan. Echter binnen dit gehele conceptplan heb ik nog de mogelijkheid om te spelen met een aantal elementen, meerbepaald het aantal producten, de website, reclame etc. Telkens natuurlijk moet dit dan wel afgetoetst worden aan het (theoretisch) financieel plan.Nu zoals ik aangaf heb ik een beetje een probleem met een beslissing te nemen over nu net die elementen aangezien ze direct invloed hebben op de uitstraling/perceptie van het nieuwe merk naar de klant toe.
Enerzijds wil ik dus door 'slechts' het minimum te investeren, het concept kunnen testen. Anderzijds wil ik natuurlijk niet dat het merk net door deze minimale investering mss verkeerd overkomt naar klanten toe.
Zo zou ik dus kunnen opteren met slechts 1 product te beginnen, ipv van gelijk met 10. Ook zou ik kunnen opteren om met een Fiat Panda website te starten ipv een Porsche website. Qua reclame is het minder duidelijk natuurlijk, maar ook daar heb ik de indruk dat mijn keuzes de perceptie van potentiele klanten zou kunnen beinvloeden.
Op zich zou ik natuurlijk voor al deze elementen de beste 'uitstralingskeuze' kunnen maken maar dat zorgt er dan natuurlijk weer voor dat de investering en dus het risico groter wordt.
Bovendien maak ik ook nog volgende bedenking: Stel ik investeer, om het risico te beperken op een minimale manier in de voorgenoemde elementen. Dan start ik. Hoe kan je de evt mindere resultaten dan interpreteren: A. Het werkt voor geen meter, ik kap ermee (lijkt me een beslissing die je niet kunt nemen - eens gestart is stoppen normaliter geen optie ) B. Ik doe verder met evt extra aanpassingen/investeringen om ervoor te zorgen dat het werkt.
Zoals aangegeven vind ik A geen optie, maar is het geval B niet de investering die je al had kunnen doen van in het begin? Maw de grotere initiele investering die enkel een wat groter risico inhoud maar wel een 100% goede uitsraling had gegeven.
Het valt te vergelijken met de keuze omtrent de huur/inrichting van een winkelpand. Kies je voor het goedkoper ingericht winkeltje in de net iets mindere winkelstraat of kies je voor de prachtig ingerichte winkel in de hoofdwinkelstraat. Wetende natuurlijk dat je beide kunt betalen...
Maw hoe bepaal je het evenwichtspunt tss het minimaliseren van het risico en het investren in je concept??
Ik ben dus ook op zoek naar advies mbt deze (schijnbare) contradictie, geen naast de kwestie blablabla mbt tot de parfumindustrie.
Thx